Fein Multimaster - onko kloonia????

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Fein Multimaster - onko kloonia????

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä oon taas ollut liian jyrkkä ja julistava, palataan aiheeseen :oops: :wink: Keskustelu meni liika yleisille urille, mutta jos koitan vastata ton Vesahyn ihan tarkkaan kysymykseen niin ehkä tää syöksykierre saataisiin vielä oikaistua.

Ihan ensinnä pitää miettiä että mikä on tarve. Onko tarve vain saada Fein, vai onko sulla ihan aito tarve jollekin sen tarjoamalle toiminnalle? Itse kaipaan Feiniä kaikkein eniten kun pitää sahata jotain jossain äärimmäisen nittumaisessa paikassa johon tavallinen saha ei taivu: ihan seinän vieressä ettei rystyset mahdu, keskellä seinää kun saha ei pure taikka muuten semmoisessa paikassa että muuten homma menee murjomiseksi. Mikä on se ensimmäinen aito homma mihin sitä tarvitsisit?

Keljuin paikka jonka olen joutunut sörhimään ilman Feiniä oli yhden kantavan hirsiseinänpätkän aukon korotus seinän vieressä. Moottorisahalla sai sahattua senttiä vaille vanhaan seinäpintaan, mutta kun ne loput talttasi semmoisella melkein lapion kokoisella työntötaltalla niin siinä sai jyskyttää tovin. Mutta jälki oli lopulta sellaista että sen sai jättää näkösälle. Mun eteisessä palkatut työmiehet teki saman homman feinillä paljon paremmalla jäljellä ja puolessa ajassa.

Keskelle lautaa saa sahattua reiän myös japanilaisella "azebiki"-tyyppisellä sahalla taikka semmoisella jossa on pyöristetty kärki, kuten vaikkapa Plektran sivulla tuossa vikassa kuvassa

http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11655

Plektralla on musta vielä kymppiä halvempi muovikahvainen vastaava saha, semmoinen mulla on ollut toistakymmentä vuotta (kahvaan voi vaihtaa uuden terän, niitä on aikalailla mennytkin kun toi on hyvä moneen muuhunkin).

Kaakelinsaumat saa raspattua raspilla, tiikkikannen sikasaumat revittyä viilasta taotulla koukulla, pienet koloset hiottua rimanpätkään liimatulla hiomapaperilla taikka siklillä... Kaikki on ollut tehtävissä ennenkuin Mr. Fein laati patenttinsa :wink:

Mä vaan oon niin kertakaikkinen idiootti että musta ihmisen pitää osata perustella perinpohjin tarve ennenkuin se säntää kauppaan ostamaan jotain laitetta joka lupaa ihan mitä hyvänsä valmiista remontista alkaen ja päättyen parempaan potenssiin.

Voi olla että sulla on ihan aito tarve sille koneelle ja silloin se Bosch voi tyydyttää sen tarpeen ihan hyvin. Mutta jos sun tarve on etä "olispa kiva jos olis semmoinen tosi hieno kone", niin kenties et tarvitse sen paremmin Boschia kuin Feiniäkään. Jos sille ei ole muuta tarvetta kuin "tarve".

Ja sanottakoon että mä olen noin seitsemän ja puoli vuotta yrittänyt perustella itselleni juuri tuon koneen hankintaa (silloin sain sen ekaa kertaa kolmeksi kuukaudeksi kokeilulainaan). Sanonut varmasti kerran vuodessa että "ittu kun olis nyt se feini niin johan tulis jälkeä", mutta ne seitsemän käyttökertaa ei vain ole oikeuttanut ostamaan sitä konetta. Eikähän se ole siitä kiinni etteikö voisi kävellä rautakauppaan ja hakea sitä värkkiä, mä en vaan ole saanut perusteltua sen paremmin Feiniä kuin vaikkapa samanlaista ihmetekojen lupaajaa Dremeliäkään, kun hyllyssä on jo lähes seinän kantavuuden ylittävä määrä laitteita jotka ei näe käyttöä edes muutaman vuoden välein.

