Äänenvaimentimen paikka ilmanvaihdossa?
Äänenvaimentimen paikka ilmanvaihdossa?
Laitoin liesituuletinta varten huipparin katolle ja putkeen tulee äänenvaimennin. Talo vanha, tilaa vähän eli onko merkitystä laitanko äänärin heti imurin alle harjakolmioon, jossa huonosti tilaa tai välikattoon keittiön yläpuolelle parimetriä liesituulettimesta? Putken koko pituus n.7m, siis äänen kannalta kysyn. Pitääkö lt.n putki eristää villalla jossa foliopinta ja mikä on folion tarkoitus, villaa ei mahdu kuin 50mm kierros joten ahdasta on. Kiitos.
Re: Äänenvaimentimen paikka ilmanvaihdossa?
Ei se ääni merkittävästi lisäänny, vaikka vaimentimen sijainti olisi mikä. Enin osa äänistä tulee kuitenkin tulee siitä huipparista ja kun ne saat vaimennettua, niin hiljainen siitä tulee. Vaimentimet on halpoja, joten pistä niin iso (=pitkä) vaimennin kuin mahdollista. Itselleni kun tein, niin pistin 90 cm pitkän vaimentimen eikä ykkösellä käytännössä kuule että kone on päällä. Minulla oli remontissa ihan oikea IV-suunnitelma eikä siinä ollut erikseen muuta mainintaa kuin että jos vaimennin asennetaan, niin se tulee huuvan ja huipparin väliin
.
Folion käyttötarkoitusta en tiedä ja mulla se on vieläkin laittamatta, kun sattui eristäessä olemaan muusta yhteydestä verkkovillaa, mutta ei ollut sitä foliopaperia. Suunnitelmassa kanavien erityksenä oli villa + folio, joten kaipa se kuuluu asiaan. Varsinaiset IV-kanavat mulla on lämpimässä tilassa, joten niitä ei tarvinnut eristää, joten en ole jaksanut tuolle asialle tehdä yhtään mitään.
Folion käyttötarkoitusta en tiedä ja mulla se on vieläkin laittamatta, kun sattui eristäessä olemaan muusta yhteydestä verkkovillaa, mutta ei ollut sitä foliopaperia. Suunnitelmassa kanavien erityksenä oli villa + folio, joten kaipa se kuuluu asiaan. Varsinaiset IV-kanavat mulla on lämpimässä tilassa, joten niitä ei tarvinnut eristää, joten en ole jaksanut tuolle asialle tehdä yhtään mitään.
Kiitos vastauksesta, mulla on myös äänäri 900 pitkä ja se on paljon helpompi sijoittaa tohon välipohjaan, joten siihen. Tolle foliolle on varmaan joku järkevä
selitys, täytyy hankkia kyseistä villaa vaikka aika hintavaa onkin mutta toisaalta eihän sitä paljon mene. Tohon liesituulettimen putkeen pitäs ilmeisesti olla vielä 100 villa, mutta ei mahdu joten 50 joutuu käyttämään ja voi olla et ton folion osuus vielä korostuu tolla ohuemmalla villalla.
selitys, täytyy hankkia kyseistä villaa vaikka aika hintavaa onkin mutta toisaalta eihän sitä paljon mene. Tohon liesituulettimen putkeen pitäs ilmeisesti olla vielä 100 villa, mutta ei mahdu joten 50 joutuu käyttämään ja voi olla et ton folion osuus vielä korostuu tolla ohuemmalla villalla.
Se folio toiminee ns.tuulensuojana siinä plus estää jossainmäärin hyönteisiä ja muita jyrsijöitä nykertämästä sitä villaa pois.