Poltto puut itse tehden...
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...
Kuivaa polttopuuta on tarjouksessa vähän joka puolella maaseudulla. Tarkoitan käytöstä poistettuja heinälatoja. Purin viime syys/lokakuussa yhden. Pilkottuna pinossa on nyt kuivaa hirttä ja lautaa ikä 100 vuotta. Yhteismäärä n.25 m3. Nami nami sanoo kattila ja tuhisee nurkassa.
- csinos
- Jäsen

- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
Mä oon parina talvena leikkiny metsuria, ihan tekemisen ilosta sekä harrastamisen vuoksi. Työhevosjutut kiinnostaa, joten oon sitte rangat tuonu ladolle hevosella
Eli 90% huvihommaa, jonka vuoksi nyt sitte on vähä harmittanu kun viime talvena oli maha edessä ja tämä talvi menee tuon remontin kans niin tiiviisti ettei jaksa harrastaa.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Juu on tullut leikittyä metsuria. Eilen kaadoin pystyyn kuivaneen kuusen. Nyt olisi karsimisen ja pätkimisen vuoro. Olisi kyllä hyvä saada sateensuojaan ennen vesisateita. Kun tarkoitus olisi vielä tänä tavena saada niistä lämpöä.... Alkaa liiterissä olemaan liikaa tilaa
Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
- vesahy
- Jäsen

Pystyyn kuivuneita kuusia minäkin rikoin syksyllä klapeiksi. Erinomaista, kuivaa polttopuuta. Monta runkoa jäi vielä meysään psystyyn mutta ei sinne nyt viitsi mennä kun lunta on paikoin napaan saakka. Koivupilkettäa ostin traktorikuormallisen lähellä asuvalta farmarilta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Joo, jostain syystä tuli viihdyttyä viime talvena metsässä huomattavasti vähemmän kuin yleensä... ja milläs tonne nytkään meet ilman lumikenkiä?Markku&Rintsikka kirjoitti:Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Kahlaamalla... Onneksi ei ole kuin noin 40cm tasasella, mutta kinoksissa ja notkelmissa metrikaks. Kaadoin pihalle päin. Tarkka mitoitus oli, meinaan latva jäi ojan kohdalle. Hyvin palaa pystyyn kuivanut kuusi. Valoisaa aikaa on vaan vähän. Tänäänkin meni aloitus pipariksi, kun partneri ei ensin suostunut yhteistoimintaan. Tarvitsee varmaan siirtyä käyttämään pienkonebensaa.pelkka kirjoitti:Joo, jostain syystä tuli viihdyttyä viime talvena metsässä huomattavasti vähemmän kuin yleensä... ja milläs tonne nytkään meet ilman lumikenkiä?Markku&Rintsikka kirjoitti:Tuli tehtyä aivan liian vähän tälle talvelle polttopuita.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
- vesahy
- Jäsen

Parneri mullakin mutta on aina toiminut kuin käkikello kun alusta alkaen olen käyttänyt pienkonebensaa. Kallista lientä perusbensaan verrattuna mutta toisaalta kulutus on aika pientä. Sahakin pysyy puhtaampana.Markku&Rintsikka kirjoitti:Tänäänkin meni aloitus pipariksi, kun partneri ei ensin suostunut yhteistoimintaan. Tarvitsee varmaan siirtyä käyttämään pienkonebensaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
pelkka kirjoitti:Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
Saattaa "hommat" luistaa paremmin ja "suostuvuus" parantua jos alkoholia on sopivasti mukana liemissä... ei kuitenkaan liikaa :)pelkka kirjoitti:Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
- vesahy
- Jäsen

Taidan olla aika totinen tallaaja kun en heti tuota hoksannut.pelkka kirjoitti:Mä luin ton partnerihomman aluksi ihan toisella tavalla... hetken kesti.
No, onneksi ihan kaikilla ei ihan kaikesta tule heti ekana mieleen "se". Muuten meitä olisi tällä maapallolla 200 miljardia.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Ei partneri purrut yhdellä syömisellä puuta poikki. Joutui toistamaan puun toiselta puolelta sahauksen. No siinä on kyllä ns. lyhytlaippa eli 13 tuumanen. Olihan kantaminen pätkissä. Piti kantaa yksitellen pois metsästä, kun ei pystynyt/päässyt mottoroidulla kottikäryllä hakemaan. Kyllä selkä kastui, mutta nyt on pinottuna kellarissa puut. Siellä on kiva lämpöisessä pilkkoa puita (ainakin lämpöisempi kuin nyt ulkona -22,3)
- vesahy
- Jäsen

Minä käytän apuna Ikean sinisiä muovisia ostoskasseja. Niihin mahtuu suurikin pölkki tai useampia pienempi. Aika lujaa tekoa vaikak joskus kahvat repeävät irti. Ei väliä, sillä ne ovat todella edullisia. Ja syksyllä niitä voi käyttää vaikka harvoitujen lehtien kantamiseen kompostiin.Markku&Rintsikka kirjoitti:Olihan kantaminen pätkissä. Piti kantaa yksitellen pois metsästä, kun ei pystynyt/päässyt mottoroidulla kottikäryllä hakemaan.
Tarjoustalossa oli ahkio myynnissä muutamalla kympillä, olisiko arviolta vajaan neljän peruspulkan kokoinen. Olisko sellaisesta lumisessa metsässä apua, vai uiko liika syvällä?