as77 kirjoitti:
siis eristyksen ydin on nyt 10 sentin tiivis kuiva puru ... kuinkahan tarkasti haluat välttää paksuuden kasvua? Jos niin purun vaihto villaan auttaisi vähän, minä en vaihtaisi
minä sinuna lisäisin 10 senttiä mineraalivillaa ja jonkin tuulensuojan (varmaan villatuotteen, tuntuisi diffuusiomielessä läpäisevämmältä kuin nykyinen bituliittisi).
tapetointi ei kaipaa vaihtoa? Sisäpuolella voisi tarkistaa/tehostaa kosteussulkua, jonka jälkeen ulkopuolella olisi huolettomampi eristellä
100 mm:n puruseinät kyseessä. Lisäeristeen paksuuden olisin pitänyt mieluusti 50-75 mm:ssä, mutta hyöty taitaa jäädä pieneksi? Luulin, että luonnonmukaiset eristeet olisivat purun kaveriksi parhaita, kuten sellu tai pellava? Sisäpuolelta on pinnat jo laitettu kuntoon yhtä huonetta lukuunottamatta.
puusuutari kirjoitti:50lukulaiselle:
Ei kai nettikeskustelusita kannata lopullisia vastauksia hakea? Jotain suuntaviivoja kyllä. Meitä on täällä monennäköistä taaplaajaa ja jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.
Tulin hakemaan jonkinlaista mielipiteiden läpileikkausta ja mielelläni olisin nähnyt myös jonkinlaista yhteistä linjaa, koska tuskin kyseessä on ensimmäinen ulkopuolinen lisäeristäminen purueristeiseen rtm:ään. Olen hakenut vastauksia muualtakin, mutta en ole saanut sen selkeämpää kuvaa kuin täältäkään.
Alunperin ajatus oli pelkästään tuulensuojan uusimisessa ja uudella laudalla. Sitten yksi kaveri alkoi puhumaan lisäeristämisestä samalla ja nyt näitä viestejä lukeneena ja muita kuunnelleena pää on sen verran pyörällä, että olenkin edelleen alkuperäisen suunnitelman kannalla.
Yritän tuoda tätä samaa aihetta pinnalle, kun näkyy keskustelu lähtevän harhailemaan koko ajan sen vierestä. Höyrynsululle ja muille teknisille knoppailuille voi aloittaa vaikka ihan oman aiheensa.
Eli toistan vielä uudestaan, eikö luonnonmukaiset eristeet olisi purun kaveriksi parhaita, kuten sellu tai pellava? Onko mineraalivilla sitten ok tai jokin muu?
Niin ja yläpohjaan on lisätty eristystä..