50-luvun sisustus

RMT:n sisustusnurkka naisille, miksei ukoillekin.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: 50-luvun sisustus

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Monta erillaista keittiötä olen nähnyt, mutta tämän kaltaista ei ole koskaan tullut vastaan. Itse haluaisin tehdä keittiöstä toimivan, mutta myös samalla perinteisenkin ja se ei ole aina helppoa.
Meillä on samalla idealla tulossa keittiö, nimimerkillä kynsienaluset vaaleansinisessä pellavaöljymaalissa, meillä tosin tulee noista kahvoista punaiset mutta muuten sama värimaailmakin. Totesin toissa iltana minäkin, että pienellä telalla saa maalattua kaapinovia tosi kätevästi ja jälki on hyvää kun vaan jaksaa hinkata tarpeeeksi ohuita kerroksia.

Meillä on sama periaate, saatiin pelastettua aimo kasa yläkaappeja ja pari hankalaa alakaapiston osaa tyyliin laatikosto, mutta lopuista alakaapeista on otettu talteen vain ovet ja niihin on tarkoitus tehdä kaapit sitten sopivan korkuisiksi. Ja mitä tulee työtehoseuran suosituksiin, rautakaupoissa myydään halvalla kaiken maailman osia sellaisesta valkoisella muovilla päällystetystä metallilangasta, joilla saa noita kaappien sisuksia toimimaan, siis esim. kattilankansien telineitä ja muita sellaisia virityksiä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Laurakaisan keittiössä on myös ideaa, tuo puuliesi on mahtava. Hormia meillä ei ole vaan vapaana.. toisaalta voisi semmoisen ostaa vaikka työtasoksi ja fiiliksen tuojaksi, sitten joskus miettiä tuo hormitus kuntoon.. (tuli just slammattua neljä hormia, olisi näköjää pitänyt slammata viisi :lol: ) Vinokaappi on kanssa hieno, jos sellaisenkin jostain löytäisi reissuiltaan... Enson kaappien ongelmahan on alakaapit ja etenkin niiden alkuperäinen korkeus, Meinaan tehdä niin että jostain kun tulee vastaan myöhemmin Enson keittiö käytän yläkaapit keittiössä, alakaapit toiminnaltaan modernit vetolatikot, mutta ulkopuoleta "enson" näköiset vanhoine lankavetimineen. Enson alkuperäiset alakaapit voi käyttää vaikka vessoissa allaskaappeina, niin että laittaa malja tyylisen altaan joka on muotoilultaan retro. Esim. ikeasta se Domsjö vai mikä sen nimi olikaan, sen henkiset. Yläkerrasta meillä lähtee "kakkoskeittiö" kylppärin tieltä siellä meillä on Enson kaapistot, tosin järkyttävän oranssiksi maalattuna, siinä sitä puuhaa taas riittää että saa vanhat maalit pois.
Meillä keittiö koneet on jo valittu ja hankittu, johtui siitä kun edellinen jääkaappi sanoi yhteistyö sopimuksen irti. Otettiin kaksi Smegin jääkaappia sellaiset versiot joissa pakastin alaosana, nyt meillä on ns. ruoka jääkaappi lieden vieressä sekä aamupala, juoma yms jääkaappi pöydän vieressä, samassa tilauksessa ostettin Smegin tiskikone sekä uuni, kaikki saman kermankeltaisena ja samaa retro muotoilua. Joo kyllä ne maksoi, mutta muilla valmistajilla ei oikein ole koko keittiön koneita tarjolla saman tyylisenä. Liesi tulee joko induktio liesi taso tai kaasuliesi tai molemmat, en vielä tiedä ja siksi se liesi tuuletin jäi pois vaikka sellainenkin olisi Smegiltä löytynyt, no en muutenkaan oikein pitänyt sitä onnistuneena ja vielä sekin että en halunnut liesituulettimen hankinnan takia päättää tulleko tuuletin seinälle vai saarekkeeseen. Ostettiin nyt siis vain ne jotka varmasti tulee käyttöön, varsinaista keittiö suunnitelmaa ei siis vielä ole, ideoita haetaan kuitenkin koko ajan. En vaan halunnut tehdä jääkaapin takia väliaikais versiota. Tiskari on jo käytössä, uuni odottelee muuta keittiötä ympärilleen..
No onneksi mulla on sellainen työsuhde etu, kuin olla oikeassa paikassa melko oikeaan aikaan, sillä aina on ihmisiä jotka asunnon tai talon ostettuaan aloittaa remontin.. melko yleistä on aloittaa se keittiöstä. Eikä meillä ole vielä edes kiire.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä olen yhdet matalat alakaapit fiksannut vain sillä että niihin ruuvattiin pohjaan uudenaikaiset irtojalat ja lyötiin sokkelilaudat ympäri. Turhaan niitä vanhoja kaappeja hävittää vaan sen takia että ne on vähän matalat.

