Vintti asuinkäyttöön

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
hanker
Jäsen
Jäsen
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:13
Paikkakunta: Soini

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja hanker »

tee-se-itse kirjoitti:Täytyypä ens kuussa sitten kysellä hintoja, jotenkin myös toi vital puukuitueriste rupesi kiinnostamaan, onko siitä minkälaisia kokemuksia?

Ja sitten tuli mieleen että mitenkä yläkertaan menevät raapuset kannattaa eristää alapuolelta kun ne ovat kylmän kellarin yllä? Voisko onnistua helpoiten uretaanilevyillä?
Missä käytössä kellari on jos se on kylmä? Meillä kellari niin matala n. 160 cm, että ei tule ollenkaan käyttöön. Siitä syystä myös 1. kerros eristetään hirsisiä ulkoseiniä myöten eli
nyt ns. kylmä tai puolisellainen eteinen tulee kokonaan lämpöiseksi ja kellariin tulee vain eristetty luukku entisten rappusten kohdalle. Luukun päällä sitten avoportaikko yläkertaan.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

tee-se-itse kirjoitti:Täytyypä ens kuussa sitten kysellä hintoja, jotenkin myös toi vital puukuitueriste rupesi kiinnostamaan, onko siitä minkälaisia kokemuksia?
Vitalilla on eteläisessä Suomessa varasto, saattoi jopa olla Riihimäellä... :wink: Mä oon Vitalista tykännyt ja ei oikein pahaa sanottavaa ole. Työstettävyys voisi olla parempi, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. :-)
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
lasinil
Jäsen
Jäsen
Viestit: 24
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:22
Paikkakunta: Turku

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja lasinil »

Palatakseni alkupäähän, jäi hampaankoloon.
Miten koneellinen ilmanvaihto vaikuttaa käytetäänkö muovia vai ei?

Koneellinen iv + muovi = toimiva ratkaisu (pieni ylipaine esim 53/47%)
Koneellinen iv eikä muovia = toimiva ratkaisu (iv tasapainossa 50/50, hanakala toteuttaa)

Painovoimainen tulo ja poisto + muovi = toimii ihan samalla tavalla kuin koneellinenkin kunhan seinissä on kunnon reiät ja ilma kiertää.
Painovoimainen tulo ja poisto eikä muovia = toimiva ratkaisu sekin

?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

lasinil kirjoitti:Painovoimainen tulo ja poisto + muovi = toimii ihan samalla tavalla kuin koneellinenkin kunhan seinissä on kunnon reiät ja ilma kiertää
Pelittää talvella vähän liiankin hyvin ja kesällä sitten taas huonommin.

Ehkäpä sen asian voisi kiteyttää silleen, että jos seinässä on mineraalivilla, niin sitten pitäisi olla muovi ja muovihan se haluaa sitten taas toimivan IV:n kaverikseen. Olipa sitä ilmanvaihtoa tai ei, niin hivenen turvallisempaa on pelata hengittävillä materiaaleilla ilman muoveja. Eli vanha mantra.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Avatar
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen
Viestit: 224
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Näemmä lapponia talotkin rakentaa uusia palikkataloja käyttäen eristeenä vital puukuitua ilman muoveja :wink:
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Avatar
juhapaas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 187
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 1:21
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Kimble kirjoitti:Hämeenlinnan K-rauta taitaa olla lähin varastoiva jälleenmyyjä. Hyvinkään S-raudastakin tuota sai, mutta sehän lopettaa toimintansa eli ei taida saada enää.
Mä olen ostanut vitalini riihimäen rauta-teamista, oli ainakin ennen siellä ihan hyllytavarana samoin kuin ekovilla. Ja tosiaan vitalillahan on joku piste riihimäen ja hyvinkään välissä 130-tien varressa, mutta siellä en ole koskaan visiteerannut.

Tää ei ollut maksettu mainos vaan pikku vinkki, ettei kaveri lähde merta edemmäs kalaan...
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
Avatar
Kimble
Jäsen
Jäsen
Viestit: 245
Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:59
Paikkakunta: Riihimäki
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Kimble »

juhapaas kirjoitti:
Kimble kirjoitti:Hämeenlinnan K-rauta taitaa olla lähin varastoiva jälleenmyyjä. Hyvinkään S-raudastakin tuota sai, mutta sehän lopettaa toimintansa eli ei taida saada enää.
Mä olen ostanut vitalini riihimäen rauta-teamista, oli ainakin ennen siellä ihan hyllytavarana samoin kuin ekovilla. Ja tosiaan vitalillahan on joku piste riihimäen ja hyvinkään välissä 130-tien varressa, mutta siellä en ole koskaan visiteerannut.

Tää ei ollut maksettu mainos vaan pikku vinkki, ettei kaveri lähde merta edemmäs kalaan...
Onko toi varastoiva jälleenmyyjä? http://www.vitalfinland.fi/default/sivu ... eenmyyjat/ Tuolla listalla ei ole mainittu. Hyvä tietää, että saa lähempääkin niin ei tarvitse jatkossa Hämeenlinnaan ajella.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Avatar
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen
Viestit: 224
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Siinä wurtin ja hyvinkään välissä oli kyllä risteyksessä ennen musta kyltti missä luki Vital jotain mutta enää sitä ei ole, oisko sitten "poistettu" tuo paikka.
Vieläkin on rakennuslupa käsittelyssä.. 19. päivä se meni johki katselmuskunnan tarkistukseen tms ja ehkä se on jo siirtynyt rakennustarkasjan pöydälle, sormet jo syyhyää remonttihommiin. :shock:
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Limes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1179
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 14:31
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja Limes »

tee-se-itse kirjoitti:Siinä wurtin ja hyvinkään välissä oli kyllä risteyksessä ennen musta kyltti missä luki Vital jotain mutta enää sitä ei ole, oisko sitten "poistettu" tuo paikka.
Vieläkin on rakennuslupa käsittelyssä.. 19. päivä se meni johki katselmuskunnan tarkistukseen tms ja ehkä se on jo siirtynyt rakennustarkasjan pöydälle, sormet jo syyhyää remonttihommiin. :shock:
Meillä kuulemma käsitellään aina lupahakemukset rontissa torstaisin. Varmaan on tässä eroja eri kunnissa ja kaupungeissa.
Avatar
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen
Viestit: 224
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 11:03
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vintti asuinkäyttöön

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Dodi rakennuslupa tulla tupsahti, ja sit nää pakkasetkin alko ja pimeys. argh.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Vastaa Viestiin