Kun vain tietäisimme ja osaisimme niitä rakenteita parantaa ja korjata oikein (mille puolelle lisävilla purutalossa menee kohdalleen ja ilman-, kosteudensulkua vai ei, etc etc)
Rintamamiestalo-asuminen terveysriski?
Re: Rintamamiestalo-asuminen terveysriski?
Okei. Eli yhtä mieltä ollaan. Edelleen kuitenkin painottaisin, että ne perinteiset rakenteet vaikuttavat kyllä jalat mahdollisimman tanakasti maankamaralla kulkijalle niiltä turvallisimmilta, ei ne koetalotyyppiset (mitä bitumihuoparatkaisun laittaminen seinään varmaan on ollut 40-50-luvulla???) –oli ne sitten tehty millä aikakaudella hyvänsä
Kun vain tietäisimme ja osaisimme niitä rakenteita parantaa ja korjata oikein (mille puolelle lisävilla purutalossa menee kohdalleen ja ilman-, kosteudensulkua vai ei, etc etc)
(Tässä nimittäin mielenkiinnolla seuraan tuota pihasaunaremontista ja -rakenteista käytävää keskustelua myös .. Joskus tässä lähiaikoina meillä sekin edessä: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=12447)
"CARETAH" kuule, jos teidän ostamassa talossa on ollut joskus öljyvahinko ja rakenteet haisevat öljylle niin:
Talonne on purkukuntoinen. Öljyä ei saa rakenteista pois millään ja se on pahimmassa tapauksessa saastuttanut myös maaperän. Oleskelu tuollaisessa talossa (asumisesta puhumattakaan) on hyvin paha terveysriski.
Ottakaa yhteys kuntanne ympäristötarkastajaan, niin hän ohjaa asiassa eteenpäin.
Talonne on purkukuntoinen. Öljyä ei saa rakenteista pois millään ja se on pahimmassa tapauksessa saastuttanut myös maaperän. Oleskelu tuollaisessa talossa (asumisesta puhumattakaan) on hyvin paha terveysriski.
Ottakaa yhteys kuntanne ympäristötarkastajaan, niin hän ohjaa asiassa eteenpäin.
Haloo, kannataa varmasti tutkia. Se että talossa on joskus haissut öljynhaju, ei varmasti tee siitä purkukuntoista. Käsittääkseni kysymys on jo vuosia sitten olleesta hajusta joka on poistunut kun on taloa remontoitu. Noiden purkutuomioiden antaminen ilman tarkempaa tietoa on aika kyseenalaista.Palom kirjoitti:"CARETAH" kuule, jos teidän ostamassa talossa on ollut joskus öljyvahinko ja rakenteet haisevat öljylle niin:
Alkuperäiskysyjälle vastaus olisi, että meidän tapauksessa alkuhajut eivät olleet ainakaan merkki sairaasta talosta.
Nyt kun me ollaan tässä pari vuotta asuttu, niin oli jo unohtunut että kyllä täälläkin tuoksahti alkujaan. Ummehtunut, vähän inha haju. Vaikea kuvailla. Se oli selvästi vaatteissa mitä täällä oli. Eniten kuitenkin haisi vintit ja niiden lattiat. Vinteillä oli säilytetty ainakin elintarvikkeita ja lattioissa oli valuma- tai rasvajälkiä ja laudanraoissa jotain tunnistamatonta moskaa (luulen rasvan ja pölyn/lian sekoitukseksi). Nämä hajut lähtivät lattiat poistamalla.
Pitäisi varmaan vieraammilla tutuilla testauttaa mille meillä nyt haisee. Sellaisilla, jotka käyvät harvoin, mutta kehtaavat kuitenkin sanoa mille haisee tai tuoksuu. Remonttia meillä on tehty pikkuhiljaa koko ajan.