Niinku sitten seuraavaa kertaa ajatellen :-D Onhan se totta että vanhat yläkaapit on lähes samanlaisia kuin nykyisetkin, kehitys on kehittynyt enempi alakaapeissa kaikkine ulos vedettävine virityksineen ja isoine liukulaatikoineen.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Laurakaisa kirjoitti:
Sisustatteko te todella niin tarkasti 50-luvun mukaan, että verhokankaiden kuositkin ovat 50-luvulta? Mites muut kodin tekstiilit?
Me ollaan kesällä pidetty pitkiä lattiaan ulottuvia verhoja ja talvella sitten sellaisia, mitkä eivät peitä pattereita. Kuosit ovat sellaisia mitkä sopivat tämän hetkiseen (väliaikaiseen) sisustukseen. En ole kertaakaan ajatellut haalia verhoja suoraan 50-luvulta. Nostan kyllä hattua, jos kodin sisustus on täydellisesti 50-lukulaista. On siinä tekemistä kun etsii tavaroita.
Meillä on ainakin käynyt niin, että kun isovanhemmista aika jätti, pistettiin omat Ikeat sun muut opiskelijakämppiin haalitut lastulevyviritykset kiertoon ja mummolan mööpelit tilalle. Toki siihen vaikutti sekin, että omaa silmää tuo 50-luvun tyyli on aina miellyttänyt, mutta vielä enemmän se, että ei niitä vanhoja Oikeasta Puusta tehtyjä kalusteita mitenkään raatsinut heittää mäkeen. Sitten kun puoli huushollia oli jo 50-lukua, oli aika luontevaa alkaa hankkia täydentäviä osia ja pikkuhiljaa koko sisustus oli sitten samaa vuosikymmentä. Ja sitten olikin pakko hankkia huonekalujen kaveriksi rintamamiestalo :lol:

Me ollaan ainakin hyödynnetty kierrätyskeskuksia ja nettihuutokauppoja aina kun on sopivasti kohdalle osunut jotain mitä on tarvittu, ja välillä vaan muuten vaan pelastettu sopivia huonekaluja jotka nyt odottavat vintillä kunnostusta. Tämä harrastus on halpa ja helppo, varsinkin jos osaa, viitsii ja haluaa tehdä itse - meidän olohuoneen kalusteet on maksaneet ehkä yhteensä 150 eur jos ei omalle työlle laske hintaa. Toki osa niistä on ilmaisia eli peritty jostain, mutta on osa kunnostettunakin ostettuja. Ei nuo 50-luvun mööpelit maltaita maksa, edes hyväkuntoisina - ainakaan vielä, ja niitä on maailman kierrätyskeskukset väärällään.

