Paras spakkeli, kitti, tasoite yms ulko-oven kunnostukseen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
benicio
Jäsen
Jäsen

Paras spakkeli, kitti, tasoite yms ulko-oven kunnostukseen

Viesti Kirjoittaja benicio »

Tervehdys!

Mikä on kohtalotovereiden näkemys parhaista / sopivimmista aineista ovien ja ikkunoiden kolojen, naarmujen yms kittaukseen ja tasoitukseen? Onko esim tikkurilan spakkeli alkydisiloite ja puukitti päteviä, vai onko muita hyviä esim öljykittejä markkinoilla, ja miten ne pysyvät kovissa kosteusvaihteluissa pohjassaan, ja miten maali pysyy niissä. Kertokaapa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Paras spakkeli, kitti, tasoite yms ulko-oven kunnostukseen

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä olen sitä alkydisiloitetta käyttänyt, se toimii. Kuulin just joskus tossa keväällä että Tiksin Lakkakitti on ainoa niiden kitti jota mainostetaan ulkokäyttöön. Se on hyvää mutta kovaa. Kittaa siis huolellisesti, koska hiominen on vähän tuskaa.

Mutta siis se alkydispakkelikin on toiminut 5+ vuotta pellavaöljymaalin alla.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Palom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Palom »

Itse käyttäisin perinteistä pellavaöljykittiä. Lasikitiksikin sitä sanotaan. Koloissa se kestää hyvin vuosikymmeniä. Laajoille alueille sitä ei ole tarkoitettu (pintasilotukseen) mutta sellaista työvaihetta ei ovienkunnostuksessa pitäisi ollakaan.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Toimisiko tuo tikkurilan lakkakitti myös ikkunan smyykilautojen raoissa, vai pitäisikö olla joku elastisempi tavara?
- Puolihullu varttisavolainen -
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

Tikkurilan tuotteista ehkäpä alkydispakkeli tai lakkakitti. Sitä puukittiä en laittaisi, tuntuu olevan näistä kolmesta kaikkein pehmeintä. Alkydispakkelin ja lakkakitin tapauksessa huomioi, että tavara kutistuu jonkin verran kuivuessaan; jos kolo on syvä niin vedä mielummin useampi ohuempi täyttö vaikka tavara nyt itsessään pysyykin hyvin vaikka pystysuoran seinän (ovi) kolossa.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kävisiköhän Tikkurilan Öljysilote?
Kaikilla silotteilla ja spakkeleilla tuntuu purkin kyljessä lukevan, että kuivaan sisäkäyttöön. Vanha kunnon pelalvaöljykitti sentään tiedetään ulkokäyttöön sopivaksi mutat jos sen ostaa valmiina, niin hinta on kamala verrattuna itse sekoitettuun.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Se Lakkakitti on ainoa jota Tikkurila itse suosittaa ulos. Muut on sen verran huokoisia että niihin voi imeytyä vettä ja sitten pakkasella täytöt voi jäätyä rikki.

Miksikäs tuo ei smyygilautoihinkin käy siinä mihin muuallekin, mutta kitillähän ei tietenkään mitään leveitä täyttöjä pysty tekemään.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
haapakallio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja haapakallio »

Nyt kun kiteistä ja tasoitteista on puhetta ja amaddimiehet vastaa nii mikä se olisi paras tasoite kipsilevy seinille? (lue helpoin ja nopein) Ite oon käyttäny vetonitin olikohan LR tms ja on kyllä hidas kuivumaan.
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

haapakallio kirjoitti:Nyt kun kiteistä ja tasoitteista on puhetta ja amaddimiehet vastaa nii mikä se olisi paras tasoite kipsilevy seinille? (lue helpoin ja nopein) Ite oon käyttäny vetonitin olikohan LR tms ja on kyllä hidas kuivumaan.
Meillä tehtiin Fescon LRF:llä (25 kg pusseissa... huutonetistä kun halvalla sain...) ja sen kanssa oli hieman ongelmia kun ei maallikkoina vissiin osattu sekoittaa riittävän sakeaksi. No, kyllä se seinään silti jäi ja hionnan jälkeen oli tasainen pinta, mutta pari-kolme kertaa vedettiin kipsilevyjen liitoskohtiin. Ja hiottiin. Nyt on testattu pienellä alalla Kiillon valmistasoitetta ja kuulemma se on paaaaaljon helpompi levittää, vähemmän hiontatarvetta jne. Mene ja tiedä, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... ja sitten jos olisi ammattilainen :wink: niin varmaankin osaisi paremmin käyttää...
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Tikkurilan tekninen neuvonta kertoi että olisi tuloksen teon paikka jos keksisi mämmin joka pysyy puun päällä ulko-olosuhteissa kun on alttiina auringolle, kosteudelle jne. Pienissä koloissa menee akryylimassat ja muut. Lakkakitistä on omaa kokemusta ettei kannata enää yrittää....
Kipsi kannattaa kitata kahdella kamalla. Karkeampaa pohjalle ja hienoa pintaan. Pääsee parhaimmillaan kahdella kierroksella jos vetää hienokitin sopivasti yli. Viimeksi käytin muistaakseni kiilto tt:tä ja silora j:tä.
shit happens
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Olen samaa mieltä Jopen kanssa ja sen Tikkurilan että jos ei ole pakko kittailla niin ei kannata ulkona on NIIN kovat oltavat että huh,auringossa voi olla älytön polte sade hakkaaa ja pakkanen puree.
Jos nyt täytyisi itse valita kestävää ulos valitsisin sellaista materiaalia sinne mitä ei tarttis paljoo pinnottaa tai sitten tekee sen luontoon sopivilla aineilla jota vaan lisää ja lisää puun pintaan kun entinen kerros palaa auringossa pois.
Totta on että ei se puuseinä lahoa jos se vesi ei siinä VIIHDY eli tehdään se myös niin,ja tuo on totta että ilman pitää kiertää muutoin on katastrofi alkanu.
Joskus messuilla silmäilly noita rakentamisen kirjoja ja niissä ollu tosi HYVIÄ juttuja,niin ja itte löytäny vanhoja opuksia(kun talokin on vanha voi niitä soveltaa) mutta tietty uudet materiaalit huomioon ottaen.
"kyllä se sitä sano jo Manuki"
mikromoka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mikromoka »

Mä olen paikannut autotallinovesta vanhan lukonreiän Plastic Padding kemiallisella puulla, ovi on etelään ja kellarikerroksessa että varmaan saa myös vettä niskaansa. Se paikka ollut siinä ilman maalia viitisen vuotta täysin moitteettomassa kunnossa. Mulla on myös mökillä ulko-ovessa samalla aineella tehty paikkaus ollut 12v ihan priimana.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Pappani, siis tämän talon rakentanut rintamamies, vannoi aina plasticpaddingin nimeen,
(muistan hyvin lapsuudesta miten pappa sekoitteli sitä hartaudella, lapset eivät saaneet mennä lähellekään)
ei ollut paikkaa, johon se ei olisi sopinut, joten varmaan mainio aine,
ja minusta sopii rintamamiestaloon :-D
Ei ole kyllä viä itte kokeiltu mihinkään...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Vastaa Viestiin