Aika tiivistää vanhat ikkunat.

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Aika tiivistää vanhat ikkunat.

Viesti Kirjoittaja maanma »

Nyt alkaa olla aika tiivistää vanhat ikkunat. Se miksi ei kannata jättää myöhempään johtuu siitä, että nyt pystyy helposti pyynkimään pohjan puhtaaksi ja nauha ottaa hyvin kiinni. Pakkasella tiivistäminen ei onnistu kuin esim. hiustenkuivaajalla.

Itse olen laitellut 3mm E tiivistettä sisälasiin kattavasti ja ulkolasiin sivuille ja osittain alas ja ylös, jonne on jäänyt 25cm rako. Lisäksi olen asentanut avattaviin sisäikkunoihin kääntöhakoja niin etteivät ikkunat vääntyile tuon seurauksena. Minulle ei P tiiviste mahdu.

Kellarin ikkunaan ajoin sirkkelillä uran ja laitoin oikein uratiivisteen kun ne ovat niin väljät. Isompia uratiivisteitä saa Etolasta. Kokeilin kyllä P tiivistettä tuplana.

Tein viime talvena vertailumittauksia erilaisista tiivistystasoista ja totesin, että kannattaa tosiaan tiivistää kunnolla.
Viimeksi muokannut maanma, Ke Syys 13, 2006 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Itse olen käyttänyt P-profiilista tiivistettä. Olen todennut että tuo menee tiukempiinkin rakoihin pokia vääntämättä, sekä tiivistää jos vähän reilumpi rakonen pokan ja karmin välissä.

Ulkolaseja en ole tiivistänyt. Pitäisi kyllä sivuille laittaa, ei sitten niin kolaja tuulisilla keleillä.
Snipa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Snipa »

Onko kellään kokemuksia eri merkkisten tiivisteiden paremmuudesta/huonommuudesta? Mitähän mahtaa olla se P-tiiviste, jota Rakennusapteekki myy, ainakin se pitää liimata jollain liimalla kiinni, mikä vähän hankaloittaa hommaa. Muta onkohan muuten jotain eroa "kaupan tiivisteisiin".
Mistä olette muuten ostaneet ikkunapaperia sisäpokien tiivistämiseen?Olen itse joskus laittanut Tesan ikkunateippiä, mutta se vie kyllä maalitkin mennessään tai ainakin kellastuttaa alla olevan maalin, eli en suosittele!

Pekka
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Juuri viime viikolla laitoin kunnostettuihin karmeihin silikonista P-tiivistettä. Kiinnitys lasitussilikonilla (ei siis saniteettisilikonia). Lasitussilikonia pitää pursottaa todella ohut kerros. Sitten vaan tiiviste venyttämättä kiinni. Helppoa ja tuntuu pysyvän todella tiukasti.. Laitoin vain sisäpuitteeseen. Täytyy sitten katsoa talven jälkeen laitanko ulkopuitteeseen jotain.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

tuo ulkopuitteen pystysivujen tiivistäminen kyllä kannattaa muutenkin kuin kolinanpoiston takia: sillä saadaan puitevälin ilmavirta toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, eli puitteen alareunasta pääsee kylmempää ilmaa puiteväliin missä se lämpiää ja poistuu yläreunasta. pitää ulkolasia kirkkaana ja kuivattaa myös puuosat.

tiivistevalinnassa minäkin suosin P-profiileja, ja kannattaa mitata raot ennen tiivistystä: putki ei saisi puristua umpeen ikkunaa suljettaessa.

tiivistemateriaalit: silikoni, kestoikä jotain viistoista vuotta mutta repeää kumeja helpommin/epdm-kumi kestää siinä alle kymmenen vuotta, tavallinen kumi on kunnossa pari-kolme vuotta.
juuso
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juuso »

Maalasimme taannoin ikkunapokat ja niissä on oikein hienot sellaiset urat joissa oli kangaspäällysteinen vaahtomuovitiiviste paikalleen painettuna. Laitoin paikalleen takaisin ne mitkä oli kunnossa mutta parin ison ikkuna olivat niin riekaleina ettei oikein ole pointtia niitä enää asentaa takaisin.
Rautakapupassa ei ollut mitään vastaavaa kuin alkuperäinen tarjolla. Ostin kokeeksi pari erilaista tiivistepakettia. Värnamo D- ja P profiilia. Tuo D olis muuten "sopivaa" mutta kun on hieman liian pientä. Onko joku muut löytänyt sille alkuperäiselle vastinetta noista nykymalleista? Ehkä ikkunaan tai pokaan kiinnitetty P-kumitiiviste ajaisi asian jos alkuperäiseen uraan sopivaa ei löydy?
Vastaa Viestiin