RMT kiikarissa, mitä tuumaatte?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Fooninki
Jäsen
Jäsen

RMT kiikarissa, mitä tuumaatte?

Viesti Kirjoittaja Fooninki »

Löytyi sopiva taloehdokas, mutta taloasioissa noviisina ottaisin mielelläni vastaan neuvoja ja mielipiteitä.
Asuntoja on remontoitu, mutta tämä olisi kuitenkin ensimmäinen taloprojekti. Tässä taustatietoja;

- rak. 1950
- kellari, alakerta ja yläkerta
- 136/150 neliöä
- täyskorkea kellari betonilla, kph+s+komeroita+maalattialla oleva varasto.
- pinnat tapetti, maali, puulattia, muovimatto
- vanhat sähköt ja putket
- kalliolle rakennettu, korkeimmalla kohdalla
- sähkölämmitys
- katto toinen puoli huopaa, toinen peltiä
- alkuperäiset ikkunat
- yksi hormi, jossa tällä hetkellä rikkinäinen puuliesi ja kellarissa puukiuas

Mistä tässä edes aloittaisi. Sähkö- ja putkitöillä? Kellari pitäisi kuivattaa ja purkaa, alakerran pinnat uusia
sekä uusi keittiö ja wc:t. Katto? Ikävä kyllä hommiin olisi ryhdyttävä samantien, sillä talossa on tupakoitu ja haju on
melko karmea savuttoman nenään. Yläkerralla ei tässä vaiheessa ole kiirettä, ensin alakerta ja pesutilat valmiiksi,
myöhemmin voi maalattialla olevan varaston muuntaa asuinhuoneeksi. Alakerta asuttavaksi. Ja mikä tärkeintä,
millä tuon piipputupakan hajun saa pois! Seinätkin ovat ihan keltaiset! Huh huh, onko tämä jo
tuhoon tuomittu projekti heti alkujaan?

Ulkokuva1
http://aijaa.com/v.php?i=005117414247.jpg

Ulkokuva2
http://aijaa.com/v.php?i=007757414248.jpg

Pohjakuva
http://aijaa.com/v.php?i=000667414249.jpg

Keittiö1
http://aijaa.com/v.php?i=008587414250.jpg

Keittiö2
http://aijaa.com/v.php?i=008197414251.jpg

Olkkari1
http://aijaa.com/v.php?i=008067414262.jpg

Olkkari2
http://aijaa.com/v.php?i=000507414263.jpg

Eteinen
http://aijaa.com/v.php?i=000957414264.jpg

Yläkerta
http://aijaa.com/v.php?i=005957414265.jpg

Kiitän ja kumarran jo valmiiksi vastauksistanne ja mielipiteistänne!
matrismik
Jäsen
Jäsen

Re: RMT kiikarissa, mitä tuumaatte?

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Tervetuloa palstalle

Tehokkain tapa minkä minä tiedä hajun pois saamiseksi on otsonointi, ennen ja jälkeen on huikea ero. Tässä linkki josta voi aloitta
http://www.allergia-apu.fi/index_tiedos ... eeraus.htm
Googlettamalla otsonointi saa lisää vaihtoehtoja. Toinen juttu on se että terva ja nikotiini ei otsoininnilla kokonaan poistu ja tulee usein uuteenkin maalipintaan kellertävinä läiskinä näkyviin, toisissa maaleissa näkyy selvästi ja joissakin ei ollenkaan, en ole maalausekspetti, joten jatkakaa muut. Auttaa todella paljon, sama asunto aiheutti paljon nenän nyrpistyksiä ennen otsonintia sekä täydellistä remonttia. Remontin jälkeen kukaan asiakkaista ei maininnut sisätupakoinninsta enään mitään.

Remontti kannattaa aloittaa sieltä mikä on lisävaurioiden estämiseksi ajankohtaisinta, jos katto vuotaa ei ole mitään järkeä maalata sisäseiniä tai jos salaojitus ei toimi ja vettä tulee kellariin silloin katto saa olla jos ei vuoda. Vanhat putket ja sähköt esimerkiksi on suurimmassa osassa Rintamamiestaloja, se että joku on vanhaa, ei tarkoita sitä että ei toimi ja pakko heti uusia.

Termi "tekninen käyttöikä" on keksitty sen jälkeen vasta kun RMT:t oli jo rakennettu, niihin kohtiin en itse ainakaan hirveää painoa laita. Olen myynyt asunnon taloyhtiöstä joka rakennettu -20 luvulla ja järkytys kaikille "putkiremontti vuohottajille" puktia ei ollut uusittu kertaakaan, 20-luvun naapuritalossa ne oli jo tehty kahteen kertaan.. Isännöitsijä ilmoitti "ei ole putkistosta aiheutunut vesivahinkoja, ei edes tutkita ennen kuin ensimmäinen tulee, tutkiminen aiheuttaa rasituksen vanhoille putkille ja siten vesivahinko riski kasvaa huomattavasti" :shock: eipä mun mielestä ihan väärässä ollut, tuntuu tämä putkiremontointi buumi olevan monen taloyhtiön kohdalla "hätävarjelun liioittelua". Minkäs teet kun ei ole juurikaan vaikutusvaltaa..

No tulipa taas "välittäjän" kommentti, mutta minkä sitä taustoilleen mahtaa :lol:
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Jonkun maalifirman sivuilla oli oikein erikoismaali nikotiinitahrojen peittämiseen. En vaan muista, että minkä.
Jäsen
Jäsen

Kiitos vinkistä! Tutustuin jo sivustoon, tuollainen ei tullut mieleenikään. Mietin seiniä muuten, pitääkö
vanhaa tapettia ja pinkopahvia poistaa ollenkaan vai jääkö haju niihin otsonoinnista huolimatta? Melkoisen
tiukassahan haju ja väri on. Mahtaisikohan olla kuitenkin fiksumpaa uusia pinnat, samalla voisi tarkistaa sähköt.
Ne ovat vanhoja metallikuorisia, tosin en tiedä tarkemmin sillä taloonhan on vaihdettu öljylämmityksestä sähkölämmitys
jossain vaiheessa, ehkä 1990- luvun alussa. Toivottavasti muovimattojen alle on säästetty puulattia, sen pitäisi
saada hiomalla ja lakkaamalla hienoksi. Olen yrittänyt sanoa miehelleni, että pitäisi hillitä vähän itseään ennen,
kuin alkaa tehdä mitään. Talossa kuitenkin asutaan parhaillaan ja se on ihan asumiskelpoinen vaikkakin, köh,
pieniä esteettisiä haittoja on havaittavissa.

Lähtökohtaisesti haluamme kunnioittaa vanhaa taloa ja remontoida sen mahdollisemman yksinkertaisesti,
ikkunan kunnostuksesta käsitteleviä linkkejä otetaan myös mielellään vastaan. Foorumista on ollut paljon
apua jo tähän mennessä, eipä tässä enää aikakauslehtiä tarvita, kun illat menevät foormumin tutkimiseen :)
Fooninki
Jäsen
Jäsen

Salaojia muuten ei varmaan tehdä ihan noin vain. Talo on tosiaan kokonaan järeän kallion päällä. Naapurissa on uudehko talo
ja tontti on räjäytetty kokonaan. Lisäksi tämä meidän talo on korkeimmalla kohdalla kallion päällä. Voi vain vilkuttaa, kun
vedet valuvat alas naapuriin ;) En usko tässä tapauksessa salaojituksesta olevan juurikaan hyötyä. Takana kasvava puustokin
on hiekalla. Täytyy vain tarkistaa sulamisvesien ohjaus pois seinän vierustalta.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Fooninki kirjoitti:Kiitos vinkistä! Tutustuin jo sivustoon, tuollainen ei tullut mieleenikään. Mietin seiniä muuten, pitääkö
vanhaa tapettia ja pinkopahvia poistaa ollenkaan vai jääkö haju niihin otsonoinnista huolimatta? Melkoisen
tiukassahan haju ja väri on. Mahtaisikohan olla kuitenkin fiksumpaa uusia pinnat, samalla voisi tarkistaa sähköt.
Ne ovat vanhoja metallikuorisia, tosin en tiedä tarkemmin sillä taloonhan on vaihdettu öljylämmityksestä sähkölämmitys
jossain vaiheessa, ehkä 1990- luvun alussa. Toivottavasti muovimattojen alle on säästetty puulattia, sen pitäisi
saada hiomalla ja lakkaamalla hienoksi. Olen yrittänyt sanoa miehelleni, että pitäisi hillitä vähän itseään ennen,
kuin alkaa tehdä mitään. Talossa kuitenkin asutaan parhaillaan ja se on ihan asumiskelpoinen vaikkakin, köh,
pieniä esteettisiä haittoja on havaittavissa.

