Savuttava Porin Matti
Savuttava Porin Matti
Hei,
Onko ideoita millä saisi Porin Matin vetämään savut ylöspäin eikä luukusta huoneeseen. Ongelmat alkoivat/pahenivat kun taloon rakennettiin sauna/pesuhuone ja asennettiin talotuuletin kylppärin ilmaa vaihtamaan. Kamiina savuttaa vaikka tuuletin ei olisi päällä ja luulen että ongelma liittyy (mm) siihen, että piipun pää on nyt huomattavasti kosteampi kuin ennen pesuhuonetta. Sytyttämisen jälkeen toosa savuttaa ensimmäiset 15-20 minuuttia todella pahasti, eikä sitä oikein tee mieli käyttää. Toisaalta olisi mukava lisä yläkerran lämmitykseen näin syyskylmillä. Syttyy kyllä hyvin mutta kun luukun avaa, niin liekit ja savu lyö suoraan luukusta ulos. Onko kokemuksia mikä voisi auttaa.
Onko ideoita millä saisi Porin Matin vetämään savut ylöspäin eikä luukusta huoneeseen. Ongelmat alkoivat/pahenivat kun taloon rakennettiin sauna/pesuhuone ja asennettiin talotuuletin kylppärin ilmaa vaihtamaan. Kamiina savuttaa vaikka tuuletin ei olisi päällä ja luulen että ongelma liittyy (mm) siihen, että piipun pää on nyt huomattavasti kosteampi kuin ennen pesuhuonetta. Sytyttämisen jälkeen toosa savuttaa ensimmäiset 15-20 minuuttia todella pahasti, eikä sitä oikein tee mieli käyttää. Toisaalta olisi mukava lisä yläkerran lämmitykseen näin syyskylmillä. Syttyy kyllä hyvin mutta kun luukun avaa, niin liekit ja savu lyö suoraan luukusta ulos. Onko kokemuksia mikä voisi auttaa.
Jos riittävä korvausilman saanti on varmistettu (testaa avata ikkuna) niin pitäisi polttaa paperia piipun alapäässä, onko porinmatissa nuohousluukkua hormin alapäähän?
Äkkiseltään tulisi mieleen että korvausilman saanti on häiriintynyt ja kestää että piipun alapää lämpiää sen verran että jaksaa alkaa vetämään ja imemään korvausilmaa jostain kauempaa.
Äkkiseltään tulisi mieleen että korvausilman saanti on häiriintynyt ja kestää että piipun alapää lämpiää sen verran että jaksaa alkaa vetämään ja imemään korvausilmaa jostain kauempaa.
Meillä on vastaava ongelma jos koneellinen poisto on päällä ja kellarin ovi auki.
Eli kellarin imu vetää niin paljon ilmaa, että piippu ei vedä kunnolla.
Saatkos jotenkin vedettyä korvausilman uunille ihan uunin viereen?
Itse sammutan aina imun tai suljen kellarin oven sytytyksen ajaksi, sitten kun palaa kunnolla ei enää imu haittaa...
Niin, ja ainakin meillä Porin Matti tupsauttelee välillä savuja sisään jos luukku on auki, vaikka veto olisi kuinka hyvä. Tulipesän muoto on jotenkin sellainen. Näkee ihan kuinka savut ensin kääntyvät vähän aukkoa kohti ja sitten lähtevät vauhdilla ylöspäin.
Miten muuten poltat tuossa? Itse poltan pitkiä halkoja pystyssä, toimii paremmin kuin lyhyet vaakatasossa.
Eli kellarin imu vetää niin paljon ilmaa, että piippu ei vedä kunnolla.
Saatkos jotenkin vedettyä korvausilman uunille ihan uunin viereen?
Itse sammutan aina imun tai suljen kellarin oven sytytyksen ajaksi, sitten kun palaa kunnolla ei enää imu haittaa...