Tuon sanottuani tajuan jälleen että asian ydin ei olekaan "älä osta paskaa" vaan "älä osta". Halpojen työkalujen illuusio on se että voit ostaa tostnoivvaan kapineen jota et todellakaan tarvitse, mutta kun kaikilla muillakin on, niin kaippa mullakin tarttee olla. Melkeen vois myydä työkalukeräilykortteja, mulla on koko setti ja kun kortin avaa niin kuuluu vielä pärrrr! :lol: :-D

Pekka

P.S: Aaltju, sorry että lähdin meuhoamaan tuohon sun kieltämättä aika mehukkaan provokatorisen kommenttiisi. Mulla oli kesällä restaurointiammattilaisia tontilla ja oli joskus raskasta kuunnella sitä kuinka maailmassa ei ole muita työkaluvalmistajia kuin Hilti, Festo ja Fein, ja Mafelliakin vois harkita jos ne ei ois niin seetanan omahyväisiä että ne vaatii tonnia käsisirkkelistä :lol: Totta kai kaikille on tilaa: mä olen vieläkin halpahintainen AEG-mies viidentoista vuoden takaa, kun ne ei ole millään kuluneet loppuun. Mun vastustus halpistyökaluihin tulee vaan siitä että joka jumalan kerta kun joku homma pitää tehdä niin nykyihmisellä ensimmäinen ajatus kulkee pitkin rautakaupan hyllyä sen sijaan että tulisi edes hetken mietittyä että mitä siellä omassa hyllyssä olisi. Siitä tässä on kyse eikä henkilökohtaisesta nokittelusta.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Pekka Huhta kirjoitti:Mulla oli kesällä restaurointiammattilaisia tontilla ja oli joskus raskasta kuunnella sitä kuinka maailmassa ei ole muita työkaluvalmistajia kuin Hilti, Festo ja Fein, ja Mafelliakin vois harkita jos ne ei ois niin seetanan omahyväisiä että ne vaatii tonnia käsisirkkelistä :lol:
Ne vain luulee että esim Hilti on hyvä kun eivät ole koskaan kokeilleet Dussia :-)

... vakavasti... seuraan puolison työn kautta aika läheltä tuota ammattilaissarjan rakennustyökalu ja -kone kauppaa. Samanlaista mielikuvilla ja päähänpinttymillä pelaamista se on kuin työkalujen myynti harrastelijoillekin. Kenelläkään ei ole varmaa analyyttistä ja objektiivista tietoa esim Hilti vs Duss valintaan... molemmat on kalliita, molempien sanotaan olevan ammattilaisvehkeitä, mutta loppujen lopuksi kukaan ei tiedä kumpi on parempi, mutta silti toisen nimeen vannotaan.

Jos esimerkiksi ajatellaan poravasaroita niin kun näiden kahden raskassarjalaisen rinnalle lyödään vaikkapa Metabo, Dewalt tai Bosch, jotka kuitenkin on ainakin jossain määrin yleisesti tunnustettu laatulaitteiksi, niin suurin osa ammattikäyttäjistä on suoraan kokeilematta valmiita tuomitsemaan ne harrastelijoiden rimpuloiksi varsinkin jos ne sattuvat olemaan halvempia vaikka käytännössä ei ole mitään teknistä perustetta sille miksi ne eivät voisi olla aivan yhtä hyviä kuin Hilti ja Duss (no ehkä yhtä hyviä kuin Duss, mutta yhtä hyviä kuin Hilti).

