Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Meillä myös yksi tuollainen ja Jtbo:n mielestä pahin tapaus... Rellu Start ja Stop -nappulalla että automaattilootalla. Ohjekirjasta löytyi vinkki mikä sulake moottoritilasta pitää käyttää poissa että sammuu. Silloin joitain asetuksiakin kuulemma tosin häviää :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

jtbo kirjoitti:Suosittelen ensin stoppaamaan ja sitten vasta tukehduttamaan, vaikka jarrut on tehokkaat, niin ne katoaa aika hyvin kun kuumenevat tarpeeksi ja sitten ei stoppaa oikein mitenkään.
Siis stoppaamaan, mutta miten kun vauhti sen kun kiihtyy. Toistan vielä, että stop-nappulaa en ole koskaan vauhdissa kokeillut enkä aio kokeillakaan ilman aitoa hätätilannetta. Ja jos painan kytkimen pohjaan ja pysäytän, niin moottorin kierrokset karkaavat punaisella. Jos silloin alkaa yrittää ykkösellä moottoria sammuttamaan, niin se kytkimen varma surma. Täytyy vissiin kysellä maahantuoja huollosta oikea menettelytapa.
puuhapena kirjoitti:^ Käsijarru??
Vai onko sekin sähköllä niinkuin joissain uusissa autoissa?
Sähköinen on ja on normaalikäytössä aika mukava.Kun lähtee liikkeelle ykkösellä tai pakilla, niin se aukeaa itsestään. Esimerkiksi mäkistartti onnistuu helposti sen avulla. Mäkeen pysähdyttaessä kytketään jarru päälle ja sitten liikkeelle lähdetään ihan vaan kytkintä nostamalla, mihinkään käsijarruspaakiin ei tarvitse koskea. Toisaalta autolla ei voi tehdä käsijarrukäännöstä.
jtbo kirjoitti:Moottoriurheilun puolella pitää olla päävirtakatkaisin, josta saa helposti virrat poikki, lisäksi sen pitää olla merkitty, saisi olla moinen siviilivehkeissäkin mielestäni.
Faija asensi autoihinsa tällaisen kytkimen sytytysvirtapiiriin sen jälkeen kun häneltä yksi Skoda Octavia varastettiin, senhän sai auki millä vain ja virta-avaimeksi riitti rautanaula. Kyllä hän itsekin sen joskus unohti ja jurrutti starttia aikansa ennen kuin muisti napsauttaa sytytysvirran päälle.
Minulla oli joskus parikin saabysisatasta peräjälkeen ja silloin kuin jouduin jättämään ne varkaille alttiille paikoille kuten venesataman parkkipaikalle, niin vaihdoin bensapumpun sulakkeen tilalle rikkinäisen. Melkoisen hyvä autosähkömies pitää olla, jos sellaisen vian hämärässä tai pimeässä ja kiireessä selvittää. Harvalla rosmolla taitaa olla yleismittaria keikalla mukanaan. Rellussa on sitten sen verran hyvät ajonestozydeemit, että tällaisia konsteja ei tarvita, Saabissahan oli vain vaihdelukko.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

vesahy kirjoitti: Siis stoppaamaan, mutta miten kun vauhti sen kun kiihtyy. Toistan vielä, että stop-nappulaa en ole koskaan vauhdissa kokeillut enkä aio kokeillakaan ilman aitoa hätätilannetta. Ja jos painan kytkimen pohjaan ja pysäytän, niin moottorin kierrokset karkaavat punaisella. Jos silloin alkaa yrittää ykkösellä moottoria sammuttamaan, niin se kytkimen varma surma. Täytyy vissiin kysellä maahantuoja huollosta oikea menettelytapa.
Kuinkas saako siinä vitosen päälle kun kytkin on pohjassa ja auto paikoillaan?

Noissa on sellainen veikeä katkaisin monissa, se katkaisee virrat ainakin bensapumpusta, jos auto menee nurin, periaatteessa siihen jos saisi manuaalikäytön, niin ongelma poistuisi?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Kappas vaan, Rellu on sitten siirtynyt täällä meillä päin suuren vihreän ässän alle, toissapäivänä. Merkitseeköhän se sitä, että seuraavan huollon suuri lasku (60 tkm + jakohihna + vesipumppu = ainakin tonni) kerryttää S-bonuspisteitä?

