Savukaasupuhaltimien/-imurien sähkönkulutus
Savukaasupuhaltimien/-imurien sähkönkulutus
Käänteispalokattilan oston yhteydessä tulee mukana savukaasupuhallin. Tuli mieleen, että kun puukattilan ostolla pyritään kustannussäästöihin, niin mitenkä paljon tuo savukaasupuhallin kuluttaa sähköä? Kuittaako paikallinen energiayhtiö omansa pois savukaasupuhaltimen ja muun ohjauselektroniikan kautta - ja nauraa partaansa minun tehdessä polttopuita niska limassa?
Re: Savukaasupuhaltimien/-imurien sähkönkulutus
Näyttää pienemmän pään laitteet ottavan tehoa 50 W eli suunnilleen hehkulampun verran. Talo tarvitsee kunnon pakkasilla 10.000 W eli aika eri suuruusluokassa mennään.
35w aritermi katilassa. itellä nopeudesta käytössä 60%.
Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu palokaasuille jos sähköt ovat poikki ja imuri ei toimi? Meidän kulmilla talvimyrskyn jälkeen 3 päivää ilman sähköä on normaalia.
Nim. merk. Puukattilaa harkitseva
Eikös sähkökatkoksen aikana lopu muukin liikenne: kiertovesipumput yms. värkit, joiden pitäisi kuljettaa vettä varaajan ja pannun ja rakennuksen välillä. Eli minun mielestäni sähkökatkoksen aikana ei kannata kattilaa rikitellä. Ellei satu nurkasta löytymään alligaattoria (agregaattia), jolla muuttuu omavaraiseksi sähköntuoton kanssa.
Just satuin katsomaan, että Econaturen ohjekirjassa mainitaan ottoteho 0,12kW. Meneekö muuten latauspumpun sähkö kattilan kautta? Katselin vain hölmönä kattilan sähkökaaviota.
Ainakaan tuo kattila ei ilmeisesti toimi ilman imuria lainkaan. Kävin tänään yhtä katsomassa. Maailmanlopun odottajana melkein ostin agregaatin minäkin (säilyketölkkiruokavaraston viereen), mut asutaan melko keskustassa, ettei täällä kauaa ole koskaan sähköt poikki.mixout kirjoitti:Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu palokaasuille jos sähköt ovat poikki ja imuri ei toimi? Meidän kulmilla talvimyrskyn jälkeen 3 päivää ilman sähköä on normaalia.
Tuo teho taitaa olla vaan sen savukaasuimurin teho,latauspumpustahan ei kattilan toimittaja tiedä vaikka arvata voikin.
Sieltä kattilan kautta se latauspumpun sähkökin kulkee. Eihän oikeastaan mikään puukattila ilman sähköä toimi, pitäähän sen latauspumpun pyöriä suurimmassa osassa systeemeitä,teoriassa joissain tapauksissa vois jollain tavoin vapaakierrolla ladata ja lämmityskin toimia...
Sieltä kattilan kautta se latauspumpun sähkökin kulkee. Eihän oikeastaan mikään puukattila ilman sähköä toimi, pitäähän sen latauspumpun pyöriä suurimmassa osassa systeemeitä,teoriassa joissain tapauksissa vois jollain tavoin vapaakierrolla ladata ja lämmityskin toimia...
-
yksinkertaistaja
- Jäsen

kattilalle menevään syöttöjohtoon kun laittaa väliin pistotulpan ja rasian,voi helposti sähkökatkon aikana syöttää autosta pikku invertterin avulla senverran sähköä että saa kiertovesipumput ja savupuhaltimet pyörimään ja pysyy tupa lämpösenä.
savukaasuimurin teho mulla on 0,03kw
savukaasuimurin teho mulla on 0,03kw
lähes kaiken voi tehdä itse...
Ja seuraava kysymys on, että onko joku kokeillu pyörittää halpisinvertterillä kiertovesipumppua, siis semmosta jossa jotain älyä sisällä esim nämä alpha yms? Elikkä toimiiko?yksinkertaistaja kirjoitti:kattilalle menevään syöttöjohtoon kun laittaa väliin pistotulpan ja rasian,voi helposti sähkökatkon aikana syöttää autosta pikku invertterin avulla senverran sähköä että saa kiertovesipumput ja savupuhaltimet
- Maatilallinen
- Jäsen

En ole ALPHA-pumppua pyörittänyt, mutta Grundfos UPS 25-60 -peruspumppua olen pyörittänyt huuto.netistä ostetulla halpis-150W invetterillä. Pyörii, mutta pitää kovempaa ääntä kuin verkkosähköstä.
