Ikkunoiden tiivistys talveksi
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Re: Ikkunoiden tiivistys talveksi
Mitäs jos laittas vehnäjauholiisterillä kuittipaperin,
kai sekin lähtisi "liottamalla" keväällä irti?
kai sekin lähtisi "liottamalla" keväällä irti?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Voisin tietty sitten manata että joku riivattu on sitten keksinyt jonkun alkuperäistä "paremman" liimapaperin, joka on kiva laittaa mutta nittumainen irrottaa...Rosanna67 kirjoitti:Niin minäkin luulin ja vanhastaan muistelin että helposti pitäisi irrota, vaan eipä irronnutkaan, vaan lopulta piti liottaa ja raapia muovisella kaapimella. Siksi epäilen, ettei se paperi ollutkaan oikeaa ikkunapaperia, olikin ihmeen ohutta.Pekka Huhta kirjoitti:Ja rosanna, se liimapaperi olis lähtenyt kauniisti rätillä pyyhkimällä kaikkineen pois. Päältä voi vähän repiä jos se on jonkin verran kiinni, mutta jos se on piukemmassa niin rätillä tai sienellä päältä, minuutin odotus ja ne lähtee kauniisti vetämällä.
Pekka
Mulla on tosiaan monien vuosien hyvät kokemukset muovisesta ikkunateipistä...
Tarkennukseksi vielä että se ikkunateippi on erityisen turmiollista vanhoissa pellavaöljymaalilla maalatuissa pokissa. Alkydimaali ei ihan niin kipiää ota teipistä, mutta pellavaöljymaali kellastuu ja vanhempi pellavaöljymaali myös lähtee teipin matkaan. Jos on vanhoja vähän lasittuneita maalipintoja jo valmiiksi niin tolla teipillä pääsee maalaushommiin kyllä ihan kivasti.
Toimiva ja halpa, mutta aika työläs tapa. Jos jaksaa nähdä vaivaa niin anna palaa, muttei se rulla liimapaperia maksa paljoakaan. Liisterin ongelma on se että se leviää pitkin ja valkoisella maalipinnalla vehnäjauholiisteri rupeaa menemään semmoiseksi harmaanruskeaksi koppuraksi aika pian, eli vaatisi sitten aikamoista tiskaamista liimamapereiden asennuksen jälkeen ettei pokat ole roiskeissa.?keskellä kämmentä kirjoitti:Mitäs jos laittas vehnäjauholiisterillä kuittipaperin, kai sekin lähtisi "liottamalla" keväällä irti?
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kerrotko vielä Pekka mistä pääkaupunkiseudulla voi ostaa tuota ikkunapaperia. Rautakaupoista sitä ei ainkaan löydy.
Toimisikohan muuten suojausteippi (saaneeko sitä valkoisena)? Se on kyllä muovia ja aika paksua, mutta se ei ainakaan tartu tiukkaan kiinni...
http://www.kektrading.fi/sisalto/tuotteet_teipit7.htm
Juu, varmaan se mun mieltymys muoviseen ikkunateippiin tulee siitä, että ne ikkunat joissa sitä käytin oli maalattu alkydimaalilla, eikä mitään liima- tai muitakaan ongelmia syntynyt.
Se paperinauha (joka ei tahtonut irrota) on minusta kapeampaakin kuin oikea ikkunapaperi... mitä lienee?
http://www.kektrading.fi/sisalto/tuotteet_teipit7.htm
Juu, varmaan se mun mieltymys muoviseen ikkunateippiin tulee siitä, että ne ikkunat joissa sitä käytin oli maalattu alkydimaalilla, eikä mitään liima- tai muitakaan ongelmia syntynyt.
Se paperinauha (joka ei tahtonut irrota) on minusta kapeampaakin kuin oikea ikkunapaperi... mitä lienee?
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kävele keskustan stokkan rautakauppaosastolle, siellä on liimapaperia ehtymätön varasto eiralaisrouvia vartentarmasti kirjoitti:Kerrotko vielä Pekka mistä pääkaupunkiseudulla voi ostaa tuota ikkunapaperia. Rautakaupoista sitä ei ainkaan löydy.
Kyllä sitä on rautakaupoissakin ollut, oon aina ostanut kaappiin jonkun vararullan aina kun on vastaan tullut.
Pekka
Oikeaa paperista ikkunateippiä saa ainakin Rakennusapteekista Billnäsistä(Karjaalta) ja Tamminaulasta Maskusta (Turun vierestä). Ainakin Rakennusapteekilla on myös postimyyntiä ja kahta eri leveyttä, eli joka niemeen ja saarelmaan toimitetaan jos itellan mies polkee... Käyttäkää ne vahingossa ostetut muoviteipit joulukorttien askarteluun 
mites maalarinteippi? 
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Happanee noin kuukaudessa, liima palaa pysyvästi kiinni maaliin ja lähtee lopulta teipistä irti. Ei.zhikuli kirjoitti:mites maalarinteippi?
Pekka
Itse löysin taiteilijatarvikeliikkeestä liimapaperia. Muutaman euron maksoi eli ei olleskaan kallis investointi. Toi Pekan mainitsema kostutustapa on varmaan hyvä ja pitääkin testata seuraavalla kerralla. Itse leikkasin sopivan pätkän, jonka suihkepullolla suihkuttelin. Karmin ja pokan väleihin työntelin ensin veitsellä pumpulia, kun ei pellavaa sattunut missään kohdille. Aikas iso vaikutus on ollut. Ei enään tukka hulmua, kun ikkunan vieressä istuskelee
Harri
Harri
-
Entinen poika
- Uusi jäsen
Aiemmin olen vetäissyt ronskisti muovista ikkunateippiä kun on joka ainut kevät viimeiset neljä vuotta pitänyt alkaa ikkuremontti ja loputkin maalit olis tarkoitus kaapia "ihan kohta" pois. Viime talvena oli sitten tarkoitus testailla parempaa systeemiä pumpulia rakoihin ja paperi päälle. Omaan makuun tuli ihan riittävän tiivistä pelkällä pumpulilla kun paperia ei ollut tietty ihan heti käytössä. Joten toinenkin talvi mennään nyt pelkän pumpulin kanssa.
- Kimble
- Jäsen

- Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/
Missä vika kun ei liimapaperit pysyneet paikoillaan putosivat pois kuivuttuaan? Oonko mä ihan liian myöhässä tähän liimapaperi touhun kanssa, siitäkö johtuu? Vedin paperin sormien läpi vesiastiassa ja sitten pyyhkäisin kevyesti ylimääräiset vedet pois. Kaikki pystysuorat liimapaperit putos pois ja osa vaakaan laitetuista irtosi osittain. Onneksi tein alkuun testiksi vain keittiön ikkunat.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Kimble kirjoitti:Missä vika kun ei liimapaperit pysyneet paikoillaan putosivat pois kuivuttuaan? Oonko mä ihan liian myöhässä tähän liimapaperi touhun kanssa, siitäkö johtuu? Vedin paperin sormien läpi vesiastiassa ja sitten pyyhkäisin kevyesti ylimääräiset vedet pois. Kaikki pystysuorat liimapaperit putos pois ja osa vaakaan laitetuista irtosi osittain. Onneksi tein alkuun testiksi vain keittiön ikkunat.
Itsellä kävi samoin ensimmäisten ikkunoiden kanssa ja seuraaviin ikkunoihin mihin lisäsin kostutus aikaa vesiastiassa, niin pysyivät hyvin. Eli itselläni ainakin vikana oli liian nuuka kostutus.
Tätä on meikäläinenkin käyttänyt vuosia. Rullan hintaa en muista, mutta oli halpa.Harri68 kirjoitti:Itse löysin taiteilijatarvikeliikkeestä liimapaperia. Muutaman euron maksoi eli ei olleskaan kallis investointi.
lainaan itseäni tämän ketjun ekalta sivulta:tarmasti kirjoitti:Kerrotko vielä Pekka mistä pääkaupunkiseudulla voi ostaa tuota ikkunapaperia. Rautakaupoista sitä ei ainkaan löydy.
pelkka kirjoitti:p.s. Google-hakusanoilla "kasvisliimapaperi" ja "liimapaperi" saa mm. tällaisia tuloksia:
Liimapaperirulla 50 m - Happovapaa kasvisliimapaperi akvarellimaalaukseen, leveys 40 mm, hinta 6.15 €
Valkoinen happovapaa kasvisliimapaperi - Rullan leveys: 24 mm - Rullan pituus: 200 m
Valkoinen kasvisliimapaperi - Rullan leveys: 36 mm - Rullan pituus: 200 m - 11.89 € + alv
Liimapaperi 2,5 cm 10,40 €
Liimapaperi 5 cm 12,60 €
Kasviliimapaperi 2,5 cm 14,70 €
Moro,
Ensiksi paljon kiitos kaikille sivunkirjoittajille. Toista vuotta näiden avulla olen perehtynyt rintsikan high-tech saloihin. Juuri kuulin kaveriltani ikkunantiivistyksistä senverran että hän on menestyksellä käyttänyt höyrynsulkuteippiä, irtoaa hyvin, ei irrota maalia, joten ostin sitä, ei kylläkään halpaa verrattuna liimapaperiin. En tosin ole vielä ehtinyt asentaa. Muoviteippi minullakin jätti irrottamisen jälkeen liimaa maaliin ja toisaalla irrotti maalia.
Ensiksi paljon kiitos kaikille sivunkirjoittajille. Toista vuotta näiden avulla olen perehtynyt rintsikan high-tech saloihin. Juuri kuulin kaveriltani ikkunantiivistyksistä senverran että hän on menestyksellä käyttänyt höyrynsulkuteippiä, irtoaa hyvin, ei irrota maalia, joten ostin sitä, ei kylläkään halpaa verrattuna liimapaperiin. En tosin ole vielä ehtinyt asentaa. Muoviteippi minullakin jätti irrottamisen jälkeen liimaa maaliin ja toisaalla irrotti maalia.