Puurappujen kunnostus
Puurappujen kunnostus
Jouduin poistamaan rapuista muutamia reunimmaisia lankkuja eristyshommien vuoksi. Nyt lankut ovat takaisin paikoillaan ja koko rappusista on raaputettu Speedheaterin kanssa maalit pois. Tarkoituksena olisi maalata raput vaalean harmaiksi.
Muutamia kysymyksiä:
- lankkujen päällä oli muovimattoa josta jäi liimaa lankkujen väleihin, kuinka saisin putsattua lankkujen välit?
- millä kannattaa kitata poisotettujen lankkujen sahauskohdat?
- tarvitseeko vanhoihin lankkuihin laittaa oksakohtiin oksalakkaa?
- maaliksi ollaan ajateltu Uulan puulattiamaalia tai pellavaöljymaalia, ehkä ennemmin pellavaöljymaalia koska on kiiltävämpää, kokemuksia pellavaöljymaalista lattiassa?
Tässä KUVIA jotka kertovat enemmän kuin sanat
Muutamia kysymyksiä:
- lankkujen päällä oli muovimattoa josta jäi liimaa lankkujen väleihin, kuinka saisin putsattua lankkujen välit?
- millä kannattaa kitata poisotettujen lankkujen sahauskohdat?
- tarvitseeko vanhoihin lankkuihin laittaa oksakohtiin oksalakkaa?
- maaliksi ollaan ajateltu Uulan puulattiamaalia tai pellavaöljymaalia, ehkä ennemmin pellavaöljymaalia koska on kiiltävämpää, kokemuksia pellavaöljymaalista lattiassa?
Tässä KUVIA jotka kertovat enemmän kuin sanat
- Esko Epäkesko
- Jäsen
- Viestit: 98
- Liittynyt: To Elo 07, 2008 12:41
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Puurappujen kunnostus
Pellavaöljymaali ei kestä lattiassa, on liian pehmeää. Sitäpaitsi menisi varmaan kuukausi ennen kuin maali olisi niin kuivaa, ettei tartu sukan pohjiin, mutta silti jäisi jäljet lattiaan... Spakkeli tms. puukittiä voi vetää koloihin. Jos haluatte kiiltavää lattiaa, niin voin suositella Betoluxia. Vedin sitä omiin rappuihini minimaalisilla pohjatöillä (kevyt hionta ja kunnon pesu) viitisen vuotta sitten ja nyt vasta, kovimman kulutuksen kohdilta hiukan kahden rapun eturunoista näkyy vanha pinta, siis todella vähän, mutta tarkkaan katsoen huomaa. Muuten kestänyt sellaisena, kuin olisi eilen maalattu. Ramppaamista on ollut ja pari kolme kissaakin on siinä ajassa vedellyt melkoista ravia kynsineen ylös ja alas.... kävinpä oikein katsomassa ja ne pari kohtaa mistä maalia oli hiukan irti taitaa olla kissan kynsien aikaan saamaa, ei kulumaa niinkään. En käyttänyt oksalakkaa, olihan alla vanha maali. Lankkujen välejä ei kannata turhan tarkkaan käydä putsaamaan, ainakaan jos Betoluxilla maalaat. Munulla ei yksikään rako irvistä tai ole edes maali päältä haljennut vaikka ihan reiluja rakoja lautojen välissä onkin.TeemuHL kirjoitti:Jouduin poistamaan rapuista muutamia reunimmaisia lankkuja eristyshommien vuoksi. Nyt lankut ovat takaisin paikoillaan ja koko rappusista on raaputettu Speedheaterin kanssa maalit pois. Tarkoituksena olisi maalata raput vaalean harmaiksi.
Muutamia kysymyksiä:
- lankkujen päällä oli muovimattoa josta jäi liimaa lankkujen väleihin, kuinka saisin putsattua lankkujen välit?
- millä kannattaa kitata poisotettujen lankkujen sahauskohdat?
- tarvitseeko vanhoihin lankkuihin laittaa oksakohtiin oksalakkaa?
- maaliksi ollaan ajateltu Uulan puulattiamaalia tai pellavaöljymaalia, ehkä ennemmin pellavaöljymaalia koska on kiiltävämpää, kokemuksia pellavaöljymaalista lattiassa?