Lehdistötiedote 3.3.2011: S‐ryhmän autotarjonta kasvaa pääkaupunkiseudulla
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
clarice
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja clarice »

Taidamme edustaa vähemmistöä, sillä meillä ei ole autoa lainkaan. Liikumme polkupyörällä ympäri vuoden. Tämä talvi onkin ollut vähän kiperä, välillä aamulla mittarin mukaan 34 astetta pakkasta töihin lähtiessä :shock:
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Alko oleen toi 98:n tankkaaminen sen verta kallista että myin corollan afrikkaan ja tilalla tulee Chevy Van 6.2 diiseli viini

muoks. Vani möllöttää pihassa melkeen joutu tilaa isomman portin mutta just mahtu pienellä venkuilulla sisään :) ja mahtuu tavaraa sisään, eikä vie ku 10 litraa /100km maantiellä :lol:
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
TheHaawiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TheHaawiz »

:-D Mun pihalta lähti 505 Pösö savannille, kera uudennahkeiden talvikumien. :lol:

Nyt onkin käyttökopperona ooppel omeka ja harrastepelinä http://deville.kuvat.fi/kuvat/Cadillac+ ... ma+013.jpg jota pitäis myös ehtiä välillä huoltamaan... Cadillaci tuli mulle loritasta ebay ostoksena pari vuotta sitten. Nykyään on jo mustapohjaisilla kilvillä.
Rintsikan vintille sähkökitaran kanssa erakoitunut...

-1957 rmt & 1963 pihasauna
-Mercury Monterey 4D 1962, 292 Y-block + Merc-O-Matic + 9"
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Mulla oli joskus 20v sitten Nissan Sunny vm. -84. Sillä meni kerran kiihdyttäessä (joo, kiihtyi se...) kaasu kanssa täysille eikä helpannut millään. Ei kun nopea vaihto kakkoselta vitoselle ja jarrutus pysähdyksiin. Virta-avaimesta ei oikein uskaltanut vauhdissa sammuttaa ettei mene rattilukko kiinni. Ei se ehkä olisi avain paikallaan mennyt mutta jotenkin vaan välähti mielessä että jarruta pysähdyksiin. Ei siinä 1,5 litraisessa ollut mitään vääntöä joten siihen se sammui. Syyksi löytyi puhjennut kaasarin alipaineventtiilin kalvo, pääsi heittään kaasuvivun "yli". Mielenkiintoinen efekti kuitenkin.

Sittemmin on ollut vain uudempia autoja joissa viat sitten enemmän henkimaailman hommaa :-D .

Nykyinen on Seatin Altea XL, jonka ostin vaikka aikanaan vannoin ettei mitään etelä-eurooppalaista tai ranskalaista. Jotenkin vaan luotin, että wag osat erottaa sen siitä Viat 850:sestä mikä ukolla oli aikanaan (Seatin lisenssillä tekemä). Se on pian vuoden vanha ja ihan ok pelannut sen 30th km. 1.6tdi start&stopilla pellin alla, yllättävän hyvin liikkuu silläkin. Vaimo tykkää siitä, että tuo starttaa itsekseen jos onnistuu vaikka risteyksessä koneen sammuttamaan. Siinä kun painaa vaistonvaraisesti heti kytkimen pohjaan niin kone käynnistyy heti. Mäkiläntöavustin on myös mainio, se on pakko itsekin myöntää. Tilaa autossa on sitten vaikka miten, meillä oli loppumetreillä vaihtoedot uusi Mondeo farkku tai tuo, yllättäen tässä on isommat jalkatilat takapenkillä kuin tuossa Foordissa.
Mulla tulee työkilsoja aika paljon joten ajettavuuden osalta vaatimustaso oli korkealla ja perheenlisäyksen takia tarvittiin tilaa. Esim. uusi Avensis putosi heti ekalla koeajolla pois listalta vaikka se onkin paljon parempi kuin aikaisempi, suoraan se ei vieläkään kulje. Sama oli Mazda 6, motarilla ei oikein kaistat riitä kun seilasi ees taas. Honu Accord taas oli tiloiltaan pieni ja kallis. Mulla oli ennen X-Type Jagge jota aina Mondeoksi haukuttiin :cool: Pahuksen hyvä sillä kuitenkin oli maantietavalta taittaa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Onko kenelläkään ongelmia TomTomin akkujen kanssa? Mulle toi joulupukki sellaisen ihmeen kolme vuotta sitten ja alusta alkaen se oli huono pitämään sähköjä sisällään, akku tyhjeni itsestään noin viikon sisällä vaikjka leite oli koko ajan suljettuna. Nyt se on jo siinä kunnossa, että akku on täysin tyhjä jo silloin kun sitä on säilytetty yön yli lämpimissä sisätiloissa. Sisarellani on jonkin verran vanhempi samanmerkkinen ja se ei pelaa enää kuin piuhan päässä, siis ulkoisen syöttövirran avulla. Onneksi edes niin.

