Lumi vei tötterön katolta = reikä katossa
Lumi vei tötterön katolta = reikä katossa
Tuli lumet ja jäät ryminällä alas, mutta ehkäisevistä toimenpiteistä huolimatta tuli viemärintuuletusputken tötterö (peltinen suojaputki) lumien mukana alas, ja itse putki (muovista, harmaata haitariputkea) makaa taittuneena ja rutussa kattoa vasten. Tötterö oli katolla pelkän sikaflexin voimalla(?!).
Kylmään vinttikujaan on nyt siis lumella ja vedellä vapaa lasku katolla ammottavasta aukosta, joten tarttis varmaan tehdä jotain. Millä saumapeltikattoa kannattaa paikata? Toimiiko sikaflex tai muu liima-aine muutaman asteen lämmössä (alkuviikosta on suojaa) jos sen tötterön liimaa sinne takaisin? Miten tuollainen tötterö kuuluisi oikeasti kiinnittää?
Kylmään vinttikujaan on nyt siis lumella ja vedellä vapaa lasku katolla ammottavasta aukosta, joten tarttis varmaan tehdä jotain. Millä saumapeltikattoa kannattaa paikata? Toimiiko sikaflex tai muu liima-aine muutaman asteen lämmössä (alkuviikosta on suojaa) jos sen tötterön liimaa sinne takaisin? Miten tuollainen tötterö kuuluisi oikeasti kiinnittää?
Meillä oli myös pellistä tehty "tötterö" alkanut vuotamaan juuresta viime keväänä kun jäät tekivät tekojaan katolla. Laitoin tiiliprofiiliseen peltikattoon Vilpe-merkkisen viemärintuuletuksen läpiviennin. Läpivienti tuli kiinni kateruuveilla.
Tötterön yläpuolelle laitoin 1,5 metrin pätkän lumiestettä kolmella jalalla. Uskoisin ettei lumet vie enää tötteröä mennessään.
Olen samaa mieltä kanssasi, että "jotain tarttis tehä", mutta en tiedä liima-aineiden toimivuudesta kylmässä.
Tötterön yläpuolelle laitoin 1,5 metrin pätkän lumiestettä kolmella jalalla. Uskoisin ettei lumet vie enää tötteröä mennessään.
Olen samaa mieltä kanssasi, että "jotain tarttis tehä", mutta en tiedä liima-aineiden toimivuudesta kylmässä.
Re: Lumi vei tötterön katolta = reikä katossa
Täytyy käydä ostamassa köyttä.. että saa itsensä turvallisesti katonreunalle killimään - ja Vilpeltä läpivienti. Kiitos vinkistä.
Tötterön tiivistys kannattaa tarkistaa ja varmistaa keväällä. Vilpen tötterökin pitää tiivistää kunnolla eikä vain ruuvata kiinni.
LÄhes täsmälleen sama kohtalo mulla. Ja kaiken lisäksi vielä toinen talvi putkeen: Uudella konesaumakatolla tötterö, joka tinattu tiiviiksi. Näytti olevan vähän kenollaan ja kun lopuylta menin lapioimaan lunta niin huomasin pian olevani reijäntukkimishommissa. VOin melko syvällä kokemuksen rintaäänellä sanoa, että tötteröt kestävät vain harjalla tai heti savupiipun alapuolella - jos siis kyseessä on peltikatto ilman lumiesteitä.
t: K
t: K
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

Täällä sama show 
Kyllä siinä lumiesteet mulla on edessä, mutta se 40 cm lunta riitti näköjään voittamaan sikaflexin.
