Umpipuisen keittiökaapiston valinta

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
hogi
Jäsen
Jäsen

Umpipuisen keittiökaapiston valinta

Viesti Kirjoittaja hogi »

Teemme remonttia yli 200-vuotta vanhaan hirsitaloon.

Keittiökaapistojen valinta on ajankohtainen. Loppusuoralle on selvinnyt halvimman pään lastulevykaapit (IKEA yms), jotka voisi hyvällä omallatunnolla uusia 10 vuoden päästä, tai sitten umpipuusta teetetty kaapisto jonka toivoisi olevan "ikuinen".

Nyt näyttäisi vaakakuppi kääntyvän umpipuisen valintaan. Vaihtoehtoina Puupään tai Umpipuun mittatilaustyöt. Kokemuksia em. valmistajista? Tai muita vaihtoehtoja? Kaapisto on L-kirjaimen muotoinen ja yhteensä noin 6m.
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Umpipuisen keittiökaapiston valinta

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

hogi kirjoitti:Teemme remonttia yli 200-vuotta vanhaan hirsitaloon.

Keittiökaapistojen valinta on ajankohtainen. Loppusuoralle on selvinnyt halvimman pään lastulevykaapit (IKEA yms), jotka voisi hyvällä omallatunnolla uusia 10 vuoden päästä, tai sitten umpipuusta teetetty kaapisto jonka toivoisi olevan "ikuinen".

Nyt näyttäisi vaakakuppi kääntyvän umpipuisen valintaan. Vaihtoehtoina Puupään tai Umpipuun mittatilaustyöt. Kokemuksia em. valmistajista? Tai muita vaihtoehtoja? Kaapisto on L-kirjaimen muotoinen ja yhteensä noin 6m.
Me pähkittiin samaa ja päädyttiin Ikean lastulevyrunkoon, puuoviin ja puiseen tasoon. Meillä on 4 apinaa kiipeilemässä, eikä siinä tahdo kestää oikeen mikään rakenne, eli halvimman mukaan on paras mennä. Sitten kun nuo tuosta kasvaa, voi miettiä parempaa/hienompaa, kun aikanaan tulee tarve vaihtaa.

Ikean kaappien kanssa kannattaa sitten tehdä piirustukset (ja printata pihalle) sillä Ikean omalla ohjelmalla, ettei tule ongelmia kasaamisen yhteydessä. Kokoamisohjeet on melko selkeät ja hyvät, mutta joissakin paketeissa on liikaa osia (samalla rungon osalla monta erilaista käyttökohdetta ja osien tarve riippuu käyttökohteesta) joitten pähkimisessä voipi mennä tovi jos toinenkin.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Kyllä se on yleensä niin, että rungot kestää vaikka olisivatkin lastulevyä. Ovien laatuun kiinnittäisin enemmän huomiota. Huonolla käytöllä sitten tuhoaa kaiken oli laatu mitä tahansa. Mulla on töissä vastuulla lähes tuhat 15 vuotta vanhaa keittiötä, lastulevyrunkoisia kaikki. Ovissa on murhetta, rungot pettää vain jos asukas on lutrannut vedellä ja kastellut niitä (tai koira/lapsi syönyt jne...).
En lähtisi itse maksamaan sitä lisähintaa mitä massiivipuurungoista menisi. Meilläkin kotona purettiin 35v vanhat keittiökaapit pois uusien tieltä ja lastulevyrungot oli yhä kuin uudet, pelkällä ovienvaihdollakin olisi selvinnyt. Mutta me muutettiin sen verran kaapiston mallia että purkuun ne meni.
Myönnän, että Ikean kaapit on yllättävänkin laadukkaan oloisia. Kilpailijat toki mollaavat mutta se ei nyt vielä totuutta kerro.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos et kovin kaukana asusta niin kysäise tarjousta myös Hausjärven kalusteesta.www.hausjarvenkaluste.com
Tekivät mulle noin kolme vuotta sitten puiset keittiökalusteet ja hinta-laatusuhde oli todellakin paikallaan.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Vähän lisälinkkejä

