Kotitalous työn teettäjänä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

Kotitalous työn teettäjänä

Viesti Kirjoittaja Sananjalka »

Kysyisin neuvoa kun löytyi remonttimies tekemään lattiaremonttia, mutta hänellä ei ole firmaa. Eli hänet pitäisi palkata työntekijäksi kotitaloudelle, mutta tällaisesta ei ole aiempaa kokemusta.
Muutenkin koko homma tuntuu varsin vaivalloiselta ja minun hoidettavaksi jäisi ennakonpidätykset, eläkemaksut yms (mitä kaikkea vielä lisäksi?). Työntekijälle pitäisi hommata lakisääteinen työtapaturmavakuutus ja sairauden sattuessa joutuisin maksamaan sairaspäivärahat?

Kävin jo tutustumassa palkka.fi palveluun, eikä se ainakaan herättänyt intoa hommaan. Toistaalta kun tuon kertaalleen opettelisi, niin osaisipahan senkin sitten.

Onko kukaan täällä teettänyt remontteja tällä tavalla, onko vaivan arvoista?
KMS
Jäsen
Jäsen

Re: Kotitalous työn teettäjänä

Viesti Kirjoittaja KMS »

Moi,

On kyllä vaivan arvoista, koska säästät alvin. Usein näillä verokorttimiehillä on oma kirjanpitäjä, jonka palveluita voi käyttää palkka-asioissa.

terv,

K
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Tosin et voi sitten palkkoja laittaa kotitalousvähennyksiin, koska pyyttuu Ay-tunnus.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Tinakenkäpoika kirjoitti:Tosin et voi sitten palkkoja laittaa kotitalousvähennyksiin, koska pyyttuu Ay-tunnus.
Siis Y-tunnus.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Kyllä palkastakin kotitalousvähennystä saa. Ks, esim verottajan ohje.
http://www.vero.fi/?article=8011&domain ... nguage=FIN

Muuten kannattaako vai ei on hieman kinkkisempi juttu. Jos tekijä on tunnetusti hyvä ja homma jonkun kokoinen niin sitten mahdollisesti kannattaa jos kaikki menee hyvin. Silloin kun on itse työnantajana, on velvollisuudet ihan eri luokkaa kuin jos ottaa firman kautta - työnjohto, työsuojelu, sairastumiset jne. Myöskään itse toimiessa työnantajana ei tarvitse työn virheille tai aikataulujen pettämiselle yms muualta syytä etsiä kuin peilistä. Joillekin tämä ero ei ole selvä ja olen kuullut ikävistäkin yllätyksistä, vaikka varmasti useimmiten hommat hoituvatkin ok.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Samaa olin sanomassa, eli muistaakseni kaikki palkan sivukulut ja muistaakseni 30% muista voi vähentää verotuksessa, menee varmaan monesti aika lähelle 60% kotitalousvähennystä.

Meidän suvun mökille, 20-luvun hirsitaloon teetettiin katto niin että tekijällä ei ollut firmaa. Piti vähän perehtyä noihin juttuihin mutta tosiaan apua sai kirjanpitofirmasta ja loppujen lopuksi mistään ihan mahdottoman hankalasta operaatiosta ei ollut kyse. Tyyppi oli korkealla työmoraalilla varustettu, teki hyvää jälkeä, ilmestyi työmaalle aina kun oli sovittu ja muutenkin kokemus oli positiivinen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Helpolla "yhden luukun periaatteella"

https://www.palkka.fi/

Pankkitunnukset käsille ja sitten vaan täyttämään. Sieltä saa lippulappuset ja ohjeet pidätysten maksuun jne jne jne.
isompi leka tänne!
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Eihän kaksi rehellistä miestä mitään kuitteja tarvitse! :lol:
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista. Siipan kanssa tuli vielä kinaa tuosta työntekijän mahdollisesta sairastumisesta ja työsopimuksesta, kun kumpikaan ei tiedä miten ne pitäisi hoitaa. Homma on melko pienitöinen ja ilmeisesti vakuutusta ei tarvitse ottaa jos työsopimuksen kesto on alle 12 päivää. Millainen työsopimus tästä käytännössä kannattaa tehdä, kun etukäteen ei voi tietää miten pitkään tyyppi tekee hommia? Siis urakkasopimus vai jokin määräaikainen työsopimus ja onko näissä vakuutuksen hankkimisen kannalta eroa? Entä jos työntekijä toimii urakkasopimuksella ja sairastuu? Miten pitkään joudun maksamaan sairaspäivärahaa? Ei kai sentään kunnes urakka on valmis? Entä jos työsopimuksen kesto on esim. 10 päivää ja tyyppi sairastuu 9. päivänä? Maksanko silloin sairaspäivärahaa vain yhdeltä päivältä?

Ja mistä tällaisiin asioihin saa ihan virallisia vastauksia?
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Jos ottaa kaverin palkkasuhteeseen töihin kotiin firmaan tai mihin vaan asettuu työnanatajan rooliin. Eli sitoutuu ihan koko settiin lomaltapaluurahoista,työsuojeluun ja työnjohtovastuihin ym. säläpälästä mitä itse päivätyössään käyttää hyväkseen. Juuri näistä syistä otetaan usein firma tekemään ja maksetaan lasku y-tunnukselle. Työnjohtovastuun ja sekalaisen riskinipun nieleminen kannattaa jos ymmärtää mitä on tekemässä ja mitä siitä voi seurata.
Työsuojelupiiristä,ammattiliitoista verottajalta ym. voi kysellä lisää.
shit happens
markokoo
Jäsen
Jäsen

Jopen selventävään vastaukseen lisäisin vielä, että hae hakusanalla "rakennusalan työehtosopimus" voimassa oleva sopimus ja lukaise läpi.
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

Olen lukenut työehtosopimusta, mutta en löydä siitä vastausta noihin kysymyksiini. Lienevätkö sitten tyhmiä kysymyksiä... Osaako joku silti antaa ihan kädestäpitäen-vastauksen? Olen itse sellaisella alalla, että minulla ei ole työntekijänä niin mitään kokemusta tällaisista asioista.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Sananjalka kirjoitti:Olen lukenut työehtosopimusta, mutta en löydä siitä vastausta noihin kysymyksiini. Lienevätkö sitten tyhmiä kysymyksiä... Osaako joku silti antaa ihan kädestäpitäen-vastauksen? Olen itse sellaisella alalla, että minulla ei ole työntekijänä niin mitään kokemusta tällaisista asioista.
Olitkohan lukenut jotain ainoastaan muutokset sisältävää dokumenttia? Alla linkki kokonaiseen. Asia käsitellään kappaleessa "34 Sairaus ja tapaturma-ajan palkka". Kädestäpitäen-vastausta en valitettavasti pikaisella lukemisella uskalla antaa, sivulla 40 on jokin asiaan liittyvä taulukko. Kannattaa myös selata tuo kokonaisuudessaan ainakin pääotsikkotasolla että tietää mihin pitää työnantajana varautua, työntantajana myös osata laskea palkkakuitille oikein.

http://www.finlex.fi/data/tes/stes3885- ... us1004.pdf

--
Marko
Apatia
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Apatia »

Itsellä on kokemusta tuommosesta järjestelystä vain siitä työntekijän roolista, mutta samalla on siihen maksuliikenteeseenkin tullut perehdyttyä ja ei se niin mahdottomalta vaikuta. Yleensä olen hoitanut paperityötkin aika pitkälle eli olen laskenut palkat ja tehnyt palkkatodistuksen ja työtodistuksen allekirjoitusta vaille valmiiksi.
Rakennusliiton sivuilta löytyy asiaan liittyen paljon tietoa mm. rakennusalan TES ja tiivistelmä pienrakennuttajan maksuista http://www.rakennusliitto.fi/@Bin/32599 ... t_2010.pdf
Sen verran työehtosopimusta vilkaisin että alle kahden viikon työsuhteessa ei työntekijän sairastuessa tarvitse sairausajan palkkaa maksaa. Tapaturman sattuessa tilanne on toinen mutta eikö tapaturmavakuutus korvaa sitä?
Työt olen itse tehnyt tuntitöinä ja näissä on työkustannus verrattuna remonttifirmojen työurakkahintoihin jäänyt aina alle puoleen.
Työntekijän valinnassa kannattaa olla tarkkana ja olis hyvä jos tekijä olis jotenkin tuttu tai olis ainakin hyvät suositukset. Sama koskee tosin firmojakin.
Hendersson
Uusi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hendersson »

Itse yrittäjänä palkkasin ensimmäisen työntekijäni määräaikaiseen työsuhteeseen ja aluksi se tuntui todella monimutkaiselta..(en ole varma eroaako kotitalous työnantajana tai toiminimi työnantaja millään tavalla) Mä soitin vakuutusyhtiöön, sain sieltä tapaturma- ja ryhmähenkivakuutukset. Ei tarvinut täytellä mitään papereita, kerroin vain että kenet olen palkannut ja mihin hommaan. Sitten eläkevakuutusyrityksestä sain täytettäväksi sopimuspaperit. (Yleensä vakuutusyhtiö järjestää sinulle eläkevakuutuspaperitkin, eli kaikki pitäisi hoitua yhdellä puhelinsoitolla.) Voit valita oletko tilapäinen työnantaja vai sopimustyönantaja. Tässä tapauksessa olet tilapäinen työnantaja, kun et säännöllisesti maksa palkkaa kenellekään..

Näiden lisäksi maksat vielä verottajalla sosiaaliturvamaksun ja ennakonpidätyksen. Eli loppujen lopuksi ihan helppoa, kunhan vain tietää mitä pitää maksaa ja kenelle. Voithan sopia työntekijän kanssa että palkka on X-euroa tunti ja se sisältää lomakorvaukset yms. niin sun ei tarvi niitä laskea erikseen.Toivot vain ettei se sairastu...
Vastaa Viestiin