Piti tulla perustamaan omalle projektille ketju kun nyt on tämä remppaaminenkin alkanut. Oheisesta linkistä pääsee blogiini, josta löytyy perus matskua projektista.
Nyt on makuuhuoneessa tilanne se, että päätyseinässä on 100 mm villa ja 25 mm rako ja 11mm lastulevy. Aattelin purkaa ton lastulevyn pois ja vaihtaa villat Vitalin eristeeseen ja ilmansulkupaperiin. Siihen sitten vaakalaudoitus ja huokoleijonaa joko 12 mm tai 22 mm riippuen kumpi mahtuu paremmin. Sitten paperitapetti pintamateriaaliksi. Oliskos tuollainen nyt järkevä ja toimiva rakenne? Haulla hain näitä juttua ja jotenkin ajatukset meni ihan sekaisin, että miten se homma pitäisi toteuttaa.
Paljonko olette laittaneet väliseiniin eristettä 50 mm vai 100 mm?
Tiili 5
- Kimble
- Jäsen

- Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/
Tiili 5
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
- Kimble
- Jäsen

Re: Tiili 5
Remppa laajenee. Purin makkarin katosta myös haltexin tapaiset 60-luvun keltaiset levyt. Yläpuolella vain sanomalehtikerros ja 100 mm mineraalivillaa. Eikun ullakolle könyämään ja tyhjentämään kaikesta joutavasta. Puutavaraa, rukin osia, seinälle asennetteva vetolaatikko (hieno), vastoja, rojua ja vaikka mitä. Siinä se ilta vierähtikin rojua heitellessä makkariin. Tänään pitäis sitten siivota pois ja loman saapuessa tehdä keikka kaatopaikalle. Kyllä toisten rojujen siivous on sitten ärsyttävää puuhaa. Plussana voidaan pitää, että tuli samalla tarkastettua ullakko tilat. Edellisen kerran kävin könyämässä vuosi sitten. Yläpohjan lisäeristyskin tuli nyt sitten ajankohtaiseksi... pitänee hakea paikallisesta rautakaupasta tee-se-itse ekovillasetti.
Seinien eristämiseen voisin tietty tehdä lisäkoolaukset, jolloin saisin 150 mm eristettä. Ja jos sen yläpohjan puhaltais ekovillalla, niin samalla menis kyllä tämä päätyseinäkin. Täytynee jotenkin mallata paljonko se seinä kasvaisi sisäänpäin, jotta näkee miten ikkuna asettuu seinän kanssa nätisti.
Seinien eristämiseen voisin tietty tehdä lisäkoolaukset, jolloin saisin 150 mm eristettä. Ja jos sen yläpohjan puhaltais ekovillalla, niin samalla menis kyllä tämä päätyseinäkin. Täytynee jotenkin mallata paljonko se seinä kasvaisi sisäänpäin, jotta näkee miten ikkuna asettuu seinän kanssa nätisti.
- Kimble
- Jäsen

Blogiin päivitetty kuvia remontista. http://tiili5.blogspot.com/
Yläkerran vessaa purkaessa (makuuhuone laajenee vessan tilalle) huomasin, että seinissä on kipsilevyt suoraan vaakalaudoituksen päällä. Vessa on mukana alkuperäisissä piirrustuksissa. Erinäisiä asioita ripustaessa seinille olen todennut, että useissa seinissä on kipsilevy. Milloin kipsilevyä on alettu valmistamaan. Voisikohan nuo kipsilevyt olla alkuperäisiä? Talo on rakennettu 1954. Jokamiesrakentajana kirjan (kirja vuodelta 1957) mainoslehtisessä mainostetaan kipsoniittiä. Alkuperäisyyden puolesta puhuu myös se, että listat ovien ja ikkunoiden ympärillä näyttää olevan ihan tasan seinän kanssa ilman erillistä kikkailua. Voiko huokoleijonalla lisäeristää tuollaisen kipsoniitin päälle suoraan vai kannattaako kipsilevyt ensin irroittaa? Vessassa levy oli naulattu kiinni suoraan vaakalaudoitukseen. Onko muilla ollut tämän ikäisissä taloissa mahdollisesti alkuperäisiä kipsilevyjä?
Yläkerran vessaa purkaessa (makuuhuone laajenee vessan tilalle) huomasin, että seinissä on kipsilevyt suoraan vaakalaudoituksen päällä. Vessa on mukana alkuperäisissä piirrustuksissa. Erinäisiä asioita ripustaessa seinille olen todennut, että useissa seinissä on kipsilevy. Milloin kipsilevyä on alettu valmistamaan. Voisikohan nuo kipsilevyt olla alkuperäisiä? Talo on rakennettu 1954. Jokamiesrakentajana kirjan (kirja vuodelta 1957) mainoslehtisessä mainostetaan kipsoniittiä. Alkuperäisyyden puolesta puhuu myös se, että listat ovien ja ikkunoiden ympärillä näyttää olevan ihan tasan seinän kanssa ilman erillistä kikkailua. Voiko huokoleijonalla lisäeristää tuollaisen kipsoniitin päälle suoraan vai kannattaako kipsilevyt ensin irroittaa? Vessassa levy oli naulattu kiinni suoraan vaakalaudoitukseen. Onko muilla ollut tämän ikäisissä taloissa mahdollisesti alkuperäisiä kipsilevyjä?
Tuon lähteen mukaan kipsilevyä olisi käytetty Suomessa itsenäisyysvuodesta lähtien (1917). http://www.olehyva-lehti.fi/22007/monik ... -kipsilevy
Rintsikka 1946
- Kimble
- Jäsen