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 10&t=11263
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Hausjärvi ja muut levykeittiöntekijät pääsee umpipuisessakin köökissä halvempiin hintoihin kuin Puupäät ja muut, ihan sen takia että ne tehdään samoilla työmenetelmillä kuin teolliset keittiöt, kun taas noissa umpipuupää-keittiöisssä sovelletaan yleensä ihan toisenlaista liitostekniikkaa, laatikot voi olla lohenpyrstöillä koottuja eikä vaan liimattu ja ammmuttu hakasilla kokoon jne.

Ihan varmasti saat hyvillä kuvilla halvemman tarjouksen jostain peruskeittiöitäkin tekevältä pajalta, mutta ole hyvin tarkka että sovit kaikki detaljit etukäteen ettei tule mitään ylläreitä. Pätee tosin noihin umpipuihin ja puupäihin yhtä lailla.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Missään nimessä tuohon sinun taloosi ei voi tehdä aitoa, oman aikansa keittiötä eli soveltamalla mennään joka tapauksessa.

- Tai ainakin kovasti karu siitä tulee, autenttisesta Ruotsin vallan aikaisesta keittiöstä!

Teettäminen kannattaa oikeastaan vasta sitten, kun sinulla on kaikki mietittynä viimeistä piirtoa myöten valmiiksi ja todella tiedät, mitä haluat.

Sen Ikean keittiön kanssa saat sitten ainakin 10 v miettimisaikaa...
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Kyllä se nyt vaan on niin että umpipuurunkoinen keittiönkaappi on ihan toisennäköinen kun lastulevystä tehty, ootteko esim koskaan nähneet valmislastulevykeittiötä jossa kaappien reunat (tai koko runko) näkyy ovien ja laatikoiden välistä? Kaappien ovet ja laatikoiden etulevyt peittää sen rungon ihan vaan sen takia että se on kohtuu työlästä tehdä keittiö niin että rungot jää näkyviin. Tämä seikka vaikuttaa kuitenkin huomattavan paljon keittiön ulkonäköön. Jos haluaa jotain "vanhaa" ilmettä keittiöön, tää on sellainen detalji mitä kannattaa miettiä.

Mä komppaisin Pekka Huhtaa ja kyselisin eri puusepänliikkeistä hintoja ja unohtaisin kaikki brändätyt keittiövalmistajat. En myös maksaisi lohenpyrstöliitoksilla kootuista laatikoista, ihan vaan omien rahallisten resurssien rajallisesta määrästä. Toki jos raha ei ole ongelma niin sitten kyllä.

Itse en ymmärrä tuota "miettimisaikaa" tai "tehdään sitten kun lapset ovat isoja", elämä on kaikille suht nopeasti ohimenevä ja 10 vuotta on useimpien elämästä pitkä aika mutta se menee nopeasti. Miksi tehdä keittiö, tai ihan mikä muu osa talosta, sillä periaatteella että vaihdetaan se sitten joskus 10 vuoden kuluttua kun sen voi kerralla tehdä sellaiseksi kun sen haluaa, maksamatta kuitenkaan siitä ihan maltaita... :roll:
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Me mietittiin Ikean keittiötä kolmisen vuotta sitten ja päätettiinkin jo hankkia Ikeasta keittiökaapit, mutta sitten kun olisi ollut aika marssia parkkipaikalta Ikeaan sisään päätin tehdä kaapit itse puusta. Kun tekee itse saa juuri sellaista kun ansaitsee ja melkein sellaista kun tahtoo. Alunperin oltaisiin haluttu umpipuusta keittiö, mutta taluodelliset realiteetit oli vähän toista mieltä, kun taisi olla varovainen arvio jossain 17000-21000 euron välissä keittiökappien hinnasta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti: Mä komppaisin Pekka Huhtaa ja kyselisin eri puusepänliikkeistä hintoja ja unohtaisin kaikki brändätyt keittiövalmistajat. En myös maksaisi lohenpyrstöliitoksilla kootuista laatikoista, ihan vaan omien rahallisten resurssien rajallisesta määrästä. Toki jos raha ei ole ongelma niin sitten kyllä.

