Muurin vesieristys kylppärissä?
Muurin vesieristys kylppärissä?
Tarkoituksenamme on tehdä talomme yläkerran entisestä keittiöstä ammeellinen kylpyhuone. Onkos kellään kokemuksia muurin vesieristämisestä kylppärissä tai ainakin tarkempaa tietoa, kuinka se kannattaa tehdä?
Mulle on ammatti ihmiset sanonut että vesieristeen alle aina praimeri, se estää ettei vesieriste kuivu liian nopeasti. Saa kuulemma muuten kiskoa levynä irti, en välttämättä allekirjoita väitettä mutta laitan itse näin varman päälle. Ja mitä huokoisempi alusta niin sitä enemmän saa vedellä laimentaa praimeria niin se tartuttaa syvemmältä.
En oikeen usko että muuri ylhäällä vaikuttaa ainakaan huonommalta pinnalta kuin sokkeli kellarissa, luulisi olevan ainakin kuivempi kunhan piipun päällä on hattu.
En oikeen usko että muuri ylhäällä vaikuttaa ainakaan huonommalta pinnalta kuin sokkeli kellarissa, luulisi olevan ainakin kuivempi kunhan piipun päällä on hattu.
Kyllä ainakin kosteussulku kesti hehkuttaa muuri melko lämpimäksi.
En näe järkeä lähteä koolaamaan ja levyttämään, siinä menee ilmainen patteri piiloon. Mikäs sen mukavampi kun lämmin muuri pesutilassa.
Olisin aika huolestunut muista asioista jos muuri olisi niin kuuma ylhäällä että vesieristys ei kestäisi. Sitäpaitsi meillä kesti kosteussulku senissä jopa suihkun kohdalla muurissa entisessä asunnossa. Vedellä läträttiin todella paljon, lattialla ja pystynurkissa tietty vesieristys. Ei se ainakaan kummemmaksi muuttunut 8 vuodessa eikä mittari löytänyt edes pintakosteutta.
edit, tuossapa oiva linkki kaikille ensikertaa vesieristäjille http://www.elisanet.fi/kahi-elementtiki ... %20aine%22
En näe järkeä lähteä koolaamaan ja levyttämään, siinä menee ilmainen patteri piiloon. Mikäs sen mukavampi kun lämmin muuri pesutilassa.
Olisin aika huolestunut muista asioista jos muuri olisi niin kuuma ylhäällä että vesieristys ei kestäisi. Sitäpaitsi meillä kesti kosteussulku senissä jopa suihkun kohdalla muurissa entisessä asunnossa. Vedellä läträttiin todella paljon, lattialla ja pystynurkissa tietty vesieristys. Ei se ainakaan kummemmaksi muuttunut 8 vuodessa eikä mittari löytänyt edes pintakosteutta.
edit, tuossapa oiva linkki kaikille ensikertaa vesieristäjille http://www.elisanet.fi/kahi-elementtiki ... %20aine%22
Lisätään vielä lainaus tuolta linkistä jonka laitoin:
"Saunat
Vetonit Kosteussulku ja Vetonit Vedeneristysmassa
eivät kuumuuden takia
sovellu saunan seiniin tai kattoon.
Lattian lämpötila ei saunassa yleensä
nouse yli +60oC. Näin ollen laatoitettavan
lattian vedeneristys ja ylösnostot
seinille voidaan turvallisesti tehdä
Vetonit Vedeneristysmassalla näiden
ohjeiden mukaisesti."
Olen aika hämmästynyt jos yläkerran muuri olisi 60 asteinen tai yli, tietysti jos yläkerrassa on tulisija niin onhan se ehkä mahdollista ?
"Saunat
Vetonit Kosteussulku ja Vetonit Vedeneristysmassa
eivät kuumuuden takia
sovellu saunan seiniin tai kattoon.
Lattian lämpötila ei saunassa yleensä
nouse yli +60oC. Näin ollen laatoitettavan
lattian vedeneristys ja ylösnostot
seinille voidaan turvallisesti tehdä
Vetonit Vedeneristysmassalla näiden
ohjeiden mukaisesti."
Olen aika hämmästynyt jos yläkerran muuri olisi 60 asteinen tai yli, tietysti jos yläkerrassa on tulisija niin onhan se ehkä mahdollista ?
Kerro, kun kerkiät, meneekö läpi Hgissä tuo idea suoraan muuriin eristämisestä. Oon samaa mieltä, että lämmin muuri kylppärissä on luksusta. Mulle jäi meidän projektista Hgissä semmojen kuva, että yläkerran kylppärin ainoa rakennustapa -jos luvat hakee-. on, että koko höskä on koolattu irti talon rakenteista ja ainakin teoriassa kaakelilujan. lattian ja katon takana kiertää ilma, siis ikäänkuin moduli talon sisällä.
Näitä -50 luvulla tehtyjä puu pienkerrostaloja on lukematon määrä suomessa ja näissähän aina piippu on kylpyhuoneen seinä. Niihin kun on tehty -90 luvulla ja sen jälkeen remontteja on lähes poikkeuksetta laitettu kosteussulku muuriin, sitä ennen ne on kestäneet hienosti suihkuttelun ilman mitään. En ole vielä kuullut että niissä olisi mitään ongelmia ollut ennen tai jälkeen eikä ollut meilläkään.
Purin vanhat laatat tälläisestä pois ja tein kosteussulun muuriin ja uudet laatat, 8 vuodessa ei ainakaan mitään ongelmia esiintynyt. Lattia oli kyllä betonia ja kannatettu muurista ja samoin yksi seinä, kaksi muuta seinää seisoi puurungon päällä. Ei ainakaan alakerran porukka valitellut että katto kastuu vaikka veden kanssa lutrattiin reilusti.
Vielä kun juuri suihkun nurkkaus oli muurin ja puuseinän välinen ja siinä vesieriste kangasvahvikkeella.
Purin vanhat laatat tälläisestä pois ja tein kosteussulun muuriin ja uudet laatat, 8 vuodessa ei ainakaan mitään ongelmia esiintynyt. Lattia oli kyllä betonia ja kannatettu muurista ja samoin yksi seinä, kaksi muuta seinää seisoi puurungon päällä. Ei ainakaan alakerran porukka valitellut että katto kastuu vaikka veden kanssa lutrattiin reilusti.
Vielä kun juuri suihkun nurkkaus oli muurin ja puuseinän välinen ja siinä vesieriste kangasvahvikkeella.
Itse en asiasta mitään tiedä ja asian vierestäkin, mutta joskus taannoin tehtiin kerrostalokämppään kylppäriremppaa ja tuo primeri unohtui ekalla kerralla, niin kyllä - lähti levynä irti. Tai peremminkin tuli sellainen notkuva lattia, joka jousti. Eli iralliseksi levyksi jäi.. Sitten uusi yritys oikeiden "myrkkyjen" kanssa, niin johan tuli hyvä.HillyMan kirjoitti:Mulle on ammatti ihmiset sanonut että vesieristeen alle aina praimeri, se estää ettei vesieriste kuivu liian nopeasti. Saa kuulemma muuten kiskoa levynä irti, en välttämättä allekirjoita väitettä mutta laitan itse näin varman päälle.
Sori jos tulee vielä sekavammaksi mutta esim Ardex ei vaadi primeriä omien tasotteiden päälle. Käytännössä primeri kuitenkin kannattaa laittaa koska se lisää työaikaa huomattavasti. Vähintään yhtä tärkeää on että eristettävä pintaa on tarpeeksi kovaa. Esimerkiksi rappaus tai tiilitasoite ei ole tarpeeksi kovaa.HillyMan kirjoitti:Mulle on ammatti ihmiset sanonut että vesieristeen alle aina praimeri,