Fein Multimaster - onko kloonia????
Re: Fein Multimaster - onko kloonia????
Itsellä ollut HOnkkarin kiinalainen kopio, tehokas, halpa, painava, huono käteen, meluisa, mutta, ihmeellistä kyllä, kestävä.
Mukana tulleilla terillä ei tee kyllä mitään:).
Boschiin verrattuna kestävämpi ja tehokkaampi ja hinta oli tarjouksessa 19e.
Bosch tulee myös kiinasta...ja on aivan hanurista. Oikempi hintataso olisi Boschille 10e ominaisuuksinsa nähden.
Olen työskennellyt kaikilla merkeillä satoja tunteja.
Mukana tulleilla terillä ei tee kyllä mitään:).
Boschiin verrattuna kestävämpi ja tehokkaampi ja hinta oli tarjouksessa 19e.
Bosch tulee myös kiinasta...ja on aivan hanurista. Oikempi hintataso olisi Boschille 10e ominaisuuksinsa nähden.
Olen työskennellyt kaikilla merkeillä satoja tunteja.
- vesahy
- Jäsen

Viime viikolla sain kokeilla Feinia Raision Bauhausissa ja hyvältähän se käteen tuntui. Hinta vaan on hunajainen, olisko se normaalipaketti ollut jotain kolme ja puolisataa, ns. aloituspaketti jonkin verran vähemmän, mutta kun sitä täydentää, niin rahaa menee enemmän.
Vaimo kysyi viikonloppuna mitä haluan isänpäivälahjaksi ja minä siihen, että Multimasterin. Hinnan kuultuaan hän hymyili niin herttaisesti, että ymmärsin saavani taas kerran Marimekon Jokapoika-paidan.
Mutta silti, onko vuoden mittaan tullut lisää kokemuksia?
Vaimo kysyi viikonloppuna mitä haluan isänpäivälahjaksi ja minä siihen, että Multimasterin. Hinnan kuultuaan hän hymyili niin herttaisesti, että ymmärsin saavani taas kerran Marimekon Jokapoika-paidan.
Mutta silti, onko vuoden mittaan tullut lisää kokemuksia?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Ostin Feinin reilu vuosi sitten kun olin pari tuntia tuhertanut yhtä tiukkasyistä lattialautaa seinänvierestä poikki taltan ja porakoneen avustuksella. Tuon jälkeen ei vastaavaa tarvetta Feinin katkaisuominaisuuksiin ole ollut ja kaikki mukana tulleet sahanterät käyttämättä, mutta olen käyttänyt sitä paljon hiomakoneena. Siihen se on ainakin haka peli, peiliovia ja ikkunoita lähinnä ollut työnalla ja olen käyttänyt noissa kolmiohiomalappua, profiilihiomatukea ja 115 millistä pyörölaikkaa.vesahy kirjoitti:Mutta silti, onko vuoden mittaan tullut lisää kokemuksia?
Itse päivätyössäni tuota feiniä käytän , kone sinänsä on hyvä käteensopiva ym. ammattilaatua ! on vain niin perk. kalliit terät ettei voi lainata konetta edes parhaalle kaverille , aina täytyy muistuttaa että se "japaninhammasterä sitten maksaa 17€kpl+alv"(10kpl paketeissa ostettuna)
ja se terä menee aika helposti naulaan tai sen polttaa pilalle ! terän pikakiinnitys on paljon helpompi kuin avaimien kannsa värkkääminen , yleensähän se avain on hukassa tai toisessa pakissa joka ei ole mukana. Paljon kun konetta käyttää tulee kulumista , omani on jo kolmas kahden vuoden aikana, takuuaikana on moottori palanut kaksi kertaa , ei ole kysymys puutteellisesta ilmankierrosta tm.käyttövirheestä.kuitenkin epäilen ettei muut valmistajat pysty samaan laatuun , tuli monta uutta valmistajaa/tuotemerkkiä markkinoille kun fein:n patentti raukesi ! Jos joku muu merkki osoittautuu vähintään yhtä hyväksi ja terien hinta on Otatuotteen(maahantuoja) hintojen alle laadun pysyessä samalla tasolla ,vaihdan heti merkkiä , ei ne kuitenkaan kestä sen enenpää kuin on ovat laskeneet "elinkaareksi"
Juu, tuon Feinin huonoin puoli on noiden terien järjetön hinta. Varsinkin siitä Japaninterästä katkeaa helposti hampaita. Totesin eilen että standarditerä jossa on pienemmät hampaat sahaa melkein yhtä hyvin. Ja ne metalliterät ei Feinissakaan kestä kovin kauan.