Tässä KUVIA jotka kertovat enemmän kuin sanat
Katselin nuo kuvat ja aika identtinen on oman rappukäytävän kanssa, mulla vaan hiukan jyrkempi tuo mutka.
Re: Puurappujen kunnostus
Lähinnä tuon kiiltoasteen vuoksi ajattelin Uulan pellavaöljymaalia mutta tosiaan sehän kuivuu erittäin hitaasti...
Betoluxista luin toisesta viestiketjusta Pekka Huhdan kirjoittamana: "Vanhan maalin päällä on huonoja kokemuksia Betoluxista, se ei välttämättä tartu kovin hyvin vanhan, pehmeän ja ominaisuuksiltaan "rasvaisen" öljypohjaisen maalin päälle. Toimii jos laitat uuden sävyn hyvin lähelle vanhaa, mutta muuten suosittelen Peromoa tai Uulan lattiamaalia. Muuten kolhista paistaa vanha väri läpi liian helposti. Samoilla sävyillä ongelma on olemassa, muttei pistä niin rivosti silmään. Betolux on kiiltävin, Permo hiukan vähemmän kiiltävä ja Uula vähän himmeähkö. Kiiltoasteesta kannattaa pistää muistiin semmoinen juttu että latioita on vahattu aina, ja Uulastakin saa lattian vahaamalla aika kiiltävän. "
Meillä yläkerran aulan lattia on tummanruskeaksi maalattua "kovalevyä" tms. Tähän olisi sudittava sama maali kuin rappuihin. Voisiko Betoluxin kiinnipysymisen kanssa tulla ongelmia? Onko kokemuksia Permon lattiamaalista?
Onko suosituksia mitä kittiä laittaisin lautojen sahauskohtiin? Tarvitsee olla joustavaa, lankut kuitenkin jonkin verran liikuskelee...
Betoluxista luin toisesta viestiketjusta Pekka Huhdan kirjoittamana: "Vanhan maalin päällä on huonoja kokemuksia Betoluxista, se ei välttämättä tartu kovin hyvin vanhan, pehmeän ja ominaisuuksiltaan "rasvaisen" öljypohjaisen maalin päälle. Toimii jos laitat uuden sävyn hyvin lähelle vanhaa, mutta muuten suosittelen Peromoa tai Uulan lattiamaalia. Muuten kolhista paistaa vanha väri läpi liian helposti. Samoilla sävyillä ongelma on olemassa, muttei pistä niin rivosti silmään. Betolux on kiiltävin, Permo hiukan vähemmän kiiltävä ja Uula vähän himmeähkö. Kiiltoasteesta kannattaa pistää muistiin semmoinen juttu että latioita on vahattu aina, ja Uulastakin saa lattian vahaamalla aika kiiltävän. "
Meillä yläkerran aulan lattia on tummanruskeaksi maalattua "kovalevyä" tms. Tähän olisi sudittava sama maali kuin rappuihin. Voisiko Betoluxin kiinnipysymisen kanssa tulla ongelmia? Onko kokemuksia Permon lattiamaalista?
Onko suosituksia mitä kittiä laittaisin lautojen sahauskohtiin? Tarvitsee olla joustavaa, lankut kuitenkin jonkin verran liikuskelee...
-
- Jäsen
- Viestit: 590
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 0:25
- Paikkakunta: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Puurappujen kunnostus
Tällainen ohje on korjausrakentamiskeskus Rakennuskulttuuritalo Toivon kotisivuilla. En ole itse kokeillut.
"Puulattian maali
LATTIAMAALI
Useimmat nykyaikaiset maalit ovat liian kovia vanhoille puulattioille. Oheisella reseptillä Toivoon maalattiin lattia kevättalvella 1996, ja lattia on edelleen kaunis eikä maali lohkeile, vaan kuluu perinteiseen tapaan vähitellen kulumalla.
