Aloitimme kylpyhuoneremontin kesällä 2009, jolloin muutimme ensimmäiseen omakotitaloomme, -50 luvulla rakennettuun rintamamiestaloon.
Kaikki oli valmista kylppärissä, vain silikonit, kynnys ja listat puuttuivat. Putkimies laittoi vedet päälle ja lähti pois. Ihmettelin että kun lattia on aina vain märkä vaikka kukaan ei ole suihkussa käynyt tai vedellä lotrannut. No, hetken päästä vaimo meni ulos katsomaan ja kivijalan sivustaa pitkin puski vesi ulos, ei muuta kun hanat kiinni.
Putkimies teki liitoksen (putki painesäiliöstä --> lämminvesivaraajalle) lattiavalun sisään, enkä itse näin amatöörinä (huom. maalarina, ainoa tutkintoni joka liippaa jollakin tavalla remppa hommia) tiennyt ettei niin saa tehdä, eikä hän edes asiaa maininnut, luotin siis ammattimieheen ja siksi sellaisen otinkin töihin. Myöhemmin selvisi ettei putkimies ollut edes koeponnistanut tekemäänsä liitosta, vaan antoi valaa reijän umpeen. Jälkeenpäin mietittynä, miksi putkimies edes otti tuollaisen riskin, miksi suostui tekemään vastaavaa, eikä edes maininnut riskistä tai siitä että suostummeko kyseiseen patenttiin. Tuon korvasi vakuutusyhtiö onneksi. Putki tuli siis tuolloin kellarista, painesäiliöltä yhtenäisenä kylpyhuoneen lattian läpi lämminvesivaraajalle, joka sijaitsee kylpyhuoneessa. (Nykyisin kaikki käyttövesiputket on pintavetona). Päätettiin tuon seurauksena uusia nekin.
No, ei muuta kun toisen kerran lattiaa repimään auki, aivan uudet laatat veks ja vedeneristeet. Sitten tuli ammattimiehet tekemään kuivatuksen. Kuivauksien jälkeen antoivat luvan jatkaa. Lattia laitettiin uusiksi. Tuli aika kun sai laittaa lattialämmityksen päälle. Arvatkaa toimiko se, no ei. Nyt sitten ollaan vikaa selvitelty.
Kuivaaja mestarit kävivät tekemässä mittauksia ja mm. porailivat lattiaa. Ennen kuin tulivat, soittivat ja pyysivät laittamaan lattialämmön päälle. Kerran oli ollut liian kauan lattialämmitys päällä, eivätkä uskaltaneet porata kun lämpökamera ei ilmeisesti pystynyt tarkasti näyttämään kaapeleiden sijaintia, joten jäi toiseen kertaan. Tuolloin siis toimi lattialämmitys vielä meidän tietojen mukaan viimeisen kerran. Tämän jälkeen vielä tehtiin porauksia. Sitten ei enään toiminutkaan kun kylppäri oli valmis. Mietimme että miten tässä nyt sitten toimitaan ja kenen vika se on, onko edes mahdollista selvittää, kannattaako taistella?
Välikommenttina tähän, että pitäisi varmaan itse aina olla paikalla kun joku ammattimies tekee hommia ja vielä itse ottaa selvää miten ne hommat menee, niin pystyy valvomaan? Olen siin nyt luottanut ammattimiehiin, koska jos itse johonkin ryhdyn, otan aina selvää miten hommat menee ja tiettyihin asioihin en itse koske, vaan annan alan ammattilaisen hoitaa.
Eräät meinaavat että sähkömies olisi mahdollisesti polttanut kaapelit kun räpläili termostaattia, voiko edes olla mahdollista että olisi sähkömies?
Tällä viikolla sitten kävi taas eräs ammattimies, tämä ammattimies oli erikoistunut lattialämmityksen kaapelikorjaaja. Tuli korjaamaan kun itse lähdin töihin. Soitteli sitten mulle töihin että ei pysty korjaamaan. Tulin sitten illalla kotiin, niin ukko oli piikannu karmeen reijän jossa näkyy poikkinaisia kaapeleita!? Ukolle näytin ennen kuin töihin lähdin että missä epäilen vian olevan, koska minulla on hämärä muistikuva mihin eräs reikä oli porattu ja muistaakseni se oli niitä viimeisimpiä porauksia. Varma kuitenkaan en ole, kun en pitänyt ammattimiesten tekemisistä kirjaa, vaan jälleen luotin heihin. Oli kaapelikorjaaja sitten vaimolle näyttänyt, missä epäilee vian olevan. Juuri sitä paikkaa jonka kaapelinkorjaajalle näytin enne töihin lähtöäni. Kuitenkaan juuri sitä kohtaa ei ollut avannut, vaan toisesta kohtaan. Mikäs järki tässä nyt oli? Kuulemma siitä hänen näyttämästä kohdasta kun avataan, pitää olla mukana vakuutusedustaja + kuivatusliikkeen edustaja, koska itse vika on siellä josta homma on saanut alkunsa. Näin asian ymmärsin. Pitäisikö näistä saada aina kirjallisena selvitykset?
Ei hemmetti, jos oisin arvannu että on mahdollista ettei sitä saa korjatuksi, en todellakaan olisi antanut piikata lattiaa ja jättää hommaa siihen. Luulin myös että kyseinen ukko tekee homman alusta loppuun, korjaa ja tekee myös pintaan asti homman valmiiksi. Ois taas pitänyt hieman selvitellä ennen kuin antaa hommiin ryhtyä, ammattimiehen. Taas oppi lisää, jälleen vaan kantapään kautta.
Elin tosiaan siinä uskossa että homma tulee kuntoon, kun niin itsevarmasti ukko puheli useamapaan kertaan vaimolle että tulee laittamaan kuntoon. Luultiin tosiaan että ei ole edes mahdollisuutta siihen etteikö sitä kuntoon saisi. No nyt on sitten reikä lattiassa. Miten järkevin on edetä tästä, kun tahdomme sen kuntoon mahdollisimman pian että päästään peseytymään? Kannattaako lähteä taistelemaan asiasta? Onko näytöt hataralla pohjalla että kenen vika on?
Yksi asia myös mikä ottaa päähän, niin tämä kuivausfirma. Heihin olemme olleet yhteydessä useaan kertaan kuluneen vuoden aikana ja he eivät koskaan ole tulleet paikalle asiaa selvittämään, vaikka ovat luvanneet. Viimeisellä kerralla pyysivät soittamaan tälle kaapelikorjaajalle.
Tällä hetkellä päätimme ettemme ala uutta lattialämmitystä asentelemaan, menee liian isoksi projektiksi. Ajattelin siis nakutella reijän ympäriltä yhden ehjän laattarivistön pois niin että veden eristys säilyy ehjänä/mahdollisimman hyvänä. Kokeilin äsken, niin laatat saa pois rikkomatta vedeneristystä, mutta mites laattojen kiinnityslaasti, se onkin sitten kovin kiinni? Taitaa tuon laastin mukaan lähteä eristeet jos repii tai voi vaurioitua. Voisko tota jotenkin naputella tasaseksi, niin ettei hirveetä "kynnystä" tulee itse paikka kohtaan? Sitten ajattelin että laattamies laittaisi itse vedeneriste paikan + laatat. Kolon pistän ite täyteen. Riittäiskö että 3-4 senttiä menee itse paikka tämän vanhan eristeen päälle, onko ok?
Vai revitäänkö lattia ja seinät auki, tehää kaikki uusiks? Ei kyllä jaksaisi tuohon lähteä. Kun lattia on jo muutenkin tehty kahteen kertaan. Huom, ennen kylpyhuone oli yli 20 vuotta ilman vedeneristeitä. Nyt tuo on tehty vuonna 09 viimeisten suositusten mukaan.
Ylläreitä ja vastoinkäymisiä
Re: Ylläreitä ja vastoinkäymisiä
Toinen ylläri jonka löysin, oli kun siivosimme yläkerrassa, kylmää varastotilaa. Talon toiselle pitkälle sivulle on tehty varastotila. Siivoillessa alkoi paljastua että sinnehän on aivan katon ja lattian rajaan (jossa ulkopuolella kulkee ränni) sullottu lasivillaa ihan sellaisenaan. Aloin ottamaan villoja pois, niin olivat aivan läpimärkiä. Sitten ei muuta kun kasa jätesäkkejä ja kaikki villat mahdollisimman nopeaan pois sieltä. Mielestäni eivät olleet kerinneet pahemmin tuhoa tekemään, katon runkopuut olivat hieman tummuneet lyhyeltä matkalta, sieltä ihan rännien luota josta tämä villa oli litimärkää.