Itse en ymmärrä tuota "miettimisaikaa" tai "tehdään sitten kun lapset ovat isoja", elämä on kaikille suht nopeasti ohimenevä ja 10 vuotta on useimpien elämästä pitkä aika mutta se menee nopeasti. Miksi tehdä keittiö, tai ihan mikä muu osa talosta, sillä periaatteella että vaihdetaan se sitten joskus 10 vuoden kuluttua kun sen voi kerralla tehdä sellaiseksi kun sen haluaa, maksamatta kuitenkaan siitä ihan maltaita... :roll:
Sitä lapsijuttua on vaikea selittää, ellei itsellä ole kakaroita joihin yrittää panostaa niin perhanasti kuin ikinä voi.

Talo ei karkaa mihinkään, sen kanssa voi harrastella sittenkin, kun lasten kannalta kriittiset vuodet ovat ohi.

Meille tuli Ikean keittiö, joka muistaakseni maksoi noin 4000 euroa ilman koneita, sama raha palaa muutamassa kuukaudessa kahden pienen tyttäreni musiikki- ja luisteluharrasteisiin. Nämä ovat arvokysymyksiä.

Aivan selvä juttu on kuitenkin se, että tilaustyönä teetettävään umpipuukaapistoon pitää panostaa paljon enemmän kuin Ikean Planerillä äkkiä sutaistuun nykyversioon: jos jotain hankkii vuosikymmeniksi niin kyllä se pitää suunnitella ja toteuttaa todella, todella hyvin.

Oikeassa elämässä myös sen umpipuisen keittiön elinkaari saattaa jäädä yhtä lyhyeksi kuin halpiksen: elämä vain vähän koettelee tai loppuu kokonaan kesken ja sitten mökki vaihtaa omistajaa eikä köökki miellytä seuraavaa tilapäisomistajaa.

Alkuperäisen kysyjän talo kun sattumalta oli 200 v vanha, joten sen seiniä katsoessa on helppo ymmärtää, että sekä omistajat että keittiöt ovat kovasti tilapäisiä.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Jyrsijällä on itsekin kaksi pientä hyrräävää toukkaa huushollissa, joten ymmärrän hyvin tuon ajan rajallisuuden.

Jos on ostanut 200v vanhan talon pitäisi minun mielestäni jo lähtökohtaisesti olla valmis laittamaan vähän aikaa ja rahaa siihen remonttivaiheessa, oli niitä lapsia vai ei.

Itse teen (pikkuhiljaa) remontoitavaan vanhaan taloomme täyspuista keittiötä, mikä ei maksa mitään verrattuna valmiskeittiöihin. Ymmärrän hyvin että useimmilla ei ole taitoa ja aikaa tällaiseen projektiin, joten silloin pitää tehdä kompromisseja jos rahaa on rajallisesti. Minusta on vaan hyvä muistaa että on olemassa muita "valmis tai melkein valmis" -ratkaisuja kuin IKEAn/Keittiömaailman pakettikeittiöt tai Umpipuun brändätyt täyspuiset keittiöt. Olen ruotsalaisissa sisustuslehdissä nähnyt keittiöttä joiden rungot ovat IKEAsta mutta loput on teettetty muualla tai tehty itse. Ja lopputulos on kuvista päätellen hyvä. Ei mitään IKEAn ovia vasten, ne ovat laadukkaan tuntuisia, mutta keittiöön voi saada pienillä muutoksilla ihan eri ilmeen.