Ammattilaisen työkaluvalinnassa painaa tosin monet muutkin asiat kuin pelkkä tuotteen hinta ja laatu... joskus on kannattavaa ostaa jotakin jopa Würthiltä :-)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

On mulla ihan aitoa tarvettakin vaikka myönnän olevani jonkin verran vekotinhullu, kysykää vaikka vaimolta. Vuosien mittaan olen vaan oppinut hiukan harkitsemaan ettei ihan hutia tule. Ja sen vuoksi täällä kyselenkin kokeneempien neuvoja. Pari esimerkkiä hukkahankinnoista voisin ottaa tähänkin. Jossain hotonetissä tai monkongissa sattui silmiin yhden käden puristimia ja käytävän keskellä laarissa niitä oli hintaan 2.95 €. Ja minä hoopo menin lankaan. Ensimmäinen hajosi kunnolla kiristettäessä siten, että sen hammaspesän ruuvi pettivät ja koko pesä levisi pitkin permantoa. Ehdin kai käyttää pari päivää. Otin sitten toisen esiin ja siitä katkesi se kiristysliipasin (vai mikä se nyt on se ) heti eka kiristyksellä. Kuusi euroa meni kankkulan kaivoon, siinä olisi ollut jo siementä kahdenkympin laadukkaamme vastineelle. Toinen nyt jälkeenpäin huvittava hankinta oli bilteman öljynvaihtopumppu. Kun auton moottori oli kuuma niin yritin imeä öljyt pois öljytikun reiästä mutta kun öljy oli kuumaa, niin muoviletkut pehmenivät niin, että ne irtosivat pumpusta ja mulla oli ihan ikioma öljylähde. Koko moottoritila oli ihan öljyssä ja minä poltin vielä käteni samassa kapinassa. Sen jälkeen olen vienyt autoni johonkin alan firmaan öljynvaihtoon, just kuukausi sitten Lohjalle AD-huoltamoon, koko homma öljyineen ja suodattimineen kahdeksankymppiä. Minä join kahvia sillä välin kun autoa reerattiin.

Ai niin se sahaustarve. Ikkunoiden ympäristön lautojen päiden sahaus että smyygilaudat saisi siististi paikoilleen. Siis seinään naulattujen lautojen siisti tasaus päistä, se ei millään japanin sahalla oikein onnistu eikä häsyrillä. Ja sitten on ainakin räystään alapinnan naulojen katkaisu ennen maalausta. Siellä on miljoona vanhaa terävää naulaa, joilla aikaisempi pärekatto on naulattu paikoilleen. Ja sitten pari muuta paikkaa joihin ei pääse ei moottorisahalla, ei pistosahalla eikä oikein millään muullakaan. Taltalla olen yrittänyt mutta jälki on sellaista, että sille majavatkin nauraisivat. En tiedä on vika miehessä vai taltoissa. Voi olla että jopa Feinillä saisin samanlaista jälkeä aikaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Osta toki se Bosch jos siltä tuntuu, musta puolestani tuntuu omien periaatteideni kanssa natsilta :lol: Sittenhän näät että mihin mikäkin venyy.

Aina on olemassa parempi kone, ei se siitä ole kiinni. Mä olen tän illan meditoinut sitä yläkerran puuttuvaa yläaulan prkleenlistaa höylätessä, kun kahta olemassaolevaa vanhaa listaa ei enää mahdu laittamaan samaan paikkaan vaan kahden karmin väli on 170 mm ja alkuperäiset listat 2 x 121 mm, ettei leveys passaa. Nyt pitää sitten höylätä mielikuvituslista siihen väliin ja vieläpä niin että toinen karmi on 11 mm enempi koholla seinästä kuin toinen.

Ja sitä tehdessä ihan omissa sfääreissäni totean että mun sanomisilla alkaa olla hyvin vähän painoarvoa, koska musta tommoisen tekeminen on ihan arkipäivää (ja sen tarttemat käsihöylät tavanomaisia) ja toisella jäljellä olevalla aivosolullani aavistelen ettei se ehkä enää olekaan ihan normaalia. Ja sitä tehdessä joutuu käyttämään useempaa kymmentä erilaista muotohöylää.