Feinillahan on se oikea ammattiversiokin tuosta Multimasterista, nimeltään Supercut. Kone on 400 wattien ja siinä yllättäen on eri kiinnityssysteemi kuin multimasterissa, eikä niitä teriä oikein löydy mistään muualta kun tilaamalla. Tosin valikoimasta löytyy kyllä adapteri joka salli Multimaster terien käytön:
http://www.axminster.co.uk/fein-supercu ... 05326_pg1/
http://www.axminster.co.uk/fein-fein-su ... rod814338/
Supercut koneen hinta vaan on tolkuttoman suolainen.
Muutenhan Fein Multimasterin valtti terien suhteen on että niitä on paljon enemmän kun mitä Boschiin on saatavilla. Ja itse kone tärisee suht vähän verrattuna muihin epäkeskokoneisiin.
Modasin vähän aikaa sitten yhden ColTech Bosch segmenttiterän niin että se sopii nyt Feiniin (pikakiinnityksellä). Kyseessä oli segmenttisahanterä, joka ei hajoa kovin helposti ja maksaa Feinilla n 60-70 euroa (!!!)
Remonttihommissa vehje on ehdoton: Sillä voi sahata pieniä reikiä keskelle levyä tai sillä voi aukoa reiän piippua varten harvalaudoitukseen alhaalta, sillä voi sahata otsalautoja poikki suht tarkasti, katkoa seinässä kiinni olevia paneleita yms yms. Sitä tulee käytettyä todella paljon olen huomannut.
Feinillahan on se oikea ammattiversiokin tuosta Multimasterista, nimeltään Supercut. Kone on 400 wattien ja siinä yllättäen on eri kiinnityssysteemi kuin multimasterissa, eikä niitä teriä oikein löydy mistään muualta kun tilaamalla. Tosin valikoimasta löytyy kyllä adapteri joka salli Multimaster terien käytön:
http://www.axminster.co.uk/fein-supercu ... 05326_pg1/
http://www.axminster.co.uk/fein-fein-su ... rod814338/
Supercut koneen hinta vaan on tolkuttoman suolainen.
Muutenhan Fein Multimasterin valtti terien suhteen on että niitä on paljon enemmän kun mitä Boschiin on saatavilla. Ja itse kone tärisee suht vähän verrattuna muihin epäkeskokoneisiin.
Modasin vähän aikaa sitten yhden ColTech Bosch segmenttiterän niin että se sopii nyt Feiniin (pikakiinnityksellä). Kyseessä oli segmenttisahanterä, joka ei hajoa kovin helposti ja maksaa Feinilla n 60-70 euroa (!!!)
Remonttihommissa vehje on ehdoton: Sillä voi sahata pieniä reikiä keskelle levyä tai sillä voi aukoa reiän piippua varten harvalaudoitukseen alhaalta, sillä voi sahata otsalautoja poikki suht tarkasti, katkoa seinässä kiinni olevia paneleita yms yms. Sitä tulee käytettyä todella paljon olen huomannut.
- vesahy
- Jäsen

Mitähän Multimaster mahtaa maksaa Tallinnan Bauhausissa tai K-Raudassa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

Jaha, vastaan itse kun löysin tiedon. Bauhausissa Multimaster Select Plus sarja laukkuineen maksaa 3990 EEK eli 253,39 €. Siinä ei kovin montaa terää näyttäisi tulevan mukaan.vesahy kirjoitti:Mitähän Multimaster mahtaa maksaa Tallinnan Bauhausissa tai K-Raudassa?