Lähtökohtaisesti haluamme kunnioittaa vanhaa taloa ja remontoida sen mahdollisemman yksinkertaisesti,
ikkunan kunnostuksesta käsitteleviä linkkejä otetaan myös mielellään vastaan. Foorumista on ollut paljon
apua jo tähän mennessä, eipä tässä enää aikakauslehtiä tarvita, kun illat menevät foormumin tutkimiseen :)
Kannattaa varmasti kysyä ihan sieltä mistä otsonoinin otat ohjeita pinkopahvi on kuitenkin aika huokoinen materiaali, itsellä kokemukset rajoittuvat betoniseiniin. Tietenkin on oma arvonsa säilyttää mahdollisimman paljon vanhaa, mutta joskus on pakko sen kompromissin takia joitan "uhrata" että itse pystyy edes talossaan asumaan..
matrismik
Jäsen
Jäsen

Metallikuorisia sähköjä on meilläkin enkä koe niitä minään ongelmana, jos niitä ei tarvitse liikutella toimivat ihan siinä missä uudet muovipäällysteisetkin. Itse koitan välttä niihin koskemista, onhan nekin omalta osaltaan alkuperäistä henkeä miksi ainakin itse rintamamiestalon ostin.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Tuttu sähkäri tiesi kertoa, että sitä metallikuorista saa kaupasta vieläkin. Ei ole minulla hankintalistalla, mutta harkintalistalle pääsi.
Viimeksi muokannut Kulmala, Ti Helmi 01, 2011 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Oman taloni yläkerran toisessa makkarissa oli piippua polteltu. Purin gyprocit veke seinistä, muovimaton lattiasta ja haltexit katosta. Se jo raikasti. Ja sit uudet pinnat. Ovista poistin maalin ja uudet tilalle. Ikkunakarmeista lähti pesukka keltasuus ja haju.Nyt ei haise. Eli mun suositus on pinnat uusiksi.
Otsonoinnista en tuolloin tiennyt mitään. No sitten faijan rivarikämppä piti myydä vajaa pari vuotta sitten. Oli saunassa poltellut. Tehtiin saunaan pintaremppa eli uudet paneelit ja lauteet ja asuintiloihin uudet pinnat myös. Hieman jäi hajua. Uusi omistaja sitten piti otsonointilaitetta vuorokauden ja hajut kuulemma lähti. Mut kaiketi tossa rintsikassa pintojen uusiminen parempi...
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Tumelap
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Tumelap »

Joskus olen pohjustanut tupakoidussa tilassa paneelikattoja tikkurilan akrostop-maalilla. ( http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .442.shtml ). Kerran vedin tuon pohjusteen ja kerran pintamaalin ja ei ole tullut mitään kellastumia läpi. Maalatessa kuivaa äärettömän nopeasti, helpoin maalata kahdestaan siten että toinen levittää maalia telalla ja toinen tulee perästä ja tasoittaa pinnan esim. laveällä pensselillä.

Palstalaisista monella varmasti nousee karvat pystyyn tuon maalin käyttöön liittyen. En ole itsekkään sitä omaan rintsikkaan käyttänyt mutta tupakoiduille pinnoille tai vanhan paneelipinnan pohjustukseen varteenotettava vaihtoehto.
Iluvatar76
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Iluvatar76 »

Miksi akrostop maali olisi huono vaihtoehto? voiko siitä olla jotain haittaa?
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ei itse aineessa hintaansa kummempaa vikaa ole. Se varsinainen vika on siinä että ne jaskat vaan suljetaan sinne maalipinnan alle eikä poisteta mahdollisuuksien mukaan kuten kuuluisi tehdä....
shit happens
Vastaa Viestiin