Mulla ongelma on patteriverkoston kolmivaiheinen kiertovesipumppu, mutta onneksi lämmitys toimii vapaakierrollakin kun vääntää suntin käsin auki. En ole lämmönsäätimeenkään uskaltanut täräyttää invertterisähköä.
Eli sähköjen katketessa automaattisesti käyntiin jää latauspumppu ja kattilan ilmapeltiensäätösysteemin laturi, jossa on tosin vielä varmuuden vuoksi oma 7,2ah lyijyhyytelöakku välissä. Olen rakentanut sen keskuslukitusmoottoreista.
Tuo systeemi on tärkeä toimia, luukut pitää saada kiinni vaikka häviäisi jännite koko talosta mukaanlukien kaikki varajärjestelmät jne... Muuten kyllä kiehuu kattila äkkiä jos jää luukut täydelle palolle. Luukut kiinni ei kiehu vaikkei latauspumppu pyörisikään.
Mulla ongelma on patteriverkoston kolmivaiheinen kiertovesipumppu, mutta onneksi lämmitys toimii vapaakierrollakin kun vääntää suntin käsin auki. En ole lämmönsäätimeenkään uskaltanut täräyttää invertterisähköä.
Eli sähköjen katketessa automaattisesti käyntiin jää latauspumppu ja kattilan ilmapeltiensäätösysteemin laturi, jossa on tosin vielä varmuuden vuoksi oma 7,2ah lyijyhyytelöakku välissä. Olen rakentanut sen keskuslukitusmoottoreista.
Tuo systeemi on tärkeä toimia, luukut pitää saada kiinni vaikka häviäisi jännite koko talosta mukaanlukien kaikki varajärjestelmät jne... Muuten kyllä kiehuu kattila äkkiä jos jää luukut täydelle palolle. Luukut kiinni ei kiehu vaikkei latauspumppu pyörisikään.
Minkälaista ääntä savukaasuimurit pitävät? Kuuleeko äänen pihalla ollessaan? Naapureille aiheutettavaa mahdollista melusaastetta tässä aprikoin...
Tuollaisesta piipunnokassa olevasta savukaasuimurista vain on kokemusta. Pientä hurinaa pihalla siitä kuuluu. Kovin on herkkäkuuloisia naapureita jos moisesta pahastuisivat.
Sisällä sen sijaan kuuluu hieman ärsyttävää, kaiketi rakenteiden kautta resonoivaa ääntä. Mutta kunhan kipaisen (lue: uskallan kipaista ) katolla putsaamassa imurin, niin toivottavasti ääni hiukka vaimenisi.
T
Harri
Sisällä sen sijaan kuuluu hieman ärsyttävää, kaiketi rakenteiden kautta resonoivaa ääntä. Mutta kunhan kipaisen (lue: uskallan kipaista ) katolla putsaamassa imurin, niin toivottavasti ääni hiukka vaimenisi.
T
Harri
Ihan perus kiertovesipumppu ainakin murisee halppis invertterin perässä. Ilmeisesti inverterin tekemä aalto on niin kantikasta, ettei pumppu pelaa ihan kunnolla. Luulisin kumminkin, että lyhyitä aikoja voi pyöritellä murinasta huolimatta. Vaikka eipä ne paremmatkaan invertterit ihan mahdottoman kalliita ole. Laadukkaalla laitteellahan voi esim. latailla autossa läppäriä tms. jos vehkeelle ei jatkuvaa käyttöä pumpun kaverina oo.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Yhtä vain pari sekuntia kuultuani muistelisin äänen olleen samaa luokkaa öljypolttimen huminan/kohinan kanssa. Kattilan päällä oleva malli. Tuskin kellarista kovin pitkälle ääni kantautuu.HutC kirjoitti:Minkälaista ääntä savukaasuimurit pitävät? Kuuleeko äänen pihalla ollessaan? Naapureille aiheutettavaa mahdollista melusaastetta tässä aprikoin...