Uskaltaako purkaa itse

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Uskaltaako purkaa itse

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Nojoo, se varsinainen kartoitus on kyllä ihan omatekemä noiden putkien osalta, mutta kyllä niistä muistaakseni on joku "todennäköisesti asbestieristettä" -maininta myös kuntotarkastuksessa.

Minäpä soitin sille asbestityömiehelle ja se tulee huomenna katsomaan ja kartoittamaan kellaria. (Eli jos tähänastiset rakennusalan ammattilaiset -kokemukseni jatkuvat, olen huomenna klo 9.00 ihan hel...tin kiukkuinen kun klo 8.30 saapuvaksi ilmoittautunutta asbestityömiestä ei näy, ei kuulu. Huoh.) Puoliso kuolkoon aikanaan vaikka muunlaiseen itse aiheutettuun keuhkosyöpään, ja kunhan ei nyt ihan heti kuolisi.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

No, kihisen nyt kiukusta tähän ketjuun vähän jälkijunassa...

Maksoin tässä joku aika sitten nelinumeroisen laskun asbestipurkufirmalle siitä, että purkivat alipaineistetusti ja muutenkin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kellarista patteriverkoston putkista kaikki asbestit veke. Paikalla oli vielä työsuojelupiirin tarkastaja (tai mitä lie aluehallintoviraston reviisoreja ne nykyisin ovatkaan) tekemässä jotain kyttäyskeikkaa millä tsekkaavat kaikki asbestinpurkajat kerran vuodessa.

Tänään sitten sympaattinen putkimiehemme totesi vaivihkaa että pannuhuoneessa on katossa risteilevien putkien päällä asbestipölyä ja kokonaisia asbestikokkareita, jotka sitten tietysti karisivat sieltä iloisesti tämän putkarin niskaan kun hän siellä vaihtoi öljykattilaa maalämpöpumppuun ja silpoi putkiviidakkoa tolkullisemmaksi.

Että kannatti maksaa se tonni ja hönkäillä nyt sitten sitä asbestipölyä, jota luultavasti on ympäri kellaria muuallakin kun työn jälki on kerran noin priimaa. Että terkkuja vaan kaikille asbestihysteerikolle, jotka kimittävät sitä että aina a:lla alkavan sanan kuullessaankin pitää soittaa ammattimiehet paikalle. Luulisi että niillä ammattilaisilla on edes jonkunlainen ammattietiikkakin mukana touhussa jos kerran asbesti on niin välittömästi tappavaa kuin nämä laskuttajat väittävät.

(Joojoo, tiedän että asbesti on oikeasti vaarallista ja ukki kuoli keuhkosyöpään jonka aiheuttajana saattoi olla asbesti jne yms mutta fiduddaa nyt sen verran että avaudun tänne just nyt enkä vasta huomenna kun olisin taas rationaalinen ja rakentava.)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
S3
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja S3 »

Soita työsuojelupiiriin ja pyydä ottamaan näytteet ilmasta - sitten reklamaatiota purkufirmalle.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Esim. pohjanmaalla toimii eräs asbestinpurkuun erikoistunut firma, joka käyttää työntekijöinään viroilaisia - miksiköhän? Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä ja myös siitä kuinka ammattimaisesti ko. firmat toimii. Ei pidä toki yleistää, mutta isäni on paljon seurannut asbestipurkufirmojen töitä erään kaupungin palveluksessa ja hänen mukaansa alalla on niin monenmoista toimijaa...
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

En nyt tähän tapaukseen ota kantaa, mutta aikoinaan kun asbestista alettiin vaahtoamaan ja tuli näitä purkufirmoja kun sieniä sateella, (taisi olla 90-luvun alussa) niin mullekin mainostettiin jollain kurssilla, että kuka tahansa tulee parin viikon koulutuksella ammattimaiseksi asbestipurkajaksi. Asiaa hieman ihmeteltiin yhden 20 vuotta työmaapäällikkönä olleen rakennusinsinöörin kanssa ettäkö tosiaanko kuvittelet olevasi jonkinlainen ammattilainen edes purkamaan parin viikon koulutuksella. Ei saatu oikein rakentavaa keskustelua aikaiseksi ja tais kundi lähteä neukkarista ennen aikojaan naama punaisena.
Haluan vaan sanoa, etteivät isot tarrat pakun kyljessä tee vielä ammattilaista ja että meininki saattaa paikoitellen olla kuin villissä lännessä.
malonari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja malonari »