Taidanpa hiipiä verstaalle nauttimaan hääräyskaljaa ja höyläämään listan loppuun. Palataan asiaan paremmalla ajalla :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Snowman
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Pekka Huhta kirjoitti:Osta toki se Bosch jos siltä tuntuu, musta puolestani tuntuu omien periaatteideni kanssa natsilta :lol: Sittenhän näät että mihin mikäkin venyy.

Aina on olemassa parempi kone, ei se siitä ole kiinni. Mä olen tän illan meditoinut sitä yläkerran puuttuvaa yläaulan prkleenlistaa höylätessä, kun kahta olemassaolevaa vanhaa listaa ei enää mahdu laittamaan samaan paikkaan vaan kahden karmin väli on 170 mm ja alkuperäiset listat 2 x 121 mm, ettei leveys passaa. Nyt pitää sitten höylätä mielikuvituslista siihen väliin ja vieläpä niin että toinen karmi on 11 mm enempi koholla seinästä kuin toinen.

Ja sitä tehdessä ihan omissa sfääreissäni totean että mun sanomisilla alkaa olla hyvin vähän painoarvoa, koska musta tommoisen tekeminen on ihan arkipäivää (ja sen tarttemat käsihöylät tavanomaisia) ja toisella jäljellä olevalla aivosolullani aavistelen ettei se ehkä enää olekaan ihan normaalia. Ja sitä tehdessä joutuu käyttämään useempaa kymmentä erilaista muotohöylää.

Taidanpa hiipiä verstaalle nauttimaan hääräyskaljaa ja höyläämään listan loppuun. Palataan asiaan paremmalla ajalla :lol:

Pekka
Menee tämä aihe ehkä vähän "leveäksi" mutta alunalkujaan sähköenergian saatavuuden yleistyessä on koneiden tuotekehittelijät saaneet tilaisuuden keksiä kaikenlaisia "arkea helpottavia" vempaimia ,mutta se kaikki perustuu käsityövälineisiin ! Se joka ne työ osaa tänäpäivänä tehdä ilman sähköä perinteisin varmoin käsityökaluin ovat harvassa . Jos ammatikseen puuta tai jotain muuta materiaalia työstää on pakko käyttää "tehokkaita" uuusimpia välineitä muuten työt loppu tehottomuuden takia. Itse haluaisin nuo taidot palauttaa mieleeni mut ei ole aikaa ! Ei mikään kone ole täydellinen , niillä profiiliterillä ja muilla hienouksilla ei voi aikaansaada samannäköistä jälkeäkuin perinteisillä lastuavilla työvälineillä. Mitä tuohon Feinin valmistajaan tulee,niin on se kyllä ollut aikaansa edellä jo vuosikymmeniä (tai sitten on älynnyt ajoissa patentoida tuotteensa kilpailua vastaan). Sitten kun rajoitukset on poistunut muut ovat tottakai tuoneet omansa ratsastaen alkuperäisen teknologian luoman ylivertaisuuden varjolla . jotkut tosissaan haastaa ja muut siipeilevät! ne kyllä jäävät aika pian pois leikistä . Feinin terän pikakiinnitys on patentin alla vai onko muilla merkeillä samaa??en varmuudella tiedä! se on ominaisuus joka on ammattikäytössä ehdoton, "harrastehommissa" ehkä vähemmän tärkeä. luulen kyllä että Bosch on se haastaja eikä jätä käyttäjäänsä pulaan ,toisaalta jos tekee vaikkapa autokoritöitä löytyy Feiniltä terät ja "koukut"ym. sitäkin hommaa varten :wink:
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

jos nyt tuodaan vielä uusi merkki mukaan, eli varmaankin sama kuin muut kiinan vehkeet.
Clasulla on tarjouksessa Gotech
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =140569225
Onko kokemuksia, halpa se ainakin...
Kun kuljet ilman päämäärää, et voi eksyä.
-Nalle Puh-
Dervish
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Dervish »

ville kirjoitti:jos nyt tuodaan vielä uusi merkki mukaan, eli varmaankin sama kuin muut kiinan vehkeet.
Clasulla on tarjouksessa Gotech
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =140569225
Onko kokemuksia, halpa se ainakin...
Ei ainakaan mukana tulleella metalliterällä tehnyt yhtään mitään...
Puuterällä sentään sai ikkunalautaa varten seinään hyvin tehtyä viisteen...