Nyt mua harmittaa. Mä en tiedä mitä mä ajattelin viime keväänä kun huijasin itse itseäni ja ostin spun eristeitä kylppärin ulkoseiniin. Mä jotenkin perustelin itselleni sen, mutta nyt kun ne vintti-iitat ovat olleet siellä seinissä muutaman viikon niin mä haluaisin repiä ne pois ja tehdä ekovillalla eristyksen. Tietenkään mä en niin tee, koska taloudellisesti siinä ei ole mitään järkeä. Kaiketi toi vintti-iita ei nyt niin pahasta ole, mutta mua silti ärsyttää ja harmittaa. Eikä sen asentaminen edes ole niin nopeaa, kun uretaani vaahto pitää leikata asennuksen jälkeen pois ja piti tehdä niitä palikoita, joilla asennusvaiheessa levyt asetetaan tasan seinän kanssa. Levyt pitää sahata siinä missä Vitalin eristeetkin. Levyjen työstö oli vaikeampaa, sillä ne ovat reilusti isompia verrattuna Vitalin eristeiden kokoon. Vitali oli vielä asennuksen jälkeen siinä paikoillaa ilman, että pitää mattopuukon kanssa ährätä ylipursuneet uretaanivaahdot pois ja noukkia niitä lattialta purujen seasta roskiin. Mitä ihmettä mä ajattelin -ihmettelen.
Nyt mä mietin, että pitäiskö noihin väliseiniin jättää se ilmarako vaiko ei? Putkari oli sitä mieltä, että siitä ei ole mitään hyötyä. Museovirasto edelleen päivittää kosteiden tilojen korjauskorttia. Sitä mä mietin, että mihin se ilmarako siellä väliseinässä tuulettuu? Josko laittaisin ihan 9mm havuvanerin ja siihen päälle ilman koolausta kaakelilujan (uusimmassa TM:ssä oli muuten testattu näitä valmiiksi vesieristettyjä levyjä) ja sitteen vaan iloisena kaakelia päälle. Tää juttu ei ole edes vielä ajankohtainen, sillä makuuhuonen on vielä vaiheessa, mutta pyörii mun päässä jatkuvasti.
Pohtii, pohtii ja pohtii....
Nyt mä mietin, että pitäiskö noihin väliseiniin jättää se ilmarako vaiko ei? Putkari oli sitä mieltä, että siitä ei ole mitään hyötyä. Museovirasto edelleen päivittää kosteiden tilojen korjauskorttia. Sitä mä mietin, että mihin se ilmarako siellä väliseinässä tuulettuu? Josko laittaisin ihan 9mm havuvanerin ja siihen päälle ilman koolausta kaakelilujan (uusimmassa TM:ssä oli muuten testattu näitä valmiiksi vesieristettyjä levyjä) ja sitteen vaan iloisena kaakelia päälle. Tää juttu ei ole edes vielä ajankohtainen, sillä makuuhuonen on vielä vaiheessa, mutta pyörii mun päässä jatkuvasti.
Pohtii, pohtii ja pohtii....
- Kimble
- Jäsen