Auttakaa aloittelijaa - ullakkoremppa

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Muurain
Jäsen
Jäsen

Auttakaa aloittelijaa - ullakkoremppa

Viesti Kirjoittaja Muurain »

Tulee pian ostettua -59 valmistunut puutalo (ei aivan rintsikka, vain yksi asuinkerros alunperin), jonka pitäisi olla melko jämäkkä rakenteiltaan. Alakerrassa on vain tilaa meille liian vähän, joten päätimme laittaa ullakon asuinkelpoiseksi pikapuoliin. Olen vielä aloittelija kunnostus- ja remontointiasioissa, joten tarvitsisin ns. täsmäohjeita foorumilaisilta. Täältä tuntuu löytyvän osaamista puutalojen laittamisen suhteen. Kiitän ja kumarran kaikista kommenteista ja neuvoista. Itse aikaisemmista ketjuista yhdistelemällä en vielä saa sellaista kuvaa, jota ilkeäisin lähteä vaikkapa remppamiehelle esittämään.

Katto lienee saumapeltiä, ullakolla seistessä näkee terveenoloiset puurakenteet, eristeenä purua, ja puulattian (tarkemmin yksilöimättä millainen se on...ei vielä ossoo; lankkua, lautaa tms... :cool: ). Käsittääkseni puutalon eristämisessä tulee olla tarkka, jotteivät talon ilmanvaihto kärsi ja rakenteet vaurioidu. Emme ole puritaaneja talon laittamisessa; se on "pilattu" alkuperäisestä jo siinä mielessä aikaisemmin. Kuitenkin haluaisin jatkaa aikakauden tyyliä siinä missä lompakko antaa myöten, enkä tehdä talolle ja sen terveydelle hallaa mm. väärien pintamateriaalivalintojenkaan takia.

- Mitä siis eristeeksi kattoon ja seiniin? SPU Vintti-Iitaa ja SPU:n seinäeristettä? Korkeutta ei ole vintillä paljoa, viistokatto alkaa heti keskeltä. Kaikki tila halutaan hyödyntää.
- Mitä eristeen päälle? Mitä ja millaista maalia seinäpintoihin?
- Mitä materiaalia oleva hengittävä lattia? Kuinka helppoa on säilyttää vanha puulattia, mitä sen kunnostaminen vaatii? Muovimatto ja laminaatti tuntuvat häväistykseltä, mutta mitään en sulje pois ennenkuin tiedän, miksi tarkalleen.

Kiitos ja kumarrus. Kaikki tieto on tarpeen (kuten voi huomata...) :-)
Muurain
Jäsen
Jäsen

Re: Auttakaa aloittelijaa - ullakkoremppa

Ja lisään vielä, että emme siis tee remppaa itse, ehkäpä jotain avustavia toimenpiteitä. Hiljalleen opetellaan. :wink:
Muurain
Jäsen
Jäsen

Puhelen itsekseni ja itselleni. :) Ullakon lattia on auki, eli purut näkyvillä. Melko kuivaa ja hyväntuoksuista tavaraa. Lienee siis niin, että uudelle lattialle tarvitaan koolaukset ja purut sitten takaisin. Siihen päälle sopiva hengittävä kate. Toisen ikkunan vieressä on vettä päässyt valumaan seinärakenteen sisään, ainakin pahvi seinässä on joskus ollut märkä. Ilmeisesti pahvit avataan joka tapauksessa, jotta eristeet saadaan asennettua. Tällä kertaa ajattelin luopua purueristyksestä seinissä... Rakenteiden kartoitus ja remonttisuunnitelma on tekeillä ammattilaisen toimesta.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

Sinänsä seki on ihan mukavaa, että joku käy täällä itekseenkin juttelemassa, koska meillä on toi sama homma edessä mutta ullakkotilan hahmottaminen, tai siis "millainen siitä toivottaisiin" on hieman hakusessa, niin kuin myöskin se, että "miten se tehdään ja paljonko se maksaa" mutta jostakin on pakko aloittaa. Mutta nämä ketjut missä joku työskentelee saman asian kimpussa, ovat erittäin kiinnostavia.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Vadelmapensas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vadelmapensas »

Minuakin kiinnostaisi ullakon rakentaminen asuttavaksi tilaksi. Katselemassamme talossa on siis puoliksi rakentamaton yläkerta, ja vinttikamari kaipaisi myös lämmöneristystä.

