Puu kaatuuminen
Re: Puu kaatuuminen
Niin, kyllä tuohon hintaan pitää olla melkein puut halkoina liiterin nurkalla. Mutta, kysyppäs paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä, heillä voi olla myös ammattitaitoisia metsureita hommaan. Itse kun olin ennen opiskelemaan lähtöä metsänhoitoyhdistyksessä töissä niin meillä oli työparin kanssa aika paljon noita tonttipuuhommia. Tuntitaksa yhdistyksellä taisi olla jotain 45€/h+alv, mutta tämä on vain muistikuva.
Kun vielä alkusyksystä kaatelin puita, ennen kuin selkä sanoi sopimuksen irti, niin Varissuolta kerrostalon vierestä n. metrin päästä seinästä 3 puuta nurin (oli jätetty idioottimaisen lähelle seinää), minun veloitus oli noin 130 € sisältäen Alvin. Koska jouduin käyttämään nostokonetta, eli nostolava-autoa, niin sen veloitus oli 2 tuntia. 1 tunti lähtömaksu ja 1 tunti työhön, vaikka aikaa meni noin ½ tuntia, kun puut oli lyhkäsinä palasina maassa. Joten tuo tuli maksamaan n. 250 € koko homma veroineen Varissuon huollolle. En tiedä oliko kallis vai halpa homma, mutta tuon verran maksoi, eikä kuulemma hinta ollut este jatkokaatoihin, selkä vain ei kestänyt. Nyt ollaan pitkällä sairaslomalla, sentin verran on nikama pois paikaltaa ja vierestä välilevyt palasina. Selän kanssa tulee jotenkin toimeen, kun syö tarpeeksi särkylääkkeitä.
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Laitetaan vertailun vuoksi: Meidän tontin neljä puuta kaatui 122 eurolla (sis. alv). Iso mänty ja koivu sekä pienempi pihlaja kaatui suoraan, lehmukseen joutui kiipeämään. Itse pätkin puiksi.
Tähän pitää kertoa omasta kokemuksesta: kesän lopulla mökillä kävi syöksyvirtaus, ja kaatoi n. 20-metrisen männyn konkeloon toista vasten osittain nojaamaan. Koska oli oksistaan siis hiukka sotkussa, kysyttiin kaatamiselle ammattilaiselta hinta-arviota. Siis pelkkä kaato, ei pätkimisiä tms. Ukko ajoi perjantai-iltana 1900 paikalle, ja ilmoitti hinnaksi 600€. Kyllä, kuusisataa. Ei tullut kauppoja. Tarjottiin satasta, ei kelvannut ja ukko ajoi pois. Seuraavana päivänä kaadettin puu itse, varmuuden varalta vetonarun avulla ja juuri oikeaan paikkaan kaatui. Aikaa meni 15 minuuttia joten tuntipalkoille pääsi.
Mitä tästä opimme? Ahneudella ei ole rajaa. Ja etenkin myrskyn riepottelemien, tyhmien uusavuttomien kaupunkilaisten kusettaminen onnistuu ilmeisesti sen verran usein, ettei ukko viitsinyt tinkiä vaatimuksestaan vaikka oli jo paikalle sahan kanssa tullut. Tulevaisuudessa ei tarvi uutta keikkaa meiltä odotella, jostain syystä - mutta ilmeisesti töitä piisaa ilmankin kun pr-meininki on tällaista
.
Mitä tästä opimme? Ahneudella ei ole rajaa. Ja etenkin myrskyn riepottelemien, tyhmien uusavuttomien kaupunkilaisten kusettaminen onnistuu ilmeisesti sen verran usein, ettei ukko viitsinyt tinkiä vaatimuksestaan vaikka oli jo paikalle sahan kanssa tullut. Tulevaisuudessa ei tarvi uutta keikkaa meiltä odotella, jostain syystä - mutta ilmeisesti töitä piisaa ilmankin kun pr-meininki on tällaista
Meiltä paikallinen metsuri kaatoi markka-aikana viraabelihommina n. 70 puuta hintaan 80mk/puu. Parin vuoden sisällä siirryttiin euroon ja kun pyysin samaista kaveria kaatamaan pari koivua lisää oli hinta tästä urakasta 200€ + alv. Metsuri oli tässä välissä perustanut oman firman ja kotitalousvähennys oli tullut voimaan joten ne selittävät osaltaan hinnan nousua, mutta jäi silti hommasta vähän rahastuksen maku suuhun.
Eihän se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.
Eihän se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.
- vesahy
- Jäsen

Itse amatöörinä metsätöissä touhutessa noita konkeloita tule aina silloin tällöin. Yleensä ne laukeavat melko helposti taljalla vetämällä kunhan vetoköyden saa tarpeeksi ylös. Tarkkaan on kuitenkin katsottava ettei jää alle kun rytinä alkaa. Muutama kuolonuhri ja lisäksi katkenneita luita tulee vuosittain.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Lunttilan herra
- Jäsen

pakolainen kirjoitti:kiitos vinkeista.
Mökin sijäinti on Forssan lähellä, eli sen Metsäoppilaitos ois hyvää.
Oliko sen mitä Tonu käytti Tammelasta?
yritän etsi puhelin numero.
Katsoin Vattenfallin nettisivut, ne antaa vinkit ja neuvonta, ja joku voisi tulla ja opastamaan.
Puut ovat väsemmellä puolella tiellä, sähkölinjat ovat oikeapuolella. noin 8 metria
mahtaako sitä metsäoppilaitosta vaan enää olla olemassakaan?
Ainakin siellä on huutokaupattu niiden tarvikkeita useina viikoloppuina.
-
pakolainen
- Uusi jäsen
- Kotisivu: www.rugby.fi
joo, metsäoppilaitos on nyt 'suljettu'.
soitin sinne. ja sitten luin netista että on kiini
soitin sinne. ja sitten luin netista että on kiini
Jos joku viraabeli tai virallinen haluaa jossain vaiheessa tätä vuotta hommia Vantaalla, niin voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä.