T: Remppanoviisit J & N
Hyrskylä
Hyrskylä
Tästä alkaa meidän perheen kauan odotettu ja kaivattu ensimmäinen oma projekti
Paikkakunta on tässä välillä vaihtunut, mutta onneksi löysimme hyvän talon, minkä jo aloitettua remppaa saamme jatkaa
Monta kysymystä on jo mielessä ja varmasti monta tulee vielä lisää! Kaikki neuvot ovat lämpimästi tervetulleita ja vastaanotettuja
T: Remppanoviisit J & N
T: Remppanoviisit J & N
Re: Hyrskylä
No, kuvaa ei nyt tullut...
Mutta kyseessä on siis vuonna 1950 rakennettu "perus-rintsikka" kellarikerroksella. Muilta osin taloa onkin jo peruskunnostettu, mutta yläkerta ja kellarikerros ovat vielä keskeneräisiä. Kellarikerrokseen olemme suunnitelleet sitä "perus"- kylppäri - sauna - khh - viritelmää 
Re: Hyrskylä
Eli suurimmat kysymykset liittyvätkin juuri kellaritilojen/pesutilojen remontointiin. Pääsemme aloittelemaan muuttoa ja mahd. remontointia vkl:n aikana 
Re: Hyrskylä
Taustaa vielä sen verran, että talon "saamis-prosessi" oli tosi nopea! Kävimme katsomassa taloa ensimmäisen kerran alle kolme viikkoa sitten ja samalla kertaa jätimme tarjouksen. Kaupat teimme menneellä viikolla
Mitään kuntokartoituksia tms. talolle ei tehty. Edellinen omistaja oli aloittanut peruskorjausta ja tehnytkin paljon isoja juttuja, kuten esim. salaojat, putket ja suurin osa sähköistä. Tästä on meidän hyvä jatkaa 
Re: Hyrskylä
Hommat etenee
Taloa on siivottu ja raivattu romuista ja ensimmäiset banaanilaatikotkin on kannettu sisään. Sähkäri kävi katsomassa yläkerran projekti-tilaa (n. puolet yläkerrasta), joka on siis siinä kunnossa että kaikki pinnat on jo valmiiksi purettu, ns. ulkovintit samoin, eristeet on jo myös paikoillaan. Saimme sähkäriltä ensimmäiseksi kotitehtäväksi seinien koolauksen. Viikonlopun aikana varmaan päästään siis tositoimiin
Kellarin suhteen alkaa myös suunnitelmat selkiytymään, mutta tarkoitus on nyt ensin elää alkuperäisen kellarin/pesutilojen kanssa.
Re: Hyrskylä
Projekti-huone eli tuleva lastenhuone alkaa olemaan siinä vaiheessa, että pian pääsemmekin tekemään pintoja
Seinät saatiin koolattua yhden vkl:n aikana, sähköt yhdessä illassa ja nyt alkaa myös seinätkin olemaan paikoillaan. Huoneen erittäin karkea (kokonais)pinta-ala arvio on n. 21 m2.
Kellarissakin on tapahtunut jotain... Pesuhuoneen ja saunan lattiakaivot vetivät sen verran huonosti, että putkimies ja imuauto kävivät putsaamassa putkia. Ja nyt vetää hyvin
Sauna, pesutilat ja pesuhuoneen vieressä olevaan varastotilaan sijoitettu "pesutupa" on nyt todettu niin toimiviksi ratkaisuiksi, että pesuhuone/kh/khh-remppaa mietitään vasta sitten joskus 
Kiirusta on kyllä pitänyt, koska kauppojen teosta on alle kuukausi ja vuokra-asunnon avaimet luovutettiin pois tällä viikolla
Työjakomme on ollut sellainen, että emäntä on purkanut muuttolaatikoita, laittanut tavaraa paikoilleen sekä sisustanut ja isäntä on kantanut tavarat vuokrakämpästä talolle, suunnitellut ja toteuttanut remppaa pääasiassa yksin
Ja mukana on vielä kaksi alle 5-vuotiasta lasta 
Kellarissakin on tapahtunut jotain... Pesuhuoneen ja saunan lattiakaivot vetivät sen verran huonosti, että putkimies ja imuauto kävivät putsaamassa putkia. Ja nyt vetää hyvin
Kiirusta on kyllä pitänyt, koska kauppojen teosta on alle kuukausi ja vuokra-asunnon avaimet luovutettiin pois tällä viikolla
Re: Hyrskylä
Edistystä tapahtuu, hitaasti, mutta varmasti
Projekti-huoneen tapetointi ja maalaushommat aloitettiin viime viikolla, mutta nyt joulunpyhät laittoivat hommat muutamiksi päiviksi telakalle... Keskikerroksen vessakin tuli tässä välillä pintarempattua ja muutakin pientä piperrystä on tullut tehtyä päivittäin
Lämpöä meillä on riittänyt! Pakkasia on riittänyt ja "parhaimmillaan" onkin ollut reippaasti yli -20, mutta vieläkään ei ole tarvinnut laittaa sähköpattereita päälle. Kaksi ilp:iä ja yht. 5 tulipesää ovat pitäneet talon hyvin lämpimänä
Kyllä se vaan todellakin pitää paikkansa, että kannattaa asustella ensin ihan rauhassa, ennen kuin ryhtyy mihinkään suurempiin hommiin! Näkemys on meilläkin jo ihan eri, kuin mitä se oli 2kk sitten kun muutettiin.
