Itsellä remontti suunnittelussa ja suuria ongelmia saada tuo 1950 mm minimikorkeus portaikon yläpäähän ison hirren vuoksi. Ko. hirsi 210mm x 150mm näkyy kuvassa ja se menee talon päädystä toiseen ja välillä 100mm x 100mm tukia
lattiaan. Hirren alareunasta on vain n. 1700 mm yläkerran tulevaan lattiatasoon.
Vaihtoehtoja toki on mutta kaikki on enemmän tai vähemmän huonoja.
1. Siirretään portaat kokonaan toiseen kohtaan keskemmälle taloa jolloin nousukohta yläkerrassa on myös korkeammalla kohdalla. (tämä on kaikista huonoin ja työläin vaihtoehto)
Kulkukorkeusongelmasta päästään kyllä eroon ja voi tehdä määräysten mukaiset portaat mutta tilalle tulee uusia "ongelmia"
-portaat vie kallisarvoista (korkeaa) huonetilaa enemmän ja vieläpä molemmissa kerroksissa, ei hyvä..
2. Koska porrasaula on lämmintä tilaa niin jätetään portaiden yläpäässä portaikon leveydeltä välipohjan eristys pois jolloin saadaan n. 200-250 mm lisää korkeutta yläpäähän.
Yläkerran aulassa on sitten oltava molempiin suuntiin yksi porras jolloin tästä "syvennyksestä" noustaan yläkerran lattiatasolle. Kun eristykset ja pinnat on tehty niin tämäkään
ei välttämättä riitä. Lisäksi en ole vielä tutkinut miten kantavat palkit menee ko. kohdassa. Tutkin viikonloppuna asian..
3. Kohdan 2. lisäksi madalletaan 210 mm korkeaa hirttä esim. 100 mm vain portaiden kohdalla (leikkaus lappeen suuntaisesti) jolloin vaadittu minimikorkeus saavutetaan. Vaatii
ilmeisesti hirren sivulle lisätukia jne. Vaikka jäisihän tuohon vielä n. 110 x 150 kokoinen hirsi..
Olisko muita ideoita ongelman ratkaisuksi tai miten olette ratkaisseet vastaavan pulman, miten yleensä rakennusvalvonta on suhtautunut asiaan?
Lisäksi samainen hirsi aiheuttaa päänvaivaa vino-osan ontelon suunnitteluun. Pienin 75 mm puhallusputki ei mahdu hirren ja tuulensuojalevyn välistä (rakoa jää n. 60 mm). Ajattelin
että voisko noin paksua hirttä "hiukan" muotoilla ja veistää yläpinnan osalta lappeen suuntaiseksi kaikkien kattotuolien välistä jolloin saisi hirren yläpuolelle lisää eristystilaa 30-40 mm
ja puhallus yläkautta koko onteloon tulisi mahdolliseksi. Onkohan tuossa kuitenkin vaarana, että hirren alareunaan jää kolo eristeeseen kun sinne ei näe? Voisiko villaa puhaltaa lappeen
osalla myös alhaalta ylöspäin?
http://hanker.kuvat.fi/kuvat/Yl%E4kerta/DSC00669.JPG
Yläkerran portaiden kulkukorkeus?
Re: Yläkerran portaiden kulkukorkeus?
Nykymääräyksiä tulee noudattaa...jos voi.
Nykymääräyksiä pyritää noudattamaan mutta aikakausi sanelee, mitkä ovat ollet sen ajan määräykset. Ja ne riittää.
Portaikon siirtäminen tai teenneinäinenn "nostaminmen" ei vaikuta järkevältä.
Meillä mahtuu kellariin kulkemaan 170 cm pitkä henkilö kumartelematta. Meille ei ongelma, koska olemme molemmat sen verran persjalkasia, että mahdumme. Jos olette paljon pitempiä, pitää harkita se, että paljonko haittaa jokapäiväinen kumartelu portaikkossa edestakaisin käveltäessä.
Mutta jos kyseessä on yksittäinen hirsi, niin silloin se, jonka pää meinaa kolahtaa, kumartaa hieman ja sillä mennään.
