Ihan ensinnä pitää miettiä että mikä on tarve. Onko tarve vain saada Fein, vai onko sulla ihan aito tarve jollekin sen tarjoamalle toiminnalle? Itse kaipaan Feiniä kaikkein eniten kun pitää sahata jotain jossain äärimmäisen nittumaisessa paikassa johon tavallinen saha ei taivu: ihan seinän vieressä ettei rystyset mahdu, keskellä seinää kun saha ei pure taikka muuten semmoisessa paikassa että muuten homma menee murjomiseksi. Mikä on se ensimmäinen aito homma mihin sitä tarvitsisit?
Keljuin paikka jonka olen joutunut sörhimään ilman Feiniä oli yhden kantavan hirsiseinänpätkän aukon korotus seinän vieressä. Moottorisahalla sai sahattua senttiä vaille vanhaan seinäpintaan, mutta kun ne loput talttasi semmoisella melkein lapion kokoisella työntötaltalla niin siinä sai jyskyttää tovin. Mutta jälki oli lopulta sellaista että sen sai jättää näkösälle. Mun eteisessä palkatut työmiehet teki saman homman feinillä paljon paremmalla jäljellä ja puolessa ajassa.
Keskelle lautaa saa sahattua reiän myös japanilaisella "azebiki"-tyyppisellä sahalla taikka semmoisella jossa on pyöristetty kärki, kuten vaikkapa Plektran sivulla tuossa vikassa kuvassa
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11655
Plektralla on musta vielä kymppiä halvempi muovikahvainen vastaava saha, semmoinen mulla on ollut toistakymmentä vuotta (kahvaan voi vaihtaa uuden terän, niitä on aikalailla mennytkin kun toi on hyvä moneen muuhunkin).
Kaakelinsaumat saa raspattua raspilla, tiikkikannen sikasaumat revittyä viilasta taotulla koukulla, pienet koloset hiottua rimanpätkään liimatulla hiomapaperilla taikka siklillä... Kaikki on ollut tehtävissä ennenkuin Mr. Fein laati patenttinsa
Mä vaan oon niin kertakaikkinen idiootti että musta ihmisen pitää osata perustella perinpohjin tarve ennenkuin se säntää kauppaan ostamaan jotain laitetta joka lupaa ihan mitä hyvänsä valmiista remontista alkaen ja päättyen parempaan potenssiin.
Voi olla että sulla on ihan aito tarve sille koneelle ja silloin se Bosch voi tyydyttää sen tarpeen ihan hyvin. Mutta jos sun tarve on etä "olispa kiva jos olis semmoinen tosi hieno kone", niin kenties et tarvitse sen paremmin Boschia kuin Feiniäkään. Jos sille ei ole muuta tarvetta kuin "tarve".
Ja sanottakoon että mä olen noin seitsemän ja puoli vuotta yrittänyt perustella itselleni juuri tuon koneen hankintaa (silloin sain sen ekaa kertaa kolmeksi kuukaudeksi kokeilulainaan). Sanonut varmasti kerran vuodessa että "ittu kun olis nyt se feini niin johan tulis jälkeä", mutta ne seitsemän käyttökertaa ei vain ole oikeuttanut ostamaan sitä konetta. Eikähän se ole siitä kiinni etteikö voisi kävellä rautakauppaan ja hakea sitä värkkiä, mä en vaan ole saanut perusteltua sen paremmin Feiniä kuin vaikkapa samanlaista ihmetekojen lupaajaa Dremeliäkään, kun hyllyssä on jo lähes seinän kantavuuden ylittävä määrä laitteita jotka ei näe käyttöä edes muutaman vuoden välein.
Tuon sanottuani tajuan jälleen että asian ydin ei olekaan "älä osta paskaa" vaan "älä osta". Halpojen työkalujen illuusio on se että voit ostaa tostnoivvaan kapineen jota et todellakaan tarvitse, mutta kun kaikilla muillakin on, niin kaippa mullakin tarttee olla. Melkeen vois myydä työkalukeräilykortteja, mulla on koko setti ja kun kortin avaa niin kuuluu vielä pärrrr!
Pekka
P.S: Aaltju, sorry että lähdin meuhoamaan tuohon sun kieltämättä aika mehukkaan provokatorisen kommenttiisi. Mulla oli kesällä restaurointiammattilaisia tontilla ja oli joskus raskasta kuunnella sitä kuinka maailmassa ei ole muita työkaluvalmistajia kuin Hilti, Festo ja Fein, ja Mafelliakin vois harkita jos ne ei ois niin seetanan omahyväisiä että ne vaatii tonnia käsisirkkelistä