Sitten tarkastin kellaria, siellä on sellainen syvennys, jonne oli kasattu paljon sahanpurua ja villaa myös. Varsinkin kesäisin kellarissa hikoilee aikalailla painesäilö + vesiputki, jossa on porakaivosta tulevaa jääkylmää vettä, niin en yhtään ihmettele että miten olivat alkaneet mädäntyä nuo purut siellä, siinä syvennyksen suulla oli vielä vanhat oven karmit, voi mitä haperoa, oli kuin ois styroksiin koskenu. Otin kellarista kaiken orgaanisen aineen pois. Ainoa orgaaninen aina on ovi ja karmit joista kuljetaan kellariin
.
Mietin tässä että mitä kaikkea muuta tulen löytämään täältä. Sen sain tietää että viemäriputket on vaihdettu muovisiksi, mutta kuitenkin esim. keittiössä itse kulmaliitos on valurautaa johon juuri vähän aikaa sitten putkimies laittoi kokonaan uuden tiskialtaan hajulukon, kun teimme keittiö remppaa. Kaappien alle pistin vuotohälyttimen. Miksi sitä valurauta liitosta ei tehty myös uusiksi jos aikoinaan tuollainenkin remppa on tehty? Huoh.
Tarkastelin tuossa yhtenä päivänä kylpyhuoneen/saunan kattoa. Aikoinaan siis tehty lisäosa jossa nuo ovat, niin aloin tarkemmin katsomaan, havaitsin että katenaulat nousivat useat kun kädellä koikeilin, siinä sitten aloin taas ressaamaan että mitä vielä. En tiennytkään että naulojakin käytetään tuohon. Luulin että ruuveja ainoastaan. Kävin sitten katon läpi ja vaihdoin kateruuvit tilalle niihin joihin pysty ja niihin joihin ei pystynyt niin otin niistä katenauloista vanhan kulahtaneen tiivisteen pois ja laitoin tilalle kateruuvista ottamani tiivisteen. Täytyisi varmaan ens kesänä ottaa katto pois ja pistää uusiks, niin näkee mitä sekin on syöny, ei kuitenkaan ole kovin iso katto kyseessä.
Talon alta poistin myös kaiken mahdollisen orgaanisen aineen, siellä oli myös puuainesta.
Sitten tarkastin kellaria, siellä on sellainen syvennys, jonne oli kasattu paljon sahanpurua ja villaa myös. Varsinkin kesäisin kellarissa hikoilee aikalailla painesäilö + vesiputki, jossa on porakaivosta tulevaa jääkylmää vettä, niin en yhtään ihmettele että miten olivat alkaneet mädäntyä nuo purut siellä, siinä syvennyksen suulla oli vielä vanhat oven karmit, voi mitä haperoa, oli kuin ois styroksiin koskenu. Otin kellarista kaiken orgaanisen aineen pois. Ainoa orgaaninen aina on ovi ja karmit joista kuljetaan kellariin
Mietin tässä että mitä kaikkea muuta tulen löytämään täältä. Sen sain tietää että viemäriputket on vaihdettu muovisiksi, mutta kuitenkin esim. keittiössä itse kulmaliitos on valurautaa johon juuri vähän aikaa sitten putkimies laittoi kokonaan uuden tiskialtaan hajulukon, kun teimme keittiö remppaa. Kaappien alle pistin vuotohälyttimen. Miksi sitä valurauta liitosta ei tehty myös uusiksi jos aikoinaan tuollainenkin remppa on tehty? Huoh.
Tarkastelin tuossa yhtenä päivänä kylpyhuoneen/saunan kattoa. Aikoinaan siis tehty lisäosa jossa nuo ovat, niin aloin tarkemmin katsomaan, havaitsin että katenaulat nousivat useat kun kädellä koikeilin, siinä sitten aloin taas ressaamaan että mitä vielä. En tiennytkään että naulojakin käytetään tuohon. Luulin että ruuveja ainoastaan. Kävin sitten katon läpi ja vaihdoin kateruuvit tilalle niihin joihin pysty ja niihin joihin ei pystynyt niin otin niistä katenauloista vanhan kulahtaneen tiivisteen pois ja laitoin tilalle kateruuvista ottamani tiivisteen. Täytyisi varmaan ens kesänä ottaa katto pois ja pistää uusiks, niin näkee mitä sekin on syöny, ei kuitenkaan ole kovin iso katto kyseessä.
Talon alta poistin myös kaiken mahdollisen orgaanisen aineen, siellä oli myös puuainesta.
Yks ylläri tuli viel mieleen, kun aloin taloa maalaamaan, niin todella hämmästyin kun havaitsin että alimman laudan kanttia ei oltu maalattu ollenkaan. Erittäin tärkeä asia, kun sieltä se vesi sitten pääsee imeytymään lautaan. Olivat yllättävän hyvinä silti mielestäni pysyneet laudat, eikä yhtäkään tarvinnut vaihtaa. Talossa vaakalaudoitus.
