Kauheaa luettavaa.. Ostakaa auto, niin ei ole ongelmia...
Rintsikkaperheiden autot
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

- Viestit: 584
- Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 23:01
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Rintsikkaperheiden autot
Onnea vaan eurooppalaisten liikkumisvälineiden omistajille..... Luojan lykky etten ole sekaantunut tuollaisiin ongenmapesiin.
Kauheaa luettavaa.. Ostakaa auto, niin ei ole ongelmia...

Kauheaa luettavaa.. Ostakaa auto, niin ei ole ongelmia...
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tuota - älä nyt vielä ilakoi, voi tulla vielä pimiä. Sillä vaikka tuo kässäri kuulostaa pikkuhommalta, se ei välttämättä ole ihan sitä. Pahimmassa tapauksessa menee uusiksi käsijarruhilppeet + levyt sekä vielä pahemmassa tapauksessa jarrukilvet = rahnaa. Jos hyvä lykky käy, niin voi mennä ihan pikku säätelyllä. Mä tein omaani noita jarrukilpiä lukuunottamatta täydellisen jarrurempan just vajaa kuukausi sitten ja kyllä siihen jokunen satku meni. Mutta kannattaa tehdä heti kunnolla niin menee sitten parhaimassa tapauksessa montakin katsastusta ilman ropaamista. Ei katastuksessa nuo inssitkään 406:n kässäristä niin kauhean tarkkoja ole, kunhan jotenkin pitää ja on jokseenkin tasapainossa. Hyvää tuosta kässäristä ei koskaan saa, sen varmisti mulle vuosia sitten eräs konalan automaan huollon työnjohtaja. Jotenka esim. veneen vetämiseen tuo ei ole paras auto kun pitää rampeilta venettä laskiessa heittää pölliä takapyörien taakse ettei löydä autoakin vedestätuuma kirjoitti:Tommi toi valoa kummasti tosiaan päivään![]()
Leimalla käytin juuri tuota pösöä ja kässäristähän se kiinni jäiMuutenhan tuo on pelannut aivan mainiosti, parempi onkin! -01 tuo on ja kohta hihna vaihdettava niin pitää tuo hihnapyörä samalla vaihtaa varmaankin.
Lagunassa on kyllä hyviäkin puolia mutta onhan tuo vähän kinkkisempi nelipyörä
Ja muuten jos joudut kengät vaihtamaan, niin ei kannata laittaa kenkiä "kiinni" niillä alkuperäisillä tappisysteemeillä. Todennäköisesti jarrukilvet jokseenkin jo rapeat joten ne saattaa tulla läpi. Mun ja monen muun hyväksi havaitsema konsti on laittaa M6 pultti tapin tilalle isolla aluslaatalla ja nyloc mutteriksi. Toki siihen vielä se lyhyt jousi niinkuin alunperinkin.
Terv Tommi
Re: Rintsikkaperheiden autot
Jos se pyörä ei pidä itsestään meteliä, niin suotta vaihdat. Ja luulisin, että tuon ikäiseen se on jo vaihdettu kertaalleen.tuuma kirjoitti: -01 tuo on ja kohta hihna vaihdettava niin pitää tuo hihnapyörä samalla vaihtaa varmaankin.
Mulla kyllä kässäri on pitänyt aina hyvin, asfaltillakin nappaa takaset jumiin. Mutta vaatii tosin kerran pari vuodessa kenkien ja rummun puhdistuksen.
-
tessu
Re: Rintsikkaperheiden autot
No mäkin sitte,mulla ittellä on 1987 Escortti ajetu 160tkm,isältä jäi Sierra (lue Riesa) ajettu 100tkm,ett paljoo ei oo pyöritetty.
Tallissa onkin sitte vaik mitä 1970 Cortiina tullu taloon uutena ja pukkien päällä majailee,DB traktori, IH traktori ja Allis traktori,Mitsubishi piha-auto.
Pihalla vielä on Opeli B jolla halkoja ajelin kärryllä,Opel C,Datsun 120Y,Escort vanhakoppanen,Escort farkku 1988 joka olis varaosia luovuttavana tohon omaani,vielä olis Warrekin virralla heeh.
Onhan noita raatoja sit vielä muutama mut niistä varmaan ei ole enää liikkujiksi,lisäks on pari mopoo ja jyrsintä ym leikkureita.