Tein "vuoden viritys" -tittelistä taistelevan systeemin siihen alle, kun sattuu olemaan kylmän vinttikujan puolella;
viritin uunipellin reiän alle siten, että sisään satava lumi/vesi valuu peltiä pitkin tuuletusraon kautta ulos. Saas nähdä miten toimii
Tein "vuoden viritys" -tittelistä taistelevan systeemin siihen alle, kun sattuu olemaan kylmän vinttikujan puolella;
viritin uunipellin reiän alle siten, että sisään satava lumi/vesi valuu peltiä pitkin tuuletusraon kautta ulos. Saas nähdä miten toimii
Minäpoika soittaisin kattofirmaan ja pyytäisin, että tulevat tinaamaan. Tai mitä tekevätkään. Ei luulis olevan ammattilaiselle kova homma.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Juujuu, silikoonit ilman muuta väliin. Silikooni, ruuvit ja ohjeet on mukana läpiviennissä. Niin ja läpiviennin alle tuli jonkinlainen "kaulus". Vilpen nettisivuilta löytyy tarkemmin nuo tiedot ja asennusohjeet.strand kirjoitti:Tötterön tiivistys kannattaa tarkistaa ja varmistaa keväällä. Vilpen tötterökin pitää tiivistää kunnolla eikä vain ruuvata kiinni.
Viimeksi muokannut TeemuHL, Ma Tammi 17, 2011 7:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuttu kattomies sanoi, että nuo peltitötteröt pitää tehdä niin, että sen aluspelti alkaa aina harjalta. Vain tällä tavalla siitä saa kestävän. Meille oli myös tehty pellistä pieni "lätkä" ja siinä oli peltitötterö kiinni. Ei kestänyt.KMS kirjoitti:VOin melko syvällä kokemuksen rintaäänellä sanoa, että tötteröt kestävät vain harjalla tai heti savupiipun alapuolella - jos siis kyseessä on peltikatto ilman lumiesteitä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Mahtaa uusien talojen profiilipeltikatteet olla ihmeissään kaikkine tötteröineen. Noissa kun tuntuu olevan lähemmäs kymmenen tötteröö ja hötteröö katossa pystyssä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Tuo pitää paikkansa sen osalta, että tuolloin katto pysyy tiiviinä, kun siihen ei tule reikää. TOsin tuossakin tapauksessa tötterö itsessään voi taipua lumen painosta. En ole tähän mennessä keksinyt mitään muuta ratkaisua ongelmaan kuin Massiivinen lumieste. Kyse on liesituulettimen tötteröstä, joten en voi tuota iv-systeemiinkään kytkeä:-(Tuttu kattomies sanoi, että nuo peltitötteröt pitää tehdä niin, että sen aluspelti alkaa aina harjalta. Vain tällä tavalla siitä saa kestävän. Meille oli myös tehty pellistä pieni "lätkä" ja siinä oli peltitötterö kiinni. Ei kestänyt.
k
Minäkin ehdin ostaa jo tötterön kylppärin poistoputkeksi, mutta sitten tuumailin että taitaa olla semmoinen reikä ja putki peltikatossa melkoinen riski ajan myötä vaikka miten tekis ja tuuppasin putken seinästä ulos. Tuotahan ei nykyään suositella, mutta omast mielestäni se on pitkällä välillä turvallisempi ratkaisu kuin katon kautta kun onhan siinä kuitenkin puhallin siinä putkessa niin ilma menee vaakaankin yhtä sujuvasti kuin ylöskin.
Tötterö jäi siis liiteriin ja olis nyt semmonen harmaa pakasta vedetty Vilpe-tötterö tiivisteineen myytävänä.
Tötterö jäi siis liiteriin ja olis nyt semmonen harmaa pakasta vedetty Vilpe-tötterö tiivisteineen myytävänä.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!
T. Tietoteknikko
Parasta työtä on tekemätön työ!
T. Tietoteknikko
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

Me laitetaan vissiin lumieste meidän tötterön yläpuolelle, vai keksiikö joku jotain syytä miksei sellasta laittais?
Ei keksi.
Mutta laita tarpeeksi lähelle. Meillä se 40cm oli liikaa.
Mutta laita tarpeeksi lähelle. Meillä se 40cm oli liikaa.
Jos on saumapeltikattoon sopiva n.10cm niin laitatko yv:llä lisätietoja ja hinnan.JukkaK kirjoitti: