Mä olen tosi huono käyttämään tämän foorumin hakutoimintoa, mutta googlettamalla usein kuitenkin päädyn mieltä vaivaavien kysymysteni kanssa tämän palstan äärelle. Kun kukaan kokenut ei teitille nyt vastaa, ja mä en ole kuin vasta suunnitelmien alussa tämän asian kanssa, niin en voi tietenkään kauheasti auttaa.
Mutta kun esim. googlaan sanat "kylmä vintti lämpimäksi", tulee aika paljon linkkejä, myös tämän foorumin keskusteluihin. Tai esim. rakentaja. fi -sivustolle (jossa asiaa käsitellään vähemmän perinnehenkisesti, tai spu-eristettä vanhassa talossa kyseenalaistamatta).
Oman käsitykseni mukaan tapoja tehdä on (taas kerran) melkein yhtä monta kuin on rintsikkaakin: lupien kanssa tai ilman, uretaanieristeiden kanssa tai kattorakenteita nostamalla (jolloin yläpohjaan saadaan enemmän tilaa puukuituvilloille) jne. Kattorakenteitakin nostetaan eri tavoin; lisäpalkeilla samalla kun koko katto menee uusiksi, tai sitten joku oli ihan vaan sahannut pystyssäolevat rakenteet poikki ja nostattanut vanhan katon nosturilla

jos mä nyt oikein ymmärsin. Joku ottaa sivuvintit käyttöön, joku jättää ne kylmäksi. Etc. Eli siksi varmaan on vähän vaikea vastata teille, kun yhtä (oikeaa) tapaa ei ole. On ehkä rationaalisin, kustannustehokkain ja sitten toisaalta perinnekorjaushenkisin. Kallein ja halvin (riskeineen). Jotkut luottaa ammattilaisiin, jotkut omaan arvostelukykyyn, tai säätää edellisistä oman versionsa. Kaikissa on riskinsä. Ja toiset haluaa sinne vessat ja kylppärit, toisille riittää kun laittaa vähän eristettä, levyt ja tapetoi. Näitä viimeisiäkin on niin monessa hintaluokassa. Toiset tekee (osan) itse, toiset palkkaa eri hintaisia ammattilaisia. Toisille esteettiset tai eettiset kysymykset ovat tärkeitä, toisille riittää tekniset tai taloudelliset.
Meille yksi rakennusinsinööri arveli, että kattoremontin (sisältäen sen korottamisen) kustannusarvio olis noin 10 000 euroa. Siitä noin 6 000 olisi työn osuus. Eli jos tekee itse vain 4000

. Mua huimaa jo kun mä nousen ruuvaamaan lamppua katonrajaan.. Enkä nyt edes muista sisälsikö tuo ulkokattomateriaalin (ja mikä se olisi ollut), vaiko vain rakenteiden teon. Ja kun ei tiedä rakenneosien oikeita nimiä, on parempi etten yritä selittää miten tämä ratkaisu tehtäisiin. Mä kallistuisin kuitenkin tähän vaihtoehtoon, jossa lämpimäksi tekeminen liitetään kattoremonttiin, koska täälläkin on ollut aika paljon tänä talvena tapauksia joissa vesi liruu seinärakenteisiin, kun tuuletus lappeilla ei toimi. Tai ei ole aluskatta. On yritetty pelkästään eristää (sisäpuolelta ja/ tai lisäämällä fylliä) ilman että on huolehdittu riittävästä ilmavirtauksesta eristeiden päällä yläkolmiossa ja lappeilla? Lämmin ilma kondensoituu vedeksi kuitenkin jonnekkin, joko eristeisiin tai sitten niiden yläpuolelle katon alapintaan, ja hakeutuu siitä jonnekkin. Tietty lumi ja jää katoilla on myös johtanut sulamisvesiä väärille reiteille tänä ja viime talvena enemmän kuin aiemmin ja myös täällä eteläisemmässä Suomessa. Meillä joka tapauksessa muull tavoin eristäminen ei onnistuisikaan. Seinät sitten (lisä)eristäisi sisältäpäin.
Eli, kuten jossain ketjussa sanottiin, ei kun laskemaan neliöitä ja kuutioita, ja googlettamaan materiaalintoimittajien sivuille hintoja (sitten kun ne materiaalit ja tekotavan on ensin valinnut), niin selviää sisäpintojen osuus. Ja jos kenenkään tapauskohtaista remonttitarinaa ei ala ilmestymään. Mutta kyllä niitä blogejakin varmaan googlettamalla noi ylläolevat sanat (tai muut vastaavat) tais löytyä. Kannattaa kuitenkin katsastaa enemmän kuin yksi hyvä tapa tehdä / yksi keskusteluketju.
Me kutsuttiin myös titenkin pari ammattilaista (rakennusinsinööri ja toinen oli arkkitehti) paikalle ja kyseltiin tarkemmin - käytti heidän palveluitaan sitten tai ei. Mitään kun ei mistään tiedetä, mitä remontoimiseen tulee. Eivätkä edes ammattilaiset yleensä ota heti kantaa tai heitä lukuja, ennenkuin näkevät itse paikan päällä mistä on kyse. Eli mikä on lähtötilanne. :)