Kuningasidea !

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Kuningasidea !

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Meillä on tossa pihalle noin 3m syvä kaivo joka on ollut viime kesästä asti tyhjillään. Mitä jos sen laittas täyteen lunta ja kannen kiinni niin oisko siellä vielä lunta juhannuksena? Sais tehtyä kivoja jäynöjä naapureille. :lol:

Eikun hyvää ja rauhaisaa joulua kaikille!
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
markokoo
Jäsen
Jäsen

Re: Kuningasidea !

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Et siihen kaivoakaan tarvitse. Jäädyttele vesiämpäreitä ja kumoa jonnekin varjoisaan paikkaan ja kerros puruja lopputalvesta päälle. Toki lumikin samalla lailla, mutta jäätä tuolla tavalla vanhastaan säilytetty.

Muokkaus: Tulipa mieleen että kaivo ei varmaan edes toimi tuossa, vaan sinulla olisikin vettä alta aikayksikön.
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Meillä on kyllä kaivossa ihan vettä vaan, vaikka ulkona paukkuu lähes 30C pakkanen. Maa on säilönyt kesäauringon lämpöä, ja se pitää kyllä veden sulana kaivossa. Maalämpöäkin otetaan maasta maalämpöpumpulla.

Mutta sahanpurut on tosiaan hyvä eriste. Aikoinaan lapsena maalla asuessa tarvittiin jäitä maidon viilennykseen ja säilytykseen ennen kuin maito kuskattiin maitolavalle ja maitoauto haki ne meijeriin. Hevosen reessä kuljetettiin kevättalvella joen jäästä sahatut isot kimpaleet kotiin ja säilöttiin jäät sahanpuruihin koko kesäksi. Hyvin onnistui. Nuo jutut kuulostaa ihan esihistorialta jo omissakin korvissa, enkä minä ole vielä edes mummo(iässä). :shock:

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
pannu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pannu »

Alli kirjoitti:Meillä on kyllä kaivossa ihan vettä vaan, vaikka ulkona paukkuu lähes 30C pakkanen. Maa on säilönyt kesäauringon lämpöä, ja se pitää kyllä veden sulana kaivossa. Maalämpöäkin otetaan maasta maalämpöpumpulla.
Alli
Kaivovesi ei mullakaan jäädy talvella, sen takia sitä kannattaa käyttää esim. auton syylärissä :lol:
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Alli kirjoitti:
Mutta sahanpurut on tosiaan hyvä eriste. Aikoinaan lapsena maalla asuessa tarvittiin jäitä maidon viilennykseen ja säilytykseen ennen kuin maito kuskattiin maitolavalle ja maitoauto haki ne meijeriin. Hevosen reessä kuljetettiin kevättalvella joen jäästä sahatut isot kimpaleet kotiin ja säilöttiin jäät sahanpuruihin koko kesäksi. Hyvin onnistui. Nuo jutut kuulostaa ihan esihistorialta jo omissakin korvissa, enkä minä ole vielä edes mummo(iässä). :shock:

Alli
Mulla on muutama noita vanhoja jääkuoppia tontilla, mitkä on kotimeijeriaikakauden jälkeen perinteisesti täytetty vanhoilla akuilla ja maalipöntoillä...
Voi jessus mitä ihmiset on ennenvanhaan maahan haudanneet...
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
talvar
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja talvar »

tee-se-itse kirjoitti:Meillä on tossa pihalle noin 3m syvä kaivo joka on ollut viime kesästä asti tyhjillään. Mitä jos sen laittas täyteen lunta ja kannen kiinni niin oisko siellä vielä lunta juhannuksena? Sais tehtyä kivoja jäynöjä naapureille. :lol:

Eikun hyvää ja rauhaisaa joulua kaikille!
Viime talvena yritettiin, meillä on kaivolla syvyyttä n. 5m. Ei pysyny lumimuodossa kuin pari viikkoa siitä kun maasta suli pois :-)

Ei kannettu vesi kaivossa pysy - eikä lumi :-D

Siis kyseessä on käytöstä poistunut (n.15 vuotta sitten), kuiva kaivo.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Viime talven jäljilta Helsingissä viimeiset lumenkaatopaikat sulivat loppuun vasta joskus kesähelteillä mutta olihan niillä paksuuttakin metrikaupalla.

Lapsuuteni Turusta muistan jostain Uittamon tienoilta, vai Ilpoistakohan olisi, Käärmekallioksi nimitetyn kallionyppylän, jossa oli syviä halkeamia. Niiden rotkojen pohjalta löytyi usein jään rippeitä vielä juhannuksena.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin