Mistä tällaisia vastuuntuntoisia ohjeistuksia voi lukea..?as77 kirjoitti:jotenkuten vastuuntuntoiset ohjeistukset kehottavatkin rei'ittämään entisen höyrynsulun siinä vaiheessa kun sisäpuolelle lisätään eristystä ja uusi höyrysylku aivan sisäpintaan. (Jos joku ei käsitä jälkimmäistä lihavointia, lukekoon lainatun viestin pohdinnat kastepisteestä.
Mää pidän itseäni vielä melkoisena nöösipoikana. Kolmekymppisenä olen vielä varsin nuori, vaikka miehen ikään onkin ehditty. Ei sellaista päivää olekkaan, että enkö jotain oppisi käytännössä tai sitten ihan vaan ajatuksentasolla. Koitan kehittää itseäni ja miettiä aina uusia ja erilaisia ratkaisuja perinnerakentamista tai uudisrakentamista koskevissa ongelmissa. En halua olla niitä patuja, jotka toistelevat niitä samoja mantroja vuosikymmenestä toiseen sen enempää kyseenalaistamatta itseään, omia ajatuksiaan tai virallisia totuuksia. Tästä päästäänkin siihen, että oon hiljalleen oppimassa olemaan tuomitsematta. Mää omistan vain yhden talon, en enempää. Mikä minä olen siis tuomitsemaan muiden ratkaisuja omia talojaan koskevissa asioissa? Lisäksi olen oppinut jo varhaisessa vaiheessa perinnerakentamisvouhotustani sen, että hyvän rakenteen voi tehdä huonosti ja huonon rakenteen hyvin. Ei tää ole likimainkaan nollasummapeliä. Mää arvostan niitä ihmisiä, jotka pystyvät tarjoamaan ongelmaan useamman erilaisen ratkaisun ja kertomaan näiden hyvät sekä huonot puolet ilman jeesustelua tai tuputtamista. Tätä haluan tarjota itsekkin ihmisille, joiden mökkejä käyn ihmettelemässä. Kuka tahansa voi harrastaa foorumiltakin tuttua jopettamista eli heittää lahopaskapurapois -kommenttia. Huoh, semiavautuminen päättyy tähän.ville kirjoitti:tämän palstan ehkä yhden voimakkaimmin perinteitä vaalivan käyttäjän mielipide, eli Oto Hascakin.
Eli eihän sitä hänen suunnaltakaan tuon kummemmin tuomittu
kumottu ja kumottu. Siinä kun on ikkunat siirretty ja tietysti samalla uusittu ihan samanlaisiksi kuin vanhat, Vaihdettu hyväkuntoisen ulkovuorauksen tilalle uusi hienosahattu, revitty vinolaudoitus ja sahanpurut pois sekä tietysti korvattu ne uusilla ja paremmilla eristeillä, purettu savupiippu sydänmuureineen ja korvattu koneellisen ilmanvaihdon putkivedoilla, sudittu lateksit pintaan, korotettu kattoa ja pidennetty räystäitä, vaihdettu betonikattotiilet Rannilan Classicciin, kaadettu pari kantavaa väliseinää keskikerroksesta ja korvattu yläkerran kylmät sivuvintit liimapuupalkeilla, niin sitten voidaan ihailla sitä ihanaa ja ah niin aitoa 50-luvun rintamamiestaloa. En minä tuomitse, mutta kyllä aina sydämessä vähän vihlaisee.ville kirjoitti:jos oletetaan että katto vaatii jonkun vuoden sisään uusinnan, ikkunat voi siirtää, kivijalan eristää (mikä myös oikein tehtynä parantaa sen toimintaa)
---> niin siinähän ne on kumottu nekin.![]()
Pahoittelen epätarkkuuttani. Pakettitaloilmeellä tarkoitin lähinnä sitä nykyistä kikkailua ulkovuorauksella, jota näkee valitettavan usein. Eli käännetään ja väännetään RMT:n ulkovuorauksia järjettömiin suuntiin ja jakoihin. Lisäksi olen kauhukseni, tosin kauhusta ei ole kyse vaan lievästä huvittuneisuudesta, havainnut, että jossakin myydään aivan selvästi sellaisia valmiita koristepalikoita listoituksiin. Oon useammasta talosta pongannut uuden ulkovuorauksen, jonka ikkuna- ja ovipieliin on ympätty sellaisia pyöreitä pylpyröitä tai neliskulmaisia koristepalikoita. Oletan näiden olevan bulkkikamaa jossain rautakaupassa, mutta en ole vielä mistään kaupasta moisia pongannut. Odotan vesi kielellä, että nämä yleistyvät sulostuttamaan muuten niin ankeita ja rumia vanhoja taloja. Tarkkailkaa ympäristöä ja pistäkää vinkkiä.ville kirjoitti:En kyllä tiedä miten uusi pakettitalo sinänsä näyttää tuolta
Okei, muistini pätkii jälleen ja en itse viitsi googlettaa/tarkistaa, eli oikaiskoon joku asian paremmin muistava.50lukulainen kirjoitti:eikö ole olemassa mitään ns. virallista tahoa, esim. VTT yms. jotka olisivat tutkineet/antaneet suosituksia miten oikea oppinen lämpöenergian parataminen tulisi tehdä?
Eikös tuossa kastepiste siirry lähemmäs sisäpintaa, tai siis sisään päin?ville kirjoitti:Mielestäni tuossa pitäisi miettiä rakenteen käyttäytymistä kun sen päälle laitetaan eristekerros, sen lämpötila nousee.
Samalla kastepiste siirtyy lähemmäs ulkopintaa, ja mahdollisella tiivistyvällä kosteudella on lyhyempi matka tuulettua ulkoilmaan.
Muoks. pikku lisäys...