Mutta on meillä esimerkiksi 70-luvun verhokangas ja 90-luvulta peräisin oleva päiväpeitto ja 2000-luvulla liikelahjaksi saadusta esiliinasta tehdyt sohvatyynyt... että ei tämä meidän touhu ainakaan NIIN ortodoksista ole että kaikki pitäisi heti olla sitä autuaaksitekevää 50-lukua. Sama aikakausi ja tyyli vaan jotenkin näyttää yhdessä nätimmältä.
Siis kyllä minäkin olen haalinut jonkin verran noita vanhoja huonekaluja. Yksi puusohva odottaa kellariyksiössämme pääsyä yläkerran aulaan. Samaisessa paikassa pieni nojatuoli odottaa käsinojan korjausta ja uutta verhoilua. Kirpputoreiltaki on joskus löytyt pieni lipasto jne. Mutta tekstiilejä en ole ikinä ajatellut, että nekin voisi olla 50-luvulta. Kyllä meillä pidetään räsymattoja, mutta ei ne 50-lukulaisia ole. Tapettivalinnatkaan ei välttämättä osu juuri 50-luvulle. Minulle riittää, että tapetti on paperitapettia olkoon vaikka sitten 20-luvulta, mutta kunhan miellyttää itseäni. Tietysti kiva, jos kerralla saisi paljon noita 50-luvun tavaroita, joilla voisi sisustuksen hoitaa. Me pyritään myös eroon Ikean huonekaluista.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Mä olen yhdet matalat alakaapit fiksannut vain sillä että niihin ruuvattiin pohjaan uudenaikaiset irtojalat ja lyötiin sokkelilaudat ympäri. Turhaan niitä vanhoja kaappeja hävittää vaan sen takia että ne on vähän matalat.

Niinku sitten seuraavaa kertaa ajatellen :-D Onhan se totta että vanhat yläkaapit on lähes samanlaisia kuin nykyisetkin, kehitys on kehittynyt enempi alakaapeissa kaikkine ulos vedettävine virityksineen ja isoine liukulaatikoineen.

Pekka
Olet aivan oikeassa, mutta mulla niitä vanhoja ei vielä ole riittävästi. Kasari keittiö lähtee joka tapauksessa. Keittiössä taas joutuu kuuntelemaan myös "hallituksen puhenjohtajankin ääntä". No tuo että ne ottaa alakaapit käyttöön allaskaappeina vessoissa, on mun mielestä sikäli hyvää kierrätystä, jos se ne "seuraavat" haluavat entisöidä keittiön ihan 50-luvun kuntoon kaapit löytyy samasta talosta. Mikä on muuten paras tapa irroitta Enson kaapit, niin että tulee mahdollisimman pienet vauriot kaappeihin? Kiinnityksiä en ole vielä tutkinut.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Mitä mieltä on muuten arvon "sisustusraati" Lundia hyllyistä? ainakin ne mainostaa "since 1949", mun mielipide on että käy, kunhan viimeisipiä valkolakattuja yms. välttää. Nehän oli alunperin ihan "halpoja varasto hyllyjä" kunnes joku keksi kantaa ne kirjahyllyksi olohuoneeseen.
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

No, ei meillä varmasti mitään täydellistä 50-luvun sisustusta tavoitella, vaan ennemminkin tyyliin sopivaa niin että fiilis olisi vähän 50-lukulainen. Itse pidän sen ajan muotokielestä ja tunnelmasta. Nyt tästä projektikohteesta ei vielä tiedä millainen siitä tyylistä lopulta muotoutuu... voi olla että sekaan tulee feikkikeittiötä sun muuta... ei tiedä vielä. Tarkoitus kuitenkin olisi että olisi kotoisaa ja lämmintä tunnelmaltaan.

