-56 rakennettu talo, jossa ilmeisesti alkuperäiset vesiputket ja öljykattila. Kuinka kauan vielä kestää putket? Mitä maksaa uusiminen? Kattila varmaan syytä vaihtaa nykyaikaisempaan. Mitä kattilat maksaa ja kuinkahan mahtuu kellarin ovesta sisään? Talo on n. 100m2, kellari on auki koko talon alalta ja siellä on myös sauna ym. kosteat tilat.
Pitäsi kohta jättää tarjous talosta.
Putkistojen elinikä ja uusiminen?
-
piparkakku
- Jäsen

Minä olisin aiheesta kysynyt, että miten se putkiremppa
tehdään? Vedetäänkö uudet putket johki näkyviin vai avataanko kaikki lattiat??
- maanma
- Moderaattori

Vesi-lämmitys järjestelmän uusinta
Aika vaikea uskoa, että kattila olisi alkuperäinen. No anyway - vaihdon tarpeessa todennäköisesti. Kattila-öljypoltin yhdistelmien hinnat lähtee 2500 eurosta ylöspäin. Ei sisällä asennusta. Hommaan liittyy myös vähäisiä sähkötöitä.
Tarkastuta myös öljysäiliösi kunto.
Rautaputket kestää enintään 100v. Korroosio syö seinämän puhki jo aikaisemmin. Vesilaitos antoi arvioksi 60-70v. Lisäksi vedestä tulee ruosteista, jos se seisoo vähänkin pidempään putkessa. Jos systeemin on jo 60 luvulta kunnallisessa vesijohtojärjestelmässä maassa olevat viemäriputket ovat betonisia, joiden max ikä on oikeastaan jo käsillä. Ne vain romahtavat.
Putkirempan hinta riippuu vesipisteiden ja tehtävien läpivetojen määrästä. Sanoisin 2000e ylöspäin.
Tarkastuta myös öljysäiliösi kunto.
Rautaputket kestää enintään 100v. Korroosio syö seinämän puhki jo aikaisemmin. Vesilaitos antoi arvioksi 60-70v. Lisäksi vedestä tulee ruosteista, jos se seisoo vähänkin pidempään putkessa. Jos systeemin on jo 60 luvulta kunnallisessa vesijohtojärjestelmässä maassa olevat viemäriputket ovat betonisia, joiden max ikä on oikeastaan jo käsillä. Ne vain romahtavat.
Putkirempan hinta riippuu vesipisteiden ja tehtävien läpivetojen määrästä. Sanoisin 2000e ylöspäin.
- maanma
- Moderaattori

Re: Minä olisin aiheesta kysynyt, että miten se putkiremppa
Nykymääräykset sanovat, että putket on asennettava niin, että ne ovat helposti vaihdettavissa. Upotettu PEX pitää laittaa suojaputken sisään. Lattiaan ei saa upottaa tulovesiputkia, vaan kattoon, jotta ongelmatilanteessa vuoto tulee näkyviin mahd. pian.piparkakku kirjoitti:Minä olisin aiheesta kysynyt, että miten se putkiremppa tehdään? Vedetäänkö uudet putket johki näkyviin vai avataanko kaikki lattiat??
Valurautaviemärit on parhaita, mutta niiden hinta ja saatavuus sekä itse asennettavuus on ongelma. Niiden käyttöikä on hyvin pitkä, joten ne eivät ole luultavasti ongelma. Niiden maanalaiset betonijatkeet sitten ovatkin lähes tiensä päässä. Uuden putken sujuttaminen (laittaminen entisen sisään) voi olla ratkaisu kun kellarin lattia avataan.
Sanoisin, että jos upotat - älä naulaa vaan käytä ruuveja esim. paneeleissa. Välikattoihin saa piiloon ja periaatteessa sisäseiniinkin, mutta ne pitää ensin avata.
Läpivientejä seinän vierestä pidetään nykyisin varsin käytännöllisenä tapana. Lattian läpäisy vaan vaattii Tosi isoja pitkiä puu ja betoniporanteriä. Ainkin Uponor Unipipe näyttää kohtuullisen hyvältä, kun näkyvät pintavedot on lyhyitä. Vaakasuunnan pitkät vedot ei ole mielestäni hyvän näköisiä.
Minä valitsin kupari-kromi tuotteet, joiden asennus on hitaanpaa ja vaatii tulitöitä.