Meidän talo on vuodelta -47 ja alkuperäisasukas oli täällä viimeinen asuja. Aloitin rempan huonoista ikkunoista ja korvasin lähes parhaalla mitä rahalla saa. Ikkunoiden yläosissa on sellaiset matalat tuuletusventtiilit, jotta ilma vaihtuisi samaan tapaan kuin aikaisemmista fuskaavista ikkunoista. Sisapintoihin olen lyönyt kipsivevyä lähes kaikkialle ja nyt sitten olen tuskaillut, että miten kävi seinän hengittävyyden. Seinien välissä on alkuperäiset purut, ja ikkunoita vaihtaessa lisäsin sitä samaa tavaraa ikkunoiden alle.
Ulkopuolelle en taida uskaltaa lisäeristeitä laittaa, mielummin vaikka laitan sen rahan lämmitykseen. Jos hengittävyys ja terveys säilyisi.
Aiemmin täällä ei juuri ole remonttia tehty. N. 15 vuotta sitten asuinkerroksessa kun pyörätuolikulkua helpotettiin uudella ovella ja samalla vähän uutta kylppäriä ja vesijohdotuksia. Kylppäriremppa kuulostaa aina rintsikoissa pelottavalta, mutta ei näytä/haise olevan mitään ongelmaa onneksi. Yläkerran WC on vuotanut ja jäljet näkyy selvästi eteisen katossa. Meillä kyseinen WC ollut kokonaan pois käytöstä ja edellinen asukas käytänyt äärettömän vähän. Pääsin remontissa siihen vaiheseen, että viikko sitten irrotin pöntön ja avasin lattian ja löysin lähes poikki olevan rautaisen viemäriputken. Ei ihme, että on vuotanut... Hajuja ei enää ollut ja itsekseen on kuivunut.
Kun me tänne muutettiin, niin pelättiin sillon kolmevuotiaan pojan rasitusastman menevän huonommaksi ja sairastelukierteen (yskää, räkäisyyttä, korvatulehduksia, oksentelua...) pahenevan. Mutta toisin kävi... Meillä on nyt astmaton poika ja sairasteluakin tuntuu olevan vähemmän kuin muiden lapsilla. Taitaa olla siis melkoinen terveystalo, vaikka remonttipölyä jne. täällä kyllä väkisinkin pyörii.
Aikaisemmat vaivat on nyt sitten aavisteltu olevan silloisesta 70/80-lukujen taitteen päiväkodista ja samoihin aikoihin rakennetusta rivarista johtuvia. Mitään todisteita ei ole, mutta toisaalta ei enää niin kiinnostakaan, pääasia, että nyt on tervettä!
Nyt kun me ollaan tässä pari vuotta asuttu, niin oli jo unohtunut että kyllä täälläkin tuoksahti alkujaan. Ummehtunut, vähän inha haju. Vaikea kuvailla. Se oli selvästi vaatteissa mitä täällä oli. Eniten kuitenkin haisi vintit ja niiden lattiat. Vinteillä oli säilytetty ainakin elintarvikkeita ja lattioissa oli valuma- tai rasvajälkiä ja laudanraoissa jotain tunnistamatonta moskaa (luulen rasvan ja pölyn/lian sekoitukseksi). Nämä hajut lähtivät lattiat poistamalla.
Pitäisi varmaan vieraammilla tutuilla testauttaa mille meillä nyt haisee. Sellaisilla, jotka käyvät harvoin, mutta kehtaavat kuitenkin sanoa mille haisee tai tuoksuu. Remonttia meillä on tehty pikkuhiljaa koko ajan.
Meidän talo on vuodelta -47 ja alkuperäisasukas oli täällä viimeinen asuja. Aloitin rempan huonoista ikkunoista ja korvasin lähes parhaalla mitä rahalla saa. Ikkunoiden yläosissa on sellaiset matalat tuuletusventtiilit, jotta ilma vaihtuisi samaan tapaan kuin aikaisemmista fuskaavista ikkunoista. Sisapintoihin olen lyönyt kipsivevyä lähes kaikkialle ja nyt sitten olen tuskaillut, että miten kävi seinän hengittävyyden. Seinien välissä on alkuperäiset purut, ja ikkunoita vaihtaessa lisäsin sitä samaa tavaraa ikkunoiden alle.