Nykyisestä asumuksesta siirtyy mm. 50-luvun tyylisiä teetettyjä ja ostettuja senkkejä + lipastoita, roskalavalta löydetyt pieni työpöytä ja pari vanhaa tuolia sekä rulokaappi. Jemmassa erinäisissä paikoissa on mm. pyöreä 50-lukulainen ruokapöytä tuoleineen, korkeita vaatekaappeja, parikin puusohvaa, pari nojatuolia. Maksettu noista ei ole juuri mitään kaikkinensa... ja teettämällä (sukulaispuusepän riistotyöllä) saadaan melkein mitä vaan edullisesti. Meillä on vain pari teetettyä levykalustetta (toimistohyllyjä), joista varmaan hankkiudutaan eroon, muuten mennään ihan täyspuulinjalla...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Mikä on muuten paras tapa irroitta Enson kaapit, niin että tulee mahdollisimman pienet vauriot kaappeihin? Kiinnityksiä en ole vielä tutkinut.
Meillä se alakaappien hyödyntämättömyys kulminoitui juuri tähän hommaan. Eli mehän purettiin kaapit vanhasta, lahosta ja vain ja ainoastaan purkutuomiota tulevaisuudennäkymien suhteen odottavasta metsäkämpästä keskeltä korpea, ja sikäli siis kaappien purkaminen ilman silkkihansikkaita olisi ollut ihan perusteltua, mutta kun ei niitä yksinkertaisesti saanut irti mitenkään tolkullisesti. Ne oli niitattu viiden tuuman rautanauloilla kiinni hirsiin (ja keittiöiden kohdalta ne hirret eivät olleet vielä ehtineet lahota...) ristiin ja poikittain ja vielä pari naulaa varmistukseksi päälle, ja meillä ei kertakaikkisesti riittänyt konstit niiden irti saamiseen. Pari tosiaan irrotettiin, ne mitkä suht vähällä väkivallalla lähtivät, mutta ne joiden kimppuun olisi pitänyt hyökätä sorkkaraudoin ja muin astaloin, jätettiin paikoilleen.

Yläkaapit saa yleensä irti varsin helposti, jos kiinnityssysteemit ovat alkuperäiset, koska ne roikkuvat seinällä metallikiinnikkeiden varassa eli sen kun menee ja nostaa pois.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Mitä mieltä on muuten arvon "sisustusraati" Lundia hyllyistä? ainakin ne mainostaa "since 1949", mun mielipide on että käy, kunhan viimeisipiä valkolakattuja yms. välttää. Nehän oli alunperin ihan "halpoja varasto hyllyjä" kunnes joku keksi kantaa ne kirjahyllyksi olohuoneeseen.
Minä en jostain syystä tykkää niistä. Tulee liikaa opiskeluaika ja EU:n ruoka-avustusjauhoista tehdyt sämpylät -fiiliksiä mieleen... Ehkä ne siis joskus 20 vuoden päästä tuntuu ihanan nostalgisilta :lol:

Minusta tuo yksi hyllynpätkä, mikä meidän talosta löytyi, on paljon kivempi vaikka siinä onkin ehkä vielä enemmän varastohyllymeininkiä:

Kuva

Tuo kirjoituspöytä on muuten ostettu Imatran kierrätyskeskuksen myymälästä valmiiksi nätisti korjattuna - hinta 30 eur. Ikeakin vapisee noilla hinnoilla...
Rintamamiehen tytär
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rintamamiehen tytär »

Olen aina haaveillut lundioista, mutta ne ovat tuntuneet kalliilta ratkaisulta. Nyt meillä on joka paikassa erilaisia kirjahyllynkuvatuksia, joita on hankittu vanhantavarankaupoista. Käytössä on myös alkuperäinen, tähän taloon ostettu 50-luvun pieni hylly,jossa on lasiovet. Toinen sellainen odottaa kunnostusta. Milloinkahan alkaisi toteutua ajatus, että jos tuot taloon kirjan (miksei jonkin muunkin esineen), niin viet toisen pois?!

Meidän kodissamme asuu nyt pysyvästi mummo ja pappa. Kodin tavarat ovat 1940 -luvulta 2000-luvulle. Mielestäni juuri kerroksellisuus tekee kodin. En voisi kuvitellakaan uusivani sisustusta viiden vuoden välein. Nyt on menossa kuitenkin vaihe, jolloin tästä talosta syntyy juuri meidän kotimme. Äidin muisto ja tavarat ovat tärkeitä, mutta osan on ollut aika lähteä. Vanhat ihmiset ovat panneet talteen kaikenlaista, jos vielä joskus sattuisi tarvitsemaan... Kun toissa kesänä pidimme kekkerit navetan vintissä, niin olipa mukavaa levitellä sinne räsymattoja vuosikymmenien varrelta ja kattaa pöydät vanhoilla liinoilla ja verhoilla. Oli siinä mukana kasarityyliäkin!

