Ikuinen aihe: lisäeristys...
Nyt on kattokin avattu kokonaan villoihin saakka ja edelleen näyttää rakenne toimineen. Koolaus ja 100 mm villaa on siis vanhan sisäkaton päällä. Eristevillojen ja varsinaisen kattolaudoituksen välissä on siis tuo vanha sisäkatto (toisessa huoneessa paneeli ja toisessa kattolevy), todennäköisesti joku paperi ja sitten kattolaudoitus.
Kenellä on kokemusta selluvillasta tai muista vastaavista puukuituvilloista? Onko asennus seiniin tai esim. tuohon kattorakenteeseen sisätilojen puolelle hankalaa? Voiko sen asentaa katossa suoraan vanhan sisäkaton alapuolelle ennen uutta sisäkattolevyä?
Kenellä on kokemusta selluvillasta tai muista vastaavista puukuituvilloista? Onko asennus seiniin tai esim. tuohon kattorakenteeseen sisätilojen puolelle hankalaa? Voiko sen asentaa katossa suoraan vanhan sisäkaton alapuolelle ennen uutta sisäkattolevyä?
Vinoon sisäkattoon puhallettiin selluvilla ontelopuhalluksena. Eli vino osa oli laitettu ilmansulkupaperilla umpeen ja laudoitettu siten että lautojen välissä on reilut 10 cm. Puhaltaja veti sitten ristiviillon paperiin ontelon yläosaan, tunki letkun siitä sisään ja puhalsi ontelon täyteen. Sitten vielä tarkistusviilto alaosaan ja tarvittaessa täydennystä. Teippasin sitten lopuksi viilot umpeen. Huomioikaa myös onteloiden sivuttainen "osastointi". Ne eivät voi olla mahdottoman leveitä koska silloin ei voida taata ontelon täyttymistä kauttaaltaan.
Meillä laitettiin 18 kuutiota selluvillaa yläkerran seiniin ja vinokattoihin. Aikaa meni asentajilta n. 3 tuntia, hinta taisi olla vajaat 600 euroa. Homma sujui sen verran omalta osaltani sen verran helposti että en pitänyt hintaa pahana.
Meillä laitettiin 18 kuutiota selluvillaa yläkerran seiniin ja vinokattoihin. Aikaa meni asentajilta n. 3 tuntia, hinta taisi olla vajaat 600 euroa. Homma sujui sen verran omalta osaltani sen verran helposti että en pitänyt hintaa pahana.
minun tönössä kans tummia villoja
Eli mä otin ne pois, samoin on tummunutta villa piipun ympärillä, liekö johtunut lämpövaihteluista..? Kun se selluvilla maksaa sen 20 egee kuutio ja ottamalla korkeus/paksuus/leveysmitat ja kerrot ne niin saat tarvittavan kuutiomäärän. Ja jos mä puhallan sen villan itse ontelopuhalluksena niin sen teet sinäkin. Ekovillan nettisivuilla on videot siitä, miten se toteutetaan. Peace of cake..
Mä nimittäin sorruin ihan Villa Haga:n omistajana siihen virheelliseen ajattelutapaan, että "mitä tuota purkamaan, onhan se tuossa toiminut". Tuolloin oli kyse juuri sellaisista eristeratkaisuista, jotka oli tehty jälkeenpäin mutta jotka eivät kuulu rintamamiestaloon.
Mietin pari viikkoa ja purin ja revin pois eikä kaduta yhtään. Mun filosofia on se, että vaikka yh:n budjetilla mennään, pitää sen verran olla rahaa, että tekee kunnolla eikä vähän sinnepäin. Kun en millään jaksa jatkossa pähkäillä sitä, että olisiko sittenkin pitänyt tehdä kuten pitää eikä jättää sellaista tavaraa seinään, joka ei sinne kuulu. Tässä esimerkissä kahden eri eristemateriaalin sotkemista keskenään; lasivilla (ei hengittävät) ja muu hengittävä.. Tässä vain mun mielipide, jokainen tekee kuten itse haluaa. Toisaalta, kukaan meistä ei ole näkemässä Amatöörin remppaa, voihan se olla, että villat on ihan ok ja oikeassa paikassa. Mie ottaisin pois ja korvaisin selluvillalla
Mä nimittäin sorruin ihan Villa Haga:n omistajana siihen virheelliseen ajattelutapaan, että "mitä tuota purkamaan, onhan se tuossa toiminut". Tuolloin oli kyse juuri sellaisista eristeratkaisuista, jotka oli tehty jälkeenpäin mutta jotka eivät kuulu rintamamiestaloon.
