Eristäminen sisältä
Eristäminen sisältä
Ajatuksena meillä oli alunperin jättää pinkopahvit paikoilleen ja siihen sit 50mm koolaus, villa ja gyproc mutta juttelin sitten töissä kirvesmiehen kanssa joka oli jonkun rakennusmiehen kauttaa kuullut et kannattaa tehdä lautojen päälle suoristus koolaus laudasta ja sen päälle tuulensuojalevy väärinpäin.
Oli kuulemma tullut erinomainen tästä rakenteesta.
Nyt kysynkin et haittaako samanmoisessa rakenteessa 50mm jäävä ilmarako mitään. ilmahan on hyvä eriste :)
muuten olis sama periaate että tuulensuojalevy sisäpuolelle.
Oli kuulemma tullut erinomainen tästä rakenteesta.
Nyt kysynkin et haittaako samanmoisessa rakenteessa 50mm jäävä ilmarako mitään. ilmahan on hyvä eriste :)
muuten olis sama periaate että tuulensuojalevy sisäpuolelle.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Re: Eristäminen sisältä
Ilmarako haittaa pahasti. Seinä menettää eristyskyvyn, kun ilma pääsee liikkumaan tuossa välitilassa vapaasti.
Ilma on hyvä eriste, siihenhän kaikki eristeet perustuvatkin, mutta juju on siinä että ilma pysyy paikallaan.
Ilma on hyvä eriste, siihenhän kaikki eristeet perustuvatkin, mutta juju on siinä että ilma pysyy paikallaan.
no meillä on jo patterit asennettu niin että sisäpuoli kasvais sen 50mm niin mikä eriste sisäpuolelle tällöin olisi hyvä?
Että talo kuitenkin pääsisi hengittämään.
--------------------------------------------------
Ekovilla puhallettuna, ekovillalevy, vital jne. onhan noita, siihen päälle sitten gyproc tai vastaava. Tuulensuojalevyä ei enää tarvitse, mutta ilmansulkupaperin kyllä siihen villan ja levyn väliin.PTM kirjoitti:no meillä on jo patterit asennettu niin että sisäpuoli kasvais sen 50mm niin mikä eriste sisäpuolelle tällöin olisi hyvä?
-
kappalainen
- Jäsen

Miksi erillinen oikasukoolaus? höylä on keksitty ja oikoo hyvin. Samoin kiilat. Mitä se lautakoolauskaan oikoo, jos sitä ei muotoile?
!!! Ja vanha höyrynsulku pois tai ainakin reiitettävä!!!! Eli ei suoraan pinkopahvin päälle. Jos siellä sulku on paperi tai muovi. Muutoin homehtuu takuulla.
!!! Ja vanha höyrynsulku pois tai ainakin reiitettävä!!!! Eli ei suoraan pinkopahvin päälle. Jos siellä sulku on paperi tai muovi. Muutoin homehtuu takuulla.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Höpsis. Muoveja on ruvettu käyttämään vasta myöhään, semmoisena aikana kun kkukaan ei edes kuvitellutkaan enää turaavansa "vanhanaikaisen" pinkopahvin kanssa. Voin sanoa milteipä 100% varmuudella että pinkopahvin alla ei mitään muoveja ole. Ja pinkopahvin rei'ittäminen on turhaa hommaa sekin, se toimii hyvänä ilmansulkuna siellä rakenteessa muttei estä kosteuden liikettä niin että olisi pientäkään vaaraa homehtumisesta.kappalainen kirjoitti:Miksi erillinen oikasukoolaus? höylä on keksitty ja oikoo hyvin. Samoin kiilat. Mitä se lautakoolauskaan oikoo, jos sitä ei muotoile?
Sen sijaan tuosta oikaisukoolauksesta olen samaa mieltä. Ihan ensinnä olen sitä mieltä että vanhojen seinien oikominen koolaamalla on aika joutavaa hommaa jos nyt seinä ei ole aivan viturallaan. Ja jos se on aivan viturallaan niin kymmenen sentin oikomiset näyttää sitten jossain muussa kohtaa aivan naurettavilta.
Jos tuulensuojan kanssa puuhaa niin sitten kerros pari tuulensuojaa (tai mieluummin huokoleijonaa tai muuta ihan sisäkäyttöön tarkoitettua levyä) ilman mitään koolauksia.
Ihan hyviä ideoita saa Museoviraston korjauskortista, kannattaa lukea se läpi. Siellä on myös juttua sekä vanhojen pinkopahvien käsittelystä ("jätetään levyjen alle toimimaan tiivisteinä ja kertomaan myöhemmillekin korjaajille talon vaiheista") että tyhjien tilojen täyttämisestä jos levyn ja hirren väliin jää tilaa ("on hyvä täyttää sellukuitueristeellä tai vaikkapa rypistetyillä sanomalehdillä ilmavirtauksien estämiseksi").
http://www.nba.fi/tiedostot/0f3ed705.pdf
Kannattaa lukea läpi ja omaksua periaatteet vaikka sitten päätyisikin tekemään homman modernimmalla tavalla. Joka tapauksessa käytä jotain orgaanista villaa (sellu, pellava, yms) siellä rakenteessa, ei mineraalivillaa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ei se välttämättä ole täysin turhaa. Muutama kerros lateksia tekee pinkopahvistakin täysin tiiviin ja jos pahvi on maalattu niin se tod.näk on maalattu juuri lateksilla... erilaisten "hengittävien" maalien uusi tuleminen on vasta viimeaikojen juttu. Toki rakenne tuskin on täysin tiivis kuitenkaan, mutta puhkomalla saa halvalla itselleen mielenrauhan, joka kuitenkin on melkoisen oleellinen juttu.Pekka Huhta kirjoitti:Ja pinkopahvin rei'ittäminen on turhaa hommaa sekin, se toimii hyvänä ilmansulkuna siellä rakenteessa muttei estä kosteuden liikettä niin että olisi pientäkään vaaraa homehtumisesta.
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Mä olen taas tästä hieman eri mieltä. Jotain etujakin seinän oikomisesta voi olla. Esim. aikoinaan pintaan vedetyt sähköt saa samalla tehtyä siististi uppoasennuksina. Jos joku on mielestäni rumaa, niin se on pintaan vedetty kaapeli. Itse vedin perus väliseinäkertopuutolppia seiniin ja laitoin ne linjaan seinään kiinni kulmanaulaislevyillä. Ensin yhdellä ruuvilla "heftasin" ja lopuksi ankkurinaulaimella kiinni reistä. Pahimmillaan olivat parin metrin matkalta pystysuunnassa propelina n. 9 cm. Väliin laitoin 30 ja 50 mm Vitalia limittäin. Eristää minkä eristää.Pekka Huhta kirjoitti:kappalainen kirjoitti: Sen sijaan tuosta oikaisukoolauksesta olen samaa mieltä. Ihan ensinnä olen sitä mieltä että vanhojen seinien oikominen koolaamalla on aika joutavaa hommaa jos nyt seinä ei ole aivan viturallaan. Ja jos se on aivan viturallaan niin kymmenen sentin oikomiset näyttää sitten jossain muussa kohtaa aivan naurettavilta.
Se on totta, että jos seinä on pahasti vinossa, niin ainakin neiöitä hupenee reilustikkin ja ikkunat voivat jäädä upoksiin. Lisäksi ne jäävät todennäköisesti ulkopuolelta nähden vinoon, jos ne laittaa sisäseinän kanssa linjaan.
Itse käytin yhden työviikon panoksen saunassa yhden kulman oikaisuun ja "pinnoittamiseen". Joku voi pitää joutavana, mutta kyllä vaan miellyttää omaa silmään.
Nää on kai makuasioita. Ite vedän sähköt pintaan enkä missään tapauksessa haluisi ikkunoita puutalossa "upoksiin", en sisä enkä ulkopuolella 
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.