Että millä kannattaisi toteuttaa, eri vaihtoehtoja ja hintoja noin suurinpiirtein?

Saa myös laittaa linkkejä projekteihin, haulla en löytänyt mitään aloittelijalle avautuvaa :)
Keltaisen rintamamiestalon emäntä
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Mä olen tosi huono käyttämään tämän foorumin hakutoimintoa, mutta googlettamalla usein kuitenkin päädyn mieltä vaivaavien kysymysteni kanssa tämän palstan äärelle. Kun kukaan kokenut ei teitille nyt vastaa, ja mä en ole kuin vasta suunnitelmien alussa tämän asian kanssa, niin en voi tietenkään kauheasti auttaa.

Mutta kun esim. googlaan sanat "kylmä vintti lämpimäksi", tulee aika paljon linkkejä, myös tämän foorumin keskusteluihin. Tai esim. rakentaja. fi -sivustolle (jossa asiaa käsitellään vähemmän perinnehenkisesti, tai spu-eristettä vanhassa talossa kyseenalaistamatta).

Oman käsitykseni mukaan tapoja tehdä on (taas kerran) melkein yhtä monta kuin on rintsikkaakin: lupien kanssa tai ilman, uretaanieristeiden kanssa tai kattorakenteita nostamalla (jolloin yläpohjaan saadaan enemmän tilaa puukuituvilloille) jne. Kattorakenteitakin nostetaan eri tavoin; lisäpalkeilla samalla kun koko katto menee uusiksi, tai sitten joku oli ihan vaan sahannut pystyssäolevat rakenteet poikki ja nostattanut vanhan katon nosturilla :lol: jos mä nyt oikein ymmärsin. Joku ottaa sivuvintit käyttöön, joku jättää ne kylmäksi. Etc. Eli siksi varmaan on vähän vaikea vastata teille, kun yhtä (oikeaa) tapaa ei ole. On ehkä rationaalisin, kustannustehokkain ja sitten toisaalta perinnekorjaushenkisin. Kallein ja halvin (riskeineen). Jotkut luottaa ammattilaisiin, jotkut omaan arvostelukykyyn, tai säätää edellisistä oman versionsa. Kaikissa on riskinsä. Ja toiset haluaa sinne vessat ja kylppärit, toisille riittää kun laittaa vähän eristettä, levyt ja tapetoi. Näitä viimeisiäkin on niin monessa hintaluokassa. Toiset tekee (osan) itse, toiset palkkaa eri hintaisia ammattilaisia. Toisille esteettiset tai eettiset kysymykset ovat tärkeitä, toisille riittää tekniset tai taloudelliset.

Meille yksi rakennusinsinööri arveli, että kattoremontin (sisältäen sen korottamisen) kustannusarvio olis noin 10 000 euroa. Siitä noin 6 000 olisi työn osuus. Eli jos tekee itse vain 4000 :razz:. Mua huimaa jo kun mä nousen ruuvaamaan lamppua katonrajaan.. Enkä nyt edes muista sisälsikö tuo ulkokattomateriaalin (ja mikä se olisi ollut), vaiko vain rakenteiden teon. Ja kun ei tiedä rakenneosien oikeita nimiä, on parempi etten yritä selittää miten tämä ratkaisu tehtäisiin. Mä kallistuisin kuitenkin tähän vaihtoehtoon, jossa lämpimäksi tekeminen liitetään kattoremonttiin, koska täälläkin on ollut aika paljon tänä talvena tapauksia joissa vesi liruu seinärakenteisiin, kun tuuletus lappeilla ei toimi. Tai ei ole aluskatta. On yritetty pelkästään eristää (sisäpuolelta ja/ tai lisäämällä fylliä) ilman että on huolehdittu riittävästä ilmavirtauksesta eristeiden päällä yläkolmiossa ja lappeilla? Lämmin ilma kondensoituu vedeksi kuitenkin jonnekkin, joko eristeisiin tai sitten niiden yläpuolelle katon alapintaan, ja hakeutuu siitä jonnekkin. Tietty lumi ja jää katoilla on myös johtanut sulamisvesiä väärille reiteille tänä ja viime talvena enemmän kuin aiemmin ja myös täällä eteläisemmässä Suomessa. Meillä joka tapauksessa muull tavoin eristäminen ei onnistuisikaan. Seinät sitten (lisä)eristäisi sisältäpäin.