Tee ensin perusmaali:
50 % aitoa, 100 % pellavaöljymaalia
50 % pellavaöljylakkaa (venelakkaa)
Ohenna 1. maalikerros noin 20-30 % puutärpätillä
Ohenna 2. maalikerros 10-15 % puutärpätillä
Mikäli kaksi maalikerrosta jo peittää hyvin, maalataan
pintamaali. Mikäli kaksi kerrosta ei vielä peittänyt hyvin, voidaan kolmatta maalikerrosta ohentaa hieman puutärpätillä ja neljäs vasta tehdä ohentamattomalla, aikaisempia kerroksia lakkapitoisemmalla maaliseoksella:
30 % pellavaöljymaalia
70 % pellavaöljylakkaa (venelakkaa)
Öljymaalipinta on uudelleenmaalattavissa, kun peukaloa maalipinnassa painaen käännettäessä maali ei kierry mukana. Maalin kuivuminen riippuu valon ja lämmön määrästä eli jos on pimeää ja viileää, se kuivuu hitaammin. Tavallisesti ensimmäisen maalikerroksen päälle voidaan maalata 2-3 vrk:ssa eikä seuraavienkaan maalikerrosten kuivuminen vie aikaa kuin 3-4 vrk. Käyttöönottokuivumista kannattaa odottaa muutama päivä ennen kalusteiden kantamista, vaikka lattia jo kävelemistä kestääkin.
Riittoisuus: ohuelti maalattuna ainakin 15 m²/litra."
Lähde:http://www.pori.fi/smu/sivut/index.php?p=318
"Puulattian maali
LATTIAMAALI
Useimmat nykyaikaiset maalit ovat liian kovia vanhoille puulattioille. Oheisella reseptillä Toivoon maalattiin lattia kevättalvella 1996, ja lattia on edelleen kaunis eikä maali lohkeile, vaan kuluu perinteiseen tapaan vähitellen kulumalla.
Tee ensin perusmaali:
50 % aitoa, 100 % pellavaöljymaalia
50 % pellavaöljylakkaa (venelakkaa)
Ohenna 1. maalikerros noin 20-30 % puutärpätillä
Ohenna 2. maalikerros 10-15 % puutärpätillä
Mikäli kaksi maalikerrosta jo peittää hyvin, maalataan
pintamaali. Mikäli kaksi kerrosta ei vielä peittänyt hyvin, voidaan kolmatta maalikerrosta ohentaa hieman puutärpätillä ja neljäs vasta tehdä ohentamattomalla, aikaisempia kerroksia lakkapitoisemmalla maaliseoksella:
30 % pellavaöljymaalia
70 % pellavaöljylakkaa (venelakkaa)
Öljymaalipinta on uudelleenmaalattavissa, kun peukaloa maalipinnassa painaen käännettäessä maali ei kierry mukana. Maalin kuivuminen riippuu valon ja lämmön määrästä eli jos on pimeää ja viileää, se kuivuu hitaammin. Tavallisesti ensimmäisen maalikerroksen päälle voidaan maalata 2-3 vrk:ssa eikä seuraavienkaan maalikerrosten kuivuminen vie aikaa kuin 3-4 vrk. Käyttöönottokuivumista kannattaa odottaa muutama päivä ennen kalusteiden kantamista, vaikka lattia jo kävelemistä kestääkin.
Riittoisuus: ohuelti maalattuna ainakin 15 m²/litra."
Lähde:http://www.pori.fi/smu/sivut/index.php?p=318
-
- Moderaattori
- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puurappujen kunnostus
Epäkesko-Eskolta tuli nyt vähän liioiteltua puhetta tuosta pellavaöljymaalin kuivumisesta (kuukauden jälkeen sukan pohjassa). Kyllä joo, jos sitä vetää lätäköinä pintaan, mutta muuten pellavaöljymaali kestää ja on kestänyt lattioissa iän kaiken.
Lattiaan tarvitaan kovaa kittiä joka ei anna periksi maalin alla, muuten maali lohkeilee päältä. Suosittelen noihin kohtiin Tiksin lakkakittiä tai alkydispakkelia, ei missään tapauksessa vesiohenteisia kittejä. Ne ei tahdo vähänkään isommissa täytöissä pysyä ja ne pettää varmasti jos sauma vähänkin liikkuu.
