Moikka!!
Talossani on tiilikatto, joka on uusittu edellisen asukkaan toimesta joskus 90-luvun puolivälin aikoihin. Huomasin tässä äskettäin, että viemärin hengitysputken läpiviennin kohdilta on alkanut tiputtaa harvakseltaan vettä avoinaiseen sivuvinttiin. Onneksi sattui olemaan vanha muovinen termoslaukku juuri oikealla kohdalla, joten suurelta vesivahingolta vältyttiin... Olisikohan lumi vääntänyt putkea ja läpivienti sitten on antautunut myöhemmin. Kun en kyseisen läpiviennin kohdalle katolle pääse ilman nostinta, en osaa sanoa onko läpivienti mennyt rikki vai vaan siirtynyt paikallaan tjms.
Olen yrittänyt hakea netistä Firmaa joka tekisi tällaisia pikkukorjauksia Pirkanmaalla (Tampereella), mutta tuntuu ainakin esittelysivujen perusteella siltä että kaikki tiilikattofirmat haluavat pistää samantien uusiksi koko katon. Yhteen firmaan soittelinkin, mutta ei kauheasti tuntunut kiinnostavan.
Sitten se varsinainen kysymys: Olisko kellään osoittaa hyväksihavaittua firmaa/ammattilaista Pirkanmaalta, joka tollaista korjausta voisi/haluaisi tehdä????
t. NukkuMatti
Katon läpivienti tiputtaa
-
NukkuMatti
- Uusi jäsen
-
kakluuni
- Jäsen

Re: Katon läpivienti tiputtaa
Ei tuohon tiilikattofirmaa tarvita vaan peltiseppä tms joka tekee peltitöitä. Pellityshän siinä läpiviennin kohdalla on mitä ilmeisemmin pettänyt.
Sulla voi olla sellanen tilanne, että katolla on sellainen tiilikattoon tarkoitettu läpivienti, jossa ei siis ole, eikä kuulu olla pellitystä, vaan se on sellainen nykypäivän kattoläpivienti osa, joka käy tiilikattoon ja jossa on valmiina muovinen 110mm:n "torvi" . Tähän osaan liitetään sitten (haitariputkella)110mm:n ilmastusputki mutta koska sinulla on vanha talo, niin tuo talon ilmastusputki voikin olla 100millinen, joten se voi olla työnnetty tämän 110mm:n putken sisään. Se putki taas on voitu tiivistää vaikka silikonilla, mutta aikojen saatossa tiivisteaine on revennyt. Nyt kun sataa vettä, niin sitä tippuu tietenkin tämän ison putken sisään, josta se taas valuu siihen revenneeseen saumaan, josta se pääsee tämän pienemmän putken ulkoreunalle ja valuu sisälle vinttiin. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin
Tällainen tilanne joka tapauksessa oli minulla joitain vuosia sitten, mutta onneksi myös huomasin ajoissa, eikä se päässyt aiheuttamaan vesivahinkoa.
-Duppa-
Ps. Jos se sinun sisällä näkyvä putki on väriltään musta muoviputki, niin se todennäköisesti on juuri 100millinen.
Tällainen tilanne joka tapauksessa oli minulla joitain vuosia sitten, mutta onneksi myös huomasin ajoissa, eikä se päässyt aiheuttamaan vesivahinkoa.
-Duppa-
Ps. Jos se sinun sisällä näkyvä putki on väriltään musta muoviputki, niin se todennäköisesti on juuri 100millinen.
Tarkoitin siis, että katollasi on linkissä olevan näköinen kattoläpivienti ja tuon putken sisään on työnnetty se ohuempi putki ja vesi valuu näiden kahden putken välistä.
http://www.rakentaja.fi/tv/kuvat//87/27 ... E0E0E0.jpg
Toivottavasti kuva selventää mitä tarkoitan
http://www.rakentaja.fi/tv/kuvat//87/27 ... E0E0E0.jpg
Toivottavasti kuva selventää mitä tarkoitan
-
suohirviö
- Jäsen

minulla on myös samankaltainen ongelma. katto on n.20v vanha huopakatto ja viemärinputken läpiviennin juuresta sauma on ajan saatossa sen verran hapristunut, että rankkasateella on alkanut tiputtelemaan vettä ullakolle. olen itse fixannut saumat bituminkorjaustökötillä ja se on tepsinyt ainakin toistaiseksi. loputtomiin tämäkään korjaus ei kestä, joten katon uusiminen lienee ensi kesän projekti nro.1
voiko tämän kaltaisen tiputtelun aiheuttama vahinko kuivua itsestään aiheuttamatta sen kummempia vaurioita, siis jos sen huomaa ajoissa ja tekee korjaukset? olen itse ainakin keväällä ja syksyllä käynyt tarkastamassa kyseisen kohdan, ettei pääse kovin pahasti yllättämään.
voiko tämän kaltaisen tiputtelun aiheuttama vahinko kuivua itsestään aiheuttamatta sen kummempia vaurioita, siis jos sen huomaa ajoissa ja tekee korjaukset? olen itse ainakin keväällä ja syksyllä käynyt tarkastamassa kyseisen kohdan, ettei pääse kovin pahasti yllättämään.