Alligaattori, sanoi yksi pikkuinen mun navigaattoristani! smiley_074
Amiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amiz »

Amiz kirjoitti:Meiltä löytyy pihasta tällähetkellä Toyota Avensis 2.0 D4D -06 ja Toyota Corolla Ke70 Dx 1.6 -82.
Muutoksia sen verran että corolla vaihtui -91 BMW 535:een...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

vesahy kirjoitti:Onko kenelläkään ongelmia TomTomin akkujen kanssa? Mulle toi joulupukki sellaisen ihmeen kolme vuotta sitten ja alusta alkaen se oli huono pitämään sähköjä sisällään, akku tyhjeni itsestään noin viikon sisällä vaikjka leite oli koko ajan suljettuna. Nyt se on jo siinä kunnossa, että akku on täysin tyhjä jo silloin kun sitä on säilytetty yön yli lämpimissä sisätiloissa. Sisarellani on jonkin verran vanhempi samanmerkkinen ja se ei pelaa enää kuin piuhan päässä, siis ulkoisen syöttövirran avulla. Onneksi edes niin.

Alligaattori, sanoi yksi pikkuinen mun navigaattoristani! smiley_074
Mulla on nyt päälle kolme vuotta vanha TomTom. Viimeiseen kahteen vuoteen se ei enää ole pelannut akulla yli viittä minsaa, nyt se lähtee aina liikkeelle Hesan keskustasta kun laittaa virrat päälle eli ei muista enää edes edellistä sijaintia ja sammuu heti kun autonkin sammuttaa. Voishan tuon ehkä avata ja vilkaista millainen akku siellä on jos löytyisi edullinen uusi.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Zaffodi kirjoitti: Mulla on nyt päälle kolme vuotta vanha TomTom. Viimeiseen kahteen vuoteen se ei enää ole pelannut akulla yli viittä minsaa, nyt se lähtee aina liikkeelle Hesan keskustasta kun laittaa virrat päälle eli ei muista enää edes edellistä sijaintia ja sammuu heti kun autonkin sammuttaa. Voishan tuon ehkä avata ja vilkaista millainen akku siellä on jos löytyisi edullinen uusi.
Mulla oli TomTom One 3rd edition, mutta hukkasin sen, siinä akku kesti hyvin parin vuoden jälkeenkin, käytin sitä usein kävellessä tuntemattomassa paikassakin. Nyt on TomTom Start ja uudesta saakka on sellainen ollut, että oranssia akkua näyttää ja vain puolet virtaa ellei ole letkun päässä, ei tuo varmastikkaan kovin pitkään jaksa tuolla akulla, ärsyttävä suuntaus, kuten muutoinkin, se 3rd edition oli osapuilleen jokaisella alueella tuota Starttia parempi.

Tuolta voisi löytyä jotain viitteitä akustakin?
http://opentom.org/Main_Page
vesahy
Jäsen
Jäsen

Zaffodi kirjoitti:...Voishan tuon ehkä avata ja vilkaista millainen akku siellä on jos löytyisi edullinen uusi.
Ainoa paikka, missä ruuvi voisi olla, lienee alareunan tarran alla. Ellei se sitten aukene kuin osteri, veitsi reunan rakoon ja armoton vääntö. Harmillinen ominaisuus, sillä laite on kyllä ollut monessa paikassa todelliseksi avuksi. Tosin viime viikolla siskon Tomppa ohjasi Hämeenlinnan väylältä Länsisatamaan omituista reittiä pikkukatuja pitkin. Olikohan syynä se, että oli valittu nopein reitti, ei esimerkiksi lyhin.