Vähän tuon Toivon tyyppistä lakkamaalimeininkiä olen harrastanut itsekin eri kohteissa. Nuo itse sekoitellut maalit kyllä kuivuvat hitaasti (hitaammin kuin kaupan öyheet), mutta toimivat kyllä. Kiiltoastettakin voi säätää joko lakan määrällä tai sitten sillä perinteisemmällä tavalla eli vahaamalla lattian sitten kun se on valmis ja kuivunut useita viikkoja. Liian tuoretta lattiaa ei pidä mennä vahaamaan, muuten sen lopullinen kuivuminen ja kovettuminen hidastuu kohtuuttomasti.
Suosittelen yhä Uulaa tai Permoa varsinkin jos maalataan jonkin vanhan pinnan päälle. Betolux käy kyllä paljaale puupinnalle, mutta se ei oikein pysy vanhojen öljymaalipintojen päällä.
Ja sitten semmoinen huomio että maalaa millä maalaat, mutta jos vaihdat sävyä kovin dramaatisesti niin vanha sävy paistaa aina alta koloista ja kulumista. Mulla on vaalean harmaa vanhan tummanruskean päällä ja se ei kyllä jää kellekkään olohuoneessa käyvälle epäselväksi...
Pekka
Lattiaan tarvitaan kovaa kittiä joka ei anna periksi maalin alla, muuten maali lohkeilee päältä. Suosittelen noihin kohtiin Tiksin lakkakittiä tai alkydispakkelia, ei missään tapauksessa vesiohenteisia kittejä. Ne ei tahdo vähänkään isommissa täytöissä pysyä ja ne pettää varmasti jos sauma vähänkin liikkuu.
Vähän tuon Toivon tyyppistä lakkamaalimeininkiä olen harrastanut itsekin eri kohteissa. Nuo itse sekoitellut maalit kyllä kuivuvat hitaasti (hitaammin kuin kaupan öyheet), mutta toimivat kyllä. Kiiltoastettakin voi säätää joko lakan määrällä tai sitten sillä perinteisemmällä tavalla eli vahaamalla lattian sitten kun se on valmis ja kuivunut useita viikkoja. Liian tuoretta lattiaa ei pidä mennä vahaamaan, muuten sen lopullinen kuivuminen ja kovettuminen hidastuu kohtuuttomasti.
Suosittelen yhä Uulaa tai Permoa varsinkin jos maalataan jonkin vanhan pinnan päälle. Betolux käy kyllä paljaale puupinnalle, mutta se ei oikein pysy vanhojen öljymaalipintojen päällä.
Ja sitten semmoinen huomio että maalaa millä maalaat, mutta jos vaihdat sävyä kovin dramaatisesti niin vanha sävy paistaa aina alta koloista ja kulumista. Mulla on vaalean harmaa vanhan tummanruskean päällä ja se ei kyllä jää kellekkään olohuoneessa käyvälle epäselväksi...

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: Puurappujen kunnostus
TeemuHL kirjoitti:Betoluxista luin toisesta viestiketjusta Pekka Huhdan kirjoittamana: "Vanhan maalin päällä on huonoja kokemuksia Betoluxista, se ei välttämättä tartu kovin hyvin vanhan, pehmeän ja ominaisuuksiltaan "rasvaisen" öljypohjaisen maalin päälle.
Vaikea sanoa millaista maalia Pekka tuossa tarkoittaa ja mikä on tyypillisin 50-luvun lattiamaali, mutta ei meillä ole ollut minkäänlaista pysyvyys ongelmaa Betoluxin kanssa. Kymmenkunta vuotta maalit on pysyneet aivan mainiosti ja kulutuskestävyyskin on mainio vaikka 5-henkisessä perheessä yläkerran raput ovat aika kovassa kulutuksessa.
Minulla ei ole harmainta hajua minkä tyyppinen maali rapuissa alkujaan... taistelulaivan harmaa, alkuperäinen ja pirun kova... silloin kun rappuja maalailin ei juuri ollut aikaa eikä kiinnostusta tehdä mitään syväanalyysejä aiheesta vaan väri piti saada selkään ja nopeasti meni sitten syteen tai saveen. Betolux tiedettiin entuudestaan oivaksi tuotteeksi ja sitä päätettiin rappuihin roiskia nopean hionnan, pesun ja kittauksen jälkeen... ei mennyt syteen eikä saveenkaan sen paremmin vaan tuli ihan hyvä ja kestävä vaikka panostus hommaan oli mitä oli.