Ulkopuolelle en taida uskaltaa lisäeristeitä laittaa, mielummin vaikka laitan sen rahan lämmitykseen. Jos hengittävyys ja terveys säilyisi.
Aiemmin täällä ei juuri ole remonttia tehty. N. 15 vuotta sitten asuinkerroksessa kun pyörätuolikulkua helpotettiin uudella ovella ja samalla vähän uutta kylppäriä ja vesijohdotuksia. Kylppäriremppa kuulostaa aina rintsikoissa pelottavalta, mutta ei näytä/haise olevan mitään ongelmaa onneksi. Yläkerran WC on vuotanut ja jäljet näkyy selvästi eteisen katossa. Meillä kyseinen WC ollut kokonaan pois käytöstä ja edellinen asukas käytänyt äärettömän vähän. Pääsin remontissa siihen vaiheseen, että viikko sitten irrotin pöntön ja avasin lattian ja löysin lähes poikki olevan rautaisen viemäriputken. Ei ihme, että on vuotanut... Hajuja ei enää ollut ja itsekseen on kuivunut.
Kun me tänne muutettiin, niin pelättiin sillon kolmevuotiaan pojan rasitusastman menevän huonommaksi ja sairastelukierteen (yskää, räkäisyyttä, korvatulehduksia, oksentelua...) pahenevan. Mutta toisin kävi... Meillä on nyt astmaton poika ja sairasteluakin tuntuu olevan vähemmän kuin muiden lapsilla. Taitaa olla siis melkoinen terveystalo, vaikka remonttipölyä jne. täällä kyllä väkisinkin pyörii.
Aikaisemmat vaivat on nyt sitten aavisteltu olevan silloisesta 70/80-lukujen taitteen päiväkodista ja samoihin aikoihin rakennetusta rivarista johtuvia. Mitään todisteita ei ole, mutta toisaalta ei enää niin kiinnostakaan, pääasia, että nyt on tervettä!
Meidän rintsussa tuoksuu ulkokomero. Tuoksunut alusta pitäen ja tuoksuu edelleen. Varsinkin ilmojen lämmetessä. Olin ajatellut purkaa sen muutenkin atomeihin ja etsiä edellisen asukaan kissan kusia/korkkimaton ällöä liimaa. Yllätys; tekemättä
Terveystarkastajallekin soitin hätäpäissäni ihan alkuun, mutta sain varsin rauhoitavia sanoja.
Talvella tulee 2 vuotta täyteen tässä torpassa, eikä ole mitään oireita mistään. En kyllä ole availlut rakenteitakaan, kun ei ole kummempaa tarvetta.
Talvella tulee 2 vuotta täyteen tässä torpassa, eikä ole mitään oireita mistään. En kyllä ole availlut rakenteitakaan, kun ei ole kummempaa tarvetta.
-
nummentie 434
- Jäsen

Sama vika; 4 vuoden asumisen jälkeen en ole yhtään sen sairaampi kuin muuttaessanikaan
Lattiat avaamatta, salaojitusta joskus vähän suunniteltu - ehdottomasti mitään ei ole asian eteen tehty! Ehkä käykin niin että sitten kun meikäläiseen vanhaan tervakeuhkoon alkaa homeitiöt vaikuttaa, se onkin sitten laaki ja ...
Lattiat avaamatta, salaojitusta joskus vähän suunniteltu - ehdottomasti mitään ei ole asian eteen tehty! Ehkä käykin niin että sitten kun meikäläiseen vanhaan tervakeuhkoon alkaa homeitiöt vaikuttaa, se onkin sitten laaki ja ...
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Kiitos rohkaisevista sanoista, huomenna kaupantekoon, jos ei esteitä enempää synny. 