Ja kokemusta kun ei musita vastaavista ole niin sen puoleen huono sanoa sen kummemmin koneesta, ku nei juuri tuota yhtä viistettä enempää tullut käytettyä kun ei saanut vinolaudoituksen nauloja jne, mitä lie pitikin, katki.
Snowman
Jäsen
Jäsen

Ei ne Feinin terätkään ole kovin kestäviä , ehkä vähän parempia mutta hintaa on 3X(tai4x) enenmän kuin "klasu" tai bosch .Kyllää se original fein -terä hyytyy 5-6 kpl 4.8mm mustan naulan jälkeen ! Ne "rautasahanterät" on vain myyntiä edistäviä mainoslauseita , ei niillä millään ole katetta lupauksilleen (ellei sitten osteta superkallita erikoisterä). Siihen naulan katkaisuun hankalista paikoista ei taida vieläkään olla helppoa (halpaa)ratkaisua :wink:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Mun pitisi saada räystään alta noin miljoonaa terävää pärenaulaa katkaistua. Pärekatto poistettiin kattoremontin yhteydessä mutta naulat jäivät. Saisivat muuten olla siellä missä ovat, mutta räystään alapinta pitäisi skrabata ja maalata. Pikku rälläkkä olisi oiva peli mutta se kipinöi eikä taloa ole sentään tarkoitus polttaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Snowman
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Mun pitisi saada räystään alta noin miljoonaa terävää pärenaulaa katkaistua. Pärekatto poistettiin kattoremontin yhteydessä mutta naulat jäivät. Saisivat muuten olla siellä missä ovat, mutta räystään alapinta pitäisi skrabata ja maalata. Pikku rälläkkä olisi oiva peli mutta se kipinöi eikä taloa ole sentään tarkoitus polttaa.
Pärenaulat ovat ohuita , kyllä ne terät niihin puree tylsymättä kovin nopeasti. Terä ei kuumene paljoa ja yleensä pärenaulat on aika pehmeitä.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Boschin terät ovat kallistuneet merkittävästi viime aikoina, asian vahvisti myös rautakaupan myyjä. Terät on nykyään pakattu sellaisiin sa_____n muovikoteloihin joita pitää vääntää puukolla auki ja samalla yrittävät nostaa Boschit Premium merkin arvoon hintojen avulla. Esim pyöreä Bosch iso sahanterä maksaa Kraudassa nykyään lähemmäs 60 euroa, lähentelevät Feinin hintoja.

Toki Bosch, Alphatools, yms koneille saa myös esim Craftomat teriä jotka ovat ihan laadukkaan näköisiä.

Ja nuo Feinin rautaterät eivät tosiaankaan kestä mitään naulaa, tai korkeintaan muutaman.
vesahy
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti:Boschin terät ovat kallistuneet merkittävästi viime aikoina, asian vahvisti myös rautakaupan myyjä.
Kun peruskonetta myydään vaikka tappiolla, niin sitten päästään rahastamaan näillä terillä. Ja kaikki perus- ja aloituspaketit ovat terien suhteen aika köyhiä.
Snowman
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti:Boschin terät ovat kallistuneet merkittävästi viime aikoina, asian vahvisti myös rautakaupan myyjä. Terät on nykyään pakattu sellaisiin sa_____n muovikoteloihin joita pitää vääntää puukolla auki ja samalla yrittävät nostaa Boschit Premium merkin arvoon hintojen avulla. Esim pyöreä Bosch iso sahanterä maksaa Kraudassa nykyään lähemmäs 60 euroa, lähentelevät Feinin hintoja.