Lastemme perheet asuvat noin sadan kilometrin päässä. Meitä on täällä aika usein kymmenen henkeä. Jo äitini aikana tehtiin keittiöremontti, jolloin hankittiin alatasoon hyvin liukuvat isot laatikot ja pari pientä alakaappia. Kun muutimme taloon ja siivosin alakaappeja, niin niiden alimman hyllyn periltä löytyi täsmälleen samat pussit, jotka sinne muutama vuosi aikaisemmin oli sijoitettu. Ei mummot niin vain konttaa hakemaan sitä pussia ja helposti sinne unohtuukin yhtä ja toista. Silloin hankin kaappeihin metalliset liukuhyllyt, jolloin tilan hyödyntäminen on helppoa ja tehokasta. Mutta painoa kestävät liukuhyllyt ovat kalliita! Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen ratkaisuun, sillä olen halunnut keittiövarustukseen valmiuden kattaa kymmenelle hengelle. Kun kaikki tavarat löytyvät helposti, niin muidenkin on helppoa osallistua töihin.

Talossa on myös vuodepaikat kymmenelle (sikala on erikseen). Vuoteet (ja sohva) ovat eri vuosikymmeniltä. Ne määrittelevät aika paljon muuta sisustusta, sillä vuoteiden lisäksi ei yläkerran huoneisiin paljon muuta mahdu, paitsi tietysti kirjahylly.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Lundiaa meillä on aika paljon, se on kätevää kun pystyy hyllyjen pituuksia ja korkeuksia muuttelemaan tilan mukaan. Erillaisilla liitospaloilla saa liitettyä eri syvyksisiä tikkaita keskenään. Eivät ole niitä halvinpia, mutta pomminvarmasti kestävämpiä kuin nykyhyllyt. Aika hyvin niitä saa myös käytettyinäkin.

Meillä on myös n. 20 kpl 48x39x30 cm koivuvanerisia kulmistaan metallivahvistettuja laatikoita niissä lukee kyljissä Oy Medica Ab, mielettömän monikäyttöisiä laatikoita, työkalu laatikoina, paperinkeräys laatikoona, lasten lelu laatikoina, yms. pystyy pinoamaan päällekkäin. Mun äiti oli töissä ko. firmaassa ja tajusi ottaa niitä talteen silloin kun se lopettiin. Ne on ihan ehtaa 50-luvun tavaraa, muutto tilanteissa olleet korvaamattomat. Tuotannossa ne ovat niitä ainakin käyttäneet, en tiedä onko niissä toimitettu lääkkeitä apteekkeihinkin. Pitää "sosialisoida" lisää niitä vanhempien mökiltä ja veljeltä kun niiden silmä välttää, toivottavasti he eivät ole ottaneet numeroitaan ylös (päädyissä on siis numerotkin) :roll:

Huutonetistä ostettiin aika kasa vanhoja koulujen opetustauluja, pääasiassa suomen eläimiä(karhu, susi, ilves, kaloja, lintuja, hyönteisiä) ja vanhoja ammatteja (suutari, räätäli, leipomo, meijeri) saa nähdä laitanko ne lasin alle vai annanko olla alkuperäisenä, hyviä tunnelman tuojia joka tapauksessa, aika halvalla ja oppivat siitä sivussa lapsetkin kotona edes jotain hyödyllistäkin :lol: Uskonnolliset, kasvikunta ja anatomia taulut jäi jollekin muulle :-)

Tänään tuli postin mukana Anttilan lehti jossa Plussa-kortti tarjouksena Yki Nummen Lokit sekä Modern Art Pöytävalaisimet 50 cm Lokki 279,90 sekä 70cm Lokki 349,90 sekä Modern Art 229,90 euroa, jos jotain ne kiinnostaa. Itse aioin hakea tuo 70 cm, onhan se kallis, mutta liian hieno unohdettavaksi.. Saapahan tuon halogeenin pois keittiöstä.

