Onko hyvin toimineita stryroxeja pakko vaihtaa?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
kimurantti
Jäsen
Jäsen

Onko hyvin toimineita stryroxeja pakko vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja kimurantti »

Kyse on yläkerran asuintilojen laajentamisesta. Vintin yksi väliseinä kaadettiin, jotta toiselle huoneelle saatiin lisätilaa. Nyt lämpimän vintin paikkoja aukaistessa selvisi, että vintin vinokatto ja sen alapuolella oleva matala seinä on joskus 70-/80-luvulla eristetty stryroxilla. Muovikelmut tietysti niiden päällä.
Tässä pohdin, että onko ihan pakko vaihtaa styroxit pois ja laittaa eko-, selluvilla- tai spu-levyt tilalle? Tuntuu jotenkin typerältä vaihtaa 30-40 vuotta hyvin toimineet stryroxot pois. Niissä ei näkynyt mitään tummentumia tms.
benjamin
Jäsen
Jäsen

Re: Onko hyvin toimineita stryroxeja pakko vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja benjamin »

¨Tyhmäähän se on vaihtaa jos ne kerran ovat hyvin toimineet.
A.Aho
Jäsen
Jäsen

Re: Onko hyvin toimineita stryroxeja pakko vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja A.Aho »

Mulla on sama homma työn alla:
Edellinen omistaja on joskus 70-luvulla eristänyt nuo kylmät vintit lämpimiksi.
Eristeenä on käyttänyt kattotuolien välissä alla styroksia ja sen päällä lasivillaa eri muodoissaan: paalitavaraa ja äänieristevillaa jne kaikkea silppua.
Styroksipalojen ja villanpalojen väleihin on jäänyt erikokoisia rakoja 1-4mm.
Varastotiloihin laitan 2"x5"kattotuolien väliin spu:n 9cm levyt ja tuolien alle wilhelmilevyt(3cm lisää urtsia). Eristystehokas ratkaisu, mutta äänieristysmielessä huono, se ei tosin varastotiloissa niin haittaa.

Makuuhuoneessa on alkovi, joka on tehty samasta vinovintistä, siellä en voi urtsilla eristää juuri tuon äänieristyksen takia, joten laitan pohjalle Wilhelmin, vai oliko se anselmi(lastulevy+3cm urtsia, ja sen päälle 15cmkivivillaa.siinä saadaan jo parempi äänieristys.
kimurantti kirjoitti: Tuntuu jotenkin typerältä vaihtaa 30-40 vuotta hyvin toimineet stryroxot pois. Niissä ei näkynyt mitään tummentumia tms.
Määrittele hyvin toiminut,onko sinun styroksit ladottu huolellisemmin,kuin minun:rakoja,koloja jne?
Styroksiin ei tule kastuessaan välttämättä mitään tummentumia tai muita jälkiä...
Minä olen tottunut näkemään styroksin maa ja betonieristeenä, en katossa.
Vastaa Viestiin