Suomessa mulla aloituskohdaksi tulee kyllä kotipiha mutta kun Tallinnan rannassa vaihdan karttaa, niin Tomppa olettaa minun olevan Kievin keskustassa.

Karttojen hinta on vaan sellainen, että ei niitä jatkuvasti viitsi ostella.
jtbo
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti: Ainoa paikka, missä ruuvi voisi olla, lienee alareunan tarran alla. Ellei se sitten aukene kuin osteri, veitsi reunan rakoon ja armoton vääntö. Harmillinen ominaisuus, sillä laite on kyllä ollut monessa paikassa todelliseksi avuksi. Tosin viime viikolla siskon Tomppa ohjasi Hämeenlinnan väylältä Länsisatamaan omituista reittiä pikkukatuja pitkin. Olikohan syynä se, että oli valittu nopein reitti, ei esimerkiksi lyhin.

Suomessa mulla aloituskohdaksi tulee kyllä kotipiha mutta kun Tallinnan rannassa vaihdan karttaa, niin Tomppa olettaa minun olevan Kievin keskustassa.

Karttojen hinta on vaan sellainen, että ei niitä jatkuvasti viitsi ostella.
Noissa kartoissa on muuten sekin, että ei aina uusi ole parempi, mulla pari-kolme vuotta vanhassa 3rd editionissa kartta oli enemmän ajantasalla kuin tässä johon viime keväänä uusimman kartan laitoin, mokoma ei enää tunne esimerkiksi mun kotiosoitetta, vaikka se aiemmin tunsi.

Mielestäni kannattaa uusia koko vimpain karttoineen kun uusii, ei se ehkä ole ekologista, mutta kun ei Tomppa oikein muutakaan järkevää vaihtoehtoa jätä, laitos ei kestä niin pitkään, että uusi kartta olisi riittävästi parantunut sen hankkimiseksi.

Sellaisen olen huomannut, että matka-ajat on joissain paikoissa selvästi joidenkin dynaamisten kaupparatsujen matkojen pohjalta ilmoitettu, rajoitusten mukaan ajellen menee paljon pisempään ja usein on vielä sekin, että joku toinen reitti olisi oikeasti nopeampi, mutta kun on tompan kartassa kahdella tiellä erilainen nopeusluokitus vaikka oikeasti ei nopeudessa olisikaan eroa, niin pieleenhän tuo neuvvoo.

Sitten lyhin reitti neuvoo suurinpiirtein toisten pihojen läpi ajamaan mutkitellen älyttömästi. Ei oikein toteudu se mitä mainostavat, että kartassa olisi toteutuneet matka-ajat noiden reittien pohjana.

Mun mielestä ainakin Ähtäristä Tampereelle menee reipas 2 tuntia eikä 1.5 tuntia, minkä aparaatti valehtelee, siellä on kumminkin aika paljon 60 ja 50 alueita matkalla ja 80 rajoitus suurimman osan matkasta, mutta niin se aparaatti valehtelee, että 1.5 tuntiin pitäisi päästä :shock:

Vanha versio osasi tuonkin paremmin.

Tomppaankin pitäisi saada tuo Open Streermap toimimaan, mutta on se vielä vähän köyhä ja NavIT softakaan ei ole ihan täydellinen:
http://www.openstreetmap.org/
http://wiki.navit-project.org/index.php/Navit_on_TomTom

Jos tomppa sattuu jaksamaan kovinkin pitkään, niin ehkäpä tuosta saa toimivan uuden kartan, sitten joskus...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Mulla ei Suomen kartta ihan uusi ole mutta jo ostettaessa se tunsi Helsingin ja Turun välisen moottoritien. Nyt kun ajan Muurlan kohdalla olevista tunneleista ulos, niin se väittää minun olevan kolmesataa metriä metsän puolella. Onko tunneli porattu väärään paikkaan (kaivajille ei ollut Tomppaa?) vai olisiko vika sittenkin kartassa?
Vastaa Viestiin