Mietin pari viikkoa ja purin ja revin pois eikä kaduta yhtään. Mun filosofia on se, että vaikka yh:n budjetilla mennään, pitää sen verran olla rahaa, että tekee kunnolla eikä vähän sinnepäin. Kun en millään jaksa jatkossa pähkäillä sitä, että olisiko sittenkin pitänyt tehdä kuten pitää eikä jättää sellaista tavaraa seinään, joka ei sinne kuulu. Tässä esimerkissä kahden eri eristemateriaalin sotkemista keskenään; lasivilla (ei hengittävät) ja muu hengittävä.. Tässä vain mun mielipide, jokainen tekee kuten itse haluaa. Toisaalta, kukaan meistä ei ole näkemässä Amatöörin remppaa, voihan se olla, että villat on ihan ok ja oikeassa paikassa. Mie ottaisin pois ja korvaisin selluvillalla
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Tarkennusta edelliseen
Juolahti vielä mieleen pari juttua, vähän niinkuin tarkennuksena edelliseen viestiin, niin aika moni meistä on ollut rintsikan omistajana aika epävarmoja, mie kuten kaikki muutkin. Varmuutta on tullut vasta sitten kun on ottanut selvää asioista ja esimerkiksi surffannut näillä sivuilla. On joutunut heittämään varmoin pitämiään asioita romukoppaan ja aloittamaan alusta tutkimalla joka ikinen rakenne ja tärkeintä; olemalla nöyrä
näitä aarteita kohtaan..
Olenhan minä lukenut rak.oppia 4 vuotta mutta kuten sanotaan; teoria on teoria ja käytäntö aivan jotain muuta. Minun ohjenuora ja voisko sanoa tuki ja turva on aina ollut Villa Haga; olen katsonut tosi tarkkaan miten ovat toteuttaneet erilaisia eristeratkaisuja ja miten tehneet ennen vanhaan. Meidän talothan ovat juuri niitä, jotka on rakennettu hyvin ja vieläpä oikein, koska ovat vielä pystyssä
ja joitakin vahinkoja lukuunottamatta hyväkuntoisia ikäisekseen. Miksi heittää hukkaan entisajan rakentamisen ammattitaitoa ja käytännössä osoitettua toimivuutta? Sitä mie mietin..
Omana perusteena on aina tämän tönön kohdalla ollut se, että ei kait tämä voi olla huono ratkaisu ku on tämä mökki vieläkin pystyssä. Kun tietoa ja mielipiteitä on liikaa niin mie olen aina tukeutunut Villa Hagaan ja siihen, millä materiaaleilla hänet on aikoinaan rakennettu.. Ku pieni pää menee herkästi sekaisin siitä tietotulvasta mitä on ja kaikki vannovat olevansa oikeassa. Niin teen minäkin
.
Rohkeutta tarttua toimeen, sitä tarvitaan ja hidasta malttia, sillä pärjää jo aika pitkälle.. nimim. Siperia opetti hätäistä
Olenhan minä lukenut rak.oppia 4 vuotta mutta kuten sanotaan; teoria on teoria ja käytäntö aivan jotain muuta. Minun ohjenuora ja voisko sanoa tuki ja turva on aina ollut Villa Haga; olen katsonut tosi tarkkaan miten ovat toteuttaneet erilaisia eristeratkaisuja ja miten tehneet ennen vanhaan. Meidän talothan ovat juuri niitä, jotka on rakennettu hyvin ja vieläpä oikein, koska ovat vielä pystyssä
Omana perusteena on aina tämän tönön kohdalla ollut se, että ei kait tämä voi olla huono ratkaisu ku on tämä mökki vieläkin pystyssä. Kun tietoa ja mielipiteitä on liikaa niin mie olen aina tukeutunut Villa Hagaan ja siihen, millä materiaaleilla hänet on aikoinaan rakennettu.. Ku pieni pää menee herkästi sekaisin siitä tietotulvasta mitä on ja kaikki vannovat olevansa oikeassa. Niin teen minäkin
Rohkeutta tarttua toimeen, sitä tarvitaan ja hidasta malttia, sillä pärjää jo aika pitkälle.. nimim. Siperia opetti hätäistä
-Madde-
Fiksua pohdintaa todellakin ja käy ihan järkeen. Mutta se ikuinen mutta. Meidän tönö on lisäeristetty sisäpuolelta lasivillalla -79 ja nyt puretaan villoihin saakka ensimmäistä kertaa 27 vuoden aikana. Vaikka kuinka minäkin toisaalta epäilen lasivillan toimivuutta, jos rakenne kastuu, niin mistä ihmeestä sitten on meidän terve tönö todiste, jos ei onnistuneesta ratkaisusta? Kattovuotoja on meilläkin varmasti aikoinaan ollut, koska nykyinen peltikatto on vaihdettu vasta -97 mutta siltikin villat ovat hyvässä kunnossa eikä niiden alla olevissa vanhoissa pinnoissa näy mitään hälyttäviä merkkejä.