Kyllä sen itse voi pätkäistä , tehokas imuri ja letku pihalle jos itte sahaa niin kaveri pitämään imuletkua sahauspisteessä ja tietty hengitys-suojaimet , ainakin ittelle :-)
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ja tänään tuli asbestipurkajien kommentti asiaan: "Ihmisiä mekin vain ollaan." Aha. "Se oli niin hankala paikka", oli toinen selitys. Just. Luultavasti jälki olisi ollut monta monituista kertaa parempaa, jos puoliso olisi hoitanut homman itse, asbestia keuhkoon oli lopputulos joka tapauksessa mutta tämä firmakikkailu vaan maksoi tonnin.

Niin joo ja työsuojelupiirin Timo Harjakainen puolestaan suhtautui tyyliin "noh noh, onkos pikkurouva nyt ihan varma siitä että se pöly on asbestia, ettei vaan olisi jotain ihan muuta tomua". Prkl.

Jos joku siis haluaa Ihmisen Isolla Iillä purkamaan asbestejaan, minulta saa yv:llä yhteystietoja.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Oikein tehdyn asbestipurun etuna on mm. tuo alipaineistus. Pysyy muut paikat pölyttömänä. Usein on myös halvempaa tilata suoraan asbestipurku kuin se, että tilaa ensin kartoituksen ja vasta sitten sen purun... Kuten kaikkien urakoitsijoiden kanssa niin näissäkin on niitä eroja, toiset osaa hommat ja toiset osaa laskutuksen.
Asbesti on vähän sellainen peikko jolla pelotellaan kaikkia ja hyvin se on perille mennyt. Vaimo sai melkein hysteerisen kohtauksen kun kerran paljastin että mökin saunan katossa on kiukaan yläpuolella asbestia sisältävä levy. Siinä sitten väänsin rautalangasta että ei siitä ole mitään haittaa niin kauan kun se on vaan ehjä, jos sen nyt otan alas niin sitten pölyää mutta ei siitäkään kukaan kuole...
Jos noita tekee itse (enkä siihen varsinaisesti siis kehota!) niin tärkeintä on kunnollinen hengityssuojain. Tilaan jossa hommia tehdään kunnon tuuletus/alipaine niin ettei pöly leviä esim. asuttuihin huoneisiin. Jos käyttää imuria niin sellaista jossa on hyvät suodattimet, sitten imuri pihalle ja pölymaski naamassa suodatin ja pölypussi roskapussiin ja piukkaan kiinni. Sen jälkeen imurin perusteellinen puhdistus (tai koko masiina roskiin). Homman jälkeen itse pesulle, haalarit yms. roskiin.
Nykyihmisen altistumiset asbestille on jo niin vähissä ettei yhdestä pöllähdyksestä vielä mitään oireita pitäisi tulla, terveellistä se ei kuitenkaan ole.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mä ottaisin kyllä yhteyttä kuluttajaimmeiseen, ja sitten uudestaan tuohon firmaan sekä työsuojelupiirin hemmoon. Uhkaisin juristilla ja vaatisin hinnanalennusta. Eihän tuota työtä ole suoritettu loppuun asti niinkuin pitäisi, ja hyvin tietävät sen itsekin.

Ihan jo senkin takia että 1) laitoitte tuohon pitkän pennin 2) saattaisi laittaa kaverit tekemään jatkossa hommansa hiukan huolellisemmin (reklamaatioiden pelossa).

