Jarkkis, juu ja ei: vuosikymmeniä sitten tuli soitettua isoa kannelta (ja vähän pientäkin), mutta enimmäkseen tulee rimputeltua noita ite rakennettuja viis- ja kymmenkielisiä, niitäkin harvakseltaan. Mun opettaja oli aikanaan turhan kunnianhimoinen, ja sai aika tehokkaasti tärveltyä meikäläisen spontaanin innostuksen vaatimuksineen kurssitutkinnoista, kilpailuista sun muista. Mutta olen kokenut soittamisen iloa niin yksin, kavereiden kanssa kuin yhtyeessäkin.
Unimaailma onkin sitten toista! Siellä soitan suvereenisti niin konserttiflyygeliä, saksofonia kuin sitraakin - ja mainittakoon etten ole yhtäkään noista opiskellut unimaailman tällä puolen. Pianotunteja olen ottanut yhden, ja totesin silloin (13-vuotiaana) ettei ole mun instrumentti. On mulla tosin ollu perheen vanha piano täällä kodissani jo 10 vuotta, sitä on kiva "soittaa" kun sille päälle sattuu. Ja nykyään käyn mieluusti katselemassa ja kuuntelemassa hyviä pianisteja konserteissa: tykkään erityisesti pietarilaisesta Aleksandr Sokolovista vaikka onhan noita muitakin.
Mulla on itse asiassa aika paljon soittimia (saksofoni, trumpetti, urkuharmooni, 70-luvun karsea muovinen pienoissähköurku kromatulla jalkaosalla, hiekkainen melodika, kaikenpituisia nokkahuiluja, puupuhaltimia, virsikannel, jotain eksoottisia näppäilyjuttuja, helistimiä ja rumpuja, ja tietty noita kanteleita). Ne lienee jonkinlainen vastaisku nuoruusaikojen ankaralle, ylivaativalle soitonopettajalle - mulla on aina hauskinta niiden soittimien parissa joita en "virallisesti" osaa soittaa.
Hupsuahan se tuollainen jäykistely on, mutta monen ammatti-ihmisenkin kanssa on tullut puhuttua siitä miten juuri oman instrumentin kanssa irrottelu voi olla hankalaa (paitsi jos sattuu olemaan improvisaatioon taipuvainen), mutta kakkossoittimella se onnistuukin, tai laulamalla.
Ja juu, on mulla jonkinlainen lauluäänikin, ja pysyn hyvin nuotissa. Kiitos siitä vanhemmille (ja paljon reissaavalle isoisälle) jotka kuuntelutti jälkikasvulla pienestä pitäen kaikenlaista eksoottista musiikkia ympäri maailman. Nykään putookin sitten vaikka tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=JHNjBCKz_D0 (Savina Yannatou Primavera-yhtyneineen)