Ouman eh-800 sisälämpöanturin sijoitus
Ouman eh-800 sisälämpöanturin sijoitus
Terve kaikille!
Toivottavasti pulmaan löytyy ratkaisu vaikkei talo ihan rintamamiesmallia olekkaan.
Ongelmana siis Oumanin tmr/sp kompensointiyksikön sijoitus. Mukana talon karkea pohjapiirros johon merkattu värein huoneiden eri lämpötilat.
Punaisella merkatut = Ouman perussäädöissä(-1 aste) ja patteriventtiilit täysin auki. Sinisellä = Huonelämpötilat rajoitettu patteriventtiileillä(tavoitelämpö). Viimeisenä oranssilla merkattu asuintilojen keskellä olevan leivinuunin vaikutus.
http://luomam.1g.fi/kuvat/lammot.jpg/full
Tarkoitus olisi siis saada hyödynnettyä tuo puunpolton tuoma lämpö, kuitenkin siten, ettei oumanni pudota patterikierron lämpötilaa niin paljon että esim. autotalli tai sauna jäätyy. Esim. autotallissa tällä hetkellä 10 astetta, ulkona -18 ja menovesi jotain 48astetta. Nyt jos tuo kompensointiyksikkö olisi esim. eteisessä jossa tavoitelämpö 21 astetta ja lämpötila leivinuunin lämmityksen jälkeen 24-25 astetta niin käykö siinä niin, että ouman laskee menoveden lämpötilan lopulta aina sinne 7 asteeseen asti joka oli muistaakseni menoveden minimilämpötila? Sillä ei enää autotallia lämmitetä.
Ajatuksia, vinkkejä aiheesta?
Toivottavasti pulmaan löytyy ratkaisu vaikkei talo ihan rintamamiesmallia olekkaan.
Ongelmana siis Oumanin tmr/sp kompensointiyksikön sijoitus. Mukana talon karkea pohjapiirros johon merkattu värein huoneiden eri lämpötilat.
Punaisella merkatut = Ouman perussäädöissä(-1 aste) ja patteriventtiilit täysin auki. Sinisellä = Huonelämpötilat rajoitettu patteriventtiileillä(tavoitelämpö). Viimeisenä oranssilla merkattu asuintilojen keskellä olevan leivinuunin vaikutus.
http://luomam.1g.fi/kuvat/lammot.jpg/full
Tarkoitus olisi siis saada hyödynnettyä tuo puunpolton tuoma lämpö, kuitenkin siten, ettei oumanni pudota patterikierron lämpötilaa niin paljon että esim. autotalli tai sauna jäätyy. Esim. autotallissa tällä hetkellä 10 astetta, ulkona -18 ja menovesi jotain 48astetta. Nyt jos tuo kompensointiyksikkö olisi esim. eteisessä jossa tavoitelämpö 21 astetta ja lämpötila leivinuunin lämmityksen jälkeen 24-25 astetta niin käykö siinä niin, että ouman laskee menoveden lämpötilan lopulta aina sinne 7 asteeseen asti joka oli muistaakseni menoveden minimilämpötila? Sillä ei enää autotallia lämmitetä.
Ajatuksia, vinkkejä aiheesta?
-
Samuel
- Jäsen

- Viesti:
Re: Ouman eh-800 sisälämpöanturin sijoitus
Olisiko kunnolliset toimivat patteritermostaatit oikea ratkaisu?
joo jätä sisäanturi kokonaan pois käytöstä.kyl sä silti sillä puunpoltolla säästät.
kunnolliset patteri termarit vaan siis.
kunnolliset patteri termarit vaan siis.
Mistään en mitään ymmärrä, mutta auttaisiko se, että lämmin ilma kiertäisi huoneistossa? Esim. ilp voimasta?
Meille tehtiin uuni ja asetelma on lähes vastaava kuin kuvassasi. Uuni on vaan olohuoneen puolella kokonaan ja olkkarin ja makuuhuoneen välissä myös ovi. Laitoin sisäyksikön makuuhuoneen ja olkkarin välisen oven pieleen makkarin puolelle. Hyvin on toiminut, eikä meilläkään ole termostaatteja pattereissa. Itse järkeilin sisäyksikön paikan niin että ei ole suoraan uunin säteilylämmön piirissä, mutta kuitenkin keskellä taloa ja siinä huoneessa jonka haluaisi pysyvän mahdollisimman tasalämpöisenä. Samon sijoitus on lämpimällä seinällä, ei ulkoseinällä. Pattereihin on saanut haettua ihan hyvät säädöt, kun kammarista ja olkkarista kuristaa pattereita venttiileistä ja viileämmissä tiloissa ovat täysillä. Kun Ouman ajaa menovettä viileämmäksi uunin lämmettyä, ei muualla tipu patterit yhtä viileiksi kuin olkkarissa ja makkarissa. Näin siis meillä, muualla ei välttämättä pelitä samoin.
Termostaatit olisi kiva laittaa mutta pitää odotellä kesää että uskaltaa vetää verkoston kylmäksi ja osia irti. Vierestä latsoin kun vuokralla asuessa putkimies kävi vaihtamassa talvella vuotaneen termarin patteriin ja temppu meni näin.
Yksittäisen patterin sulkuineen olen ihan menestyksellä irroittanut linjasta lämmityskaudellakin, kun ajaa verkoston reilusti kuumaksi ja sitten sammuttaa kierron ja sulkee paisuntasäiliön sulun. Kun verkosto jäähtyy niin sinne tulee sen verran painehävikkiä, että putken irrotuksessa suhahti vain ilmaa sisäänpäin ja ehti hyvin pyöritellä tulpan muhviin ilman isoa vuotoa. Kun piti yksi patteri putkineen poistaa puretusta väliseinästä. Sitten vaan huolellinen ilmaus ja paineiden tarkistus verkostoon.
Termostaatit olisi kiva laittaa mutta pitää odotellä kesää että uskaltaa vetää verkoston kylmäksi ja osia irti. Vierestä latsoin kun vuokralla asuessa putkimies kävi vaihtamassa talvella vuotaneen termarin patteriin ja temppu meni näin.
Yksittäisen patterin sulkuineen olen ihan menestyksellä irroittanut linjasta lämmityskaudellakin, kun ajaa verkoston reilusti kuumaksi ja sitten sammuttaa kierron ja sulkee paisuntasäiliön sulun. Kun verkosto jäähtyy niin sinne tulee sen verran painehävikkiä, että putken irrotuksessa suhahti vain ilmaa sisäänpäin ja ehti hyvin pyöritellä tulpan muhviin ilman isoa vuotoa. Kun piti yksi patteri putkineen poistaa puretusta väliseinästä. Sitten vaan huolellinen ilmaus ja paineiden tarkistus verkostoon.
Pahoittelut alkuun vääristä termeistä: Patteriventtiilit = termostaatit. Nyt kun tuossa mietin asiaa vähän lisää niin taitaa olla niin, että teen nyt itse tuosta asiasta ongelmaa suunnittelemalla sen kompensointiyksikön hankintaa. Nythän mitään ongelmaa ei siis ole. Laite on nyt säädetty kohdalleen oikeaoppisesti? Eli termosaatit täysin auki -> menoveden lämpötilan säätö siten, että (kylmimmässä)huoneessa on n. 1 asteen verran liian lämmintä -> Patteritermostaateilla huonekohtaisesti lämpötilan pudotus tavoitteeseen. Tällä hetkellä huoneiden lämpötilat ovat siis nuo kuvan sinisellä merkatut ja ovat pysyneet noissa ihan hyvin vaikka säätöhetkellä oli vain pari astetta pakkasta ja nyt lähemmäs 20. Ei siis ole laitteen säätökäyriin tarvinut koskea.
Eli kun tuota levaria lämmitetään niin patteriverkossa kiertää edelleen oumannin säätökäyrien mukainen vesi, mutta patteritermostaatit tietysti menevät kiinni jolloin lämpöhukka patterien kautta pienenee/poistuu kokonaan? Kuinka paljon edellisellä kirjoittajalla on kierron lämpötila pudonnut uunin lämmittämisellä? Ei siis ilmeisesti kuitenkaan minimiin asti kun kerran lämpöä piisaa vielä pattereistakin?
Voisi olla myös fiksua käydä lyömässä oumaniin ihan manuaalisesti lämmönpudotus päälle, kun lämmittää tuota uunia. Säästyisipähän se 50-60e johonkin muuhun.
Eli kun tuota levaria lämmitetään niin patteriverkossa kiertää edelleen oumannin säätökäyrien mukainen vesi, mutta patteritermostaatit tietysti menevät kiinni jolloin lämpöhukka patterien kautta pienenee/poistuu kokonaan? Kuinka paljon edellisellä kirjoittajalla on kierron lämpötila pudonnut uunin lämmittämisellä? Ei siis ilmeisesti kuitenkaan minimiin asti kun kerran lämpöä piisaa vielä pattereistakin?
Voisi olla myös fiksua käydä lyömässä oumaniin ihan manuaalisesti lämmönpudotus päälle, kun lämmittää tuota uunia. Säästyisipähän se 50-60e johonkin muuhun.
Tai sit rakennat itse tuon huonekompensoinnin...
Mulla on hajautettu neljällä anturilla,kaks aina sarjassa ja ne rinnan niin saa keskiarvon Oumannille.
Jos rakennella haluaa niin nuo 10k ntc on melko edullisia palikoita...
Mulla on hajautettu neljällä anturilla,kaks aina sarjassa ja ne rinnan niin saa keskiarvon Oumannille.
Kerrohan lisää tuosta NTC termistorihässäkästä?petej kirjoitti:Tai sit rakennat itse tuon huonekompensoinnin...![]()