tuuma kirjoitti: Jos yhtään on samat leikkuuominaisuudet ja joustavuus kuin Paroc:illa niin kova kilpailija tuosta sille on tulossa.
Jos on samaa tavaraa kuin Ekovillan pari vuotta sitten markkinoimat levyt, niin siinä ainakin tuo leikattavuus oli se kehno osa. Levyn molemmin puolin oli semmoiset harsokankaat pitämässä sitä kasassa ja itse selluvilla semmoista harmaan pumpulin tyyppistä. Siistin leikkaussauman saaminen on oma taiteenlajinsa, itse en muistaakseni kovinkaan hyvin onnistunut tylsä puukko, sakset ja saha varustuksella
Välipohjaan noita laitoin, mutta harmikseni oli sitten vuoden päästä jonkun valmistajasotkun takia lopetettu noiden myynti kun olisin eteisen porraskäytävään seinään sitä tarvinnut. Kylläpä minä sitä edelleenkin käyttäisin vaikka leikattavuus vähän kehnoa olisikin. Kellarinportaan pinnat kun on vielä tekemättä niin voishan nuo kivivillat sieltä vielä vaikka vaihtaakin tohon jos oikein innostuu
Silleen tietysti hyvä tieto, että nyt voi sitten harkita etenevänsä tuossa kellarin katon purut pois ja sellua tilalle operaatiossa, kun on kunnon tavaraa taas tarjolla.
Väittivät jotta ois eri tavaraa. Ja leikattavuus pitäs olla x kertaa parempaa. Ja rakennekin kuulemma on "kiinteä ja kimmoisa"
Minulle suositeltiin käyttää tuohon puukuituvillaa.
Kuulema on tuplasti eristävämpää kuin muut huokoiset villat.
Lisäksi se ei ymmärtääkseni kaipaa tuulensuojalevyä.
Voidaan asentaa vinolaudoituksen päälle suoraan ilman koolausta.
30mm levyt päittäin asennettuna riittää eristämään ja pitämään tuulta.
Siihen tuuletusrako ja sitten paneelit.
Hei! Kannattaa heti opetella käyttämään foorumin hakua. Hakusanalla "Vital" saat 131 vastausta, 9 sivua luettavaa. Jos se ei riitä, laita google ym. hakuun sana vital niin siellä on lisää tietoa k.o. matskusta.
Teen mökkiä ja valitsin sinne orgaaniset eristeet rakenteen kokonaiskosteuskäyttäytymisen vuoksi. Kohde on saaressa, joten seinien ja katon eristeen oli käytännöllisintä olla levymäisiä (=helposti itse asennettavissa).Ekovillalevyyn päädyin, koska sain vinkin, että tehdas myy halvalla koeajolevyjä. Kympin paketti tehtaalta noudettuna, esim. 150 mm 5 e/m2, (palosujaus on kuulemma vielä koeajovaiheessa, muuten levy on lopullisessa muodossaan). Tulevasta kaupan hinnasta en teidä.
Levy on pakattu muoviin, mutta ei ole juurikaan puristettu kasaan. On siis tilaavievää kuljettaa. Kuormaliinoilla ei voi survoa, koska levy ei palaudu kunnolla. Villa on kohtuullisen jäykkää ja kovaa, mutta sen saa kyllä tungettua juoksujen väliin (koko on tavallinen 565 leveä, joten K=600 väliin sitä joutuu puristamaan kasaan). Jos tolpat ovat 50 mm paksut mitallistamattomat, on asentaminen vähän hankalaa. Levy ei liu'u sovinnolla karheaa tolpan syrjää paikoilleen, vaan sitä täytyy avittaa käsillä eristeen ja tolpan välistä. Parhaiten levy toimii mitallistetuilla juoksuilla (isompi väli ja liukkaat pinnat).
Levyn leikkuu onnistuu villaveistellä aika hyvin. Myivät tehtaalta mukaan veitsen (joku norjalainen), mutta sanoivat, että myös Fiskarsin villaveitsi puree hyvin. Olen huomammut, että veitsi on kyllä syytä pitää terävänä. Norjan veitsen mukana tuli teroitin, kannattaa käyttää. Levy pölisee tosi paljon. Siitä lähtee loputtomasti hienojakoista kuitua tai purua/pölyä, jota on silmät ja suut täynnä. Varsinkin kato eristäminen (näin helteellä ainakin) on melkoista puuhaa. Se hyvä puoli levyssä on, että se ei kutita lainkaan. Pöly on suuripartikkelista, eli se jää hyvin hengityssuojaimeen. Se ei myöskään tunnu menevän syvälle keuhkoon, yskäisy riittää puhdistamaan kurkun. Ei tule tikkuja käsiin, mitä pidin pienenä ihmeenä ottaen huomioon levyn koostumuksen.
Levy on tosi sitkeää, repiminen ei onnistu. Se on jotenkin takkuisen oloista, joten myös halkisuuntaiset ohennukset ym. pitää tehdä veitsellä. On kuin sokerikakun leikkaamista. Levy ei ole kovin kimmoisaa, siihen jää esimerkikisi sormien painaumat kuin vanhaan kalaan. Asennettaessa täytyy välillä nostella takaisin liian syvälle survottuja kohtia. Huomasin, että leikkausrippeillä voi tilkitä esim. karmien välit tylpällä veitsellä tunkemalla kuin pellavariveellä ikään.
Kaiken kaikkiaan kelvollinen tuote. Kilpailijoitahan ei liiemmälti ole (levymäinen orgaaninen eriste), joten ainakin minä hyväksyn pienen lisävaivan eristämisessä. Tuleva hintataso kaupoissa varmaan sanelee paljon menekkiä (kunhan saavat sen kauppoihin asti).
Lisäeristys tehty ulkovuoreen 70mm ekovillalla.Todella vaivatonta kun koolausten jälkeen ukot vain puhalsivat seinän. Eron huomaa jo nyt muutaman kylmemmän ja tuulisemman päivän jälkeen. Tyytyväinen myös siitä etten sortunut mainosmiesten puheisiin ja laittanut Parocia.
Lisäeristys tehty ulkovuoreen 70mm Renovalla.Todella vaivatonta kun laitteli vain seinään. Eron huomaa jo nyt muutaman kylmemmän ja tuulisemman päivän jälkeen. Tyytyväinen siitä että laitoin Parocia.
...pakkohan se nyt tähän ketjuun oli "korjata oikeaksi"....
Aikuisten oikeesti tarkoitus on seurata miten käy lämmitysenergian tarpeelle, ja vielä yhden vertailun saan kunhan ensi kesänä eristän sokkelin.
Kun kuljet ilman päämäärää, et voi eksyä.
-Nalle Puh-
Teitkö ville sen sokkelin ersityksen samalla sillä FAS4 levyllä ja rappaus päälle? Sama homma suunnitteilla omaan tupaan. Talossa kokokellari ja sokkelin ja seinän (falskaava) liitos vajaan metrin korkeudella maasta.