..sitten mä vasta rupeankin pommittamaan kysymyksiä tänne foorumille...
(jos saan sinne taloon vielä toimivan nettiliittymänkin hommattua)
..sitten mä vasta rupeankin pommittamaan kysymyksiä tänne foorumille...
(jos saan sinne taloon vielä toimivan nettiliittymänkin hommattua)
-
kappalainen
- Jäsen

OStamassani talossa on kuulemma haju. Itse en haista mitään eikä moni kaverini.. Haju voi tulla kosteasta kylmästä kellarista tai vauriosta. kun maanpinta on liian ylhäällä toistaiseksi. Niin tai näin. Vanhanaikaisen seinä ennalleen saattaminen ei maltaita maksa. Alapohjan tarkastin laattaa myöten parista paikkaa ennen ostoa. Riskirakenteet (kokotalo) tiesin ostaessani ja olen varautunut että siellä voi olla vikaa, kun kurkkailen sinne remontoidessa. Eli vika ei tule yllätyksenä, kun olen jo henkisesti varautunut siihen. Rahasumma oletettavasti ei ole suuri vaikka osa alapohjaa ja yksi pitkä seinä menisi uusiksi, kun vertaa jos nykytalon seinän teet uusiksi tai kiviseinän. Itse teen ja palkkaa en maksa, sen verran pirullinen olen.
Pitää huomioda, että vanhoissa taloissa on ollut usein puulämmitys. Savunhaju puruissa on ikuinen ja haisee vanhalle. Vielä päälle pari lämmityskertaa kännissäpellit kiinni ja tupakka huulessa.
Itse huolestuisin jos ei milleen haisisi. Silloin voi olettaa että jossain on muoviaja se ei purutaloon sovi.
Taloomme on tehty laajennus 80 luvulla ja yllätys yllästys talon kylmin pääty, jossa on vielä selviä rakennusvirheitä. (ei esim alukskatetta. Näistä olen huolestuneenmpi. Jos villaan on päässyt tippa vettä, se on ongelma, jos puruihin on päässyt tippa vettä, se liene kuivunut. Kumpikaan ei toki saavillista kestä.
Lattiassa on yli 60cm purua. Enpä ole lämpöisemmällä lattialla kävellyt. Kai se talvella jäähtyy ja on kesällä viileä.
Kun ostat vanhan auton, kuinka voit olla varma...? ---niinpä.
sama koskee taloa.
Pitää huomioda, että vanhoissa taloissa on ollut usein puulämmitys. Savunhaju puruissa on ikuinen ja haisee vanhalle. Vielä päälle pari lämmityskertaa kännissäpellit kiinni ja tupakka huulessa.
Itse huolestuisin jos ei milleen haisisi. Silloin voi olettaa että jossain on muoviaja se ei purutaloon sovi.
Taloomme on tehty laajennus 80 luvulla ja yllätys yllästys talon kylmin pääty, jossa on vielä selviä rakennusvirheitä. (ei esim alukskatetta. Näistä olen huolestuneenmpi. Jos villaan on päässyt tippa vettä, se on ongelma, jos puruihin on päässyt tippa vettä, se liene kuivunut. Kumpikaan ei toki saavillista kestä.
Lattiassa on yli 60cm purua. Enpä ole lämpöisemmällä lattialla kävellyt. Kai se talvella jäähtyy ja on kesällä viileä.
Kun ostat vanhan auton, kuinka voit olla varma...? ---niinpä.
sama koskee taloa.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
-
Lunttilan herra
- Jäsen

juu..kannattaa ottaa yhteys niin purkavat talosi ja antavat vielä hyvällä tsägällä ison, ison sakon ympäristön pilaamisesta. Tai sitten antavat sen edelliselle omistajalle joka varmaan yhtä mielissään tästä.Palom kirjoitti:"CARETAH" kuule, jos teidän ostamassa talossa on ollut joskus öljyvahinko ja rakenteet haisevat öljylle niin:
Ei vaa, kyllähän se selvittää kannattaa että onko haittaa vai ei, mutta en kyllä ekana ottais yhteyttä mihinkään viranomaiseen.