Laita mulle tulemaan Vain Ihmisiä -purkajafirman tiedot yyveellä - voin joskus kun pms-oireet ovat pahimmillaan soittaa sinne ja hiukan jutustella Ihmisen kanssa.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Tänään oli taas paikallislehdessä joku STT:n asbestijuttu jossa todettiin että asbesti on erittäin vaarallista.

Elämä on, sanon minä, mutta kyllä tuo laskutushomma edelleen ottaa aivoon. Olisi pitänyt tehdä niin, että kellarissa hommat seis heti kun tuo työn priimajälki huomattiin ja Ihminen Isolla Iillä paikalle siivoamaan sotkunsa. Mutta kun putkari sanoi siitä vasta kun oli jo pätkinyt puolet putkista niin eipä siellä ollut enää juuri mitään siivottavaa. Siksi en ole viitsinyt tästä sen isompaa juttuakaan tehdä, vaikka ketuttaa silti joka kerta kun kellariin astuu.

Mitä tästä opimme? Tarkistakaa työn jälki kun tilaatte asbestipurkajia taloihinne!
essayeah
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja essayeah »

"Nopeasti" meidän kokemuksia asbestipurusta kellaritiloissa, pääasiassa pannuhuoneessa:
otettiin firma, joka mainostaa netissä monessa paikkaa. Ei siksi, että hinta oli edullisin, vaan siksi, että oli ylivoimaisesti luotettavimman tuntuinen (yksi etukäteen kehuttu firma väitti valkoiseksi maalattua mustaa muoviputkea asbestiputkeksi, toisen firman mies sylkäisi pannuhuoneen lattialle, kun kuuli, että kilpailutan urakan, kolmas ei tullut sovittuna aikana paikalle ja kun saatiin sovittua uusi aika, haisi pahasti viinalle. Jälkimmäisen hinta oli kolminkertainen hyväksyttyyn tarjoukseen verrattuna.).

Kun urakkaa edeltävänä päivänä kysyin Työsuojelupiiristä, onko sinne jätetty asiaankuuluvat ilmoitukset, kävi ilmi että ei, ja kävi ilmi, että tilaamamme firma ei edes ole rekisteröityjen asbestifirmojen joukossa. No, Työsuojelupiiri kuitenkin hyväksyi (nopeasti) käytännön, jossa työ tehtiin "toisten luvalla", eli tavallaan alihankintana rekisteröidyllä firmalla. Ajattelin, että OK.

Yritin olla tarkka ja pyysin nähtäville virolaisten purkumiesten asbestikurssitodistukset ja henkilökortit. Sellaiset löytyivät.

Purkutyön jälkeen työmiehet poistuivat paikalta nopeasti, sanomatta mitään. Kellarin ilmaan jäi pölyn tuoksu (jälkikäteen selvisi, että alipaineistus, jota kyllä käytettiin, olisi pitänyt jättää päälle noin vuorokaudeksi).

Valitin pölyntuoksusta, mutta viesti meni vastaajaan, ei yhteydenottoa. Tuuletin kellaria vuorokauden ja sitten pyyhin lattiat ja suurimmat vaakapinnat, hengityssuojain naamallani, kostealla rätillä useampaan kertaan. Röpöliäisen betonilattian ansiosta aikaa meni noin 12 tuntia.

Parin päivän päästä ovikello soi aamuvarhaisella, ilman ennakkovaroitusta, kolme firman miestä asteli sisään, lievä miesalivoimatunnelma siinä. Sanoivat, että putkille levitetty primer-aine se vain oli haissut, ei pöly. Primeria tosiaan oli levitetty. Olin äärimmäisen helpottunut.

Asia kuitenkin jäi vaivaamaan mieltä ja pari viikkoa myöhemmin päätin tutkituttaa asian pyyhkimättä jääneistä kohdista. Työterveyslaitos onneksi tutkii ilmaiseksi (rajallisen määrän) tavallisten ihmisten minigrip-näytteitä. Kävi ilmi, että JOKIKISESSÄ huoneessa jossa purkua oli tehty oli pinnoilla asbestia, pannuhuoneen nurkassa runsaasti.