Vanhempi pojista tosin teki rappuihin hetimiten maalin kuivuttua nätin jonon "mammutin jalanjälkiä" timpurin vasaralla... että ei ne pitkään priimalta näyttäneet tässä taloudessa

-
- Moderaattori
- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puurappujen kunnostus
Aaltju kirjoitti:TeemuHL kirjoitti:Betoluxista luin toisesta viestiketjusta Pekka Huhdan kirjoittamana: "Vanhan maalin päällä on huonoja kokemuksia Betoluxista, se ei välttämättä tartu kovin hyvin vanhan, pehmeän ja ominaisuuksiltaan "rasvaisen" öljypohjaisen maalin päälle.
Vaikea sanoa millaista maalia Pekka tuossa tarkoittaa ja mikä on tyypillisin 50-luvun lattiamaali, mutta ei meillä ole ollut minkäänlaista pysyvyys ongelmaa Betoluxin kanssa. Kymmenkunta vuotta maalit on pysyneet aivan mainiosti ja kulutuskestävyyskin on mainio vaikka 5-henkisessä perheessä yläkerran raput ovat aika kovassa kulutuksessa.
Uudemmissa rm-taloissa on jo ollut näitä alkydipohjaisia maaleja, joiden päällä Betoluxilla on edellytyksiä pysyä. Sen sijaan vanhemmissa rintsikoissa ja erityisesti sitä vanhemmissa taloissa on yleensä pellavaöljypohjaisia maaleja joiden päälä kova Betolux ei viidy. Kovat kiiltävät, semmoiset "miranolimaiset" maalit on yleensä jo näitä uudempia. Tuo kuvissa näkyvä voi olla mitä hyvänsä, mutta sävyn valinta viittaisi vanhempaan kantaan.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: Puurappujen kunnostus
Tässäpä hyviä vinkkejä taas meillekin. Ei portaikko vaan tuvan lattian hionta ja maalaus edessä.. Mutta onko tosiaan noin:
Ettei siis aika tummasta limanvihreästä betoluxista päästäkään eroon. Tarkoitus oli hiotuttaa puuhun asti ja sitten maalata vaaleanharmaalla jollain, olin ajatellut ettei kuitenkaan betoluxilla, päälle (en muista miksi, paitsi siksi, että sen pinta on jotenkin ihmeen nahkeen oloinen vaikka kiiltävähkö ja kova onkin). Mutta paistaako se vanha vihree tosiaan sieltä lattian raoista sitten sitkeästi vaan muun roinan ohessa? Eikö kittaaminen auta? Eikö mikään? Entä lattian kiristäminen, niinkuin tuolla ikuisuusprojektissa oli tehty - ehkä tosin muista syistä, mutta kuitenkin? Meillä tuo betolux vedetty (komeronpohja paljastaa) jonkun aika ohuen ruskean (ilmeisesti melko alkuperäinen maali 50-luvulta) päälle, ja tiukassa tuntuu olevan.Pekka Huhta kirjoitti:
Ja sitten semmoinen huomio että maalaa millä maalaat, mutta jos vaihdat sävyä kovin dramaatisesti niin vanha sävy paistaa aina alta koloista ja kulumista. Mulla on vaalean harmaa vanhan tummanruskean päällä ja se ei kyllä jää kellekkään olohuoneessa käyvälle epäselväksi...![]()
Pekka
-
- Jäsen
- Viestit: 590
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 0:25
- Paikkakunta: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Puurappujen kunnostus
Entisessä asunnossani (1920-l talo), maalasin lattian Uulan puulattiamaalilla. Vanha maali oli jotain hyvin vanhaa, ellei peräti alkuperäistä. Lattiaa oli kohdeltu julmasti 70-l remontissa, ja silloin tehtyjä koloja, kirveenlyömiä ja sahausjälkiä paikkailin hiontapölystä ja pellavaöljystä tekemälläni sekoitteella. En osaa sanoa, kuinka oikeaoppinen ja fiksu tuo sekoite on, mutta tein sellaisen kun oli aineksia tarjolla ja minusta siitä tuli ihan hyvä. Vähän jäi rakeiseksi, mutta kolhuiseeen lattiaan istui hyvin. Kesti ainakin ne muutamat vuodet, kun asunnossa asuin.