Tämä on niin ristiriitaista.
Meillä minä varmistelijana ja yltiövarovaisena vaihtaisin lasivillan pois (amatööri todellakin mutta tieto lisännyt projektin edetessä tuskaa) mutta mies ei ymmärrä, miksi hyvin toiminut rakenne pitäisi muuttaa. Projektiamme konsultoineet rakennusalan ammattilaiset tai itselleen vanhoja taloja kunnostaneet ovat myös olleet sillä kannalla, että kun lasivilloitetun rakenteen tekee oikein (ilmansulkupaperi, kunnon tiivistykset, huippari tehostamaan tuuletusta), se toimii. Täällä surffailemalla olen kuitenkin käsittänyt, että tuo rakenne ei toimi. Haluaisin uskoa molempia näkökulmia, koska molemmat käy järkeen perusteluineen mutta päätöshän meidän on vain tehtävä - itse.
Ei ole pienen ihmisen elämä helppoa...
Tämä on niin ristiriitaista.
Ei ole pienen ihmisen elämä helppoa...
- Hmm...on se aika jyrkästi sanottu "ettei toimi". Onhan teillä siellä esimerkki siitä että toimii. En minä ainakaan menisi purkamaan kun sitä rakentamista ja laittamista vanhassa talossa on niin pirusti muutenkin.kun lasivilloitetun rakenteen tekee oikein (ilmansulkupaperi, kunnon tiivistykset, huippari tehostamaan tuuletusta), se toimii. Täällä surffailemalla olen kuitenkin käsittänyt, että tuo rakenne ei toimi.
Jos on kaikki vanhaan tyyliin rakennettu nin ei kai sinänsä ole mitään järkeä lähteä modernisoiman rakenteita, mutta jos jotain on jo tehty valmiksi niin kannattaako repiä poiskaan...
Karrikoiden "ei toimi". Paremminkin sanottuna epäillään rakenteen aiheuttavan myöhemmin ongelmia. Eikä tämä ole mikään syyttävä sormi kenenkään näkökulmaa vasten, koska niin monta mielipidettä kuin tekijää.
Helposti vaan oma "amatöörinpää" menee sekaisin, kun yrittää jokaista kuunnella ja etsiä sitä kautta totuutta omaan tekemiseen...
Ehkäpä meidän pitää nyt tehdä oma ratkaisumme ja katsoa mitä se tuo tullessaan. Kahden vaihtoehdon välillä vaappuminen on kuluttavaa eikä loppujen lopuksi johda mihinkään.
Kiitos kaikille aktiivisille
Ehkäpä meidän pitää nyt tehdä oma ratkaisumme ja katsoa mitä se tuo tullessaan. Kahden vaihtoehdon välillä vaappuminen on kuluttavaa eikä loppujen lopuksi johda mihinkään.
Kiitos kaikille aktiivisille
Noin juuri miekin ajattelin :)
Eli se, että kahden vaihtoehdon välillä vaappuminen ei johda mihinkään.. Se johtaa, vaikka sie et sitä vielä hoksaakaan :) alitajuntasi työstää asiaa vaikka sineä et sitä enää miettisi :) :). Näin kävi minulle.. Tarkoitin sillä ei-hengittävä rakenteella sitä, että kumpi toipuu paremmin kun niitä ongelmia tulee? Joka talossa tulee kolhuja, remonttia ym.vuotoja. Ei sellaista 200-vuotiasta mökkiä ole vielä tehtykään, jota ei joutuisi joskus korjailemaan..
