Olen tässä pähkäillyt yhtä asiaa ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siihen.
Elikkäs talon vm-49 vaakalaudoitukseen lämpimälle puolelle yhteen kohtaan tiivistyy aika lailla kosteutta(näkee yläpohjasta jotenkuten).
Suurinpiirtein samaisessa kohdassa alakerran makkarissa pinkopahvi on haljennut katosta lattiaan. Olen siis ajatellut että ilmavirta, jossa sitä kosteutta on menee tietenkin siitä mistä aita on matalin ja kastelisi sen takia tätä kohtaa. Pitäisikö sitä seinää siis purkaa ihan huolella vai pistää ilmasulku kuntoon ja sillä hyvä ?
Ilmasulku? Mikäli rakenne on puu/pinkopahvi ei rakennuksessasi pitäisi olla ilma- tai höyrysulkua vai olenko nyt ymmärtränyt asian väärin?
Voisit kuvailla ongelmaa hieman tarkemmin ja laajemmin niin pääsisi kärryille hieman paremmin.
Imhotep kirjoitti:Ilmasulku? Mikäli rakenne on puu/pinkopahvi ei rakennuksessasi pitäisi olla ilma- tai höyrysulkua vai olenko nyt ymmärtränyt asian väärin?
Voisit kuvailla ongelmaa hieman tarkemmin ja laajemmin niin pääsisi kärryille hieman paremmin.
Ilmansulku ja höyrynsulku on eria asia. Ensinmainittu on paperia ja hengittävä, jälkimmäinen muovi tai saunoissa alupaperi...eikä hengittele.
Ilmansulku nyt vähintäänkin pitäisi olla aina.
Ville86 kirjoitti:Elikkäs talon vm-49 vaakalaudoitukseen lämpimälle puolelle yhteen kohtaan tiivistyy aika lailla kosteutta(näkee yläpohjasta jotenkuten).
Suurinpiirtein samaisessa kohdassa alakerran makkarissa pinkopahvi on haljennut katosta lattiaan. Olen siis ajatellut että ilmavirta, jossa sitä kosteutta on menee tietenkin siitä mistä aita on matalin ja kastelisi sen takia tätä kohtaa. Pitäisikö sitä seinää siis purkaa ihan huolella vai pistää ilmasulku kuntoon ja sillä hyvä ?
Mielestäni kannattasi vähän purkaa ja tarkastaa tilanne. Jos (ja kun?) siellä ei muovia ole välissä, niin rakenne on kastunut ja kuivunut - moneen kertaan. Veikkaan, että kun tuon kesällä avaat niin rakenteet on kuivat ja tummuneet. Eristeen (sahanjauho tai kutterilastu?) tilalla saattaa olla tummaa jauhoa, kun eriste on hiljalleen lahonut pois. Ilmavirtaukselle kannattaa samalla tehdä jotakin - puukuitulevy (?).