Tai miksi ei päinvastoin. Tilaat puusepältä puuvalmiit rungot asennettuna jotka maalaat itse ja ostat niihin valmisovet muualta. Tai teet ovet itse ja ostat valmiit laatikonrungot. Vaihtoehtojahan on
pvalila
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti:Jyrsijällä on itsekin kaksi pientä hyrräävää toukkaa huushollissa, joten ymmärrän hyvin tuon ajan rajallisuuden.

Jos on ostanut 200v vanhan talon pitäisi minun mielestäni jo lähtökohtaisesti olla valmis laittamaan vähän aikaa ja rahaa siihen remonttivaiheessa, oli niitä lapsia vai ei.

Itse teen (pikkuhiljaa) remontoitavaan vanhaan taloomme täyspuista keittiötä, mikä ei maksa mitään verrattuna valmiskeittiöihin. Ymmärrän hyvin että useimmilla ei ole taitoa ja aikaa tällaiseen projektiin, joten silloin pitää tehdä kompromisseja jos rahaa on rajallisesti. Minusta on vaan hyvä muistaa että on olemassa muita "valmis tai melkein valmis" -ratkaisuja kuin IKEAn/Keittiömaailman pakettikeittiöt tai Umpipuun brändätyt täyspuiset keittiöt. Olen ruotsalaisissa sisustuslehdissä nähnyt keittiöttä joiden rungot ovat IKEAsta mutta loput on teettetty muualla tai tehty itse. Ja lopputulos on kuvista päätellen hyvä. Ei mitään IKEAn ovia vasten, ne ovat laadukkaan tuntuisia, mutta keittiöön voi saada pienillä muutoksilla ihan eri ilmeen.

Tai miksi ei päinvastoin. Tilaat puusepältä puuvalmiit rungot asennettuna jotka maalaat itse ja ostat niihin valmisovet muualta. Tai teet ovet itse ja ostat valmiit laatikonrungot. Vaihtoehtojahan on
Kyllä minäkin keittiön teettämistä harkitsin. Kävin Virossa sellaisen miehen kotona, jonka firma mittatilauskeittiöitä tekee, ja pakko myöntää: kyllä himotti.

Tuossa vaiheessa mulla oli talo kuitenkin katastrofaalisesti kesken, eli houkutus oli suhteellisen helppo voittaa. Toimitusaikakin olisi ollut 7 kk...

Mulla on rasitteena se, että pidän erilaisista jalopuista ja se ei varsinaisesti tee keittiön tilaamista halvemmaksi.

Tyylillisesti tämä talo ei ole niinkään ritsikka vaan paremminkin tuollainen rapattu 50-luvun vähän koppavampi OKT eli jalopuu sopii tänne sikäli kyllä ihan hyvin.

Rempan yhteydessä uudistettiin vain tämän talon pienempi keittiö, isompi on alle kymmenenvuotias ja sen uudistaminen on vielä edessä. Tuossa yhteydessä ajattelin säästää rahaa sillä, että pidän vanhan (=vm. 2000) melamiinirungot ja teetän keittiöön vain ovet: säästyneellä rahalla voin teettää keittiön kanssa tyylillisesti yhtenäisen kirjahyllystön jne.

Tuo kuuluu tosin kovin matalan prioriteetin projekteihin, ensisijalla on yläpohjan lisäeristäminen ja vesikaton uusiminen: näillä energianhinnoilla lämpöeristäminen vain jotenkin tuottaa paremman koron pääomalle kuin keittiöprojektit... :lol: :lol:

Ikean Planneriä voi ihan hyvin käyttää karkeaan suunnitteluun, vaikka aikomus ei olisi tavaroita Ikeasta ostaa. Ikean ässä hihassa (hinta/laatusuhteen lisäksi) on se, että tavarat saa heti mukaansa.
hogi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hogi »

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista. Päätös ei kyllä niitä lukiessa helpottunut...

Talo on täyttää tänä vuonna 250 vuotta ja on ollut (ja tulee jatkossakin olemaan) suvussani alusta asti. Joten ei tässä itse lusita kuin noin 30-vuotta. Joten siinä mielessä Ikea puoltaisi paikkaansa, voisi hyvällä omallatunnolla uusia kaapit taas kohta. Rahareikiä on muuallakin talossa kiitettävästi, eikä rahaa ole rajattomasti.

