Alapohjan eristeena hiekkaa ja sammalta.Apua?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
KaapeliKimmo
Uusi jäsen

Alapohjan eristeena hiekkaa ja sammalta.Apua?

Viesti Kirjoittaja KaapeliKimmo »

Onko samanlaisia ongelmia tullut vastaan?
Pitäsi saada mökistä lämpimämpi.Pohjan alla voi kumminkin ryömiä ja eristettä on 25cm.
Millä ja miten olisi helpointa eristää?
Rölli
Jäsen
Jäsen

Re: Alapohjan eristeena hiekkaa ja sammalta.Apua?

Viesti Kirjoittaja Rölli »

Ei kai tosa mitään ongelmaa o?
Ihan normi ratkasu aikoinaan. Riippuu monesta eri seikasta että mitä kannattaa tehdä, ja sitä juttua on puitu tälläkin palstalla n^1 kertaa (n>0). Koeta hakua, vaikka sanoilla alapohja ja eristys. Jos yrittää tiivistää avainasiat niin: 1) mitä itse haluaa 2) mitä talo tarvii. Eli millainen rakennus on kyseessä,(nykytilanne, lämmitysmuoto) mihin kannattaa ryhtyä, mitä se maksaa, mihkä se vaikuttaa.

Itse kun oon itara ja saamaton niin asun ikivanhaa mökkiä missä jalat jäätyy uudellapuolella (1888) lattiaan jos yrittää olla talvella paljain varpain, mutta vanhallapuolella pärjää hyvin kun teki lattian uusiks, vaikkakin melko perinteisin metodein. (ei se selluvilla niin kauhiasti sammalta voita). Kunhan saan kerättyä kaiken rohkeuteni, ja ryhdyn remppaan tota pirtin lattiaa, teen sen niin että nostan lankut ylös, en koske vanhoihin sammaleisiin vaan lisään päälle joko kutteria tai selluvillaa, laitan paperin jonka nostan reunoilta ylös, ja kiinnitän ilmatiiviisti seinään, ja lasken vanhat lankut takaisin. Ja tuo muutaman kympin (omille töille ei lasketa tuntihintaa)investointi parantaa asumismukavuutta huomattavasti tällaisessa puulämmitteisessä tönössä. Tärkeintä on ilmansulku, ainakin omasta mielestäni.

Tietty jos käy vaikka rautakaupassa kysymässä niin remonttiin täytyy varata kohta vuoden palkka, niin hurjia operaatioita ne sieltä ehdottaa...
puusuutari
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://puusuutari.blogspot.com/

Re: Alapohjan eristeena hiekkaa ja sammalta.Apua?

Viesti Kirjoittaja puusuutari »

Rölli puhuu asiaa! Minä en omassa talossani ole käyttänyt sellu/ekovilloja ensinnäkään siistä syystä, että olen hiton nuuka. Lattiat olen kyllä uusinut kaikki lattiakannakkeita ja trossipermantoa myöten, mutta eristeenä olen käyttänyt kutterinpurua, ja sitä on 30cm. Selluvilla on jätepaperia ja kymmenen kertaa kalliimpaa kuin kutterin/sahanpuru. Perusraaka-aine kuitenkin sama. Omat lattiani on nyt ilmatiiviit ja olen ollut tyytyväinen kun pari perinteistä talvea olen tässä nyt elänyt. Ja kun vanhaa korjaa, niin saa tehdä niinkuin hyvä tulee...

Sen hiekan voi sammaleen päältä nostaa pois, kun se on siellä ollut tiivistävänä painona ja palosuojana lattialankkujen raosta putoileville kipinöille. Lämpöeristettä sitten tiiviisti täyteen ja ilmansulkupaperi ennen lautaa. Pellavalla on aika hyvä tilkitä, jos siellä on jotain isompia rakoja vaikka seinän ja lattian välissä lattiaeristetilassa.
Hirsikorjaaja, korjausrakentaja, remonttikirvesmies.
Vastaa Viestiin