Miksi ei lattialämmitys putket kuumaliimalla kiinni?
Kokeilin kuumaliimalla putken kylkeen sulaako? ei mitään jälkeä jäänyt putkeen.
Itse asiassa jos tökkäät sormeen sulaa liimaa ,niin ei nahka pala.
Ei se mielyttävää ole mutta ei siitä mitään palovammaa jää.
Kyllä tommoinen muoviputki kestää hetkellistä lämpöä jos kestää 90 astetta vettäkin?(uponor)???
Lattialämmitys kiinni lattiaan?
Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?
Miksi ne pitäisi liimata?
Kipsilevyyn tms. TC-kiinikkeellä, verkkoon nippusiteellä
tai styroxin päälle asennuslistalla. Harvalaudoituksen väliin lämmönluovutuslevyihin.
Oikeaan suunnitteluun ja mitoitukseen kannattaa investoida,
näin on todennäköisempää että lopputulos on toimiva.
Kurkkaa vaikkapa:
http://www.uponor.fi/Ratkaisut/Talotekn ... ttelu.aspx
http://www.kessele.com/userData/kessele ... knohje.pdf
Kipsilevyyn tms. TC-kiinikkeellä, verkkoon nippusiteellä
tai styroxin päälle asennuslistalla. Harvalaudoituksen väliin lämmönluovutuslevyihin.
Oikeaan suunnitteluun ja mitoitukseen kannattaa investoida,
näin on todennäköisempää että lopputulos on toimiva.
Kurkkaa vaikkapa:
http://www.uponor.fi/Ratkaisut/Talotekn ... ttelu.aspx
http://www.kessele.com/userData/kessele ... knohje.pdf
Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?
Vanhaan betonilattiaan.
Eli kipsilevy soirot saneerauslaatta laastilla kiinni lattiaan ,väliin putki,jonka jälkeen täyttö massalla.
Annetaan kuivua rauhassa ,sitten laatta saneerauslaatta laastilla kiinni tai saneeraus kipsilevy 6mm samalla laastilla kiinni ja päälle vaikka laminaatti.
Putket kiinnitetään TC.kiinnikkeillä vain mutkista jossa putki pyrkii olkenemaan ja suorilla osuuksilla liimataan.
Paljon nopeampaa kiinnittää 500m näin kuin ropata 0.5-1m välein.Voihan sen ropatakin tc-kiinnikkeillä koko matkan jos haluaa.
Lattia ei nouse kuin 13mm+6mm+pintamateriaali tai 15 mm + laatta.
Kipsivalun saa 30mm+ pintamateriaali,on vaan kohtuu kallis ja jos teet huoneen kerrallaan ei varmaan kannata joka kerta kutsua tekijöitä paikalle.
Eli nyt puhutaan 12mm lämmitysputkesta.
Jokainen tehköön omalla vastuulla.
Näin olen itse toteuttanut ja toimii!
Eli kipsilevy soirot saneerauslaatta laastilla kiinni lattiaan ,väliin putki,jonka jälkeen täyttö massalla.
Annetaan kuivua rauhassa ,sitten laatta saneerauslaatta laastilla kiinni tai saneeraus kipsilevy 6mm samalla laastilla kiinni ja päälle vaikka laminaatti.
Putket kiinnitetään TC.kiinnikkeillä vain mutkista jossa putki pyrkii olkenemaan ja suorilla osuuksilla liimataan.
Paljon nopeampaa kiinnittää 500m näin kuin ropata 0.5-1m välein.Voihan sen ropatakin tc-kiinnikkeillä koko matkan jos haluaa.
Lattia ei nouse kuin 13mm+6mm+pintamateriaali tai 15 mm + laatta.
Kipsivalun saa 30mm+ pintamateriaali,on vaan kohtuu kallis ja jos teet huoneen kerrallaan ei varmaan kannata joka kerta kutsua tekijöitä paikalle.
Eli nyt puhutaan 12mm lämmitysputkesta.
Jokainen tehköön omalla vastuulla.
Näin olen itse toteuttanut ja toimii!
Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?
Uskallan iskeä oman kysymykseni tähän ketjuun, sillä se sopii täsmälleen otsikon alle.
Tarkoituksena on laittaa sähkötoiminen lattialämmityskaapeli lautalattiaan. Saamani ohjeen mukaan lattianiskojen päälle asennetaan (ilmansulkupaperin päälle) metalliverkko, johon lattialämmityskaapeli kiinnitetään. Lattianiskojen ylitystä varten niskaan tehdään kaapelin mentävä ura. Kaapelin ja verkon päälle sitten asennetaan lattialaudat varoen kaapelin vahingoittamista kiinnitysruuveilla/-nauloilla.
Onko tämä tosiaan näin helppoa? Onko kokemuksia asentamisesta, mitä täytyisi erityisesti ottaa huomioon?
Tarkoituksena on laittaa sähkötoiminen lattialämmityskaapeli lautalattiaan. Saamani ohjeen mukaan lattianiskojen päälle asennetaan (ilmansulkupaperin päälle) metalliverkko, johon lattialämmityskaapeli kiinnitetään. Lattianiskojen ylitystä varten niskaan tehdään kaapelin mentävä ura. Kaapelin ja verkon päälle sitten asennetaan lattialaudat varoen kaapelin vahingoittamista kiinnitysruuveilla/-nauloilla.
Onko tämä tosiaan näin helppoa? Onko kokemuksia asentamisesta, mitä täytyisi erityisesti ottaa huomioon?
Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?
Tuo verkko/lankkulattia systeemi kuulosti kyllä aika hurjalta. Muista että kaapeli lämpeää aikalailla ja jos päällä on esim 28 lankkulattia niin lämpöä tarvitaan huomattavan paljon ja kaapelin on silloin oltava kuumana. Tällöin kaapeli lämmittää myös alaspäin jossa ei ole järkeä.
Mieti vielä rakennetta ennekuin teet paloalttiin pesäkkeen kotiisi.
Mieti vielä rakennetta ennekuin teet paloalttiin pesäkkeen kotiisi.


