Jättiukonputken torjunta
Re: Jättiukonputken torjunta
[quote="clarice"]Tähän saakka tekniikkamme on ollut seuraava: toinen ujuttaa lapion niin syvälle, että se varmasti on juuren alla kunnolla ja nostaa kasvin ylös juurineen. Toinen sitten ravistelee hanskat kädessä kasvin kokonaisena esille mullasta. Näin juuret eivät halkeile (ellei lapion kanssa ole huolimaton) ja kasvit saa kokonaan ylös maasta. Juuri on melkoinen pötkylä, eli sen kyllä huomaa jos se ei tule kokonaan ylös.
[quote]
Olette saaneet poistettua paalujuuren kokonaisuudessaan - mutta kasvillahan on sen suuren pääjuuren lisäksi paljon ohutta "hiussuonistoa", ohuita juuria, jotka tekevät työn (imevät vettä ja ravinteita maasta), paalujuuri toimii vain varastona. Jos kyse on kasvista, joka leviää myös juurenkappaleiden kautta, niin ei pelkkä pääjuuren poistaminen riitä.
Valitettavasti suosittelisin myrkyn käyttöä, jättiputki on niin hirveä riesa nykyään. Kateviljelystä sinällään minulla on vain hyvää sanottavaa, savimaassa kasvaa katteen avulla pitkiä suoria porkkanoita ja sileitä pottuja.
[quote]
Olette saaneet poistettua paalujuuren kokonaisuudessaan - mutta kasvillahan on sen suuren pääjuuren lisäksi paljon ohutta "hiussuonistoa", ohuita juuria, jotka tekevät työn (imevät vettä ja ravinteita maasta), paalujuuri toimii vain varastona. Jos kyse on kasvista, joka leviää myös juurenkappaleiden kautta, niin ei pelkkä pääjuuren poistaminen riitä.
Valitettavasti suosittelisin myrkyn käyttöä, jättiputki on niin hirveä riesa nykyään. Kateviljelystä sinällään minulla on vain hyvää sanottavaa, savimaassa kasvaa katteen avulla pitkiä suoria porkkanoita ja sileitä pottuja.
Viimeksi muokannut sahrami, Pe Touko 27, 2011 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jättiputket ovat tosi hankalia ja pitkäaikainen riesa.
Itse olen myös myrkkyjen käyttöä vastaan, mutta tehokkaaksi apukeinoksi voisin vihjaista nestekaasun käyttöä. Eli hanki jostakin käyttöön tavallinen kaasupullo ja siihen iso kaasutoho, eli poltin mikä on varren päässä.
Kaasun sininen liekki on niin kuuma, että kasvustot tuhoutuvat tehokkaasti. Olen kokeillut monessa kohteessa, omassa pihassa ja naapureilla. Toisaalta toimenpide kannattaa tehdä hieman tuulen puolelta, jolloin ei joudu itse hengittelemään kasvista tulleita palokaasuja.
Itse yritin aikanaan (ennen kaasun käyttöä) jättiputkien poistoa lapiolla, eli kaivoin putket pois juurineen aina kun ne alkoivat kasvamaan. Lapiolla sai tuhottua kyllä isot putket, mutta juurenpätkistä ja muista syntyi aina kymmeniä pieniä lisää yhtä tuhottua isoa kohden. No ne pienet on nyt helppo polttaa kaasulla, minkä ansiosta esiintymä on melkein tuhottu.
Itse olen myös myrkkyjen käyttöä vastaan, mutta tehokkaaksi apukeinoksi voisin vihjaista nestekaasun käyttöä. Eli hanki jostakin käyttöön tavallinen kaasupullo ja siihen iso kaasutoho, eli poltin mikä on varren päässä.
Kaasun sininen liekki on niin kuuma, että kasvustot tuhoutuvat tehokkaasti. Olen kokeillut monessa kohteessa, omassa pihassa ja naapureilla. Toisaalta toimenpide kannattaa tehdä hieman tuulen puolelta, jolloin ei joudu itse hengittelemään kasvista tulleita palokaasuja.
Itse yritin aikanaan (ennen kaasun käyttöä) jättiputkien poistoa lapiolla, eli kaivoin putket pois juurineen aina kun ne alkoivat kasvamaan. Lapiolla sai tuhottua kyllä isot putket, mutta juurenpätkistä ja muista syntyi aina kymmeniä pieniä lisää yhtä tuhottua isoa kohden. No ne pienet on nyt helppo polttaa kaasulla, minkä ansiosta esiintymä on melkein tuhottu.
-
- Uusi jäsen
Huomasitteko että noissa torjuntaohjeissa mainittiin, että lammas ja lehmä syövät jättiukonputkea vahingoittumatta itse.
Eli lampaita kyselemään vaikka vuokralle...
Eli lampaita kyselemään vaikka vuokralle...
- vesahy
- Jäsen
Viroon tuotiin neukkuaikoina Kaukasukselta alun perin Sosnovyin jättiputkea Heracleum sosnowskyi, joka leviää aggressivisesti ja on paikoittain todella paha ongelma. Se oli tarkoitettu nimenomaan karjanrehuksi. Muutama vuosi olin bussimatkalla Peipisjärven eteläpäässä Petserissä ja Pihkovassa ja siellä oli suuria peltoja täynnä pelkkää tätä putkea, mitään muuta ei näyttänyt seassa enää kasvavan. Edes metsäpalot eivät näyttäneet sitä isommin lannistavan.
Virossa on useita hankkeita menossa sosnovinputken hävittämiseksi. Tänä vuonna alkaa kaksi vuotta kestävä Ympäristöministeriön ohjaama torjunta noin 1500 hehtaarin alalta. Silti kun katselin puutarhaharrastajien keskustelusivuja, niin jotkut valopäät niitä vielä suosittelevat istutettavaksi puutarhoihin.
Virossa on useita hankkeita menossa sosnovinputken hävittämiseksi. Tänä vuonna alkaa kaksi vuotta kestävä Ympäristöministeriön ohjaama torjunta noin 1500 hehtaarin alalta. Silti kun katselin puutarhaharrastajien keskustelusivuja, niin jotkut valopäät niitä vielä suosittelevat istutettavaksi puutarhoihin.
Viimeksi muokannut vesahy, Pe Touko 27, 2011 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- Esko Epäkesko
- Jäsen
Sulla on niin hauskat nuo sanamuodot, että on ihan pakko....Aliina kirjoitti:Katselin tässä joku aika sitten puutarhaohjelmaa, jossa oli hyvä vinkki siihen, miten myrkkyä päätyy vain tuhottavaan kasviin. Siinä neuvottiin vetämään käteen tavallinen siivoushanska tai vastaava ja sitten sen päälle puuvillahanska. Sitä puuvillahanskaa sitten kastellaan myrkkyliuokseen ja pyyhitään tuhottavan kasvin lehtiä. Kehuivat helpoksi, nopeaksi ja säästäväiseksi menetelmäksi. Itsellä on kokeilematta, mutta jos mun täytyisi hävittää jotain niin vaikeaa kuin jättiputki, varmasti kokeilisin.

Katselin tässä joku aika sitten puutarhaohjelmaa, jossa oli hyvä vinkki siihen, miten myrkkyä päätyy vain tuhottavaan kasviin. Siinä neuvottiin vetämään käteen ja sitten sen päälle puuvillahanska. Sitä sitten kastellaan myrkkyliuokseen ja pyyhitään tuhottavan kasvin lehtiä. Kehuivat helpoksi, nopeaksi ja säästäväiseksi menetelmäksi. Itsellä on kokeilematta, mutta jos mun täytyisi hävittää jotain niin vaikeaa kuin jättiputki, varmasti kokeilisin.
Hauskaa viikonloppua kaikille.
Sama ongelma oli täälläkin taloa ostettaessa. Puutarha oli saanut villiintyä rauhassa ja kasvimaan osa pihasta olikin sitä nelimetristä viidakkoa. Pari vuotta meni, minkä jälkeen tultiin siihen tulokseen, että suodatinkangas alapihan peitoksi ja uusi multakerros päälle. Näillä on nyt menty muutama vuosi, eikä jättiputki vaivaa kuin paikoissa, joiden peitoksi ei tullut kangasta. Näistä muutamista paikoista sen kyllä kitkee pois. Ongelmana on enää se, että putkea kasvaa myös naapurin piharakenusten takana kaiken roinan joukossa sekä kaupungin puiston puolella, joista se saattaa levitä takaisin. Kaupungille tästä huomautin, eikä asialle ole tehty mitään. Naapuri ei taida ongelmaa tiedostaa, vaikka siitä on mainittu. Rounduppia olen omatoimisesti antanutkin oman rajan toisella puolella majaileville kasveille...
- vesahy
- Jäsen
Useissa kunnissa jättiputki on järjestelmällisen torjunnan piirissä. Jos kaupunki ei viitsi tai halua tehdä mitään niin kannattaa ottaa yhteyttä Ympäristökeskukseen. En ole ihan varma onko sellaista enää sillä nimellä olemassa kun valtiohallinto myllättiin viime vuonna perusteellisesti mutta kyllä vastaa elin jostain löydy jollain nimellä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Glyfosfaatti, eli RoundUp aiheuttaa sikiöepämuodustumia, kertoo tuore uutinen:
http://www.huffingtonpost.com/2011/06/0 ... 72862.html
Leikkaa maan tasalle, laita pressut päälle kolmeksi vuodeksi niin kuolevat valon puutteeseen ja maatuvat mullaksi. Pressujen päälle lankkuja ja kiviä ettei tuuli vie. Amen.
http://www.huffingtonpost.com/2011/06/0 ... 72862.html
Leikkaa maan tasalle, laita pressut päälle kolmeksi vuodeksi niin kuolevat valon puutteeseen ja maatuvat mullaksi. Pressujen päälle lankkuja ja kiviä ettei tuuli vie. Amen.
Ympäristökeskuksen porukka torjuu jättiukonputkea glyfosaateilla, eli ihan saman homman voi tehdä itsekin glyfosaattivalmisteilla.
Täällä jyväskylässä seurasin yhden omakotitalon takapihan myrkytyksiä pari vuotta sitten mielenkiinnolla, putkea kasvoi ehkä noin parinkymmenen neliön alalla. Yhden kesän myrkytys riitti, eikä kyseistä kasvia ole siellä sen jälkeen näkynyt.
Kasvin kannattaa antaa kasvaa aika isoksi ennen myrkytystä, jolloin pienet siementaimetkin ovat ehkä jo nousseet, leikata latva pois ennen kukintaa ja polttaa se ja sen jälkeen myrkyttää kasvusto. Mitä isompi kasvi, sitä paremmin se jaksaa "pumpata" isoihin juuriin ja juuristoihin myrkkyä lehdiltä ja varsilta.
Jos seuraavana kesänä taimia siemenistä nousee, ne voi kitkeä.
Glyfosaateista uusin tutkimus taitaa olla että jää maaperään, mutta jokainen punnitkoon itse haitat ja hyödyt.
Toki jos haluaa kasvimaan juuri sille alalle, niin vaihtaa maata myrkytyksen jälkeen jolloin osasta siemenpankkiakin pääsee.
Myrkytyksellä pääsee nopeimmin haluttuun lopputulokseen.
Kasvi itsessäänhän on kaunis, koristekasvina mikä ettei jos alue on rajattu ja kasvi siten ettei siihen vahingossa pääse osumaan, eikä siten että se pääsee leviämään. Yhden talon pihalla täällä näin on.
Täällä jyväskylässä seurasin yhden omakotitalon takapihan myrkytyksiä pari vuotta sitten mielenkiinnolla, putkea kasvoi ehkä noin parinkymmenen neliön alalla. Yhden kesän myrkytys riitti, eikä kyseistä kasvia ole siellä sen jälkeen näkynyt.
Kasvin kannattaa antaa kasvaa aika isoksi ennen myrkytystä, jolloin pienet siementaimetkin ovat ehkä jo nousseet, leikata latva pois ennen kukintaa ja polttaa se ja sen jälkeen myrkyttää kasvusto. Mitä isompi kasvi, sitä paremmin se jaksaa "pumpata" isoihin juuriin ja juuristoihin myrkkyä lehdiltä ja varsilta.
Jos seuraavana kesänä taimia siemenistä nousee, ne voi kitkeä.
Glyfosaateista uusin tutkimus taitaa olla että jää maaperään, mutta jokainen punnitkoon itse haitat ja hyödyt.
Toki jos haluaa kasvimaan juuri sille alalle, niin vaihtaa maata myrkytyksen jälkeen jolloin osasta siemenpankkiakin pääsee.
Myrkytyksellä pääsee nopeimmin haluttuun lopputulokseen.
Kasvi itsessäänhän on kaunis, koristekasvina mikä ettei jos alue on rajattu ja kasvi siten ettei siihen vahingossa pääse osumaan, eikä siten että se pääsee leviämään. Yhden talon pihalla täällä näin on.
Tuo toimii niin kauan kuin asukas pysyy samana ja toimintakykyisenä. Mutta kun talon asukkaat vaihtuvat, voi olla, että he eivät ymmärrä, mikä kasvi on kyseessä, vaan päästävät sen riehumaan, pahimmillaan jakavat "komeaa koristekasvia" tuttavapiirilleen.J&J kirjoitti: Kasvi itsessäänhän on kaunis, koristekasvina mikä ettei jos alue on rajattu ja kasvi siten ettei siihen vahingossa pääse osumaan, eikä siten että se pääsee leviämään. Yhden talon pihalla täällä näin on.
Jep, ja olenpa todistanut senkin, että jättiukonputken läheisyydessä työskennellyt henkilö sai palovammat ihoonsa. Että jos meinaa koristeena käyttää, niin kannattaa laittaa paikkaan, jossa ei juuri oleskella.