Antoisaa pian alkavaa uutta vuotta kaikille
T: N & J
Projekti-huoneen tapetointi ja maalaushommat aloitettiin viime viikolla, mutta nyt joulunpyhät laittoivat hommat muutamiksi päiviksi telakalle... Keskikerroksen vessakin tuli tässä välillä pintarempattua ja muutakin pientä piperrystä on tullut tehtyä päivittäin
Lämpöä meillä on riittänyt! Pakkasia on riittänyt ja "parhaimmillaan" onkin ollut reippaasti yli -20, mutta vieläkään ei ole tarvinnut laittaa sähköpattereita päälle. Kaksi ilp:iä ja yht. 5 tulipesää ovat pitäneet talon hyvin lämpimänä
Kyllä se vaan todellakin pitää paikkansa, että kannattaa asustella ensin ihan rauhassa, ennen kuin ryhtyy mihinkään suurempiin hommiin! Näkemys on meilläkin jo ihan eri, kuin mitä se oli 2kk sitten kun muutettiin.
Antoisaa pian alkavaa uutta vuotta kaikille
T: N & J
Re: Hyrskylä
Valmista tuli
Yläkerta valmistui tammikuun viimeisellä viikolla. Sen jälkeen olemme viimeistelleet paikkoja ja suunnitelleet jo seuraavaa projektia.
Alustavastihan olimme suunitelleet, että kellari-projektin aika on vasta aikaisintaan kesällä, mutta luulempa että ryhdymme tositoimiin jo ennen sitä. Meidän ainoa vanha viemäriputkenpätkämme on nimittäin juuri kellarin pesuhuoneessa, ja se on tukkeutunut nyt n. kk:n välein... Tämä oli meille se projektia vauhdittava asia ja viimeiset pari viikkoa onkin sitten opiskeltu ahkerasti kellari-remppaa varten.
Alustavasti ollaan ajateltu, että puretaan luonnollisesti vanha betonilaatta pois ja mahdolisuuksien mukaan kaivetaan pikkasen huonekorkeutta lisää. Laitetaan lisäeristeet, lattialämmitys, uusi valu ja laattaa päälle. Huonekorkeus on nyt n. 196 cm. Isännän tekemien "koeporauksien" mukaan saunan betonilaatta on 10cm paksu ja alla hiekkaa sekä toisella puolen kellaria (takkahuoneen puolella) kuivahkoa savea. Ulkopuolinen salaojitus on kunnossa ja sisällä tarkoitus olisi laittaa fuktisolit maahan. Sauna ja pesuhuone pysyvät nykyisilä paikoillaan, mutta pesuhuonetta laajennetaan viereisen pyykkituvan verran kaatamalla pieni väliseinä. Kodinhoitohuone olisi tarkoitus tehdä viereiseen varastohuoneeseen. Mitään suuria muutoksia seinärakenteisiin tai huonejärjestyksiin ei ole luvassa.
Eniten tässä ollaan mietitty, että riittääkö fuktisol pelkästään uuden valun alle vai pitäisikö laittaa "varmuuden vuoksi" vielä sepeliäkin kapillaarikatkoksi... Niin, ja mistä ihmeestä sitä osaa "valita" oikeat remppamiehet hommiin auttamaan...
