Puulattian pintakäsittely

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Puulattian pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja vesahy »

jkr kirjoitti:Joskus kun lattiat vaativat uudelleen pintakäsittelyä ja on varaa mennä kuukaudeksi hotelliin niin maalataan lattiat pellavaöljylakkamaaliseoksella.
Pysyykö öljymaali maidolla käsitellyssä pinnassa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

jkr kirjoitti:Huomasin vasta nyt viestisi Tintu
Niin eli nyt on ollut jo jonkin aikaa maidolla käsitelty lattia käytössä ja siis pintaan jää kosteasta jälki (hmm tai jälki näkyy valoa vasten) joka lähtee pesun yhteydessä pois, olen pyyhkäissyt lattiaa nihkeällä mopilla joka on kastettu maitoon ja hyvin toimii.

Meillä on iso koira ja satunnaisesti useampikin kun on hoitokoiria. Koira rakastaa juoksemista piipun ympäri ja kaahaa sisällä jos sille vaan antaa luvan (eli ei kiellä sitä riehumasta), ei ole tästä tullut lattiaan mitään pahoja jälkiä mutta minulla on liukuestepohjaiset matot noissa pahimmissa jarrutus ja kurvauskohdissa. Tassunjälkiä ei ole oikeastaan tullut,eteinen on melko matotettu ja tassut pyritään puhdistamaan aina hyvin ulkoilun jälkeen. Meillä ongelmia aiheuttaa lähinnä koiran parta joka on useinmiten enemmän tai vähemmän kostea ja niissä kohdissa missä koira usein makaa lattiassa näkyy juuri valoa vasten näitä parrasta jääneitä kosteita viiruja.
Meillä aika paljon ratkaisi se että käsittely oli erittäin helppo, halpa ja nopea tehdä ja näihin suhteutettuna se on erittäin toimiva. Joskus kun lattiat vaativat uudelleen pintakäsittelyä ja on varaa mennä kuukaudeksi hotelliin niin maalataan lattiat pellavaöljylakkamaaliseoksella.

Muoks. Niin siis jotakuinkin kuukauden on ollut lattiat tehtynä ja muutamaa kohtaa missä koira tykkää maata (mattojen väleissä) olen kertaalleen pyyhkässyt.
Meillähän lattiassa on vielä nyt maali, mutta ensi maanantaina tulee mies ja hioo sen pois. Tämä on minullakin ollut (tämän ketjun innoittamana) suunnitelmana, että nyt en rupee sitä lattiaa maalaamaan tai maalauttamaan (eli emännän remontteihin saa nyt tulla piste tai joku välimerkki, että perhe pääsee tarkkailemaan kevääntuloa omalle pihalle..) vaan laittaisin tuollaisen suojaavan maidon siihen toistaiseksi. Päästäisiin viimein kantamaan ruokapöytä takaisin tupaan ja voitaisiin siivota alakerta kaikesta remonttipölystä asuttavaan kuntoon. Ja varsinkin jos se pellavaöljymaali kerran kuivuu niin hitaasti (minkätakia sitten kuitenkin vaihdoin pellavaöljymaalin Unicaan, mitä keittiön kaappeihin tulee, on niissä näet niin monta sivua käänettävänä ja kuivateltavana, mutta lattiasuunnitelman suhteen pysynen pellavaöljyssä). Tämä antaisi mahdollisuuden ajoittaa maalaaminen parempaan ajankohtaan.

Meillä on ovet auki ulos saakka kesäisin, eikä muutenkaan ihan voida valvoa tuota koirien kulkua kovin tarkasti, kun vähintään lapset, oma ja vieraat, juoksee sisään ja ulos heti kun säät sallii –ja koirat mukana. Ja toinen noista on vielä tuollainen kuolaava :lol: kun tulee vesikupiltaan, eli iso ja lurppahuulinen. Että siksi vähän kyselin. Kuulostaa hyvältä. Riittävän hyvältä. Koska en usko että tuo lattia (luultavasti talous- tai mökkilaatua, siis hyvin oksainen mänty) on kovin kaunis maalaamattomana, mutta näin tosiaan saatais vähän lisäaikaa.