Eli, kuten jossain ketjussa sanottiin, ei kun laskemaan neliöitä ja kuutioita, ja googlettamaan materiaalintoimittajien sivuille hintoja (sitten kun ne materiaalit ja tekotavan on ensin valinnut), niin selviää sisäpintojen osuus. Ja jos kenenkään tapauskohtaista remonttitarinaa ei ala ilmestymään. Mutta kyllä niitä blogejakin varmaan googlettamalla noi ylläolevat sanat (tai muut vastaavat) tais löytyä. Kannattaa kuitenkin katsastaa enemmän kuin yksi hyvä tapa tehdä / yksi keskusteluketju.

Me kutsuttiin myös titenkin pari ammattilaista (rakennusinsinööri ja toinen oli arkkitehti) paikalle ja kyseltiin tarkemmin - käytti heidän palveluitaan sitten tai ei. Mitään kun ei mistään tiedetä, mitä remontoimiseen tulee. Eivätkä edes ammattilaiset yleensä ota heti kantaa tai heitä lukuja, ennenkuin näkevät itse paikan päällä mistä on kyse. Eli mikä on lähtötilanne. :)
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

No siinä se tulikin (joku osasi nostaa oikealla hetkellä) ketju, josta voi aloittaa sen vintin eristämisen :) :

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=14&t=913

Ja piti vielä lisätä, että täällä meillä kyllä usein kun saadaan hinta-arvio remontin kustannuksista, ollaankin sitten, että " no ei sitten tarvitse sitäkään hommaa ihan heti tehdä." :lol: Tänäänkin myin yhden vanhan talonpoikaissohvan, että sain kustannettua liesituulettimen LVI-työt ulosmenoineen :-) . Näin ja näillä mennään.

Ps. Ja ehkä sellainen vinkki, että jos tulee yksi kysymys kerrallaan, niin on todennäköisempää saada rajallisia vastauksia rajattuihin kysymyksiin :) Varsinkin jos täsmäneuvoja haluaa.
Arveccio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Arveccio »

Täällä on juurikin meneillään moinen projekti. Lähtötilannekuva on jossain tallessa mutta jos se löytyy niin saatan pian laittaa esille. Meillä ei ollu lähtiessä vinojen osien ja lattian välisiä seiniä/runkoja mihin ois voinu mitään kiinnittää, joten ne piti tieten rakentaa plus nostin kattotuolien vaakapuuta reilut 10cm ylemmäs. Näiden yhteisvaikutuksena vapaat jännevälit lyhenivät jokavälissä. Lattiaan vedetään välipohjahirsien päälle ristiin kertopuiset "väliseinäpalkit" ja siihen päälle lastulevy. Katto-osuuksille uretaanilevyä vinokatot 100mm ja suoralle osalle 150mm. Seiniin normaali ulkoseinärakenne eli tuulensuoja, villa, muovi, koolaus ja kyprokki. Meillä on koneellinen iv jo valmiiksi joten umpiorakenne on haussa. Tilan korkeus keskellä about 195cm 130cm leveästi eli melko matala mutta kelpaa varastointiin/leffa/pelikäyttöön. Valaisimia tai muita pahkoja ei kyllä tartte kattoon haaveilla laittavansa. :roll: Lattian tasolla mitat 7,5mx4m.
Vastaa Viestiin