Hyrskylä

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Tästä alkaa meidän perheen kauan odotettu ja kaivattu ensimmäinen oma projekti :-D Paikkakunta on tässä välillä vaihtunut, mutta onneksi löysimme hyvän talon, minkä jo aloitettua remppaa saamme jatkaa viini Monta kysymystä on jo mielessä ja varmasti monta tulee vielä lisää! Kaikki neuvot ovat lämpimästi tervetulleita ja vastaanotettuja :-D

T: Remppanoviisit J & N
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Kuva
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

No, kuvaa ei nyt tullut... :? Mutta kyseessä on siis vuonna 1950 rakennettu "perus-rintsikka" kellarikerroksella. Muilta osin taloa onkin jo peruskunnostettu, mutta yläkerta ja kellarikerros ovat vielä keskeneräisiä. Kellarikerrokseen olemme suunnitelleet sitä "perus"- kylppäri - sauna - khh - viritelmää :wink:
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Eli suurimmat kysymykset liittyvätkin juuri kellaritilojen/pesutilojen remontointiin. Pääsemme aloittelemaan muuttoa ja mahd. remontointia vkl:n aikana :-D
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Taustaa vielä sen verran, että talon "saamis-prosessi" oli tosi nopea! Kävimme katsomassa taloa ensimmäisen kerran alle kolme viikkoa sitten ja samalla kertaa jätimme tarjouksen. Kaupat teimme menneellä viikolla :-D Mitään kuntokartoituksia tms. talolle ei tehty. Edellinen omistaja oli aloittanut peruskorjausta ja tehnytkin paljon isoja juttuja, kuten esim. salaojat, putket ja suurin osa sähköistä. Tästä on meidän hyvä jatkaa :-)
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Hommat etenee :-) Taloa on siivottu ja raivattu romuista ja ensimmäiset banaanilaatikotkin on kannettu sisään. Sähkäri kävi katsomassa yläkerran projekti-tilaa (n. puolet yläkerrasta), joka on siis siinä kunnossa että kaikki pinnat on jo valmiiksi purettu, ns. ulkovintit samoin, eristeet on jo myös paikoillaan. Saimme sähkäriltä ensimmäiseksi kotitehtäväksi seinien koolauksen. Viikonlopun aikana varmaan päästään siis tositoimiin :-) Kellarin suhteen alkaa myös suunnitelmat selkiytymään, mutta tarkoitus on nyt ensin elää alkuperäisen kellarin/pesutilojen kanssa.
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Projekti-huone eli tuleva lastenhuone alkaa olemaan siinä vaiheessa, että pian pääsemmekin tekemään pintoja :-D Seinät saatiin koolattua yhden vkl:n aikana, sähköt yhdessä illassa ja nyt alkaa myös seinätkin olemaan paikoillaan. Huoneen erittäin karkea (kokonais)pinta-ala arvio on n. 21 m2.

Kellarissakin on tapahtunut jotain... Pesuhuoneen ja saunan lattiakaivot vetivät sen verran huonosti, että putkimies ja imuauto kävivät putsaamassa putkia. Ja nyt vetää hyvin :wink: Sauna, pesutilat ja pesuhuoneen vieressä olevaan varastotilaan sijoitettu "pesutupa" on nyt todettu niin toimiviksi ratkaisuiksi, että pesuhuone/kh/khh-remppaa mietitään vasta sitten joskus :-)

Kiirusta on kyllä pitänyt, koska kauppojen teosta on alle kuukausi ja vuokra-asunnon avaimet luovutettiin pois tällä viikolla :o Työjakomme on ollut sellainen, että emäntä on purkanut muuttolaatikoita, laittanut tavaraa paikoilleen sekä sisustanut ja isäntä on kantanut tavarat vuokrakämpästä talolle, suunnitellut ja toteuttanut remppaa pääasiassa yksin :-D Ja mukana on vielä kaksi alle 5-vuotiasta lasta :-D
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Edistystä tapahtuu, hitaasti, mutta varmasti :-D