Tietääkö kukaan mistä löytyisi tuota vanhaa haltex sisäkattoa?

Ensimmäiset Enson kaapit on nyt hankittu.. Edessä korjailu sekä maalin poisto, Speed heater on nyt harkinnassa..
Sippi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sippi »

matrismik kirjoitti:Huutonetistä ostettiin aika kasa vanhoja koulujen opetustauluja, pääasiassa suomen eläimiä(karhu, susi, ilves, kaloja, lintuja, hyönteisiä) ja vanhoja ammatteja (suutari, räätäli, leipomo, meijeri) saa nähdä laitanko ne lasin alle vai annanko olla alkuperäisenä, hyviä tunnelman tuojia joka tapauksessa, aika halvalla ja oppivat siitä sivussa lapsetkin kotona edes jotain hyödyllistäkin :lol:
Minä antaisin olla sellaisinaan, kallistakin tuo kehystäminen. Noissa opetustauluissa olisi ideaa meillekin, vaikka rappujen seiniä koristamaan, että kiitti vaan vinkistä! :-D

Näköjään muutama muukin on harkinnut tuota Jukka Pellisen Bownet-tapettia. Jos kellään löytyy omalta/tutun seinältä kyseistä tapettia niin kuvaa kehiin! Guuglesta ei kovin montaa kuvaa löytynyt.
Olen todennut ettei tapettien valinta ole helppoa. Jos löytää mieluisia, niin ne eivät sitten soinnu yhteen millään ilveellä. Lisäksi tuleva keittiömme saattaa rajoittaa tapettien valinnassa. Olemme aina haaveilleet 50's american diner-tyyppisestä keittiöstä, ja nyt se haave tulee toteen. Punaiset kaapin ovet, valkoiset rungot ja mustavalkoruudullinen laattalattia. Talossa oleva puuhellakin sointuu suunnitelmiin jo valmiiksi:
Kuva

(Kuvan laatat ovat jo saaneet kyytiä. :wink: )

Ja pitää vielä mainita ettei kaapeista eikä lattiasta tule kiiltäväpintaista, sitähän nuo nykyään tyrkyttävät joka tuutista, yäk.
jukilpi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jukilpi »

matrismik kirjoitti:
jukilpi kirjoitti:Meillä oli aikaisemmin käytössä alkuperäinen enson kaapeista tehty keittiö. Vanhat alakaapit olivat ongelmallisia liian mataluutensa vuoksi, niiden käyttäminen oli turhan epäkäytännöllistä. Siksi päätimme säilyttää ja entisöidä yläkaapit ja tehdä alakaappien rungot massivipuusta. hankaluutena oli saada yläkaapit sopimaan uusien standardimittaisten alakaappien kanssa sivusuunnassa kohdakkain. Lopulta ratkaisu löytyi ja lopputulos näyttää tältä.

Vanhat kaapit näyttävät usein surullisen kuluneilta, hiomalla ja maalaamalla niistä saa todella näyttävän näköiset.
Alakaappen ovilevyt ja etusarjat maalattiin telalla ja tasoittajalla samanlaisiksi, kuin vanhojen yläkaappien ovet.
Vau, todella hienon näköinen keittiö. Tuossa on tyyliä ja ideaa. viini Täytyy pistää harkintaan kun oma remontti etenee keittiöön asti, nykyinen 80-luvun tummanruskea ei oikein istu tähän ympäristöön. Missä päin Vantaata tämä luomus on? saisiko tulla joskus vilkaisemaan? Monta erillaista keittiötä olen nähnyt, mutta tämän kaltaista ei ole koskaan tullut vastaan. Itse haluaisin tehdä keittiöstä toimivan, mutta myös samalla perinteisenkin ja se ei ole aina helppoa.
Talo on nikinmäessä, kyllä saa tulla katsomaan jos haluaa.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Mitähän mä googlasin..ehkä 50-luvun lasista keittiölokerikkoa ja löysin tuollaisia kuvia:

http://www.husohem.se/Inredning/Kok/50-talskok/#

Teetetty keittiö malmöläisittäin, taisi olla -48 rakennettuun rivitaloon. smiley_074
Miksei sopisi puulattioilla (ja ehkä vähän hillitympänä, arkisempana, vähemmän karkinvärisenä versiona) myös rintamamiestaloon..