Ihme kyllä meillä en oo koskaan haistanut mitään errikoista ellei kissan kusta, vauvan paskaa ja muuta sellaista oteta lukuun =)
Voi tietty johtuu myös tästä ylenpalttisesta tupakoinnista
Mutta eipä ole kukaan muukaan haistanut. Edes oma emäntä (joka ei polta)
-
kappalainen
- Jäsen

Päivitellään....Olen asunut tässä talossa nyt 3 kuukautta. Komun hajua tuli kellarista ja eristin kellarin rapun ja laitoin ilmastointia.. Kumminkin. Asuimme aiemmin 2001 peruskorjatussa rivarissa ja kärsin siellä 10 vuotta tukkoisesta nokasta ja vertavuotavista limakalvoista. NytT vaiva katosi noin kuukaudessa, nukun paremmin haisi tai ei. Ilma kulkee sisään ja ulos ja on jotenkin mukavampi olla, kun ei tarvitse olla räkärättejä joka paikassa ja paketti taskussa. Vertaa. Ennen meni pikkupaketti nenäliinoja joka päivä. Nyt mennyt kuukaudessa paketti. Myös kuivuneen 'korpun' kaivaminen nenästä loppunut.
Tosin siitä hajusta ei ole enää kukaan sanonut mitään, kun kellarin tuuletusta paranteli ja se ei nouse rapusta asuntoon.
TÄmä -60 rakennettu purutalo on parantanut vaivani, johon lääkärit eivät pystyneet. Tässä nyt vain yksi tapaus.
Tosin siitä hajusta ei ole enää kukaan sanonut mitään, kun kellarin tuuletusta paranteli ja se ei nouse rapusta asuntoon.
TÄmä -60 rakennettu purutalo on parantanut vaivani, johon lääkärit eivät pystyneet. Tässä nyt vain yksi tapaus.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Kappalainen: hyvältä kuulostaa. Hajuja tosiaan kannattaa etsiä ensin sieltä missä kosteuttakin on eli maassa ja siinä kiinni olevista rakenteista tai näitä rakenteita hauduttavien materiaalien takaa. Yleensä rintsikoissa hajua tulee kellarista ja alapinnastaan maakosteassa betonilaatassa on aina mikrobikasvustoa, mutta se (betoni) ei sisällä yhdisteitä joista mikrobit voisivat kehittää supermyrkkyjä, ja tavallista hiivasienen itiötä ihminen on vartavasten luotu kestämään.. jos ei satu olemaan pitkälle edennyttä AIDSia.
Sisällä olevassa säiliössä taasen on oltava metallinen valuma-allas kuten aloittaja kertoikin, vaikka muovisäiliö halkeisi kahtia, ei vuotoa tule, ja sen lisäksi alustana umpinainen betonilaatta, mielellään kaukaloksi reunoilta korotettu sekin.
Tässä maassa on tuhansia ellei kymmeniä tuhansia, kumma kyllä enimmäkseen miespuolisia henkilöitä, jotka työkseen elävät ja lutraavat kymmeniä tunteja viikossa dieselinkatkuisessa korjaamoympäristössä eikä työsuojelu ole kenellekään vielä sanonut että diesel-autoja ei yksinkertaisesti saa huoltaa --> paaliin vaan heti uutena. Joku kellarin lattialle lorahtanut tippa joka aikansa luovuttaa yhdisteitä (ne tuuletetaan ulos) ja sitten loppuu ei kyllä kenenkään terveyttä uhkaa.
Itse kyllä kieltäisin diesel-autoilun henkilöautoilta pienhiukkasten takia, mutta se on eri juttu kuin polttoaineen haju.
No voi jee, ensinnäkin taloja ei öljyvahinkojen takia pureta kuin silloin jos öljyä on mennyt vuosien saatossa mittavia määriä talon perustusten alle, eli talo puretaan pohjavesien suojelun takia. Tämäkin katastrofi onnistuu yleensä vain hiesuisessa tai soraisessa maassa ja ulkona sokkelin vieressä olevan maanalaisen öljysäiliön vuotaessa. Kostea savimaa ei pienen huokostilavuutensa takia öljyä läpäise juuri lainkaan.Palom kirjoitti:Talonne on purkukuntoinen. Öljyä ei saa rakenteista pois millään ja se on pahimmassa tapauksessa saastuttanut myös maaperän. Oleskelu tuollaisessa talossa (asumisesta puhumattakaan) on hyvin paha terveysriski.
Sisällä olevassa säiliössä taasen on oltava metallinen valuma-allas kuten aloittaja kertoikin, vaikka muovisäiliö halkeisi kahtia, ei vuotoa tule, ja sen lisäksi alustana umpinainen betonilaatta, mielellään kaukaloksi reunoilta korotettu sekin.
Tässä maassa on tuhansia ellei kymmeniä tuhansia, kumma kyllä enimmäkseen miespuolisia henkilöitä, jotka työkseen elävät ja lutraavat kymmeniä tunteja viikossa dieselinkatkuisessa korjaamoympäristössä eikä työsuojelu ole kenellekään vielä sanonut että diesel-autoja ei yksinkertaisesti saa huoltaa --> paaliin vaan heti uutena. Joku kellarin lattialle lorahtanut tippa joka aikansa luovuttaa yhdisteitä (ne tuuletetaan ulos) ja sitten loppuu ei kyllä kenenkään terveyttä uhkaa.
Itse kyllä kieltäisin diesel-autoilun henkilöautoilta pienhiukkasten takia, mutta se on eri juttu kuin polttoaineen haju.
Tsot tsot,tiisselillä tehdään voima ja pensalla pestään pensselitHejää80 kirjoitti: Itse kyllä kieltäisin diesel-autoilun henkilöautoilta pienhiukkasten takia, mutta se on eri juttu kuin polttoaineen haju.
- TheHaawiz
- Jäsen

Meilläkään ei haise. Ei haissut ensimmäisellä kerralla kun tulin sisään, eikä kylässä käyneet ole hajuja haistaneet (kysytty on). Kaverin (itsekin rmt -asuja) kommentti kellarista oli, "harvinaisen raikas tuoksu!". 
Rintsikan vintille sähkökitaran kanssa erakoitunut...
-1957 rmt & 1963 pihasauna
-Mercury Monterey 4D 1962, 292 Y-block + Merc-O-Matic + 9"
-1957 rmt & 1963 pihasauna
-Mercury Monterey 4D 1962, 292 Y-block + Merc-O-Matic + 9"
-
Lunttilan herra
- Jäsen

jaa..terveysriski
Ainakin mulla on kerrostalosta Rintamamiestaloon muutamisen jälkeen paino pudonnut, Liha muuttunut lihakseksi, kunto kohentunut rappusia juostessa ja muutenkin liikuntaa saanut ainaisten ongelmien ja korjaustarpeiden ansiosta!
Että kumpi niistä sitte on suurempi terveysriski
Ainakin mulla on kerrostalosta Rintamamiestaloon muutamisen jälkeen paino pudonnut, Liha muuttunut lihakseksi, kunto kohentunut rappusia juostessa ja muutenkin liikuntaa saanut ainaisten ongelmien ja korjaustarpeiden ansiosta!
Että kumpi niistä sitte on suurempi terveysriski
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Puhumattakaan siitä, kuinka nyky-yhteiskunnassa tarpeellinen stressinsieto- ja moniongelmanratkaisukyky tässä itse kullakin kehittyyja muutenkin liikuntaa saanut ainaisten ongelmien ja korjaustarpeiden ansiosta!
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja