Apua saunan laude ja seinämateriaaleihin, puulaji?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Fooninki
Jäsen
Jäsen

Apua saunan laude ja seinämateriaaleihin, puulaji?

Viesti Kirjoittaja Fooninki »

Mikä olisi mahdollisimman eläväpintainen puulaji saunaan? Olen katsonut Kanadan/jättiläistuijaa ja magnoliaa.
Tarkoitus olisi tehdä lauteet ohista rimoista ja seinässä olisi leveämpää paneelia tai leveää molemmissa. Hieman
pohdinnassa vielä... En kuitenkaan haluaisi käsitellä puuta muutoin, kuin öljyämällä.

Onko kenelläkään linkittää omia saunakuvia? :)

Tässä pari kuvaa ajatuksistani
http://www.aijaa.com/v.php?i=000038099593.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=003628099594.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=003398099595.jpg
Keijo
Jäsen
Jäsen

Re: Apua saunan laude ja seinämateriaaleihin, puulaji?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Minulla on seinät ja katto tervaleppää ja lauteet lämpökäsiteltyä haapaa. Minä valikoin tarkoituksella vain yhteen seinään enemmän elävyyttä, mutta ihan kirjavat seinät olis saanut jos olisi halunnut. Lauteet on käsitelty parafiinilöjyllä ja seinät on jätetty ihan kokonaan käsittelemättä.
sauna1.jpg
sauna1.jpg (26.08 KiB) Katsottu 7719 kertaa
sauna2.jpg
sauna2.jpg (28.25 KiB) Katsottu 7679 kertaa
Kuvat on vähän kehnoja, kun ei ollut muuta kuin iDon'tTakePicturesInTheDark-puhelin käsillä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tervaleppä on ollut aika kestävä materiaali saunojen seiniin, esim. 6 vai 7vuotta sitten tehtiin sauna uusiksi yhteen asunto-osakeyhtiöön jossa sauna on lämpimänä 3xvko ja n. 8h kerralla. Seinät on yhä todella hyvässä kunnossa, nyt voisi ajatella korkeintaan saunasuojaa päälle. Siellä lauteet tuli lämpöhaavasta, eivät ole selvinneet lähellekään niin hyvin. Lämpöpuu oli tosin tuolloin vähän uusi juttu ja laatuongelmia oli paljon. Nykyään vissiin on tapahtunut parannusta.
HUOM! JA SIIS ISO SELLAINEN... Perinteistä saunasuojaa jos laittaa esim. tervalepälle se pitää lantrata vedellä ainakin 50/50 suhteessa ja testata ensin vaikka hukkapätkään. Jos vetää suoraan purkista jäävät laudat valkoisiksi...
Tuijaa laitettiin kahteen isoon saunaan lauteiksi kun pitäisi kuulemma olla kestävää. En ole nähnyt missä kunnossa ne ovat 6v käytön jälkeen mutta julman kallista se oli kun meni vielä satoja metrejä.
Itse ostin kodinhoitohuoneen kattoon lämpökuusta, on mukavan eläväistä verrattuna tuohon leppään ja tykkään sävystäkin. Voisi jopa ajatella että siitä tehdään koko saunakin. Jotenkin haluan sellaisen "mökkisaunan" fiiliksen. Saman saa tietty halvemmalla kun käyttää kuusipaneelia ja sävytettyä saunasuojaa.
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Tervaleppääkin löytyy monen näköistä, itse jouduin ostamaan kahden eri valmistajan paneelia kun ei löytynyt sopivaa pituutta. Toisen valmistajan paneeli oli paljon juovikkaampaa ja paljon eläväisempää. Se on vaan harmi että paneeleja joutuu ostamaan paketeissa, ei pääse valitsemaan. Meillä on seinät tervaleppää ja lauteet lämpökäsiteltyä haapaa, seinille ei ole tehty mitään, lauteisiin vedin parafiiniöljyn. Lauteet tummui käsittelystä hienosti ja tuli selkeä värikontrasti seiniin. Olen ollut todella tyytyväinen. Ja vaikka netissä oli jos jonkinlaista juttua lauteiden käsittelystä niin eipä meillä ainakaan ole lauteet kuumat tai liukkaat tms.
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Ainakin jättituijasta tehdyt lauteemme ovat herättäneet ihastusta juuri värinsä ja eläväpintaisuutensa vuoksi. Tykkään niistä itsekin tosi paljon. Alkuvaiheessa puu myös tuoksui tosi hyvälle sellaisen puolisen vuotta, mutta nyttemmin puu on jo tuoksutonta. Alussa öljysin lauteet heti kolmeen kertaan parin päivän välein. Sen jälkeen parafiiniöljyä on laitettu vain kerran tai pari vuodessa.

Minun silmääni viehättivät kuvissasi ne leveälautaisemmat versiot - niin seinissä kuin lauteissakin. Meidän pienehkössä sisäsaunassamme laudelaudat ovat "vain" 90 mm leveitä ja 27 mm paksuja. Lauteiden etureunan peitteeksi ne on sahattu kahtia, jotta siihen tuli rimamaisempi vaikutelma. Seinissä on myös normaali 100 mm leveä kuusipaneeli (se oli liian hyväkuntoista vaihdettavaksi), mutta yksi seinä on vaakaan asennettua sormipaneelia vähän elävöittämässä pintaa.

Keskilaude saisi olla iso, mieluiten koko saunan kokoinen (miinus porraslaude), se antaa tilavan ja rauhallisen vaikutelman saunaan. Mitään etureunojen rimoitustakaan ei lauteille kaipaa, kun keskilaude menee ylälauteen allekin. Kannattaa piirtää ja kokeilla lautojen suuntia ja erilaisia lautapaksuuksia. Siitä se loksahtaa kohdalleen mitä juuri te haluatte.

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
TheFox
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja TheFox »

Täällä myös pohdinassa saunan laudemateriaali ja sävytys. Seinät on jo paneloitu lämpöhaavalla, 120mm leveätä paneelia, todella nätti pintakuvio ja sävy. Seinäpaneeleita ei ole käsitelty eikä ole tarkoitus käsitelläkään millään aineella. Ajatuksena oli tehdä lauteet myös lämpöhaavasta, joko perinteisestä 90mm leveästä tai sitten 140mm leveästä laudepuusta. En kuitenkaan haluaisi saunasta liian tylsää ja pelkään että lauteet "hukkuu" sinne sekaan jos seinät ja lauteet on samaa materiaalia ja sävyä. Lauteet saisi siis olla hieman tummemmat kuin seinät.

Kannattaisiko käsitellä laudepuut esim. parafiiniöljyllä vai sävyttää vahalla / petsillä?
Tekisikö parafiiniöljykäsittely riittävän sävyeron seinien ja lauteiden välille? Jostain olen lukenut että parafiiniöljy tekee lämpöhaavasta punertavan sävyistä, pitäneekö paikkansa?
Entä onko kellään kokemuksia Liberonin Finishing Oil tuotteesta, vastaako parafiiniöljykäsittelyä, miten muuttaa puun / lämpöhaavan sävyä?

Jos käyttäisi sävytettyä vahaa / petsiä puun ei tarvitsisi ehkä olla lämpöhaapaa, voisi olla ihan tavallista haapaa (säästäisi ehkä jonkun euron materiaalista...?).
Näihin tuotteisiin olen tähän mennessä törmännyt:
http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .442.shtml
http://www.liberon.fi/cms/node/13
Onko kokemuksia näistä tuotteista saunan lauteista? Ehkäpä jopa kuvia omista sävytyksistä / tai muuten saunamateriaaleista?

Olisi vielä tietysti sekin vaihtoehto, että käyttäisi jotakin ihan muuta kuin haapaa laudepuuna. Katselin myös lämpökäsiteltyä mäntyä ja jättiläistuijalauteita, mutta mänty on kovin oksainen puulaji, hyvän väristä kyllä mutta pintakuviolta ei ollenkaan niin nättiä kuin haapa. Jättiläistuija taas on pirun kallista..
Nohkua
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Nohkua »

Itse petsasin saunan seinät ja lauteet netraudan vironlais valmisteisella petsillä. Toimi uskomattoman hyvin, tarttui vanhaan seinä paneeliinkin kiinni kunnolla eikä jäänyt isommin laikukkaaksi. Tuollainen sävy siis savusaunapetsillä ja kerran vedettynä.

Kuva

Itse tein lauteet 90mm "rimoista" laudepuuksi katsastelin kunnon kuusilankkua, mutta ei osunut siihen hätään käsiin niin tein sitten pienemmästä tavarasta.
Vastaa Viestiin