Jos siusta tuntuu, että purkaminen on turhaa ja jos ne villat on ok, niin mikäs siinä, että jätät ne sinne. Lisäeristeenä täytyy sitten olla jotain lasivillan tyyppistä eli sinne en sitten laittais hengittäviä eristeitä, koska silloin tulee ongelmia. Miulle jäi epäselväksi, että oliko rakenne vintilla vaiko alakerrassa, luin ehkä huonosti mutta pointti on, että koko seinärakenne pitää olla (miun mielestä) sitten samantyylistä eristettä eli ei lasivilla alhaalla ja yläkerrassa jotain muuta..
Jos haluat nähdä jos niitä vuotoja tulee niin ehdottomasti paperointi eikä muovisulku, silloin jos jotain tapahtuu näet sen heti eikä sitten kun puolet seinästä on tuhoutunut. Miun kollegalla on -70 rakennettu talo ja hän kertoi, että lasivilla jäätyi yläpohjassa talven aikana ja hän säikähti kuollakseen. Keväällä purki heti kaikki auki ja ei mitään, kuivunut itsekseen. Tuo tuli mieleen illalla kun pähkäilin tuota siun nykyistä rakennetta eli.. ei kait kaikki aaaina ole niin mustavalkeeta.. Kait...
Jos siusta tuntuu, että purkaminen on turhaa ja jos ne villat on ok, niin mikäs siinä, että jätät ne sinne. Lisäeristeenä täytyy sitten olla jotain lasivillan tyyppistä eli sinne en sitten laittais hengittäviä eristeitä, koska silloin tulee ongelmia. Miulle jäi epäselväksi, että oliko rakenne vintilla vaiko alakerrassa, luin ehkä huonosti mutta pointti on, että koko seinärakenne pitää olla (miun mielestä) sitten samantyylistä eristettä eli ei lasivilla alhaalla ja yläkerrassa jotain muuta..
Jos haluat nähdä jos niitä vuotoja tulee niin ehdottomasti paperointi eikä muovisulku, silloin jos jotain tapahtuu näet sen heti eikä sitten kun puolet seinästä on tuhoutunut. Miun kollegalla on -70 rakennettu talo ja hän kertoi, että lasivilla jäätyi yläpohjassa talven aikana ja hän säikähti kuollakseen. Keväällä purki heti kaikki auki ja ei mitään, kuivunut itsekseen. Tuo tuli mieleen illalla kun pähkäilin tuota siun nykyistä rakennetta eli.. ei kait kaikki aaaina ole niin mustavalkeeta.. Kait...
-Madde-
Kyselin asiaa villatehtaalta, koska omasta talosta löytyi myöskin mustuneita lasivilloja. Jos villa on mustaa ja puut ympärillä ehjiä, on kyseessä ilmavuoto ja musta on likaa. Villa on siis toiminut suodattimena.
Perustelu tehtaan puolesta oli, että villa ei sisällä ogaanisia aineita, jotka lahoaisivat / homehtuisivat ennen puuta.
Mistä on tullut yleinen käsitys, että lasivilla tai kivivilla ei kuivu rakenteessa ja pitääkö tämä paikkansa? Jos tämä pitää paikkansa keksin heti sovellutuksia teollisuuteen aineelle, joka imee nestettä mutta ei luovuta sitä.
Perustelu tehtaan puolesta oli, että villa ei sisällä ogaanisia aineita, jotka lahoaisivat / homehtuisivat ennen puuta.
Mistä on tullut yleinen käsitys, että lasivilla tai kivivilla ei kuivu rakenteessa ja pitääkö tämä paikkansa? Jos tämä pitää paikkansa keksin heti sovellutuksia teollisuuteen aineelle, joka imee nestettä mutta ei luovuta sitä.
Elän käsityksessä että mineraalivilla ei ime kosteutta mutta kylläkin kostuu kuitujen pinnoilta. Mineraalivilla kadottaa kostuessaan eristävyyttään jo alhaisella kosteusprosentilla, minkä vuoksi se on tapana höyrysulkea muovin taakse. Kyllä se sieltä sitten edelleen kuivuu, jos rakenne asianmukaisesti harvenee ulospäin, eikä ole koteloitu kahden läpäisemättömän kerroksen väliin. Tällöin homma alkaa helposti homehtua.