Ainii, ikkunoiden tiivisteet oli kanssa todella haperoa. Ne meni samalla uusiksi kun maalasin kaikki ikkunan karmit ulkoa sisälle. Mut nää on näit pienempiä juttuja.
Ainii, ikkunoiden tiivisteet oli kanssa todella haperoa. Ne meni samalla uusiksi kun maalasin kaikki ikkunan karmit ulkoa sisälle. Mut nää on näit pienempiä juttuja.
Ei voi kun kummastella jälleen ammattilaisia. Itse en luota enää kehenkään työn laadun suhteen mutta useimmiten on pakko. Tuntuu kun joka alalla olisi ammaatiylpeys kadoksissa. Omalla alalla satun olemaan sopivasti keski-ikäinen ja vanhempien työnjälkeen sekä sanaan mitä ovat tehneet voi luottaa useimmiten. Nuoremmat millä ties mitä erikoisammattitutkintoja on asia erikseen. Ei voi edes sulakkeiden tarkistukseen luottaa vaan aloitettava aina kaikki ihan alusta. Tietysti on poikkeuksia mutta harvakseltaan.
Otan Ronttu osaa kylppäriprojektisi puolesta, en sinänsä osaa auttaa, mutta voisiko esim. kuluttajaneuvonnasta saada lisää vinkkejä, mitä vaatia ja keltä?
Yleisesti allekirjoitan ton ammattilaisten käytön hankaluuden, itsellämme eniten hiertää myös yllätys yllätys - kylpyhuone ja laatoitustyöt! Ok, ensinnäkin "ammattimiehelle" kädestä pitäen näytetty vesieristeet ja niiden työohjeet - näitä ei noudatettu ensimmäisellä kerralla, vähän korjailtiin kun oltiin huomautettu esim. vahvikekankaiden käytöstä. Lisäksi laatoitustyön jälki on mielenkiintoista, saumalaastia puuttuu sieltä täältä, laatoittaja ei aluksi saanut leikattua lattiakaivon ympärille tulevia laattoja, sähkörasiat oli laatoitettu miltei umpeen jne. jne. Eli siis ei mitään intoakaan tehdä asioita hyvin, ja ks. firmaa meille vielä suositeltiin hyvänä! Edelleen vihastuttaa koko kylppäri. Onneksi putkari, sähkäri ja katon pellittäjä sentään tekevät kohtuullista jälkeä.
Yleisesti allekirjoitan ton ammattilaisten käytön hankaluuden, itsellämme eniten hiertää myös yllätys yllätys - kylpyhuone ja laatoitustyöt! Ok, ensinnäkin "ammattimiehelle" kädestä pitäen näytetty vesieristeet ja niiden työohjeet - näitä ei noudatettu ensimmäisellä kerralla, vähän korjailtiin kun oltiin huomautettu esim. vahvikekankaiden käytöstä. Lisäksi laatoitustyön jälki on mielenkiintoista, saumalaastia puuttuu sieltä täältä, laatoittaja ei aluksi saanut leikattua lattiakaivon ympärille tulevia laattoja, sähkörasiat oli laatoitettu miltei umpeen jne. jne. Eli siis ei mitään intoakaan tehdä asioita hyvin, ja ks. firmaa meille vielä suositeltiin hyvänä! Edelleen vihastuttaa koko kylppäri. Onneksi putkari, sähkäri ja katon pellittäjä sentään tekevät kohtuullista jälkeä.
Moikka!
Alkaa jo hieman potutus helpottamaan.
Onneksi olen ottanut kuvia matkan varrella, aina kun olen kerennyt. Useimmiten olen ollut kuitenkin töissä kun hommia on täällä paiskittu (putkityöt, kosteusmittaukset, lattialämmityksen korjaaja).
Tein erittäin kattavan raportin vakuutusyhtiölle asiasta kuvineen. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä sanotaan tähän.
Alkaa jo hieman potutus helpottamaan.
Onneksi olen ottanut kuvia matkan varrella, aina kun olen kerennyt. Useimmiten olen ollut kuitenkin töissä kun hommia on täällä paiskittu (putkityöt, kosteusmittaukset, lattialämmityksen korjaaja).
Tein erittäin kattavan raportin vakuutusyhtiölle asiasta kuvineen. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä sanotaan tähän.