Tuosta sain joka tapauksessa itse idean tulevien Ikea-tasojen reunojen käsittelyyn; ei tarvikkaan tyytyä niihin koivuvanerijäljitelmiin vaan tekee/ teettää niihin tollaset reunalistat oikeasta puusta, esim nyt vaikka koivusta, jos on koivuvetimetkin. Ikilevyä vastaavat valkoiset laminaattitasot istuvat niiden avulla varmaan vähän paremmin vanhoihin 50-luvun keittiökalusteisiin kuin miltä ne jäljitelmälistat näyttäisivat. :-D Ei voi olla kovin kaksista (kaiken tämän tähänastisen mallaamisen, korjaamisen ja sovittamisen jälkeen).

Muoks: linkkki ei viekään suoraan kuvasivulle, eikä kuvaselauskaan toimi artikkelisivulla, joten klikkaa otsikon yläpuolen valikosta "Bilder (11)" niin avautuu kuvat.
jukilpi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jukilpi »

tintu kirjoitti:Mitähän mä googlasin..ehkä 50-luvun lasista keittiölokerikkoa ja löysin tuollaisia kuvia:

http://www.husohem.se/Inredning/Kok/50-talskok/#

Teetetty keittiö malmöläisittäin, taisi olla -48 rakennettuun rivitaloon. smiley_074
Miksei sopisi puulattioilla (ja ehkä vähän hillitympänä, arkisempana, vähemmän karkinvärisenä versiona) myös rintamamiestaloon..

Tuosta sain joka tapauksessa itse idean tulevien Ikea-tasojen reunojen käsittelyyn; ei tarvikkaan tyytyä niihin koivuvanerijäljitelmiin vaan tekee/ teettää niihin tollaset reunalistat oikeasta puusta, esim nyt vaikka koivusta, jos on koivuvetimetkin. Ikilevyä vastaavat valkoiset laminaattitasot istuvat niiden avulla varmaan vähän paremmin vanhoihin 50-luvun keittiökalusteisiin kuin miltä ne jäljitelmälistat näyttäisivat. :-D Ei voi olla kovin kaksista (kaiken tämän tähänastisen mallaamisen, korjaamisen ja sovittamisen jälkeen).

Muoks: linkkki ei viekään suoraan kuvasivulle, eikä kuvaselauskaan toimi artikkelisivulla, joten klikkaa otsikon yläpuolen valikosta "Bilder (11)" niin avautuu kuvat.
Tyylikkään näköiset kaapit harmi vain, että tuossa on käytetty kohtuuttomasti ruostumatonta terästä. Minusta sen käyttäminen vanhoissa rakennuksissa on hieman omituista. itsellä sitä on vain tiskipöydässä ja pienen pienessä liesituulettimessa kaapistojen alla. Tyylikkäät keittiötasot saa helposti aikaiseksi ilman listoitustakin, kun käyttää riittävän laadukasta massiivipuuta vaikka tammea. Sen saa melko pienellä vaivalla viimeisteltyä reunoiltaankin halutun laiseksi ilman listoituksia. Listoituksia käytetään nykyisin peittämään viilutetun MDF-levyn reunoja, jotta taso näyttäisi "arvokkaammalta". Se on oikeasti halpa ratkaisu rahan tekemiseksi. Jos haluaa käyttää hieman aikaa, todella hienon massivitason saa tehtyä itsekin hiomalla ja vahaamalla taso moneen kertaan. Lopputulos pesee mennen tullen kalliimmatkin mdf-viiluviritykset ja laminaattitasot. 50 luvulla ei käytetty MDF-levyä vaan rimalevyä, joka sitten oli pinnoitettu molemmilta puolilta ja listoitettu reunoista.
Vastaa Viestiin