Uula Pellavaöljymaali jälleenmaalaus - mitä päälle?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
jo73
Uusi jäsen

Uula Pellavaöljymaali jälleenmaalaus - mitä päälle?

Viesti Kirjoittaja jo73 »

Terve

Ostin talon 3 vuotta sitten joka on maalattu Uulan Pellavaöljymaalilla. Talo on maalattu 2002 ja on nyt maalattava uudestaan. Koska ostin talon niin en tiedä miten huolellisesti talo maalattiin. Mielestäni 7 vuoden kesto on erittäin huono. Siksi harkitsen vaihtoa. Siitä on kaksi syytä.

1. Pellavaöljymaali on kallista ja hankala maalata.
2. Olemme valinneet uuden sävyn, Dover Cliffs (Sadolin) joka käy Tikkurilan kaikki ulkoväreihin

Mitä minun pitäisi tehdä?
Voinko vaihtaa esim. Tikkurilan Teho maaliin?
Voiko Sadolin sävyjä saada eri maaleihin?

Mökillä meillä on Virtasen öljymaali ja se on kestänyt todella hyvin (maalaus noin 15-17 v välein) vaikka mökki on ulkosaaristossa.

Kiitos etukäteen.
KMS
Jäsen
Jäsen

Re: Uula Pellavaöljymaali jälleenmaalaus - mitä päälle?

Viesti Kirjoittaja KMS »

Mulla on sellainen fiilis, että tästä tulee erittäin viihdyttävä keskusteluketju joten kiitos siitä! Mitä maaliin tulee niin en itse ainakaan tökkäisi lateksia öljymaalin päälle, vaan pyrkisin maalaamaan sellaisella maalilla, jonka koostumus on mahdollisimman lähellä sitä Uulaa. Toiseksi en usko, että maalivalinnan kustannussäästö on hirveän olennainen edes prolongoituna seuraavalle parillekymmenelle vuodelle.

t:k
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Kiinnostaiis vähän tarkemmin, miksi jo nyt maalattava uudestaan, mitä vikaa? Tarkemmin kun ei kohteesta tiedä, eikä ole nähnyt, vaikea sanoa mitään varmaa, täytyy tyytyä arvailuihin.
Yhtä kaikki: En jaksa millään uskoa, että syy olisi pellavaöljymaalin huonoudessa, tai että ongelma ratkeaisi maalia vaihtamalla. Epäilen, että pohjatyöt ja maalaus on tehty silloin seitsemän vuotta sitten huonosti. Jos pohjat ovat huonot, ei varsinainen ongelma ratkea vaikka maalaat uudestaan. Kannattaisi selvittää mahdollismman tarkoin vanhat pohjat ja miten maalaus tehty.
jo73
Uusi jäsen

Kiitos. Oletus tällä hetkellä on että tavallinen öljymaali esim Tikkurila TEHO toimii jos vaan pesee ja raapii vanhat maalit pois. Onko kokemuksia?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Se pellavaöljymaali on parasta juuri sen takia ettei sitä tarvitse raapata pois. Tämä viimeaikoina yleistynyt villitys raapata maalit pois johtuu nimenomaan siitä että ihmiset on jynssänneet latekseja pois seinistä. Ja tätä ei todellakaan pellavaöljymaalille tarvitse tehdä.

Yksi tärkeä tekijä on että onko talossa ulkovuorauksen takana tuuletusrako vai ei. Jos on, niin voit voidella seinän melkein millä mönjällä vain, mutta jos ei, niin maalin on oltava hyvin vesihöyryä läpäisevää. Joku Pika-Teho tai vastaava akrylaatti ei ole silloin asiallinen valinta, eikä öljy-tehokaan erityisen hyvä.

Mutta kerro toki että mitä siinä maalissa on vikana? Hilseilyä, haalistumaa, likaa, mitä? Helpoimmillaan likaantuneen seinän saa erittäin hyvän näköiseksi vain pesemällä, eikä maalaamiseen tarvitse ruveta ollenkaan.

Itse lähtisin siitä että pellavaöljyllä maalataessa on thety todella suuri työ ja olisi sen työn hukkaan heittämistä jos siihen vetäisi modernin muovimaalin päälle. Laita sitten vaikka sitä neljän öljyn maalia, mutta jättäisin akrylaatit ja alkydit kokonaan pois.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jo73
Uusi jäsen

Kiitos. Löytyy hilseilyä ja tietysti likaa. Eritysisesti ensimmäinen huolestuttaa. Talo on keltainen ja valkoisilla nurkilla. Olen nähnyt että hilseily on vähäistä keltaisilla osilla ja aika runsasta valkoisilla.

Haluaisimme vaihtaa sävyä ja olemme jo valineet sävyn. Sadolin Dover Cliffs.