Kaikkee on näköjään kertyny mut on tätä tilaakin täs perikunnan piirissä sellai alle 10ha,ja aina jotai laitetta tarttee.
Tallissa onkin sitte vaik mitä 1970 Cortiina tullu taloon uutena ja pukkien päällä majailee,DB traktori, IH traktori ja Allis traktori,Mitsubishi piha-auto.
Pihalla vielä on Opeli B jolla halkoja ajelin kärryllä,Opel C,Datsun 120Y,Escort vanhakoppanen,Escort farkku 1988 joka olis varaosia luovuttavana tohon omaani,vielä olis Warrekin virralla heeh.
Onhan noita raatoja sit vielä muutama mut niistä varmaan ei ole enää liikkujiksi,lisäks on pari mopoo ja jyrsintä ym leikkureita.
Kaikkee on näköjään kertyny mut on tätä tilaakin täs perikunnan piirissä sellai alle 10ha,ja aina jotai laitetta tarttee.
-
pelto30
- Uusi jäsen
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 17:51
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://sielukasliitto.vuodatus.net/
Re: Rintsikkaperheiden autot
Täältä löytyy Peugeot 307sw, Volvo v70 isännän työauto ja Citroen 3-paikkanen pikkupaku olikohan Jumpy.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Saas nähdä tuliko laturiin vaurioita kun viikolla kaadoin pesunestettä pissapojan säiliöön. Täyttöputki on suoraan laturin päällä ja vaikka varovasti kaasin, niin putkea pitkin tuli "röyhtäyskupla", joka heitti nestettä laturin päälle. Kun moottori oli käynnissä ja laturikin siis pyöri, niin siitä kuului ikäväntuntuinen kurahdus. Toiminta oli sen jälkeen kyllä ihan normaalia, mutta eihän sitä nestettä laturiin ole tarkoitus kaataa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Chevy Astro ja emännän käytössä mk2 golf... 
Re: Rintsikkaperheiden autot
Noin uusissa autoissa moottorin toimintaa ohjaa elektroniikka, johon siihen sisältyy kierrostenrajoitin, joka estää kierrosten nousun niin pitkälle, että moottorille koituisi vaurioita. Joten kytkimen pohjaan painaminen on ihan hyvä ja varmasti kaikkein vaarattomin, ja sen vuoksi kaikkein suositeltavin konsti.vesahy kirjoitti:Kytkimen pohjaan painaminen oli tosiaan vihoviimeinen temppu, mittari meni heti tappiin mutta onneksi kaasupolkimen jousi palautti ennen kuin ehdin kokeilla muuta.
Jarruttamalla väkisin sammuttamisessa on aina riskinsä erityisesti pienillä vaihteilla ajettaessa: jarrut voi polttaa pilalle ja pahimmassa tapauksessa ne häipyvät ennenkuin moottorin saa sammumaan, tai sitten ei-vetävät pyörät voivat mennä lukkoon ja auto sen seurauksena metsähallituksen puolelle.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Meinas tulla housupyykkiä joka tapauksessa. Koskaan aikaisemmin mulle ei ole tapahtunut vastaavaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Eihän siinä tartte kuin kääntää virta-avaimesta, tai polkasee kytkimen pohjaan ja stoppaa auton, isoin vaihde päälle ja polkee lujaa jarrua kun rysäyttää kytkimen ylös.A13 kirjoitti:Noin uusissa autoissa moottorin toimintaa ohjaa elektroniikka, johon siihen sisältyy kierrostenrajoitin, joka estää kierrosten nousun niin pitkälle, että moottorille koituisi vaurioita. Joten kytkimen pohjaan painaminen on ihan hyvä ja varmasti kaikkein vaarattomin, ja sen vuoksi kaikkein suositeltavin konsti.vesahy kirjoitti:Kytkimen pohjaan painaminen oli tosiaan vihoviimeinen temppu, mittari meni heti tappiin mutta onneksi kaasupolkimen jousi palautti ennen kuin ehdin kokeilla muuta.
Jarruttamalla väkisin sammuttamisessa on aina riskinsä erityisesti pienillä vaihteilla ajettaessa: jarrut voi polttaa pilalle ja pahimmassa tapauksessa ne häipyvät ennenkuin moottorin saa sammumaan, tai sitten ei-vetävät pyörät voivat mennä lukkoon ja auto sen seurauksena metsähallituksen puolelle.