Muutoin: Että on kiva ja hyödyllistä lukea näitä Pekka H:n viestejä,ne kun ovat aina niin perusteltuja ja huolellisia!
Muutoin: Että on kiva ja hyödyllistä lukea näitä Pekka H:n viestejä,ne kun ovat aina niin perusteltuja ja huolellisia!
-
- Moderaattori
- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puurappujen kunnostus
Tuo mun kommentti koski päällemaalausta, ei niinkään hiontaa. Kyllä siitä vanhan maalin poistolla ihan siisti tulee, mutta tosiaan vanhan maalin päälle suoraan maalaamalla niitä vanhoja sävyjä kyllä löytyy aina kolhujen kohdalta. toinen juttu on sitten että antaako sen häiritä ollenkaan, voihan sitä ajatella vain elämisen jälkinä sitäkin. Ei ne muakaan olkkarissa sen kummemmin haittaa, muutoin kuin että soimaan itseäni siitä väärän maalin käytöstä.tintu kirjoitti:Tässäpä hyviä vinkkejä taas meillekin. Ei portaikko vaan tuvan lattian hionta ja maalaus edessä.. Mutta onko tosiaan noin:
Ettei siis aika tummasta limanvihreästä betoluxista päästäkään eroon. Tarkoitus oli hiotuttaa puuhun asti ja sitten maalata vaaleanharmaalla jollain, olin ajatellut ettei kuitenkaan betoluxilla, päälle (en muista miksi, paitsi siksi, että sen pinta on jotenkin ihmeen nahkeen oloinen vaikka kiiltävähkö ja kova onkin). Mutta paistaako se vanha vihree tosiaan sieltä lattian raoista sitten sitkeästi vaan muun roinan ohessa? Eikö kittaaminen auta? Eikö mikään? Entä lattian kiristäminen, niinkuin tuolla ikuisuusprojektissa oli tehty - ehkä tosin muista syistä, mutta kuitenkin? Meillä tuo betolux vedetty (komeronpohja paljastaa) jonkun aika ohuen ruskean (ilmeisesti melko alkuperäinen maali 50-luvulta) päälle, ja tiukassa tuntuu olevan.Pekka Huhta kirjoitti:
Ja sitten semmoinen huomio että maalaa millä maalaat, mutta jos vaihdat sävyä kovin dramaatisesti niin vanha sävy paistaa aina alta koloista ja kulumista. Mulla on vaalean harmaa vanhan tummanruskean päällä ja se ei kyllä jää kellekkään olohuoneessa käyvälle epäselväksi...![]()
Pekka
Pito vanhan ruskean öljymaalin ja uuden betoluxin välillä on jopa niin huono että kun vedin jotain suojapaperia lattiaan maalarinteipillä, niin teipin mukana lähti raidat maaliakin pois. Tulipahan vaan muistutus että kannattaa elää niinkuin opettaa ...


Kiitokset tästäkakluuni kirjoitti: Muutoin: Että on kiva ja hyödyllistä lukea näitä Pekka H:n viestejä,ne kun ovat aina niin perusteltuja ja huolellisia!

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: Puurappujen kunnostus
Alright, kiitos tästäkin tiedosta, Pekka. Koko ajan sitä vain varoo tekemästä virheitä ja vaikka vain muutamaa neliönpahasta remontoi, tuntuu että on sata ja yksi asiaa, jotka pitää huomioida ja tarkistaa ennen päätöksentekoa ja valintoja, ettei niitä sitten joudu harmittelemaan seuraavia 10, 20 tai kolmeakymmentä vuotta ja muut meidän jälkeemmePekka Huhta kirjoitti:
Tuo mun kommentti koski päällemaalausta, ei niinkään hiontaa. Kyllä siitä vanhan maalin poistolla ihan siisti tulee, mutta tosiaan vanhan maalin päälle suoraan maalaamalla niitä vanhoja sävyjä kyllä löytyy aina kolhujen kohdalta. toinen juttu on sitten että antaako sen häiritä ollenkaan, voihan sitä ajatella vain elämisen jälkinä sitäkin. Ei ne muakaan olkkarissa sen kummemmin haittaa, muutoin kuin että soimaan itseäni siitä väärän maalin käytöstä.