Niin, ja ainakin meillä Porin Matti tupsauttelee välillä savuja sisään jos luukku on auki, vaikka veto olisi kuinka hyvä. Tulipesän muoto on jotenkin sellainen. Näkee ihan kuinka savut ensin kääntyvät vähän aukkoa kohti ja sitten lähtevät vauhdilla ylöspäin.
Miten muuten poltat tuossa? Itse poltan pitkiä halkoja pystyssä, toimii paremmin kuin lyhyet vaakatasossa.
Kiitos ideoista! Matissa on nuohousluukku, kokeilen polttaa siinä paperia ennen seuraavaa sytyttämistä. En ole kiinnittänyt huomiota ovien aukomisiin, tais olla alakerran ovi auki kun tänään sytyttelin... Jos talotuuletin on päällä niin se kyllä vaikuttaa heti, pitääpä kiinnittää huomiota tuohon korvausilman saantiin. Ongelma liittyy nimenomaa tuohon alkulämmittelyyn, sitten kun on pesällisen polttanut niin ei ole suurempaa ongelmaa. Olen polttanut melko lyhyitä puita pystyssä, voisikin olla ideaa kokeilla polttaa pitempiä.
Siitä matista voisi ottaa kannen auki ja putsata poskikanavat jos ovat tukkeutuneet.Kansi on neljällä ruuvilla kiinni ja sen alla on betonikakku.Sen kun nostaa pois pääsee kanaviin käsiksi.Suurin osa aukee tällätavoin,ei kuitenkaan kaikki.
Jos on matala malli sen voi tehdä ilman purkua kun ujuttaa pesän kautta kettinginpätkän poskeen ja heiluttelee sitä eestaas.
Jos on matala malli sen voi tehdä ilman purkua kun ujuttaa pesän kautta kettinginpätkän poskeen ja heiluttelee sitä eestaas.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Edellisessä kämpässä oli savutus ongelmia keittiönlieden kanssa. Ei auttanut vaikka oli ulko-ovi auki, savut tuli sisälle sytyttäessä. Matalapaineen aikaa vielä pahemmin. Ratkaisuksi tein seinään reijän johon asensin puhaltimen puhaltamaan sisäänpäin keittiöön. Näin sain keittiöön ylipaineen ja savut pihalle. Ensimmäisen pesällisen ollessa palanut puoliksi sai puhaltimen sammuttaa. Piippu oli kyllä aika lyhyt, mutta porin matit savuttivat harvoin sisälle.
Markku
Markku
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Jos viestisi oli minulle, niin siinä ei ollut vesisäiliötä ja oli muutenkin ehjä.HillyMan kirjoitti:Ettei vain olisi ollut keittiön liedessä sama vika kuin meillä, vesisäiliön pesä puhki ja imi ilmaa sieltä. Vesisäiliö oli jo aikojen saatossa kadonnut, tukin palovillalla reiän ens hätään. Pitää joskus muurata kiveä täyteen koko kolo.
Markku
Tuli vain ekana mieleen kun itellä on tosiaan tuo vesisäiliön pesä puhki.Anne&Markku kirjoitti:Jos viestisi oli minulle, niin siinä ei ollut vesisäiliötä ja oli muutenkin ehjä.HillyMan kirjoitti:Ettei vain olisi ollut keittiön liedessä sama vika kuin meillä, vesisäiliön pesä puhki ja imi ilmaa sieltä. Vesisäiliö oli jo aikojen saatossa kadonnut, tukin palovillalla reiän ens hätään. Pitää joskus muurata kiveä täyteen koko kolo.
Markku
Ei ole porin mattia, mutta puuhellamme yski tänään illalla ja aiheutti sellaisen rumban, että koko kämppä haisee taas kuukauden savulle!
Syksyn ensimmäiset lämmitykset, pitäisi maltaa lämmitellä hissukseen, mutta minäpä latasin pesän heti täyteen.
Syksyn ensimmäiset lämmitykset, pitäisi maltaa lämmitellä hissukseen, mutta minäpä latasin pesän heti täyteen.
Ensimmäinen hullunmerkki, jos luulee itseään viisaaksi.