Nyt tekemämme sisäänmuuttoremontti on pääosin ennallistava, jostakin huoneista lähtee lastulevyä ja tilalle tulee pinkopahvia, keittiöstä purettiin kaksi uudempaa sisäkattoa pois ja alkuperäinen pääosin näkyviin. Keittiöön tulee myös 100 vuotta vanha Högforssin koristeellinen valurautahella ja lattiaan 10" lankut. Keittiöön jää myös 3m pätkä 30-50 luvulla paikallisella puusepällä teettettyä keittiökaapistoa, joka on edelleen kuin uusi rakenteensa osalta. Kokoa keittiössa on noin 50-60m2, ja katossa kulkee kaksi järkyttävän paksua ja pitkää parrua. Joten summa summarum, lastulevyrunkoinen kaapisto on kyllä aikamoinen tyylirikko vanhaan tupaan, jossa kaikki huokuu perinteitä. Mutta perinteitä on sekin, että rahasta on aina ollut uupelo...
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Foorumin sisustusnurkasta löytyy myös keskustelu "Kvänumin retrokeittiö", ihan vaan tiedoksi ja siksi että ei olisi liian helppoa valita. :twisted: :lol: Oikeasti lisäsin tuon kun en tässä ketjussa huomannut sitä mainittavan. Mun mielestä aika ok näköinen keittiö, muita ehdokkaita mitenkään väheksymättä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

On ihan totta, että 250v talo ansaitsee kyllä hyvät kalusteet ja käsityönä tehdyt olis tietty komiat.
Mutta en silti menisi vähättelemään lastulevyrunkoja, ne ovat ihan perussiistejä eikä nykyään ovia tehdä isoina sen takia että saadaan rumat rungot piiloon vaan sen takia kun se on muotia. Laadukas lastulevyrunko on ryhdikäs ja kestävä, siihen sitten hyvät ovet päälle niin saa 40v kestävän paketin.
Varsinkin jos haluaa valkoiseksi maalatut rungot kannattaa funtsia pariinkin kertaan kannattaako niitä teettää umpipuusta ihan vaan sen takia että voi muille kehua (elekää ottako tätä kommenttia kovin tosissanne...).
Mulle tulee näillä näkymin kierrätyskeittiö, saan purkaa muutaman vuoden vanhan pois ja käytän sen sitten omaan projektiin. Lastulevyrunkoja siinäkin on mutta ovet on tosi hyvät.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Zaffodi kirjoitti:Mulle tulee näillä näkymin kierrätyskeittiö, saan purkaa muutaman vuoden vanhan pois ja käytän sen sitten omaan projektiin. Lastulevyrunkoja siinäkin on mutta ovet on tosi hyvät.
Komppaan tätä, vaikka lastulevyä ja Ikeaa usein morkkaankin (ei sillä etteikö mulla itellä olis niitä...).

Kannatan suht huokeata "ei-lopullista" toimivaa keittiötä, koska varsinaiset keittiötottumukset ja kaikenlainen hienosäätö tapahtuu vasta vuosien mittaan, asumisen myötä.

Kun ei vielä asu talossa saattaapi luulla tietävänsä miten ja missä kaiken haluaisi olevan, mutta talo sitten opettaa ihmiset tavoilleen!

Lykkyä keittiöön(kin) ja maukkaita keitoksia siellä toivoo

pelkka jokamyösluullakseenmieluustiasuisiikivanhassatalossa

p.s. ja sinne keittiöön kannattaa perustaa heti iso vihko, johon laittaa heti aina kaikkia mieleen tulevia rakenne- ja sisustusaatoksia ja piirroksia "siitä varsinaisesta keittiöstä". Siitä on paljon apua sitten aikanaan.
Vastaa Viestiin