Nykymääräyksiä pyritää noudattamaan mutta aikakausi sanelee, mitkä ovat ollet sen ajan määräykset. Ja ne riittää.
Portaikon siirtäminen tai teenneinäinenn "nostaminmen" ei vaikuta järkevältä.
Meillä mahtuu kellariin kulkemaan 170 cm pitkä henkilö kumartelematta. Meille ei ongelma, koska olemme molemmat sen verran persjalkasia, että mahdumme. Jos olette paljon pitempiä, pitää harkita se, että paljonko haittaa jokapäiväinen kumartelu portaikkossa edestakaisin käveltäessä.
Mutta jos kyseessä on yksittäinen hirsi, niin silloin se, jonka pää meinaa kolahtaa, kumartaa hieman ja sillä mennään.
Re: Yläkerran portaiden kulkukorkeus?
Myös se vaikuttaa teetkö rak luvan alaista työtä vai remppailet vain "nurkkia".
Jos rappuset tulee esim vanhojen tilalle niin vanhan tyyliset/mittaiset/kokoiset kelpaa.
Jos taas rakennat esim uutta asuintilaa vintille ja sinulla on rakennuslupa haettuna niin rappusiin vaikuttaa myös se mitä tilaa ylös on luvassa suunniteltu.
Asuintilat vaatii tuon kulkuaukon ja etenemä/nousu on määritelty, mutta jos ylös on piirretty esim askartelutila tai varasto jne jne niin portaiden määräykset eivät ole niin tiukkoja.
Meillä oli joskus portaiden ahtain kohta juurikin 1950 ja minulla vain 1750 pituutta ja alaspäin tullessa portaat ahistivat ja kulku oli hankalaa.
Suosittelen uutta kohtaa, palkin uutta tuentaa ja siirtämistä jne jne.
Jos rappuset tulee esim vanhojen tilalle niin vanhan tyyliset/mittaiset/kokoiset kelpaa.
Jos taas rakennat esim uutta asuintilaa vintille ja sinulla on rakennuslupa haettuna niin rappusiin vaikuttaa myös se mitä tilaa ylös on luvassa suunniteltu.
Asuintilat vaatii tuon kulkuaukon ja etenemä/nousu on määritelty, mutta jos ylös on piirretty esim askartelutila tai varasto jne jne niin portaiden määräykset eivät ole niin tiukkoja.
Meillä oli joskus portaiden ahtain kohta juurikin 1950 ja minulla vain 1750 pituutta ja alaspäin tullessa portaat ahistivat ja kulku oli hankalaa.
Suosittelen uutta kohtaa, palkin uutta tuentaa ja siirtämistä jne jne.
Re: Yläkerran portaiden kulkukorkeus?
Rappuset tulee vahojen tilalle, uusi kohta ei tule kysymykseen..Jos rappuset tulee esim vanhojen tilalle niin vanhan tyyliset/mittaiset/kokoiset kelpaa.
Juuri näin, sain kunnan rakennusvalvonnasta infoa, että yläkerran ovien ja portaikon mitat ei ole ongelma kunhan palomääräysten mukainen 2. postumistie on kunnossa jolloin voidaanJos taas rakennat esim uutta asuintilaa vintille ja sinulla on rakennuslupa haettuna niin rappusiin vaikuttaa myös se mitä tilaa ylös on luvassa suunniteltu.
Asuintilat vaatii tuon kulkuaukon ja etenemä/nousu on määritelty, mutta jos ylös on piirretty esim askartelutila tai varasto jne jne niin portaiden määräykset eivät ole niin tiukkoja.
portaiden ja ovien mitoissa joustaa. Päätyyn tulee parveke ja sieltä palotikkaat alas eli asia näillä näkymin kunnossa.
Hirsipalkin mitoitusta aion vielä suunnitella, hirttä 210 mm x 140 mm on mahdollista madaltaa jos tuet muuten kunnossa.Suosittelen uutta kohtaa, palkin uutta tuentaa ja siirtämistä jne jne