Toki Bosch, Alphatools, yms koneille saa myös esim Craftomat teriä jotka ovat ihan laadukkaan näköisiä.

Ja nuo Feinin rautaterät eivät tosiaankaan kestä mitään naulaa, tai korkeintaan muutaman.
Oletan että määrällisesti suurin Bosch-myyjä suomessa on se iso K-ketju joka kyllä osaa vedättää tuotemerkkien varjolla hintoja "kotiinpäin". Ensiksi kampanjoidaan valmistavan tehtaan (oikeasti Kiinassa tai muualla bulkkituotemaassa ??) tuella koneita halvalla , kun käyttäjiä saadaan tarpeeksi lähtee tarvikkeiden hinnat nousuun , eikä kuluttaja voi vaihtaa teriensä merkkiä koska ei löydy sitä oikeaa kiinnitysreikää !! Se Fein on aina ollut kallis ostaa ja käyttää ! :mad: Aikaisemmin kirjoittelin että Bosch on se "haastaja"; Itse taidan kuitenkin pitäytyä siinä F:ssä kun taitaa olla kuitenkin ainoa varma merkki joka ei muuta "aftersales"-hintojaan niin nopeasti , toivottavasti muut kilpailevat merkit pakottaa myös F:n maahantuojan pitämään hintansa "kipukynnyksen" alla jatkossakin.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Ongelma Feinin terien kanssa on se tähtimuotoinen reikä pikakiinnitystä varten, vissiin senverran hyvin patenteilla suojattu että kukaan ei ole alkanut valmistamaan tarviketeriä näihin uudempiin "pikakiinnitys" Feineihin. Muuten esim Craftomat (entinen Wolfcraft) olisi varmasti jo aloittanut niiden tekemisen.

Joten Feinilla on monopoli pikakiinnitys Multimaster terissä.

Se 10 millinen teräkiinnitys mitä Bosch, Coltech, Alphatools yms käyttää, on käytössä myös ei-pikakiinnityken omaavissa Fein Multimastereissa. Ja näihin terävaihtoehtoja on paljon enemmän, jotkut surkeita, toiset ei, on minun veikkaukseni.

(Autossa odottaa pari Craftomat terää joihin tarkoitus modata se tähtimuotoinen Feinin teräreikä. Vaatii väkertämistä ja oikeat työkalut. Ja se reikä on saatava niin tarkaksi että Feinin teräkiinnitys ei hajoa siitä. Yhteen terään tein sen jo ja kesti se kyllä vähän aikaa. )
Snowman
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti:Ongelma Feinin terien kanssa on se tähtimuotoinen reikä pikakiinnitystä varten, vissiin senverran hyvin patenteilla suojattu että kukaan ei ole alkanut valmistamaan tarviketeriä näihin uudempiin "pikakiinnitys" Feineihin. Muuten esim Craftomat (entinen Wolfcraft) olisi varmasti jo aloittanut niiden tekemisen.

Joten Feinilla on monopoli pikakiinnitys Multimaster terissä.

Se 10 millinen teräkiinnitys mitä Bosch, Coltech, Alphatools yms käyttää, on käytössä myös ei-pikakiinnityken omaavissa Fein Multimastereissa. Ja näihin terävaihtoehtoja on paljon enemmän, jotkut surkeita, toiset ei, on minun veikkaukseni.

(Autossa odottaa pari Craftomat terää joihin tarkoitus modata se tähtimuotoinen Feinin teräreikä. Vaatii väkertämistä ja oikeat työkalut. Ja se reikä on saatava niin tarkaksi että Feinin teräkiinnitys ei hajoa siitä. Yhteen terään tein sen jo ja kesti se kyllä vähän aikaa. )
Kumpi sinulla sitten hajosi , modattu terä vaiko Feinin pikakiinnityskara ??
Vastaa Viestiin