Joissain typerissä autoissa toki on vain start stop nappula ja sekään ei ole mekaaninen, sitten vielä kun automaattivaihteisto, niin vaihde päällä et saa sammutettua etkä vaihdetta saa pois päältä jos kierrokset on yli säädetyn, mikä on hieman yli joutokäynnin, yritä siinä sitten jotain, katseltava sopiva pelto-aukko jonne ei ole kovin iso pudotus, ehkä se ei sammu, mutta meno stoppaa.
Noita kannattaa treenata mielessään ajatusleikillä, jos se tilanne sitten iskee päälle, niin ei tule hätä ja ajatukset katoa, aivan kuten kaikkea muutakin kannattaa mielessään treenata mitä liikenteessä voi joutua tekemään, kuten esimerkiksi se hallittu ojaan ajaminen, joskus ollut tarpeen sellainenkin.
Laturissa saattoi kurinan pitää se hihnakin, osaavat pitää kaikenlaista ihmeellistä ääntä sopivissa olosuhteissa, mulla vanha hihnakin kurnutti kuin laakerista lastua otettaisiin, mutta se hihna vaan vähän lipsui.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Siinäpä se, kun Rellussani ei ole avainta vaan elektroninen avainkortti, jonka voi kyllä tempaista pois, mutta ainoa vaikutus on se, että silloin moottori ei sammu stop-nappulastakaan.jtbo kirjoitti:Eihän siinä tartte kuin kääntää virta-avaimesta,....
Joissain typerissä autoissa toki on vain start stop nappula ja sekään ei ole mekaaninen,...
Stop-nappulaa en ole kokeillut koskaan vauhdissa enkä aio kokeillakaan, sillä pelkään paikkojen särkyvän. Jatkossa jos tulee samanlainen hätätilanne, niin survon vaan jarrut pohjaan ja odotan, että moottori tukehtuu. Jarrut ovat tosi tehokkaat ja niissä on vielä jokin hätäjarruassistentti, joka lisää jarrutusvoimaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Suosittelen ensin stoppaamaan ja sitten vasta tukehduttamaan, vaikka jarrut on tehokkaat, niin ne katoaa aika hyvin kun kuumenevat tarpeeksi ja sitten ei stoppaa oikein mitenkään.vesahy kirjoitti: Siinäpä se, kun Rellussani ei ole avainta vaan elektroninen avainkortti, jonka voi kyllä tempaista pois, mutta ainoa vaikutus on se, että silloin moottori ei sammu stop-nappulastakaan.
Stop-nappulaa en ole kokeillut koskaan vauhdissa enkä aio kokeillakaan, sillä pelkään paikkojen särkyvän. Jatkossa jos tulee samanlainen hätätilanne, niin survon vaan jarrut pohjaan ja odotan, että moottori tukehtuu. Jarrut ovat tosi tehokkaat ja niissä on vielä jokin hätäjarruassistentti, joka lisää jarrutusvoimaa.
Olen vanhanaikainen ja jotenkin mulle tulisi paniikki siinä, jos ei olisi mekaanista mahdollisuutta katkoa laitteesta virrat ja moottori, en oikein ymmärrä tätä kehitystä aina
Moottoriurheilun puolella pitää olla päävirtakatkaisin, josta saa helposti virrat poikki, lisäksi sen pitää olla merkitty, saisi olla moinen siviilivehkeissäkin mielestäni.
Re: Rintsikkaperheiden autot
^ Käsijarru??
Vai onko sekin sähköllä niinkuin joissain uusissa autoissa?
Vai onko sekin sähköllä niinkuin joissain uusissa autoissa?
puuhapena kaiken korjaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tahtovat olla niin heppoisia nykyautoissa, että eivät kestä vauhdissa kiskomista. Vanhemmissa sitten vaikuttaa käyttöjarruun.puuhapena kirjoitti:^ Käsijarru??
Vai onko sekin sähköllä niinkuin joissain uusissa autoissa?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Kyllä se vaan edelleenkin on suositeltavinta painaa kytkin pohjaan, pysäyttää auto ja sitten ruveta rauhassa painelemaan pysätysnappulaa tai kääntelemään virta-avainta. Ohjauselektroniikka ei salli moottorin rynnätä ylikierroksille, vaikka se huudatus pahalta kuulostaakin. Ja dieseleissä on aina ollut ruiskutuspumpussa kierrostenrajoitin - rajoitinta vastenhan niitä katsastuksessakin ryntäytetään.