Projekti-huoneen tapetointi ja maalaushommat aloitettiin viime viikolla, mutta nyt joulunpyhät laittoivat hommat muutamiksi päiviksi telakalle... Keskikerroksen vessakin tuli tässä välillä pintarempattua ja muutakin pientä piperrystä on tullut tehtyä päivittäin :-)

Lämpöä meillä on riittänyt! Pakkasia on riittänyt ja "parhaimmillaan" onkin ollut reippaasti yli -20, mutta vieläkään ei ole tarvinnut laittaa sähköpattereita päälle. Kaksi ilp:iä ja yht. 5 tulipesää ovat pitäneet talon hyvin lämpimänä :-)

Kyllä se vaan todellakin pitää paikkansa, että kannattaa asustella ensin ihan rauhassa, ennen kuin ryhtyy mihinkään suurempiin hommiin! Näkemys on meilläkin jo ihan eri, kuin mitä se oli 2kk sitten kun muutettiin.

Antoisaa pian alkavaa uutta vuotta kaikille viini

T: N & J
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Valmista tuli :-) Yläkerta valmistui tammikuun viimeisellä viikolla. Sen jälkeen olemme viimeistelleet paikkoja ja suunnitelleet jo seuraavaa projektia.

Alustavastihan olimme suunitelleet, että kellari-projektin aika on vasta aikaisintaan kesällä, mutta luulempa että ryhdymme tositoimiin jo ennen sitä. Meidän ainoa vanha viemäriputkenpätkämme on nimittäin juuri kellarin pesuhuoneessa, ja se on tukkeutunut nyt n. kk:n välein... Tämä oli meille se projektia vauhdittava asia ja viimeiset pari viikkoa onkin sitten opiskeltu ahkerasti kellari-remppaa varten.

Alustavasti ollaan ajateltu, että puretaan luonnollisesti vanha betonilaatta pois ja mahdolisuuksien mukaan kaivetaan pikkasen huonekorkeutta lisää. Laitetaan lisäeristeet, lattialämmitys, uusi valu ja laattaa päälle. Huonekorkeus on nyt n. 196 cm. Isännän tekemien "koeporauksien" mukaan saunan betonilaatta on 10cm paksu ja alla hiekkaa sekä toisella puolen kellaria (takkahuoneen puolella) kuivahkoa savea. Ulkopuolinen salaojitus on kunnossa ja sisällä tarkoitus olisi laittaa fuktisolit maahan. Sauna ja pesuhuone pysyvät nykyisilä paikoillaan, mutta pesuhuonetta laajennetaan viereisen pyykkituvan verran kaatamalla pieni väliseinä. Kodinhoitohuone olisi tarkoitus tehdä viereiseen varastohuoneeseen. Mitään suuria muutoksia seinärakenteisiin tai huonejärjestyksiin ei ole luvassa.

Eniten tässä ollaan mietitty, että riittääkö fuktisol pelkästään uuden valun alle vai pitäisikö laittaa "varmuuden vuoksi" vielä sepeliäkin kapillaarikatkoksi... Niin, ja mistä ihmeestä sitä osaa "valita" oikeat remppamiehet hommiin auttamaan...

Nim. Olemme uusia paikkakunnalla :wink:

Kaikenlaiset vinkit ja neuvot tulevat siis tarpeeseen :-)



Hieman lämpimämpiä kevätpäiviä odotellen, Hyrskylän emäntä
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Fuktisolit tilattu, lava tulee pihaan perjantaina, maakiilavasara varattu viikonlopuksi, ja putkimieskin kävi alustavasti katsastamassa kellarin :-D Tästä se kellariremppa siis alkaa.
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Kellarin purkuhommia aloiteltiin viikolla ja ensin lähtivät paneelit. Piikkaus-hommat aloitettiin lauantai-aamupäivällä. Nopea tilannekatsaus:
- sauna, n.4m2, piikattu ja kaivettu, yht. n. 30cm lisää korkeutta. Kolme eri betonikerrosta, alla hiekkaa.
- ent. varasto, tuleva khh, n.4m2, piikattu ja kaivettu myös n. 30cm. Yksi erittäin vahva betonikerros, alla savea.
- ent. pesutupa, n.4m2, osa tulevaa kylppäriä, piikkaus aloitettu, betoni tuntuu kovalta ja sitä on useampi kerros

