Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
hva570
Jäsen
Jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2009 23:18
Paikkakunta: vantaa

Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Viesti Kirjoittaja hva570 »

Miksi ei lattialämmitys putket kuumaliimalla kiinni?
Kokeilin kuumaliimalla putken kylkeen sulaako? ei mitään jälkeä jäänyt putkeen.
Itse asiassa jos tökkäät sormeen sulaa liimaa ,niin ei nahka pala.
Ei se mielyttävää ole mutta ei siitä mitään palovammaa jää.
Kyllä tommoinen muoviputki kestää hetkellistä lämpöä jos kestää 90 astetta vettäkin?(uponor)???
aje
Jäsen
Jäsen
Viestit: 64
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 9:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Viesti Kirjoittaja aje »

Miksi ne pitäisi liimata?

Kipsilevyyn tms. TC-kiinikkeellä, verkkoon nippusiteellä
tai styroxin päälle asennuslistalla. Harvalaudoituksen väliin lämmönluovutuslevyihin.

Oikeaan suunnitteluun ja mitoitukseen kannattaa investoida,
näin on todennäköisempää että lopputulos on toimiva.

Kurkkaa vaikkapa:

http://www.uponor.fi/Ratkaisut/Talotekn ... ttelu.aspx

http://www.kessele.com/userData/kessele ... knohje.pdf
hva570
Jäsen
Jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2009 23:18
Paikkakunta: vantaa

Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Viesti Kirjoittaja hva570 »

Vanhaan betonilattiaan.
Eli kipsilevy soirot saneerauslaatta laastilla kiinni lattiaan ,väliin putki,jonka jälkeen täyttö massalla.
Annetaan kuivua rauhassa ,sitten laatta saneerauslaatta laastilla kiinni tai saneeraus kipsilevy 6mm samalla laastilla kiinni ja päälle vaikka laminaatti.
Putket kiinnitetään TC.kiinnikkeillä vain mutkista jossa putki pyrkii olkenemaan ja suorilla osuuksilla liimataan.
Paljon nopeampaa kiinnittää 500m näin kuin ropata 0.5-1m välein.Voihan sen ropatakin tc-kiinnikkeillä koko matkan jos haluaa.
Lattia ei nouse kuin 13mm+6mm+pintamateriaali tai 15 mm + laatta.
Kipsivalun saa 30mm+ pintamateriaali,on vaan kohtuu kallis ja jos teet huoneen kerrallaan ei varmaan kannata joka kerta kutsua tekijöitä paikalle.
Eli nyt puhutaan 12mm lämmitysputkesta.
Jokainen tehköön omalla vastuulla.
Näin olen itse toteuttanut ja toimii!
Tyyppi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 250
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Uskallan iskeä oman kysymykseni tähän ketjuun, sillä se sopii täsmälleen otsikon alle.

Tarkoituksena on laittaa sähkötoiminen lattialämmityskaapeli lautalattiaan. Saamani ohjeen mukaan lattianiskojen päälle asennetaan (ilmansulkupaperin päälle) metalliverkko, johon lattialämmityskaapeli kiinnitetään. Lattianiskojen ylitystä varten niskaan tehdään kaapelin mentävä ura. Kaapelin ja verkon päälle sitten asennetaan lattialaudat varoen kaapelin vahingoittamista kiinnitysruuveilla/-nauloilla.

Onko tämä tosiaan näin helppoa? Onko kokemuksia asentamisesta, mitä täytyisi erityisesti ottaa huomioon?
lasinil
Jäsen
Jäsen
Viestit: 24
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:22
Paikkakunta: Turku

Re: Lattialämmitys kiinni lattiaan?

Viesti Kirjoittaja lasinil »

Tuo verkko/lankkulattia systeemi kuulosti kyllä aika hurjalta. Muista että kaapeli lämpeää aikalailla ja jos päällä on esim 28 lankkulattia niin lämpöä tarvitaan huomattavan paljon ja kaapelin on silloin oltava kuumana. Tällöin kaapeli lämmittää myös alaspäin jossa ei ole järkeä.

Mieti vielä rakennetta ennekuin teet paloalttiin pesäkkeen kotiisi.
Vastaa Viestiin