32-sivuinen tuoteluettelo löytyy osoitteesta http://www.digipaper.fi/bauhaus/53442/
- vesahy
- Jäsen

Nyt mulla menee sekaisin nuo eri setit. Tallinnan Bauhaus kauppaa siis Select Plus-sarjaa ja luettelossa sivulla 7 on kuva, jossa vain ihan muutama terä ja hiomapapereita, siis tyhmille ja saidoille tarkoitettu aloituspaketti. Netistä löysin Poratuulen verkkokaupan, joka myy samannimistä Select Plus-sarjaa paremmin tiedoin ja siinä on mukana jo aika paljon enemmän teriä, hintaa on 310 euroa, ei toimituskuluja(http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=5075). Tunteeko joku tällaisen verkkokaupan?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Oon asioinut Poratuulen kanssa monesti, hyvä ja ammattiatitoinen paikka. Joskus oon päätynyt tilaamaan sieltä tavaraa vaikka jostain massapostimyyntimestasta olisi saanut halvemmalla.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Feinillä on terien suhteen sama taktiikka kuin printtereiden valmistajilla. Itse laite kannattaa myydä reilulla tappiolla ja varsinainen tili tehdään mustekasetteja myymällä. Ja kun niitäkään ei enää saa parin kolmen vuoden kulutttua, niin sitten on taas aika ostaa uusi printteri.
Tuo on varsin yleinen ansaintamalli, ellei jopa yleisin... auto- ja ilmailuteollisuusteollisuus omaksuivat sen ensimmäisenä ja nyttemmin sitä soveltavat kaikki joilla after sales toimintaan vain jollain ilveellä saa yhdistettyä varaosa- tai tarvikemyyntiä.vesahy kirjoitti:Feinillä on terien suhteen sama taktiikka kuin printtereiden valmistajilla. Itse laite kannattaa myydä reilulla tappiolla ja varsinainen tili tehdään mustekasetteja myymällä.
Ei Fein varmaankaan myy konettakaan mitenkään tappiolla, mutta kate siinä on pienempi kuin terissä.
Mutta eihän se ole käyttäjälle mikään huono asia. Käytöstä pitää maksaa, ei koneesta. Toki minustakin nuo Feinien terien hinnat ovat aivan yläkantiin
Mutta eihän se ole käyttäjälle mikään huono asia. Käytöstä pitää maksaa, ei koneesta. Toki minustakin nuo Feinien terien hinnat ovat aivan yläkantiin
Kuten sanotaan "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa", eli ostin Feinin enkä ole katunut, ihan ehdoton peli varsinkin ahtaissa paikoissa. Terät ovat kyllä ihan sika hintaisia, mutta silti on se "kone jota en anna edes lainaksi.." Niitä halpoja en edes loppujen lopuksi ajatellut, "Hyvä ja halpa" kun tarkoittaa usein kahta laitetta eli se hyvä ja sitten se halpa..
Ennen kuin ostaa Feinin kannattaa kokeilla myös akullista sinistä Boschia... on tyystin eri kone kuin vihreä ja imho parempi kuin Fein, kestävyydestä tosin näillä käyttötunneilla on paha sanoa mitään.
Bosch-lla on vihreä ja sininen sarja , vihreät on halvempia "kotitarvekäyttäjille" ja siniset ns.ammattisarja . Tuotemerkkinä se on vahva ja perinteinen , en aivan usko laadun olevan sitä "parasta" kuten rautakauppamyyjät helposti tuntuvat itsekkin uskovan, koneita myydään kampanjahinnoilla ajoittain , Feinilläkin on akkukäyttöinen "marine"-sarja mutta hintaa on paljon ! En itse ole akkuversiota kokeillut , mahtaakohan akkujen kapasiteetti riittää niin hyvin ettei työ keskeydy kun akku(-t) loppuu ?; silloinhan tulee niitä ärräpäitä ja turhautumista kun vehkeet hyytyy ! Feinin "supercut"-kone taitaa olla jotain raskas-sarjaa mutta näin pienillä/ohuilla terillä ei tarvi kw-tehoa , ylimääräinen teho tuhoaa terät kun sitä koneen voimaa on liikaa siihen nähden mitä terä kestää !(ja myyjät kiittää).