Jäljellä enää siis nykyinen suihkutila, n.4m2 :-D

Ja huomenna haetaan Fuktisolit :-)
pelto30
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 17:51
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://sielukasliitto.vuodatus.net/

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja pelto30 »

Kiva lukea kellarirempasta. Meillä sama edessä hieman yli vuoden päästä, jos sinne asti selvitään uudessa kotitalossa.
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Kiva että kiinnostaa, Pelto :-D

Onhan tää tietysti rankkaa, kun ei voida käydä suihkussa/saunassa, eikä pyykkiäkään voi pestä... Mutta ollaan kuitenkin tyytyväisiä että aloitettiin tämä homma nyt, eikä odotettu kesään!

Nyt on vanha pesutupakin piikattu ja kaivettu. Vesivaraaja siirtyi pesutuvasta väliaikaisesti takkahuoneeseen, kunnes pääsee uuteen khh:seen. Pari väliseinää on myös kaatunut vanhan pesutuvan ja pesuhuoneen välistä sekä pesuhuoneen ja saunan välistä. Tänään haettiin taas maakiilavasara viikonlopuksi eli piikkaus jatkuu pesuhuoneen ja aulan/käytävän osalta.

Viikon aikana kosteutta on alkanut nousemaan maasta pintaan ja ollaakin mietitty, että onko Fuktisol riittävä valun alle vai laitetaanko maahan vielä sisäpuoliset salaojat ja pumppaamo :roll: Onneksi Matti A:lta saatiin paljon vastauksia eikä pumppaamon tekeminen vaikuta yhtään "pahalta" hommalta jos semmoinen joudutaan tekemään :-) Seuraillaan nyt tilannetta ja katsotaan sitten myöhemmin, että miten tehdään.

Muoks. Ei tullut kuvaa, ei... :?
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

No, niin... Nyt olis sitten kellarin purku valmis :-D Kolmisen viikkoa siihen meni; kolme työntäyteistä viikonloppua ja yhden miehen työpanos arki-iltaisin. Maakiilavasaraa tarvittiin kahtena viikonloppuna. Kaikki tavara kannettiin ulos lavalle omin pikku kätösin, neljän ämpärin avulla... Ja meitä oli parhaillaan kolme ihmistä hommissa :-)

Yllätyksiä ei tullut vastaan kuin yksi. Vanha, usein tukkeutuva viemäriputki oli lattian alla täysin säpäleinä... Ja siis täysin tukossa. Jouduimme siis tekemään väliaikaisia viemärivetoja, että pääsimme piikkaamaan koko vanhan putken ja lattian pois. Kellarissa ollut "kosteuskin" taisi siis johtua tuosta rikkinäisestä putkesta, koska uusien viemäriputkien myötä vesikin hävisi. Hyvä näin, niin saadaan laittaa Fuktisolit suoraan maahan :-) Nyt maa on yllättävän kuiva :-D

Alustavasti emme olleet suunnitelleet väliseinien kaatoa yhtä seinänpätkää lukuunottamatta, vaan tarkoituksena oli säilyttää tilojen alkuperäinen järjestys. Kävi kuitenkin niin hyvä "tuuri", että päästiin kaatamaan muutama muukin seinänpätkä :-) Saatiin näin enemmän mahdollisuuksia kylppärin ja khh/vessan toteuttamineen. Sauna on ja pysyy samalla paikallaan.

Tästä on taas hyvä jatkaa :-D
Avatar
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 18:24
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Hyrskylä

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Ja tässä kuvaa:
Liitteet
Näkymä saunaan
Näkymä saunaan
001.JPG (33.86 KiB) Katsottu 8825 kertaa
Vastaa Viestiin