Jostain luin että Virtasen maalitehdas sekoittaa kaikki sävyt mitä markkinoilla löytyy. Onko näin?
Hirsis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hirsis »

Hei!
Ruotsalainen Ottosson Färg sävyttää pellavaöljymaalin juuri haluamaasi sävyyn joko NCS-koodin tai värimallin perusteella. Suomalainen jälleenmyyjä on mm Lundagård form & interiör. Oma talo vielä ulkoa maalaamatta, mutta maalilaatu ja toimittaja jo valittu osin tältä foorumilta saatujen neuvojen perusteella :) Olen kuitenkin jo maalannut ko pö-maalilla ulko-ovet + karmit, ja on ainakin ihan hirmuisen riittoisaa. Sisältää ymmärrykseni mukaan ainoastaan pellavaöljyä ja pigmenttiä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minulla on myös se käsitys, että jos öljymaali hilseilee eikä pysy, niin ei siinä sitten pysy mikään muukaan maali. Olisiko maalattu märkkä puuta?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kuva nyt olisi tietysti hyvä, mutta hilseilykin voi johtua monesta asiasta. Ainakin on huojentavaa jos hilseilyä on nimenomaan nurkkalaudoissa: silloin kyse ei ole melko suurella varmuudella mistään rakenteellisesta jutusta vaan esim. siitä että sinkkipohjamaalin on voitu antaa kuivua liian pitkään ennen pintamaalia, nurkat kun helposti jää viimeiseksi maalattavaksi. Sinkkimönjä lasittuu muutaman viikon päästä sen verran kovaksi että siihen vedetty maali ei välttämättä tahdo hirveän hyvin pysyä. Tosin, se mikä nyt on lähtenyt on lähtenyt ja lopun pitäis pysyä. Oon saman virheen tehnyt itsekin.

Kyllä melkein tehtaalla kuin tehtaalla on edellytykset sävyttää haluttu sävy. Sadolinin sivut oli näköjään kamalimmat mitä olen ikinä nähnyt, mutta jos ruudulta pystyy päättelemään niin se Dover Cliffs tulisi Uulan kartalta jostain pari prosenttia okraa ja ehkä tippa ruskeaa päälle jos tosta nettikuvasta pystyi Sadolinin sävyn päättelemään. Ei heitä hirveän kauas Uulan "vaniljasta" jossa on vähän vähempi okraa joukossa.

Ei ole mitään järkeä hirttäytyä yhteen väriin, kun joka värikartasta löytyy tommoinen haalean kellanruskea väri. Varoituksen sanana kuitenkin että noin hailukka väri näyttää seinässä melkeen vaan tasan valkoiselta.

Mulla on enin kokemus Uulasta, mutta pidän myös Allbäckin pellavaöljymaaleista. Voit harkita myös petrooliöljymaalia taikka sitten sitä Virtasen maalia, mutta tuntuisi kyllä todella älyttömältä tuhlaukselta että ensin tehdään valtava työ siinä öljymaalauksessa jonka alta on mahdollisesti on jouduttu poistamaan jotain ja sitten vetäisi siihen päälle takaisin jonkun muovimaalin. Haaskaukselta tuntuis.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Janetski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Janetski »

Kyllähän tuo sävy saadaan tehtyä pellavaöljymaaliinkin. Aluksi ajattelin, että kyseessä on ollut uusi maalattu pinta (ehkä ulkovuoren uusimisen aikana tehty) mutta kuitenkin kyseessä on ilmeisimmin vanha ulkoverhous ja vanhat pielilaudat? Vanhassa pinnassa yleensä on alla myös vanhoja maaleja, joten monesti irtoilua tapahtuu sen takia. Jos silloin 2002 on maalattu harmaantunutta ja nukkaista puuta, voi irtoilua tapahtua lyhyenkin ajan kuluessa. Se miten pohjatyöt on aikanaan tehty, määrittelee pitkälti aina maalauksen keston. Ja tämä pätee sitten ihan kaikkeen maalaamiseen niin sisällä ja varsinkin ulkona. Siksi en tuosta vaan lähtisi maalityyppiä muuttamaan, koska tosiaan irtoilu johtunee melko suurella todennäköisyydellä jostakin muusta asiasta kun päällimmäisestä maalikerroksesta ja maalityypistä. Ja jos värinvaihto on tärkein kriteeri, onnistuu se tosiaan myös pellavaöljymaalilla tai jollakin toisella samantyyppisellä perinnemaalilla. Vaaleita sävyjä on helppo tehdä maaliin kuin maaliin.

Pellavaöljymaali, on sitten valmistaja lähes kuka vaan, on erittäin riittoisaa; ei se maali itsessään kovin paljoa hinnakkaammaksi tule kuin nykymaalitkaan. Kokonaishintaa kannattaa siksi aina tarkastella, ei pelkästään tuijottaa yhden purkin hintaa saatikka laskea litrahintoja. Työtä tuossa nyt on vähän enemmän kuin nykymaaleilla ja kuivuu hitaammin kun muovisideaineiset, mutta ei se maalaus ja kuivuminen tähtitiedettä saatikka rakettitiedettä ole vaikka sitä sellaiseksi kovasti monet väittävät.

PS. voit laittaa kuvia tuosta kohteesta ja irronnutta maaliakin lähetellä minulle päin, jos haluat parempia ja syvällisempi maalausohjeita. Pistä vaikka yksityisviestiä niin vaihdellaan yhteystietoja.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Moi,

Tosta hilseilystä vielä: Olen kuullut että noin voi käydä, jos on maalattu höylätylle pinnalle liian aikaisin. Mä annoin höylätyn ulkovuorauksen olla puupinnalla vuoden ajan ja maalasin ensimmäisen kerroksen reilusti ohennetulla Uulalla ja loput ohentamattomalla. Palataan asiaan 20 vuoden päästä, niin kerron pysyiskö:-)

k
Vastaa Viestiin