Vesahy:n kysymys tietysti kiinnostaa myös, mutta kait se pestään sitten vaan riittävän emäksisellä pesuaineella pois se kuori, joka maidosta puun pintaan muodostuu? (Tolu? Parkettien ja muiden käsittelemättömien puulattioiden pesuaine tms.?) Tuuma-lehden kyseinen numero onkin multa vielä lukematta, enkä tänäänkään taida jaksaa etsiä esiin ko. artikkelia kun on herätys aamulla heti kuuden jälkeen..
jkr
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jkr »

Luulen että pinnan joutuu pesemään maalarinpesulla yms ja hiomaan kevyesti ennen maalausta (ihan käsipelillä, ettei tarvitse mitään hiomakoneita) näin olen ainakin ymmärtänyt. Mutta uskon että jos lattiaa pesee vesipesun sijasta maitopesulla se pysyy hyvinkin pitkään kauniina, näin sanoo ainakin Tuuma.
Koiran parrasta ja juurikin niistä lörppähuulista tippuvan kuolan ja veden jättämät jäljet lähti mielestäni ihan hyvin pois kun pyyhkäisin maitoon kastetulla nihkeän kuivalla mopilla. Matot suojaa aika hyvin lattiaa, enkä ole turhan tarkka, kyllä elämisen jäljet saa näkyä :-D Maalataan sitten kun ei pesut ja pyyhinnät ei enään auta saamaan lattiaa puhtaaksi.
Nyt on vaan juurikin niin helpottunut tunne kun vihdoinkin on saanut tavarat paikoilleen ja saa keskittyä tulevaan kesään ja puutarhan laittoon. Niin noh onhan tässä tietty kokoajan kunnostettu tonne keittiöön kaappeja ja sen sellasta puuhailua, kiinteät komerot (vintiltä löytyneistä alkuperäisistä ovista tehdyt) tuli valmiiksi viime viikonloppuna \o/
Miten en vaan saa aikaiseksi laittaa niitä kuvia tänne....laiskuus iskee päälle aina kun on kyse tietokoneista.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

No niin, ei minulla sitten ollutkaan sitä samaa Tuuma-lehden numeroa kuin aloittaneella. Minulla oli joku "fördriivarin" vastausartikkeli numerossa 2/2008 jossa asiaa käsiteltiin vain ylimalkaisen lyhyesti ja jonka muistin noita lehtiä selaillessa nähneeni. Mutta luin tämän ketjun nyt uudestaan ja tässähän itse asiassa on jo aika paljon tietoa ja käyttäjäkokemusta asiasta, että eiköhän se riitä. :-) Kun ei ole tarkoituskaan että käsitely on kovin pitkäikäinen meillä.

Yksi aika oleellinen ero meillä tosiaan tuohon teidän tapaukseen, jkr on se, ettei lattiat ole kiristetyt, eli löytyy aika isojakin vakoja, joihin maito tietysti valuu. Mutta onhan nämä kuitenkin pontatut, ettei luulisi suoraan puruihin imeytyvän. (Ja miltä ne likaiset vaotkin sitten näyttävät, pitäisikö ne kuitenkin kitata umpeen..) No sitten näkee kun rupeaa levittämään sitä nestettä, eli peruutetaan sitten, jos rupeaa näyttämään siltä, ettei mene ihan niinkuin pitäisi. Toinen ero on se, ettei tämä lattia ole kaunista siperianlehtikuusta vaan oksaista mäntyä. Tämä on kyllä selvästi kerran aiemmin hiottua tai sitten laitettu joskus 80-luvulla, ettei ole ainakaan ihan alkuperäsitäkään (Eli silleen turha surra tuota lattian pilaamista ja tasapäistämistä hiomalla.)

Olen kerran yhden keittiön lakatun lakatun mäntylautalattian hionut tavallisella tasohiomakoneella puupuhtaaksi kun oli niin reikänen kengilläkävelyn jäljiltä, ja se oli kyllä aika työlästä, mutta en siis usko että tämä voi olla työläämpää, jos siinä on vain maitoa. Eli sitten kun ei enää puhtaaksi saa/ näyttää liian kärsineeltä, pestään/ hiotaan kevyesti, ja maalataan. Kiitos ohjeista. :-)
Vastaa Viestiin