Takan piirustuksia vailla
-
jaakkovaakko
- Jäsen

Takan piirustuksia vailla
Tiilestä muurattavan takan piirustuksia olen vailla. Kellarikerros täysin avoin ja siellä vapaa hormi pelteineen. Välikerroksen lattiat ovat hiukan kylmät, kun alakerrassa lämpö tahtoo pudota näin talvikeleillä alle 15C. Ajattelinpa sinne pykätä takan, sehän ei ole mitään tähtitiedettä.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Re: Takan piirustuksia vailla
http://www.tietokirjat.com/kirja.php?lue=38&sivu=e Tommosessa kirjassa on piirustuksia, ja ainakin se yksi minkä olen tehny toimii hyvin.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Ei ole tähtitiedettä ei mutta paloturvallisuusasiat pitäisi varmistaa vaikka ei lupia hankkisikaan perinteiseen tyyliin...
Tuon linkin kirjassa on pieniä eroja painoksien mukaan. Ainakin neljännessä on pönttöuunin ohjeet ja kuvat mitä ei ole aiemmissa. Myöhemmistä ja muista eroista painoksien välillä en tiedä....
Tuon linkin kirjassa on pieniä eroja painoksien mukaan. Ainakin neljännessä on pönttöuunin ohjeet ja kuvat mitä ei ole aiemmissa. Myöhemmistä ja muista eroista painoksien välillä en tiedä....
shit happens
Pikkutakkaa olen juuri muuraamassa. Muuratut tulisijat kirja. Vaikka taidossa aloittaa nollasta, siinä oppii kerrosten myötä. Ensin nuohousluukun kiinnitys, sitten isompi, tuhkaluukku, sitten vielä vaikeampi, takkaluukku. Tässä vaiheessa
pitää jo aloittaa tulitiilihommatkin. Sitten lopuksi yläpalotilan katto, joka ymmärtääkseni valetaa lattialla erikseen tulitiilimassalla? Onko näin, vai kuinka se tehdään? Olisi aika paukku, jos palotilan katto romahtaisi...
pitää jo aloittaa tulitiilihommatkin. Sitten lopuksi yläpalotilan katto, joka ymmärtääkseni valetaa lattialla erikseen tulitiilimassalla? Onko näin, vai kuinka se tehdään? Olisi aika paukku, jos palotilan katto romahtaisi...
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
3alasinen kirjoitti:Pikkutakkaa olen juuri muuraamassa. Muuratut tulisijat kirja. Vaikka taidossa aloittaa nollasta, siinä oppii kerrosten myötä. Ensin nuohousluukun kiinnitys, sitten isompi, tuhkaluukku, sitten vielä vaikeampi, takkaluukku. Tässä vaiheessa
Muistaakseni ainakin mää laitoin suulukun vasta kun tulisija oli valmis. Juu se katto valettiin ainakin mun mallissa erikseen ja nostettiin valmiina paikoilleen, pienemmissä ja pönttöuunin tapaisissa taidetaan muurata.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
- vesahy
- Jäsen

Hellaan meillä muurari valoi leivinuunin katon paikallaan. Muotti tehtiin vanerista.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mä konsultoisin hyvää muuraria. Mutta RT-korteissa on myös tiili tiileltä -ohjeet. Löytyy kirjastosta.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Kiitos vastauksista,
koskien yläpalotilan katon tekoa.
Tein juuri ens. tulitiilien kiinnitykset. Arinan alapuoliset muutamat tulitiilet, kiinnitin savilaastilla, 10mm. Olisiko pitänyt jo käyttää tulilaastia?
Ehdin toki vielä aamulla irroittaa, jos katsotte noviisin töpänneen... Eipä ole tutuissa muuraria, jota konsultoisin. Enempi kyllä suunnittelijoita!
koskien yläpalotilan katon tekoa.
Tein juuri ens. tulitiilien kiinnitykset. Arinan alapuoliset muutamat tulitiilet, kiinnitin savilaastilla, 10mm. Olisiko pitänyt jo käyttää tulilaastia?
Ehdin toki vielä aamulla irroittaa, jos katsotte noviisin töpänneen... Eipä ole tutuissa muuraria, jota konsultoisin. Enempi kyllä suunnittelijoita!