Nim. Olemme uusia paikkakunnalla
Kaikenlaiset vinkit ja neuvot tulevat siis tarpeeseen
Hieman lämpimämpiä kevätpäiviä odotellen, Hyrskylän emäntä
Alustavastihan olimme suunitelleet, että kellari-projektin aika on vasta aikaisintaan kesällä, mutta luulempa että ryhdymme tositoimiin jo ennen sitä. Meidän ainoa vanha viemäriputkenpätkämme on nimittäin juuri kellarin pesuhuoneessa, ja se on tukkeutunut nyt n. kk:n välein... Tämä oli meille se projektia vauhdittava asia ja viimeiset pari viikkoa onkin sitten opiskeltu ahkerasti kellari-remppaa varten.
Alustavasti ollaan ajateltu, että puretaan luonnollisesti vanha betonilaatta pois ja mahdolisuuksien mukaan kaivetaan pikkasen huonekorkeutta lisää. Laitetaan lisäeristeet, lattialämmitys, uusi valu ja laattaa päälle. Huonekorkeus on nyt n. 196 cm. Isännän tekemien "koeporauksien" mukaan saunan betonilaatta on 10cm paksu ja alla hiekkaa sekä toisella puolen kellaria (takkahuoneen puolella) kuivahkoa savea. Ulkopuolinen salaojitus on kunnossa ja sisällä tarkoitus olisi laittaa fuktisolit maahan. Sauna ja pesuhuone pysyvät nykyisilä paikoillaan, mutta pesuhuonetta laajennetaan viereisen pyykkituvan verran kaatamalla pieni väliseinä. Kodinhoitohuone olisi tarkoitus tehdä viereiseen varastohuoneeseen. Mitään suuria muutoksia seinärakenteisiin tai huonejärjestyksiin ei ole luvassa.
Eniten tässä ollaan mietitty, että riittääkö fuktisol pelkästään uuden valun alle vai pitäisikö laittaa "varmuuden vuoksi" vielä sepeliäkin kapillaarikatkoksi... Niin, ja mistä ihmeestä sitä osaa "valita" oikeat remppamiehet hommiin auttamaan...
Nim. Olemme uusia paikkakunnalla
Kaikenlaiset vinkit ja neuvot tulevat siis tarpeeseen
Hieman lämpimämpiä kevätpäiviä odotellen, Hyrskylän emäntä
Re: Hyrskylä
Fuktisolit tilattu, lava tulee pihaan perjantaina, maakiilavasara varattu viikonlopuksi, ja putkimieskin kävi alustavasti katsastamassa kellarin
Tästä se kellariremppa siis alkaa.
Re: Hyrskylä
Kellarin purkuhommia aloiteltiin viikolla ja ensin lähtivät paneelit. Piikkaus-hommat aloitettiin lauantai-aamupäivällä. Nopea tilannekatsaus:
- sauna, n.4m2, piikattu ja kaivettu, yht. n. 30cm lisää korkeutta. Kolme eri betonikerrosta, alla hiekkaa.
- ent. varasto, tuleva khh, n.4m2, piikattu ja kaivettu myös n. 30cm. Yksi erittäin vahva betonikerros, alla savea.
- ent. pesutupa, n.4m2, osa tulevaa kylppäriä, piikkaus aloitettu, betoni tuntuu kovalta ja sitä on useampi kerros
Jäljellä enää siis nykyinen suihkutila, n.4m2
Ja huomenna haetaan Fuktisolit
- sauna, n.4m2, piikattu ja kaivettu, yht. n. 30cm lisää korkeutta. Kolme eri betonikerrosta, alla hiekkaa.
- ent. varasto, tuleva khh, n.4m2, piikattu ja kaivettu myös n. 30cm. Yksi erittäin vahva betonikerros, alla savea.
- ent. pesutupa, n.4m2, osa tulevaa kylppäriä, piikkaus aloitettu, betoni tuntuu kovalta ja sitä on useampi kerros
Jäljellä enää siis nykyinen suihkutila, n.4m2
Ja huomenna haetaan Fuktisolit
-
pelto30
- Uusi jäsen
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 17:51
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://sielukasliitto.vuodatus.net/
Re: Hyrskylä
Kiva lukea kellarirempasta. Meillä sama edessä hieman yli vuoden päästä, jos sinne asti selvitään uudessa kotitalossa.
Re: Hyrskylä
Kiva että kiinnostaa, Pelto
Onhan tää tietysti rankkaa, kun ei voida käydä suihkussa/saunassa, eikä pyykkiäkään voi pestä... Mutta ollaan kuitenkin tyytyväisiä että aloitettiin tämä homma nyt, eikä odotettu kesään!
Nyt on vanha pesutupakin piikattu ja kaivettu. Vesivaraaja siirtyi pesutuvasta väliaikaisesti takkahuoneeseen, kunnes pääsee uuteen khh:seen. Pari väliseinää on myös kaatunut vanhan pesutuvan ja pesuhuoneen välistä sekä pesuhuoneen ja saunan välistä. Tänään haettiin taas maakiilavasara viikonlopuksi eli piikkaus jatkuu pesuhuoneen ja aulan/käytävän osalta.
Viikon aikana kosteutta on alkanut nousemaan maasta pintaan ja ollaakin mietitty, että onko Fuktisol riittävä valun alle vai laitetaanko maahan vielä sisäpuoliset salaojat ja pumppaamo
Onneksi Matti A:lta saatiin paljon vastauksia eikä pumppaamon tekeminen vaikuta yhtään "pahalta" hommalta jos semmoinen joudutaan tekemään
Seuraillaan nyt tilannetta ja katsotaan sitten myöhemmin, että miten tehdään.
Muoks. Ei tullut kuvaa, ei...
Onhan tää tietysti rankkaa, kun ei voida käydä suihkussa/saunassa, eikä pyykkiäkään voi pestä... Mutta ollaan kuitenkin tyytyväisiä että aloitettiin tämä homma nyt, eikä odotettu kesään!
Nyt on vanha pesutupakin piikattu ja kaivettu. Vesivaraaja siirtyi pesutuvasta väliaikaisesti takkahuoneeseen, kunnes pääsee uuteen khh:seen. Pari väliseinää on myös kaatunut vanhan pesutuvan ja pesuhuoneen välistä sekä pesuhuoneen ja saunan välistä. Tänään haettiin taas maakiilavasara viikonlopuksi eli piikkaus jatkuu pesuhuoneen ja aulan/käytävän osalta.
Viikon aikana kosteutta on alkanut nousemaan maasta pintaan ja ollaakin mietitty, että onko Fuktisol riittävä valun alle vai laitetaanko maahan vielä sisäpuoliset salaojat ja pumppaamo
Muoks. Ei tullut kuvaa, ei...
Re: Hyrskylä
No, niin... Nyt olis sitten kellarin purku valmis
Kolmisen viikkoa siihen meni; kolme työntäyteistä viikonloppua ja yhden miehen työpanos arki-iltaisin. Maakiilavasaraa tarvittiin kahtena viikonloppuna. Kaikki tavara kannettiin ulos lavalle omin pikku kätösin, neljän ämpärin avulla... Ja meitä oli parhaillaan kolme ihmistä hommissa
Yllätyksiä ei tullut vastaan kuin yksi. Vanha, usein tukkeutuva viemäriputki oli lattian alla täysin säpäleinä... Ja siis täysin tukossa. Jouduimme siis tekemään väliaikaisia viemärivetoja, että pääsimme piikkaamaan koko vanhan putken ja lattian pois. Kellarissa ollut "kosteuskin" taisi siis johtua tuosta rikkinäisestä putkesta, koska uusien viemäriputkien myötä vesikin hävisi. Hyvä näin, niin saadaan laittaa Fuktisolit suoraan maahan
Nyt maa on yllättävän kuiva
Alustavasti emme olleet suunnitelleet väliseinien kaatoa yhtä seinänpätkää lukuunottamatta, vaan tarkoituksena oli säilyttää tilojen alkuperäinen järjestys. Kävi kuitenkin niin hyvä "tuuri", että päästiin kaatamaan muutama muukin seinänpätkä
Saatiin näin enemmän mahdollisuuksia kylppärin ja khh/vessan toteuttamineen. Sauna on ja pysyy samalla paikallaan.
Tästä on taas hyvä jatkaa
Yllätyksiä ei tullut vastaan kuin yksi. Vanha, usein tukkeutuva viemäriputki oli lattian alla täysin säpäleinä... Ja siis täysin tukossa. Jouduimme siis tekemään väliaikaisia viemärivetoja, että pääsimme piikkaamaan koko vanhan putken ja lattian pois. Kellarissa ollut "kosteuskin" taisi siis johtua tuosta rikkinäisestä putkesta, koska uusien viemäriputkien myötä vesikin hävisi. Hyvä näin, niin saadaan laittaa Fuktisolit suoraan maahan
Alustavasti emme olleet suunnitelleet väliseinien kaatoa yhtä seinänpätkää lukuunottamatta, vaan tarkoituksena oli säilyttää tilojen alkuperäinen järjestys. Kävi kuitenkin niin hyvä "tuuri", että päästiin kaatamaan muutama muukin seinänpätkä
Tästä on taas hyvä jatkaa