Pekka


- Esko Epäkesko
- Jäsen
- Viestit: 98
- Liittynyt: To Elo 07, 2008 12:41
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Puurappujen kunnostus
No, enpä ole tuota lattiassa kokeillut, sen verta hitaasti kuivuu seinissäkin... mutta myös Betoluxiin jäi hento villasukan pintakuvio kantapään kohdalta vielä viikon jälkeen maalauksesta jos kauemmin paikallaan kykki (niin kuin kissaa silitellessä tein). Eli ei sekään ihan heti kovetu.Pekka Huhta kirjoitti:Epäkesko-Eskolta tuli nyt vähän liioiteltua puhetta tuosta pellavaöljymaalin kuivumisesta (kuukauden jälkeen sukan pohjassa). Kyllä joo, jos sitä vetää lätäköinä pintaan, mutta muuten pellavaöljymaali kestää ja on kestänyt lattioissa iän kaiken.
Lattiaan tarvitaan kovaa kittiä joka ei anna periksi maalin alla, muuten maali lohkeilee päältä. Suosittelen noihin kohtiin Tiksin lakkakittiä tai alkydispakkelia, ei missään tapauksessa vesiohenteisia kittejä. Ne ei tahdo vähänkään isommissa täytöissä pysyä ja ne pettää varmasti jos sauma vähänkin liikkuu.
Vähän tuon Toivon tyyppistä lakkamaalimeininkiä olen harrastanut itsekin eri kohteissa. Nuo itse sekoitellut maalit kyllä kuivuvat hitaasti (hitaammin kuin kaupan öyheet), mutta toimivat kyllä. Kiiltoastettakin voi säätää joko lakan määrällä tai sitten sillä perinteisemmällä tavalla eli vahaamalla lattian sitten kun se on valmis ja kuivunut useita viikkoja. Liian tuoretta lattiaa ei pidä mennä vahaamaan, muuten sen lopullinen kuivuminen ja kovettuminen hidastuu kohtuuttomasti.
Suosittelen yhä Uulaa tai Permoa varsinkin jos maalataan jonkin vanhan pinnan päälle. Betolux käy kyllä paljaale puupinnalle, mutta se ei oikein pysy vanhojen öljymaalipintojen päällä.
Ja sitten semmoinen huomio että maalaa millä maalaat, mutta jos vaihdat sävyä kovin dramaatisesti niin vanha sävy paistaa aina alta koloista ja kulumista. Mulla on vaalean harmaa vanhan tummanruskean päällä ja se ei kyllä jää kellekkään olohuoneessa käyvälle epäselväksi...![]()
Pekka
Tuosta lattiassa pysymisestä mulla ei muuta kuin oma kokemus. Vanha malli oli vanhaa, mutta tosiaan luultavasti jotai alkydipohjaista koska oli kiiltävää ja ORANSSIA!
---
-
- Moderaattori
- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puurappujen kunnostus
Tuo saattaa muuten selittää paljon: jos Betoluksin saa kuivumaan viikon päivät, niin sitä on sitten vedetty aika juhlavan paksuisia kerroksia (taisi muuten käydä ilmi tuolla aikaisemmin tekstissäkin). Pellavaöljymaali on vielä arempaa sille liian paksulle maalaamiselle, että huonot kokemukset voi johtua ihan vaan väärästä maalaustekniikasta.Esko Epäkesko kirjoitti: No, enpä ole tuota lattiassa kokeillut, sen verta hitaasti kuivuu seinissäkin... mutta myös Betoluxiin jäi hento villasukan pintakuvio kantapään kohdalta vielä viikon jälkeen maalauksesta jos kauemmin paikallaan kykki (niin kuin kissaa silitellessä tein). Eli ei sekään ihan heti kovetu.
Tuosta lattiassa pysymisestä mulla ei muuta kuin oma kokemus. Vanha malli oli vanhaa, mutta tosiaan luultavasti jotai alkydipohjaista koska oli kiiltävää ja ORANSSIA!
Meillä oli meidän rappukäytävässä lattia ja seinät noin aistikkaalla ja silmän sopivalla oranssin ja vihreän kontrastilla vvoideltu. Värit jäi rempan jälkeen, sävyt nyt pikkusen pehmeni...



Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- Esko Epäkesko
- Jäsen
- Viestit: 98
- Liittynyt: To Elo 07, 2008 12:41
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Puurappujen kunnostus
Ihan järkevillä kerrospaksuuksilla, eka aika reilusti ohentaen ja seuraava muistaakseri raakana. Purkin kyljessä taidetaan mainita, että lopullinen kovettuminen kestää useamman viikon. Sen verran kuitenkin, ettei alta oranssi vilku vanhojen lommojenkaan kohdalta. Tieteysti kun sata kiloa laittaa yhden kantapään tai päkiän varaan, niin paine on aikamoinen.Pekka Huhta kirjoitti:Tuo saattaa muuten selittää paljon: jos Betoluksin saa kuivumaan viikon päivät, niin sitä on sitten vedetty aika juhlavan paksuisia kerroksia (taisi muuten käydä ilmi tuolla aikaisemmin tekstissäkin). Pellavaöljymaali on vielä arempaa sille liian paksulle maalaamiselle, että huonot kokemukset voi johtua ihan vaan väärästä maalaustekniikasta.Esko Epäkesko kirjoitti: No, enpä ole tuota lattiassa kokeillut, sen verta hitaasti kuivuu seinissäkin... mutta myös Betoluxiin jäi hento villasukan pintakuvio kantapään kohdalta vielä viikon jälkeen maalauksesta jos kauemmin paikallaan kykki (niin kuin kissaa silitellessä tein). Eli ei sekään ihan heti kovetu.
Tuosta lattiassa pysymisestä mulla ei muuta kuin oma kokemus. Vanha malli oli vanhaa, mutta tosiaan luultavasti jotai alkydipohjaista koska oli kiiltävää ja ORANSSIA!
Meillä oli meidän rappukäytävässä lattia ja seinät noin aistikkaalla ja silmän sopivalla oranssin ja vihreän kontrastilla vvoideltu. Värit jäi rempan jälkeen, sävyt nyt pikkusen pehmeni...![]()
Pekka
Pellavaöljymaalikin alkoi kuivumaan kun vaihdoin Uulan Tikkurilaan (lähikaupasta kun ei muuta saa), eikä tarvinnut tekniikoita vaihdella

Re: Puurappujen kunnostus
Suuret kiitokset vastauksista!
Viestiketjun lukeneena kallistun käyttämään lankkujen sahauskohtiin Tikkurilan lakkakittiä / alkyldispakkelia. Olisi mielenkiintoista koittaa kakluunin ohjeella maalin lutraamista, mutta kallistunen helppouden vuoksi Uulaan tai Permoon, Uulan kanssa pitäisi vielä vahata joten kaikista helpoin vaihtoehto olisi Permo. Näytti vaan Permon lattiamaalien sävyjä olevan vähänlaisesti, toivottavasti löytyy sopiva!
Entäpä sitten lankkujen väliset raot? Onko järkeä alkaa puhdistelemaan liimoja pois vai antaako olla? Niksejä puhdistamiseen?
Ja se oksalakka, valmiiksi maalatulle ei luonnollisesti oksalakkaa tarvitse. Mutta entä kun maalit on rapsuteltu lankuista pois, saako Speedheaterin kuumuus tms. aikaan sen että oksankohdat "itkevät" maalin läpi?
Viestiketjun lukeneena kallistun käyttämään lankkujen sahauskohtiin Tikkurilan lakkakittiä / alkyldispakkelia. Olisi mielenkiintoista koittaa kakluunin ohjeella maalin lutraamista, mutta kallistunen helppouden vuoksi Uulaan tai Permoon, Uulan kanssa pitäisi vielä vahata joten kaikista helpoin vaihtoehto olisi Permo. Näytti vaan Permon lattiamaalien sävyjä olevan vähänlaisesti, toivottavasti löytyy sopiva!
Entäpä sitten lankkujen väliset raot? Onko järkeä alkaa puhdistelemaan liimoja pois vai antaako olla? Niksejä puhdistamiseen?
Ja se oksalakka, valmiiksi maalatulle ei luonnollisesti oksalakkaa tarvitse. Mutta entä kun maalit on rapsuteltu lankuista pois, saako Speedheaterin kuumuus tms. aikaan sen että oksankohdat "itkevät" maalin läpi?