Järkyttyneenä ja vihaisena soitin firman miehelle, joka välittömästi puolustautui sillä, että näytteet kuuluu ottaa ilmasta, ei pinnoilta. Siivoojamies kuitenkin saapui, oletan, että siksi, että yksi näytteistä sisälsi asbestia runsaasti. Hän enimmäkseen levitti joka paikkaan primer-ainetta.

Työsuojelupiirin mies ei valitettavasti/käsittämättömästi asettunut kokonaan puolellemme - esimerkiksi vaatekaappi kellarissa, johon asbestia suurella todennäköisyydellä oli levinnyt, jäi meidän tuuletettavaksemme. On jäänyt tuulettamatta, vaatteet siellä yhä. Firma kuitenkin kävi siivoamassa kellaria, ja tällä kertaa myös muoviosastointia käytettiin enemmän. (Kerronnan tiiviyden vuoksi en tässä selosta kaikkia mittaus- ja tutkimuskertoja, mutta kertasiivouksella hommasta ei selvitty ja alussa saastuneita tiloja rajattiin siivouksen ulkopuolelle.)

Pari vuotta myöhemmin päädyin oikeuteen todistamaan asiassa. Ajattelin, että firma olisi laajemminkin töpeksinyt (lähes varmasti on, kun kukaan ei tarkista työn tulosta), mutta juttu koskikin vain meidän taloamme. Asiaa käsiteltiin työsuojelurikoksena, jossa siis kärsijöinä olivat nämä purkumiehet. Ennen oikeudenkäyntiä kuulin vastaajan selittävän asianajajalleen, miten asbesti ei ole sen vaarallisempaa kuin tupakansavu. Ei ilmeisesti tiennyt, että kuulin keskustelun. En tiedä, tuliko tuomioita, kun olin vain todistaja, minulle ilmeisesti ei ilmoitella.

Summa summarum: olen sitä mieltä, että asbestipurun laatu kannattaa tarkistuttaa aina. Jälkiviisaasti toteaisin, että tästä kannattaa kertoa purkajille etukäteen, jolloin työn jälki varmasti on tarkempaa. Luulin, että omalla kohdallani olisi riittänyt "pelotteeksi" tuo joka asian tarkka syynääminen ennen purkua, mutta ei. (Virallinen tutkimushan tehdään pintoja harjaamalla ja ilmaa keräämällä, mutta pelkkä pintatutkimuskin kertoo paljon.)

Pieni lapseni altistui asbestille kahden tai kolmen kellarisaunonnan aikana, itse tietysti runsaimmin siivotessani (kyllä, oli kuminen hengityssuojain, mutta kotikonstein asbestia vastaan ei voi suojautua kunnolla). Kukaan ei altistunut niin pahasti, että sairastuminen olisi todennäköistä, mutta pikkulapsen osalta ei todellakaan haluaisi pelata todennäköisyyksillä ja odottaa 80-90 vuotta, että miten käy. Siellä ne asbestikuidut keuhkoissa kuitenkin ovat, enkä saa niitä pois. Kokemus oli ja on elämäni paskamaisin ja voin vain olla iloinen siitä, että olin niin varovainen. Muutenhan hengittelisimme tuota tavaraa yhä ja altistus olisi ollut aivan toista luokkaa.

Ansaitsisinko korvauksia kyseiseltä firmalta? Mielestäni kyllä, mutta a) ei tullut kuluja, kun siivosin itse b) terveydestä voi valittaa vasta jos oikeasti sairastuu, mikä on uskomatonta, kun tämä purkaja on lähes varmasti kuollut, jos sairastuisin vaikkapa 30 vuoden kuluttua.

Lasku jäi maksamatta, eikä firmakaan ole sitä yrittänyt karhuta. Yritys muuten löytyy yhä netistä asbestipurku-haulla. Mieli tietty tekisi kertoa firman nimi tässä, mutta tuntuu olevan sellainen ihmisten terveydestä piittaamaton villi länsi tuo asbestipurkumaailma, että ei aivan uskalla.
Vuoden 1953 rapattu täystiilitalo.
Vastaa Viestiin