Poltto puut itse tehden...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Puulämmittäjä
Jäsen
Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...

Viesti Kirjoittaja Puulämmittäjä »

Kuivaa polttopuuta on tarjouksessa vähän joka puolella maaseudulla. Tarkoitan käytöstä poistettuja heinälatoja. Purin viime syys/lokakuussa yhden. Pilkottuna pinossa on nyt kuivaa hirttä ja lautaa ikä 100 vuotta. Yhteismäärä n.25 m3. Nami nami sanoo kattila ja tuhisee nurkassa.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Mä oon parina talvena leikkiny metsuria, ihan tekemisen ilosta sekä harrastamisen vuoksi. Työhevosjutut kiinnostaa, joten oon sitte rangat tuonu ladolle hevosella :-D Eli 90% huvihommaa, jonka vuoksi nyt sitte on vähä harmittanu kun viime talvena oli maha edessä ja tämä talvi menee tuon remontin kans niin tiiviisti ettei jaksa harrastaa.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Juu on tullut leikittyä metsuria. Eilen kaadoin pystyyn kuivaneen kuusen. Nyt olisi karsimisen ja pätkimisen vuoro. Olisi kyllä hyvä saada sateensuojaan ennen vesisateita. Kun tarkoitus olisi vielä tänä tavena saada niistä lämpöä.... Alkaa liiterissä olemaan liikaa tilaa :oops: Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pystyyn kuivuneita kuusia minäkin rikoin syksyllä klapeiksi. Erinomaista, kuivaa polttopuuta. Monta runkoa jäi vielä meysään psystyyn mutta ei sinne nyt viitsi mennä kun lunta on paikoin napaan saakka. Koivupilkettäa ostin traktorikuormallisen lähellä asuvalta farmarilta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Markku&Rintsikka kirjoitti:Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
Joo, jostain syystä tuli viihdyttyä viime talvena metsässä huomattavasti vähemmän kuin yleensä... ja milläs tonne nytkään meet ilman lumikenkiä?
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

pelkka kirjoitti:
Markku&Rintsikka kirjoitti:Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
Joo, jostain syystä tuli viihdyttyä viime talvena metsässä huomattavasti vähemmän kuin yleensä... ja milläs tonne nytkään meet ilman lumikenkiä?
Kahlaamalla... Onneksi ei ole kuin noin 40cm tasasella, mutta kinoksissa ja notkelmissa metrikaks. Kaadoin pihalle päin. Tarkka mitoitus oli, meinaan latva jäi ojan kohdalle. Hyvin palaa pystyyn kuivanut kuusi. Valoisaa aikaa on vaan vähän. Tänäänkin meni aloitus pipariksi, kun partneri ei ensin suostunut yhteistoimintaan. Tarvitsee varmaan siirtyä käyttämään pienkonebensaa.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Markku&Rintsikka kirjoitti:Tänäänkin meni aloitus pipariksi, kun partneri ei ensin suostunut yhteistoimintaan. Tarvitsee varmaan siirtyä käyttämään pienkonebensaa.
Parneri mullakin mutta on aina toiminut kuin käkikello kun alusta alkaen olen käyttänyt pienkonebensaa. Kallista lientä perusbensaan verrattuna mutta toisaalta kulutus on aika pientä. Sahakin pysyy puhtaampana.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

pelkka kirjoitti:Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
:-D :lol: :mrgreen:
strand
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja strand »

pelkka kirjoitti:Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
Saattaa "hommat" luistaa paremmin ja "suostuvuus" parantua jos alkoholia on sopivasti mukana liemissä... ei kuitenkaan liikaa :)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Taidan olla aika totinen tallaaja kun en heti tuota hoksannut. :wink:
pelkka
Jäsen
Jäsen

No, onneksi ihan kaikilla ei ihan kaikesta tule heti ekana mieleen "se". Muuten meitä olisi tällä maapallolla 200 miljardia.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Ei partneri purrut yhdellä syömisellä puuta poikki. Joutui toistamaan puun toiselta puolelta sahauksen. No siinä on kyllä ns. lyhytlaippa eli 13 tuumanen. Olihan kantaminen pätkissä. Piti kantaa yksitellen pois metsästä, kun ei pystynyt/päässyt mottoroidulla kottikäryllä hakemaan. Kyllä selkä kastui, mutta nyt on pinottuna kellarissa puut. Siellä on kiva lämpöisessä pilkkoa puita (ainakin lämpöisempi kuin nyt ulkona -22,3)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Markku&Rintsikka kirjoitti:Olihan kantaminen pätkissä. Piti kantaa yksitellen pois metsästä, kun ei pystynyt/päässyt mottoroidulla kottikäryllä hakemaan.
Minä käytän apuna Ikean sinisiä muovisia ostoskasseja. Niihin mahtuu suurikin pölkki tai useampia pienempi. Aika lujaa tekoa vaikak joskus kahvat repeävät irti. Ei väliä, sillä ne ovat todella edullisia. Ja syksyllä niitä voi käyttää vaikka harvoitujen lehtien kantamiseen kompostiin.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Tarjoustalossa oli ahkio myynnissä muutamalla kympillä, olisiko arviolta vajaan neljän peruspulkan kokoinen. Olisko sellaisesta lumisessa metsässä apua, vai uiko liika syvällä?