pelkka kirjoitti:Hyvin korkea ovi, jonka materiaalipaksuus on suht ohut, vetää helposti kieroon.
Lisäksi vedin tulisi aika hoopolle korkeudelle jos ovi olisi todella korkea.
Tuota hyllyjen käyttämistä tikkaina en oikein ymmärrä. Toki jos rakenteet on mallia kakkosnelonen ja kiipeilijänä on joku 40-kiloinen hippiäinen - mutta ei kyllä ajatuksen tasolla tunnu kovin turvalliselta.
Tuota kieroutumista en tullut niinkään ajatelleeksi. Ajattelin vain sen oven painoa suhteessa saranoihin jne. Varmaankin hyvä pointti, onhan se 60 cm yläovi prosentuaalisesti siihen esim 180 cm oven päälle aika paljon.
Vetimen korkeuteen en ajatellut tuon edes vaikuttavan. Eli sama korkeus, yläpuolella on sitten vain enemmän tyhjää. Ehkä sekin näyttää hoopolta.
hilkkala kirjoitti:lehmikangas kirjoitti:
Yläkomeroista voisin kokemuksella sanoa, että sen yläkomeron oven taakse piiloutuu kaikenlaista rojua, jota ei halua jokaiselle vierailijalle näyttää (eikä itsekään nähdä

), kun alakomerosta hakee jotakin tarviketta.
Totta, tämän pointin itsekin olin ajatellut. Eli esimerkiksi eteisen kaappi jossa on yleensä hengarivaatteet. Niitä monesti vieraatkin aukaisee, niin tuon päällä olevat kaapit on ainakin hyvä olla erillisillä ovilla. Siellä kun kuitenkin on jotain mitä ei ole tarve esitellä.
Ja mitä tulee tuohon hippiäisten keveyteen, niin ne kevyet asukaaat tuppaa olemaan myös lyhyitä. Ja ei niillä yleensä ole intoa hakea jotain jakkaraa yltääkseen johonkin. Joten olen ajatellut, että koska taipumus kuitekin on kiivetä sinne kun silmä välttää, niin parempi tehdä hylly niin että se kestää eikä myöskään kaadu. Tuskin se kuitenkaan ihan kakkosnelosta vaatii isommallekaan kaverille. Onhan niitä puisia tikkaitakin melko ohuilla vahvuuksilla. Voisin kuvitella että 60 cm pitkä rima (25*50 mm) päistään kiinnitettynä kestää tuohon 50 mm suuntaan aika paljon painoa ennen kuin rapsahtaa poikki. Tai ainakaan ne hippiäiset ei sitä saa ilman työkaluja poikki vaikka yrittäisivätkin.. Toki sitä voimaa tulee vähän toiseenkin suuntaan, mutta siihen taas auttanee se itse hylly. Mutta tämä nyt ei ollut tässä se pääasia.
Kiitos kommenteista.